bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

ممكن مسعده لمن استخدم المينوكسيديل

السلام عليكم
اليوم بدات بى علاج المينوكسيديل 5% وهادى صورة العلبه قتله اريد افضل نوعيه قالى لى عليك بالفرانسيه وكان عنده نوع سوري
وهى صناعة تونسيه وقال لى الصيدليه تعتبر فرانسيه
هل هى فرانسيه حقا علما بأن تمن العلبه يساوى 17 دولار تقريبا
؟؟
وطريقة الاستخدام بدات كما هو موضح فى العلبه
1 ميل نهار و 1 ميل مساء وانا استخدمت الرشاش اى 8 بخات كل مرا استعمله
وعندى بعظ الاسفسارات
ممكن بعد ما استعمل الدواء انى البس شي على راسي واطلع لئنى ان اغلب الوقت احلق على 1 او نص ودائما البس القبعه عادى ولا اتشيل مفعول الدواء
ولو استخدمة الدواء متى يجب على غسل الراس
وانا استخدمته متل الساعه 2 والساعه 4 صلاة العصر كيف اتوضاء عادى امسح الراس بالماء او استناء 4 سعات قبل ؟
ولو فيه حبوب مغدى للشعر ياريت يتم دكر اسمها ويمكن ان تستخدم مع المينوكسيدل لزيادة النتيجه
وفيه شي امحيرنى
وقرأت فى بعظ المواضيع يوجد بخاخات اخرى بى اسامى مختلفه بس ما عرفت هل هى نفس المينوكسيديل او لا :confused:
متل النيوكسيديل والروجين ؟ هم نفسهم ولا لا
علما انى قرأت انه افضل علاج لتساقط الشعر الوارتى المينوكسيديل
وكل الشكرا تحياتى :)

انسانه2

مشرفة
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ممكن بعد ما استعمل الدواء انى البس شي على راسي واطلع لئنى ان اغلب الوقت احلق على 1 او نص ودائما البس القبعه عادى ولا اتشيل مفعول الدواء
عادي ممكن تلبس شي على راسك ,,بس بعد فتره تلبس يعني مثلا بعد ساعتين

ولو استخدمة الدواء متى يجب على غسل الراس
لا يضر,,بنفس غسلك السابق

وانا استخدمته متل الساعه 2 والساعه 4 صلاة العصر كيف اتوضاء عادى امسح الراس بالماء او استناء 4 سعات قبل ؟
هو يكون استخدامه كل 12 ساعه يعني مثلا استخدمته 8 الصبح بعدها تستخدمه 8الليل ,,استخدامه قبل الوضوء بساعتان تكفي

ولو فيه حبوب مغدى للشعر ياريت يتم دكر اسمها ويمكن ان تستخدم مع المينوكسيدل لزيادة النتيجه
الفيتامينات مفيدة للشعر

وفيه شي امحيرنى
وقرأت فى بعظ المواضيع يوجد بخاخات اخرى بى اسامى مختلفه بس ما عرفت هل هى نفس المينوكسيديل او لا
اي نعم ,,نفسهم ,جميعهم يعملون على وقف تساقط الشعر والعمل على نموه
بالتوفيق ان شاء الله

شكرا اختى انسانه
عندى استفسار انا جديد على المينوكسيديل
يعنى لم اعانى من مضعفات هداء الدواء
لاكن السؤال اللى محيرنى مادا لو عانيت من مضعافات له ؟ هل يمكن علاجه او تمستر معاك هده المضعفات متلا متل
التهاب فروة الرأس هل يمكن علاجه والاستمرات على الدواء او ايقافه ؟

انسانه2

مشرفة
في حاله المضاعفات انا نصيحتي التوقف عنه فتره ثم الرجوع له اما اذا استمرت المضاعفات مره اخرى بعد الرجوع له فالافضل تركه وهذا رأيي ,,والأولى في حال حدوث مضاعفات عليك باستشارة طبيب وممكن وضع استشارتك هنا سواء للاعضاء او الاستشاريين ,,

ان شاءالله لا تحدث مضاعفات غير طبيعيه
تفاءلوا بالخير تجدوه

بالتوفيق ان شاءالله

A.AB

Member
السلام عليكم

نصيحتي بلاش تلبس اي شيء علي راسك بعد وضع المينوكسيديل مباشرة ممكن بعد وضعه ب 4 ساعات

في حبوب اسمها Pantogar موجوده في مصر وسعرالعلبة تقريبا 40 جنيه مصري

وفيه شي امحيرنى
وقرأت فى بعظ المواضيع يوجد بخاخات اخرى بى اسامى مختلفه بس ما عرفت هل هى نفس المينوكسيديل او لا :confused:

عموما اي بخاخ بيكون مكتوب عليه المادة الفعالة وتركيزها
يعني لو اي كلهم مكتوب عليهم مينوكسيديل 5% يبقي كلهم زي بعض . والكلام ده قالهولي اتنين واحد صيدلي والتاني طبيب

أعلى