bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

عشر ايام على العملية..ثم؟؟

abu_zaid

Member
إنضم
4 أغسطس 2010
المشاركات
51
مستوى التفاعل
0
النقاط
6
اخوي احمد سؤال جديد لو سمحت
اخ احمد الحين عم يطلعلي حبوب براسي وهاي مشكله تروح وتيجي..يعني مرات يكون في 5 حبات في راسي بنفس الوقت في اماكن مختلفة..هل هذا له علاقة بنقص الفيتامينات او انه حب شباب يعني دهنيات تطلع على الراس..وهل في علاج في الشعر او شامبو للمساعدة على ازالتها باسرع وقت؟؟

سؤال ثاني هل استخدام الريفافوجين والمنكسديل في نفس القترة يعمل اي مشاكل..انا طبعا مش قصدي في نفس اللحطة اصدي في نفس الفترة يعني مثلا ريجين مرتين في اليوم والريفايفوجين في نفس اليوم في اوقات ثانية ويستمر ذلك لاشهر؟؟
ومن وين احصل على الريفافوجين هل يباع بالصيدليات ام له موردين خاصيين طبعا انا اتحدث عن الرياض او الاردن

ولك جزيل الشكر
 

ahmed.ahmed

Member
إنضم
4 مايو 2010
المشاركات
442
مستوى التفاعل
0
النقاط
16
بص يا ابو زياد ..
انا نفس المشكله اللى حصلتلك دى حصلت معايا بئا يطلعلى حبوب فى راسى بعد الزراعه تقريبا حوالى 4 حبات وفى اماكن مختلفه بردو بس كلهم راحو الحمد لله ..
انت اهم حاجه متحطش ايديك عليهم كتير ولو عملو قشره متشلهاش لانك بكده هتشيل شعر مزروع معاها ف لا تلمسها واتركها تعمل قشره وتقع لوحدها ..
المهم حاول انك تبعد كتير عن العرق ولو حصل وحسيت ان فيه عرق كتير فى راسك ف اغسله بالشامبو للتنضيف مش اكتر ...
هى بس الحبوب دى زى اللى بتطلع فى الوش بتظهر وتروح والشامبو العادى هيساعد على تنضيفها وازالتها ان شاء الله ...
انا عاوز اقلك انى روحت النهارده اشترى مينوكسديل وهجربه ويارب ينفع معايا وسئلت الصيدلى قالى انك ممكن تستخدمه مرتين فى اليوم مع الريفايفوجين وان شاء الله هيجيب نتيجه ممتازه بس اهم حاجه الاستمرار لفتره لا تقل عن 6 شهور بس بشرط انك تحس ان فيه فرق ولو بسيط او لمجرد انك حسيت ان التساقط قل ف ده مؤشر يطمئنك للاستمرار ..
انا ان شاء الله هستخدم المينوكسديل مرتين فى اليوم صباحا ومساء وبين الصباح والمساء الى الفتره ما بين الساعه 6 ل 8 المغرب هستخدم الريفايفوجين ..
ولكن بعد متحط الريفايفوجين وتتركه 3 ساعات اغسل راسك وبعدين قبل النوم بساعتين كده حط الجرعه التانيه من المينوكسديل اللى هى الجرعه الليليه ..
الريفايفوجين بيتباع عن طريق قناه اسمها citruss فى الامارات ممكن تحصل على رقمهم وتكلمهم وحتى فى اخ معانا هنا فى المنتدى اسمه be_optimistic اتصل بيهم وجاب له الريفايفوجين لحد البيت .. ادخل على موضوعه وهتعرف اكتر عن كيفيه شرائه ..
 

abu_zaid

Member
إنضم
4 أغسطس 2010
المشاركات
51
مستوى التفاعل
0
النقاط
6
بارك الله فيك اخوي احمد..ولك كل الشكر والتقدير
 

abu_zaid

Member
إنضم
4 أغسطس 2010
المشاركات
51
مستوى التفاعل
0
النقاط
6
اخ احمد كل عام وانت وكل شباب المنتدى بالف خير..والله يتقبل طاعاتكم
عندي كم سؤال بعد ازنك
اخ احمد من وين احصل على شامبو اكرينال؟؟وهل لو حصلت عليه اوقف استخدام شامبو الاطفال كوني الان صارلي شهر على العملية؟وما طبيعة هدا الشامبو اكرينال هل هو لايقاف التساقط ام انبات شعر وكم سعره تقريبا وهل هو متواجد في الصيدليات في السعودية؟؟

الان صارلي شهر ويومين على العملية وفي عندي حالة غريبة..انا زراعتي كانت من الجنبين الاماميين والان بدأ ينبت شعر خفيف لكن المشكلة انه الشعر نبت من جهه اكثر واسرع بكتير من الجهه الاخرى وهذا اشعرني بالقلق...السؤال هو هل من المنطق ان ينبت الشعر في جميع اماكن الزراعه بشكل متجانس وبنسرعه متناسقة ام انه لا ضابط لهذه المسـأله؟ وهل المناطق حديثة الصلع والي تم الزراعه فيها ممكن ينبت فيها الشعر المرزوع بشكل اسرع واكثف من المناطق المزروعه قديمة الصلع؟؟وهل نمو الشعر المزروع من جهه اكثر واكثف واسرع من الجهه الاخرى مؤشر على فشل او ضعف نتائج العمليه في الجهه البطيئه؟؟
 

ahmed.ahmed

Member
إنضم
4 مايو 2010
المشاركات
442
مستوى التفاعل
0
النقاط
16
وانت بخير ابو زياد ..
هقلك قاعده عامه لكل الشامبوهات .. مفيش شامبو بينبت شعر جديد ابدا الشامبو دوره انه بيوقف التساقط ويأخره والشعر الموجود يزيد من سمكه وقوته فقط لا غير والشامبو اكرينال ده فعلا بيقوم بالدور ده وكأى شامبو علاجى فى البدايه بيخلى الشعر جاف ولكن مع تعود الشعر وفروه الراس عليه لمده اقصاها شهر بيرجع على نفس طبيعته الاولى اتكلم من حيث النعومه ...
طبعا لو استعملت شامبو اكرينال هيبئا شامبو الاطفال ملوش لازمه ...
شامبو اكرينال عندنا ب 93 جنيه مصرى .. والله اعلم ان كان موجود فى السعوديه او لاء .. بس ممكن ابحثلك عنه ..
تقريبا مش بينبت الشعر بشكل متجانس ومتساوى بعد الزراعه خصوصا فى اول 3 شهور يعنى انا حالتك نفس حالتى تقريبا يعنى انا لما عملت زراعه خط الشعر الامامى فى اول 3 شهور ظهر ولكن من المقدمه كان طالع شعر قليل جدا عكس الاجناب يعنى فى مقدمه راسى كان فيه فراغ او دائره كبيره شويه مفيهاش شعر غير 3 او 4 شعرات والموضوع ده ... فى اول 3 شهور بردو حسيت ان الجانب الايمن اكثف من الجانب الايسر ... ولوقتنا هذا الحمد لله الشعر اللى كان فى المقدمه ظهر بشكل متساوى مع الاجناب والاجناب اصبحت بنفس الكثافه .. بس دلوقتى اللى ملاحظه ان خط الشعر ظهر بالكامل ولكن ما وراه لسه قصير جدا لدرجه انى لما ببعد عن المرايا مش بشوفه وبحس انه فراغ لكن احط ايدى اجده .. ففهمت ان المسئله مسئله وقت وان الشعر بياخد وقته عشان يظهر بالكامل كمان فى بصيلات بتتاخر فى النمو ولكن عدد البصيلات ده محدود .. ف لا تقلق انا بعد اول شهر ونص من الزراعه مكنش فيه شعر اصلا والحمد لله مع الوقت ظهر ..
طبعا فى عمليه الزراعه لا فرق بين منطقه حديثه الصلع او قديمه ف كله فى جميع الاحوال صلع ..
واطمئن طالما ظهر شعر ولو بسيط فى البدايه ان شاء الله الشعر كله هيطلع ..
بالتوفيق
 

صياد ولكن

New Member
إنضم
23 سبتمبر 2010
المشاركات
6
مستوى التفاعل
0
النقاط
1
الاخ العزيز ابو زياد نحتاج منك النصيحة بحكم تجربتك انا من حلب واود زراعة شعري عن طريق الوفد الايراني الذي سيزور سوريا قريبا وذلك بالتنسيق مع الدكتورة بيان
ياريت اخي الكريم نصيحتك لي وشو اخبار شعر الان وكم مضى على زراعتك
وشكرا مقدما
 

الامين

New Member
إنضم
2 ديسمبر 2014
المشاركات
3
مستوى التفاعل
0
النقاط
1
تحيه طيبه

اود الاستفسار بعد اسبوعين من العمليه وسقوط القشور بالكامل نعود لاستخدام الشاور لكن بلطف سؤالي هو عن هل يجب الاستمرار بغسل الشعر يوميا بالشامبو ام العوده الى طبيعه الغسل قبل العمليه وسؤال اخر هل الافضل حقن الشعر بالفيتامينات ميزوثرابي من استخدام المينوكسديل ام لا .شكرا لكل من سيرد على استفساري
 

وداد

مدير عام
إنضم
15 أكتوبر 2012
المشاركات
4,216
مستوى التفاعل
4
النقاط
38
الغريب انك كتبت موضوعك في موضوع قديم جدا منذ ينة 2010
المهم بامكانك الاستمرار في الشامبو الموصوف حتى الشهر الاول
ثم بعد ذلك بامكانك استخدام شامبو مناسب لطبيعة شعرك

ولا انصحك باستخدام الميزوثيرابي في هذه الفترة والمينوكسيديل جيد لتقوية الشعر المزروع
 

ريفالدو

New Member
إنضم
29 ديسمبر 2016
المشاركات
6
مستوى التفاعل
0
النقاط
1
رد: عشر ايام على العملية..ثم؟؟

انا زارع من ست شهور والنتايج زفت
 
أعلى