bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

موضوع للناقش بالنسبه للمينوكسديل ارجو الافاده لانوا واجب من كل الاعضاء

star2014

Member
الموضوع دة هيحدد مصير ناس كتير جدا وهيحل مشاكل كتير جدا لان هيضم ان شا الله بينات واجابات حازمه ومفيده

الموضوع
المينوكسديل = ماده بينصح بيها جميع الاطباء وليها اشكال وانواع كتيره جدا وصناعات كتيره والاطباء دايما بيقولوا نفس الجمله مدى الحياه الموضوع هنا ان بحسب ما دورت وشوفت ف المنتدى هنا من دكاتره وتجارب ف حاجه لازم نفكر فيها وندردش شويه مش نسيبها ونمشى وهى ان الدواء وقت معين وبيفقد مفعوله يعنى يعتبر علاج موقت مش مدى العمر وممكن يكون ف ناس الصلع عندهم لسه ف المرحله الاولى يستخدم الدواء وبعدين مفعوله سنه ولا سنتين ويقل او يبقى مالوش لزمه يعنى لو شعروا من غير دوا هيقع بعد 5 سنين هيقع بعد الدواء بى 3 سنين او 2سنه يعنى دى خساره رهيبه للفلوس وللوقت وكمان للشعر نفسوا بجد الموضوع محتاج نقاش من كل عضو ومن كل طبيب عشان نفهم رسنا من رجلينا مستنى الردود

لو الموضوع بجد زى مانت بتقول يبقى الموضوع لازم نعيد تفكير فيه لانو مضيعه للوقت والفلوس
العالم الله انا بجيب حق الروجين ازاى يبقى افضل احوش احسن وازرع بعد كده مره واحده وارتاح
الموضوع عاوز خبرات ناس وتجارب على المدى الطويل مع المينوكسيديل

بس للاسف تفاعل الاعضاء قليل جدا

اتمنى مشاركة من استخدم المينوكسيديل على المدى البعيد للاستفاده بتجارهم ووضع حد للحيره الى احنا فيها

fares87

Member
انا من مستخدمي المينكسوديل الغريب في الامر ان العالم كل بينصح في الدواء و جميع الي اعرفهم او في المنتدى ما اثبت فعاليتو معهم ان عندي تساقط بسيط و عن استخدامي للمينكسوديل يصبح التساقط ماهول انا لم الاحظ اي تحسن في شعري ما عدى ضهور شعر صغير جدا لايكاد يرى بالعين المجردة و شعر في مناطق غير محبذة في الجسم و تساقط مخيف

star2014

Member
احنا محتاجين ياجماعه الموضوع دة يوصل لدكاتره المنتدى ويبقى موضوع متثبت ولى ردود عشان بجد حرام ياريت كلوا يضم صوتوا ليا ويخلى الاعضاء والدكاتره يجاوبوا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اصلعون

Member
اخي الكريم سوف اعطيك المختصر المفيد علي حسب ما شفت

المنكسديل بجميع منتجاته من كل الدول او الفوم او هير قرو او الروجين كلها ادويه تحتوي علي ماده المنكسديل و تختلف نسبه التركيز ٢٪ و ٥٪ .. الفرق بين الامريكي و الاردني والافرنسي و الايطالي هي صحه وجود النسبه في العلبه و امتصاص البشره للعلاج

هناك حقاىق كثيره لا تخفى علي كثير ممن استخدمه

١. المنكسديل لا يظهر شعر جديد في مناطق اختفى منها الشعر و اذا ظهر يكون علي شكل وبر ناعم لا يكثف
٢. المنكسديل يغذي الشعر بشكل كبير وفي حاله ترك العلاج يحدث حاله عكسيه وهي تساقط الشعر الضعيف
٣. عند وجود مشكله في هرمونات الجسم او في الغده الدرقيه او نقص في الفيتامينات يحدث تساقط الشعر ولا ينفع العلاج معه
٤. لا ينفع المنكسديل في الحالات المتاخره والتي يكون فيها الراس خاليا من الشعر

هذا تقريبا اختصار لكل التساؤلات

star2014

Member
تحياتى ويسلم مرورك الغالى بس السوال الاهم هو تعود الجسم ع الماده وتصبح بلا تاثير والحل ؟

سام

Member
السلام عليكم جميعا ،
الرابط التالي يجاوب علي كل استفسارات الاخوان ،
وهو جواب من اغلب دكاترة المنتدي علي سؤال طرحته في نفس الموضوع :

https://www.hairarab.com/vb/showthread.php?t=2995#.U3k-b-caySM

اتمني ان يفيد هذا الرابط الجميع ويتجاوب علي تساؤلاتهم.
لا تنسونا من دعواتكم.

سام

Member
يا اخوان جميع الأطباء اجمعوا علي ان المينوكسيديل اهم أسباب استخدامة هو المحافظة علي الشعر وليس إنبات الشعر ،
وفي الحالات المبكرة يفيد في إنبات كمية شعر جيدة ،
ولكن اهم وطائفة هي المحافظة علي اكبر كم من الشعر ومنع اتساع رقعة الصلع طيلة فترة استخدامة.

star2014

Member
تمام الرابط ف اجابه ع الاسئله بس سوال برضوا محدش مهتم بالرد عليه هل يتعود الجسم ع الماده ومازا نفعل ان تعود الجسم عليها وبقت بلا فعاليه وهل صحيح ان الجسم يتسامح معاها ويتعود عليها وتصبح بلا تاثير ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سام

Member
تمام الرابط ف اجابه ع الاسئله بس سوال برضوا محدش مهتم بالرد عليه هل يتعود الجسم ع الماده ومازا نفعل ان تعود الجسم عليها وبقت بلا فعاليه وهل صحيح ان الجسم يتسامح معاها ويتعود عليها وتصبح بلا تاثير ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اخوي الجواب علي سؤالك موجود في الرابط ، ليش تكرر نفس السؤال ؟
اخوي الدكاترة جوابها ( اهم وطائفة هي المحافظة علي اكبر كم من الشعر ومنع اتساع رقعة الصلع طيلة فترة استخدامة)
وهذا موجود في الرابط.
وأنصحك تقرأ جواب الدكتور احمد التركي في الرابط.

وللأمانة انا انقل رأي الأطباء فقط ولست مختص او دكتور ،

star2014

Member
كاتبين طول فتره استخدموا بس مش جايبين سيره تسامح الماده مع الجسم والحل ؟

rigid

Member
اخي الكريم بقولك تجربتي باختصار

انا الصلع عندي كامل :) ههه والحمدلله على فضله واحسانه من سنين طويلة جربت منتجات المينوكسيديل وفيها تفاوت من ناحية الجودة لكن افضل اللي جربتهم الروجين الايطالي اللي يجينا من امريكا والحمدلله بعد 6 شهور من استخدام المينوكسيديل ظهر شعر بعضها اطوالها توصل 10 سم وممكن يضعف اثر المينوكسيديل لان الجسم تعود عليه لاكن لم يثبت انو يصير عديم الفائدة .

ممكن تقلل الجرعة بدل مرتين في اليوم تخليها مرة واحدة وهكذا بس قطع العلاج 3 ايام خطأ كبير لانه الجسم يتخلص منه بسرعة والتأثير يصير سلبي على الشعر .

تحياتي

rigid

Member
استكمالا للرد خط الجبهة بدا بالظهور بنسبة اقل من بقية الاماكن الاخرى

اخي الكريم بقولك تجربتي باختصار

انا الصلع عندي كامل :) ههه والحمدلله على فضله واحسانه من سنين طويلة جربت منتجات المينوكسيديل وفيها تفاوت من ناحية الجودة لكن افضل اللي جربتهم الروجين الايطالي اللي يجينا من امريكا والحمدلله بعد 6 شهور من استخدام المينوكسيديل ظهر شعر بعضها اطوالها توصل 10 سم وممكن يضعف اثر المينوكسيديل لان الجسم تعود عليه لاكن لم يثبت انو يصير عديم الفائدة .

ممكن تقلل الجرعة بدل مرتين في اليوم تخليها مرة واحدة وهكذا بس قطع العلاج 3 ايام خطأ كبير لانه الجسم يتخلص منه بسرعة والتأثير يصير سلبي على الشعر .

تحياتي
حضرتك كنت بتستخدم روجين اﻹيطالى السائل وﻻ الرغوه
اصل انا جايب السائل الى هو غطاه اسود مر عليه شهر ونص على استخدامه ولم الاحظ اى فرق غير وقف التساقط

حد ينصحنى اخد بروبيشيا او بروسكار وﻻ اصبر شويه
وياريت اعرف اعراضه الجانبيه ايه غير الضعف الجنسى

rigid

Member
استخدمت السائل اللي غطاه اسود شهرين وعليها وبعدين الرغوة. البروبيشيا اخذت صدى اعلامي اكثر من اللازم تأثيرها معي كان ضعيف مانصح فيها يمكن تنفع مع غيري بشكل افضل. الاعراض تزول بعد التوقف بأسابيع وتختلف من شخص لاخر

بالتوفيق

أعلى