bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

استعمال ريفايفوجين مع المنوكسديل

spiderman2010

Member
هل ينفع استخدم ريفايفوجين مع المنوكسديل على اساس ان الدكتور طلب منى استخدام بروبيشيا مع المنوكسديل وانا بصراحه خايف من استخدام البروبيشيا فانا سمعت ان ريفايفوجين يعمل نفس عمل بروبيشيا مع الفرق ان العلاج ده موضعى وليس له اثار جانبيه

دلال2000

أنا جربت الريفايفوجين وقلل التساقط وطلع بيبي هير واشوفه ممتاز لكن ماكملت العلاج استخدمته ٦ أشهر فقط وأنصحك فيه

اما العلاجات الثانية مااعرفها

spiderman2010

Member
انا عاوز اعرف هوا اصلا يحتوى على مونكسيديل ولا لا ؟؟ يعنى هوا يستعمل بديل للبروبشيا فقط والمفروض استخدم معاه مونكسيديل وده مش هيكون غلط على الشعر ولا ايه ؟؟

SkoOoN AlGaR7

Member
العلاج الافضل لحالتك هو البروبيشيا والمينوكسيديل

حاول تجربها اذا ماحصلت لك اعراض جانبيه واصل عليها وبتعطيك نتائج جميله جدا + الزراعه للخط الامامي والفراغات الموجوده

اما اذا كان لها اعراض استمر على المينوكسيديل مرتين يوميا + حبوب الزنك

واذا حاب تضيف عليها الريفايفوجين ,, تخلي المينوكسيديل مره باليوم مساء ,, والريفايفوجين مره صباحا

مرت علي مثل هالحالات يستخدمو المينوكسيديل والريفايفوجين سوا لكني اشوفها متعبه لك ومرهقه ماديا لان الريفيافوجين غالي جدا

وايضا لايوجد اثبات انه ممكن يستعمل كبديل موضعي للبروبيشيا ( لو كان صحيح بيعتبر اكتشاف مهم وعلاج ثوري للصلع ) لكن لايوجد دراسات عليه ومازال الاطباء يفضلوا البروبيشيا ولا يهتموا للريفايفوجين اساسا

اخاف يكون منتج تجاري غير مفيد والهدف منه هو الكسب المادي بغض النظر عن فعاليته في علاج الصلع

spiderman2010

Member
انا دلوقتى بفكر اجرب ريفايفوجين لفتره بديل للبروبيشيا لانى بصراحه خايف من اثارها الجانبيه
بفكر انى استخدمه مع المنوكسديل يعنى هستخدم المنوكسديل مرتين فى اليوم مره الصبح ومره بليل وهستخدم ريفايفوجين مره واحده فى اليوم تكون بينهم فى وسط النهار بس مش عارف ده هيبقى صح ولا غلط الاتنين استخدمهم مع بعض

spiderman2010

Member
ياريت لو حد جربهم مع بعض يقولى او يعرف الاتنين مع بعض ممكن ولا يأثروا على بعض

وداد

مدير عام
هل ينفع استخدم ريفايفوجين مع المنوكسديل على اساس ان الدكتور طلب منى استخدام بروبيشيا مع المنوكسديل وانا بصراحه خايف من استخدام البروبيشيا فانا سمعت ان ريفايفوجين يعمل نفس عمل بروبيشيا مع الفرق ان العلاج ده موضعى وليس له اثار جانبيه

اهلا أخوي وعذرا على التأخير في الرد ،،

بالنسبة للريفايفوجين والمينوكسيديل فهذه الروابط ستفيدك بالنسبة لرأي الاطباء :

https://www.hairarab.com/vb/showthread.php?t=2357
https://www.hairarab.com/vb/showthread.php?t=2312
https://www.hairarab.com/vb/showthread.php?t=91

تحياتي لك ،،

spiderman2010

Member
بجد مش عارف اقولك ايه اخت وداد دايما بتساعدينى ربنا يكتبهولك فى ميزان حسناتك
شكرا جدا

وداد

مدير عام