bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

تجربه زراعه الشعر فى مصر

yahya

عضو مميز
الحمد لله اتمني لك الخير بس ياسلام سلم لو كان الشرح بالصور كنت هافهم اكتر مصمم ولحوح هههههههه بالنسبه للوصفة كالآتي شوف ياسيدي الفاضل احضر بعضا من أوراق الميراميه واغلها غليا جيدا لوحدها واتركها اكبر وقت ممكن ولو تركتها يوم كامل احسن تسحب كل فائدة المواد الفعالة في الميراميه وهذه النقطة جديده ومهمه ثم أحضر بعضا من عشبة الروزماري حوالي مائة جرام وملعقتان من عشبة العرقسوس اصحنهم جيدا في الخلاط ثم ضعهم مع الميراميه بعد ان تغليه علوة كمان لأننا نفترض انك تركته يوم او ساعتين فبرد وبعد ابعاده عن الناريعني في الوقت اللي بيكون فيه الميراميه ساخن جدا ضع عليه غطاء واتركه في مكان دافئ ساعة او اكثر ثم بعد ذلك صفهم بواسطة مصفاة ثم بواسطة شاشة
احضر بعد ذلك الجرجير الاخضر وياحبذا ان تكون اوراقه صغيرة يعني أول قطفة انا شخصيا أزرعه بنفسي وبدون اي مواد كيميائيه او عضويه في التربه
المهم اعصر الجرجير في خلاط الجزر ومعه بصله صغيرة وفصا واحدا من الثوم والقليل من البقدونس لأنه يعيد توازن جلدة الرأس والشعر وطبعا بدون اضافة ماء لاتخلط اي شئ من هذه الاشياء كلهاعلي مغلي الميراميه الا بعد تصفية الجميع جيدا اضف اليها بعد ذلك قرصا من فيتامين سي و بي المركب وبعضا من حبوب البروبشيا والبلميط المنشاري اذا وجدته عند العطار او في الصيدليه ليكون محلولا خفيفا وسهلا في الاستعمال فلا هو يلزق مثل الزيوت ولايبقع مثل محاليل اخري بل تتشربه جلدة الرأس بسهوله وبعد ان تراه قد يبس او نشف في خلال نص ساعة اغسله فورا بماء فقط وستري العجب وادعي لي دعوة حلوة الي هنا انتهت الوصفة رج المحلول جيدا وضعه في الثلاجة بعد كل استعمال حتي لا يفسد ورجه جيدا قبل كل استعمال
انا والله استعمل هذه الوصفة حاليا وتركت كل شئ عندي من مينوكسيدل وفيرفوجين فقط هذه مع بروبشيا احيانا وليس بشكل يومي وحبوب البلميط كذلك وايضا علي فترات متباعده والنتيجة فوق الممتاز وافضل

اتمني ان يستفيد الجميع وتقبل تحياتي

اما عن حبوب البلميط التي وجدتها هنا في الامارات وفي صيدليه كبيرة فتسمي prosta-Q

ahmed.ahmed

Member
الف الف الف مليون شكر يا يحيى كلك زوق وكرم والله ورينا يجازيك كل خير ان شاء الله ..
واهم حاجه طبعا انت عارف انه ينبت شعر جديد اكتر من انه يوقف التساقط .. ربنا يعين ..
بس قولى الوصفه دى اانت اللى مكتشفها ولا فى حد مجرب قالهالك ولا دكتور اللى قالها ؟؟؟

yahya

عضو مميز
هذه الوصفة ياأبو حميد نتاج قراآت كثيرة في ابحاث قديمة وجديدة حقيقي من غير هتش وبعد تجارب كتيرة علي قرابة مائة عشبه أختير من بينها جميعا 18 نوع فقط حددتهم اليابان من انواع الاعشاب المفيدة والناجحة من ادوية الشعر وهذه الوصفة تجربه شخصيه جدا وطبعا انا أطالب من خلال صفحتك هذه ومن خلال موقعنا هذا ببراءة الاختراع وسواء اخدت البراءة او اتحبست مش مهم المهم هو ان يستفيد اخواني من الصلع
شوف ياسيدي الفاضل الميراميه كما ذكر علماء المهتمون بهذه الادويه البديلة فهي تحارب الصلع والشيب
وأما الروزماري فهو يجدد النشاط لبصيلات الشعر التي خملت تماما
واما العرق سوس فهو من الاعشاب التي تحارب مادة الدي اتش تي المسئولة عن تدمير البصيلة
ويبقي الجرجير فلو علمتم مافي الجرجير لزرعتموه تحت الزير ههههه فهو منبت وكذلك الثوم البصل ولهما خاصية منع سقوط الشعر وتغذية الجذور
واما الفيتامينات المذكورة فهي مفيدة ولاشك وكذلك افيتامين سي يعتبر مادة حافظه
اما البلميط المنشاري فحدث ولا حرج فهو يغلف المادة اللي ربنا يبعدها عننا الدي اتش تي

ويبقي مادة الفينسترايد اللي في البروبشيا فهذه من اختراعي انا قلت نستخدمها موضعيا ونشوف لأن مافيش اكتر من اننا استأمناها علي أجسادنا ووضعناها في دمائنا لتحارب المادة المذكورة سالفا
ايه رأيك أستحق اكون دكتور شرف ولا أكمل دراستي في حاجة تانيه

نحب الخير لك ولجميع الاعضاء ودمت بخير تقبل تحياتي

ahmed.ahmed

Member
شكرا يا يحيى وجزاك الله كل خير على افادتك لينا ..
وبالطبع تستحق ان تكون دكتور شرف واستمر على ابحاثك ودراساتك دى بس اوعى تبخل علينا يا يحيى ..
وشكرا مره تانيه على معلوماتك المفيده دى ربنا يجعلها فى ميزان حسناتك ..

yahya

عضو مميز
المهم تحضر الوصفة وتعلن النتائج هنا علي الملأ أخي احمد

تحياتي

dods

Member
كل سنه وانت طيب يا احمد ارجوا عرض الصور للاستفادة من تجربتك

ahmed.ahmed

Member
ان شاء الله لما تتحسن النتايج افضل من ذلك ...

dods

Member
السلام عليكم يا احمد كل سنة وانت طيب عندى سؤال لو سمحت هل نتائج د/ احمد نور الدين مثل الدكتور الباكستاني محمد هومايون مع العلم انا من مصر و كنت ناوى انشاء الله اذهب لزيارة د/ احمد علشان كده كنت باطلب منك صورك كذا مره

ahmed.ahmed

Member
وانت طيب يا دودوز ...
الدكتور احمد شغله ممتاز وباحترافيه ماشاء الله وطبعا سعره 15000 ل 4000 شعره ..
الدكتور البسكتانى ممتاز جدا جدا جدا وبيعمل ال 2000 بصيله ب 1700 دولار بس ده لو فى بكستان لكن هيفتح فرع بعد شهر فى دبى والاسعار بتكون 8000 دولار ل 2000 بصيله ...
الصراحه وعن تجربه دكتور احمد كويس ومناسب لما انك من مصر ولو فكرت تعمل زراعه فى مصر هتبئا اخترت الدكتور المناسب والافضل ..
لكن لو بتحب السفر و الامكانيات الماديه متاحه لك ف الدكتور البكستانى انا بفكر بجديه انى اعمل عنده زراعه اخرى للتكثيف بما انى مسافر الامارات قريب بس هتظل مشكله سعر العمليه عاقب الى هو ال 8000 دولار .. الله يعين ..
لكن منصحكش تسافر باكستان ...

the_count

Member
السلام عليكم ، والله أنا كلما أشوف كلامك يا اخوي أحمد ومدى نسبة التفاؤل والأمل بالزراعة وردودك أقول يا ليت ينزل لنا صور نتائجه حتى يعطيني أمل ودفعة معنوية للزراعة

ألحين انت شلون النتيجة وياك يعني مساحة الصلع اللي كانت عندك تغطت بنسبة كم ؟؟ والشعر كثيف وقوي أو لا ؟

ومتى يتنزل لنا الصور؟

ahmed.ahmed

Member
الحمد لله مساحه الصلع عندى قلت بشكل كبير يعنى حاليا تقريبا مفيش اماكن صلع بس الشعر كله خفيف وقصير نوعا ما ..
الشعر لسه لم يعطى الكثافه اللى انا عاوزها بس عندى امل كبير ان اوصل للكثافه المطلوبه فى الشهور القادمه ...
وان شاء الله هنزل صور لما يتحسن الوضع عن ذلك ...

yahya

عضو مميز
السلام عليكم اخي احمد وكل عام وانت بالف خير انا بعد لك الايام ونفسي اشوف النتيجة اللي انت حارمنا منها رغم انك زارع في أول شهر 4 يعني تقريبا من خمس شهور ونص يعني مافرقتش فاضل 20 يوم وتتم 6 شهور عايزين نشوف النتيجة حتي لو الشعر خفيف ومش باين وهنعمل وقفة احتجاجية اذا لم تظهر الصور ( بالشامبو بالجل ثورة ومعايا الكل )( بالريفايفوجين بالريفايفوجين مين الاحسن مين)
بالبروبشيا والبروسكار الزراعة افضل خيار) انا راجل ثورجي وانت حر بأة تقبل تحياتي

الجوووكر

وانا اضم صوتي لصوتك
( بالشامبو بالجل ثورة ومعايا الكل )( بالريفايفوجين بالريفايفوجين مين الاحسن مين) (بالبروبشيا والبروسكار الزراعة افضل خيار)

ahmed.ahmed

Member
هههههههههههههه
حاضر يا جماعه والله هنزل صور بس استنو عليا ... صبرا جميلاااا ان شاء الله مع اكتمال الشهر السادس هنزل صور ..
معلش تعالو على نفسكو شويه واصبرو ....
ومتقومش الناس عليا يا يحيى .. دنتا اخويا من مصر والوحيد المصرى هنا معايا المفروض نكون ايد واحده ..
ان شاء الله يا جماعه هنزل صور ... دونت ورى ....

mody012

السلام عليكم يااستاذ احمد عندى بس ملحوظة صغير انت فى اول الموضوع قلت انك سئلت على تكليف العملية ولفتها تترواح من 8000 الى 9000 جنيه
ودلوقتى انا شايف انك كاتب 15000 جنيه للشعر ولسيت للبوصيلة ممكن التوضيح بعد اذن حضرتك ك ك ك ك ك ك ك ك ,,,,,,,,,,,,,,

ahmed.ahmed

Member
اخى مودى انا اتكلمت فى الموضوع ده قبل كده ...
ومحدش كتير يعرفه بس خوفا على سمعه الدكتور وسمعه المركز ..
يا سيدى انا روحت للدكتور وكان له صديق وحد معرفه غالى عليه اوى ف تقريبا عملى العمليه بنص التمن وزى جميله كبيره لصديقه المعرفه ده ...
طبعا انا مكنتش عاوز اقول كده بس حبيت افهمك عشان كلامى لا يفقد مصداقيته ...
اتمنى اكون افدتك ...

mody012

شكرا جدااااااااااا ياستاذ احمد ان شاء الله نسمع اخبار كويسة عنك بس معليش انت كنت بتقول فى اول الموضوع برضو انا رحت لااكتر من دكتور ممكن تقولى زى مين واشمعنا اخترت دكتور احمد بصرف النظر على التكلفة بس انت قولت ان العملية تترواح فى مصر مابين 8000 الى 9000 مش زى السعودية 24000 ريال و 15000 ريال
وشكرا ليك مرة تانى وربنا يجعلوه فى ميزان حسناتك

ahmed.ahmed

Member
انا روحت لدكتور اسمه عبد العزيز الرفاعى ده فى شارع النصر فى المعادى وهو اصلا دكتور جلديه ...
وقبلها روحت لدكتور مجدى عبد السلام ... واتكلمت مع دكتور الروبى فى التلفون واستفسرت منه ولكن كل الدكاتره دول قبل معرف او اسمع عن دكتور احمد ..
بصراحه لما قريت السى فى بتاعه على موقفه وان من افضل 100 جراح على مستوى العالم وانه عضو من اعضاء الجمعيه العالميه لزراعه الشعر اطمنت كثير له ..
وتوكلت على الله ...

mody012

طيب لما حضرتك استفسرت من الدكاترة دى قولك الاسعار كام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ahmed.ahmed

Member
عبد العزيز الرفاعى 9000 جنيه لاكثر من 4000 شعره ..
الروبى ما بين ال 9000 و 10000 ل 5000 شعره ...
مجدى عبد السلام 8000 جنيه ل 4000 شعره ...

أعلى