bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

ممكن مساعدتكم وهذي صوري

a7m1d7

عضو مميز

انا قصتي قصه طبعا انا بدت معاناتي مع تساقط الشعر من يوم عمري19 سنه وجلست استخدم علاجات كثيره واحيان يمشي الحال واحيان لا والآن عمري صار 23 سنه ولكن سؤالي لأهل الخبره وهو انني ذهبت لإستشاري جلديه بمكه وقال لي استخدم بخاخ افوجين لمدة عشر ايام ثم راجعني وبالفعل استخدمته لمدة عشر ايام وراجعته ولاحظ الدكتور نوعا ما تحسن فقال لي استخدم مع بخاخ افوجين بخاخ من شركة دوكراي اسمه chron stim وهو عبارة عن بخاخين واحد في الصبح والثاني في المساء وكان هذا البخاخ بصراحه نكبة سبب لي تساقط جدا فضيع فتركته مباشره ولكن الدكتور امرني بألإستمرار فرجعت استمر فرجع التساقط اشد جدا من قبل وشي كان غريب حتى ظهرت فراغات غريبه اول مره تظهر لي فصرت امشط شعري على قدام حتى اغطي على الفراغات ولا عاد استخدمت غير افوجين ولكن ماعاد افادني نهائيا بالعكس التساقط صار اخس من اول بكثير فتركت افوجين واستخدمت اثمدين هير بلص وكأنه نفع نوعا ما ولكن التساقط ما زال موجود بس كأنه قل ففي رأيكم هل ممكن ازرع شعري حاليا ولا الوضع ما يستاهل وهل تنصحوني بحبوب بروبيشيا وكيف استخدمها ومن وين اشتريها طبعا انا لست متزوج وهل تنصحوني استمر على بخاخ افوجين ولا لا علما انني رجعت استخدمه لكن ما عاد في فايده مدري وش صار فيه اتمنى تعطوني حلول يا اهل الخبره وشكرا لكم جميعا على هذا المنتدى الرائع تقبلو تحياتي اخوكم (احمد)

a7m1d7

عضو مميز
ثلاث مشاهدات ولا رد
يا اخوان اتمنى تجاوبوني على الأسئله هذي هل تنصحوني بإستخدام حبوب بروبيشيا وانا لاحظت انه يوجد نوعين نوع تركيزه 5% ونوع تركيزه 1% ايهما استخدم
وثاني شي هل استمر على بخاخ افوجين ام لا لأنه يقولون يجب الإستمرار عليه لفتره طويله حتى تحصل على النتائج المرجوه
وثالث سؤال هل في رأيكم تنصحوني ان اعمل زراعه في الوقت الحالي او ان الوضع لا يستاهل وشكرا لكم

the_count

Member
السلام عليكم ،
بخصوص بروبيشيا أنا سألت واجد قبل لا أبتدي أستخدمه لان معروف انه له أعراض جانبية أكيد قرات عنها ، دكتور بسام نصحني أجربه واذا حسيت بفرق في القدرة الجنسية ومشاكل في الانتصاب أوقف عنه ، بس لانك مو متزوج فما أعرف شلون بتحس بالفرق !!

على العموم انا توني ألحين مكمل اسبوعين استخدمه والوضع طبيعي لحد ألحين ، بروبيشيا طبعا يجي بتركيز 1 ملجم ، وفيه نوع ثاني اسمه بروسكار تركيز 5 مجم ، فإذا تبي تاخذ أبو 5 مجم لازم تكسر الحبة 4 كسرات وتاخذ كل يوم كسرة.

وبخصوص الزراعة وانت في هالعمر ، الزراعة ترى ما ليها عمر محدد ، انت روح زور طبيب شوف ينصحك بالزراعة أو لا ، في الصورة يبين أوكي شعرك بس ما يندرى في الواقع شلون.

ولازم تحط في بالك إن بروبيشيا ترى ما يوقف التساقط في المنطقة الأمامية من الشعر عند الجبهة ، بروبيشيا يشتغل بي في المنطقة الخلفية من نص شعرك ورايح لوراء .

a7m1d7

عضو مميز
الله يعطيك العافيه على تفاعلك مع موضوعي بس ما ادري تنصحني بألإستمرار على بخاخ افوجين ولا لا ولو عملت زراعه للمنطقة الأمامية كم بصيله راح تكفي لتغطيتها وكم تتوقع تكلفتها وآسف على كثرة الأسئله

المشعر

Member
نصيحتي لك لا تفكر تعمل زراعة الآن , شعرك لا بأس به بل أعتبره ممتاز كما شاهدت في الصورة وبعد سن الثلاثين ان مد الله في أعمارنا شوف وضع شعرك وهات صور له ليفيدك الأخوة .

ahmed.ahmed

Member
اهلا بك اخى الكريم ...
بالنسبه لبخاخ افوجين هو مش هيجيب نتائجه المرجوه الا بعد فتره من 6 شهور الى سنه يعنى فتره طويله ...
وبصراحه المينوكسديل انا ملقتش تجارب ممتازه ليه من خلال اطلاعى على كتير من المنتديات يعنى فى نوعيه من الناس بيأتى العلاج بثماره ويبقف التساقط وبينبت شعر جديد وفى ناس بيوقف التساقط وبس وفى ناس بيجيب نتايج عكسيه وكل ذلك حسب قابليه الجسم نفسه ...
انت بنفسك تقدر تحكم اذا كنت فعلا تقدر تستمر عليه او لاء ...
بالنسبه للبروبيشيا ف الافضل انك تجيب النوع اللى بتركز 1 ف الميه ...
وانصحك انك تمشى عليه فتره 3 شهور وتشوف النتيجه خصوصا انك لسه فى مقتبل العمر ولسه بدرى شويه ع الزواج ف جربه فتره واحكم بعدها ..
انا تقريبا نفس عمرك يعنى استخدمته 3 شهور بعد الزراعه وكان ممتاز بصراحه نبت الشعر المزورع سريعا جدا ووقف التساقط بس دلوقتى وقفته بأمر من الدكتور حيث انه ادى مفعوله فى ظهور الشعر ... حاول تستخدمه 3 شهور ولو مجبش معاك نتيجه وده صعب شويه اوقفه وهيرجع وضعك طبيعى كما كان فى خلال ايام او اسبوع بالكتير ..
بالنسبه للزراعه انا تقريبا فى نفس عمرك وعملت زراعه بس يمكن عشان درجه صلعى اكبر من درجه صلعك ف كنت مضطر اريح نفسى وارتاح نفسيا وازرع ..
نصيحتى لك انك تصبر ع الزراعه شويه لحد متشوف النتيجه ...
الدكتور اللى عملى زراعه كان اعطانى كورس بعد الزراعه وهو نفس الكورس اللى بيعطيه لاى حد بيعانى من تساقط وهقولهولك ..
1- ريفايفوجين ... نصيحتى اشتريه وان شاء الله هتشوف الفرق وانا عامل موضوع خاص بيه اشتريه وان شاء الله تستفيد ..
2- بروبيشيا جربه 3 شهور واحكم بعدها ..
3- حبوب بنتوجار ... فيتامينات مرتين فى اليوم ...
4- شامبو اكرينال ...
الكورس ده اللى الدكتور قالى امشى عليه بعد الزراعه وهو بيعطيه زى مقولتلك للناس اللى بتجيله بتعانى من تساقط شعر ..
حاول ان تمشى ع الكورس ده لمده 3 شهور وان شاء الله تكون احسن ..
بالنسبه لاحتياحك لبصيلات كى تملأ الفراغات ف اعتقد انك محتاج 1000 بصيله مع وضع فى الاعتبار انك جايب شعرك على الامام يعنى اكيد فى فراغات اكتر ...
وال 1000 بصيله هيكونو كافين لملأ كل الفراغات ان شاء الله ..
ولو مكنتش مقتنع بكورس العلاج اللى كتبتهولك حاول انك تستشير دكتور جلديه ف اكيد هو اعلم منى ومنك ...

amedo

Member
انا انصحك بانك تعمل جلسات ميزو ثيربى ودى حاتجيب نتائج هايله مع حالتك و انت حتلاحظ بنفسك توقف وقوع الشعر من بعد اول و ثانى جلسه على الاكثر

a7m1d7

عضو مميز
يعطيكم العافيه حبايبي على تفاعلكم معاي بالنسبه اخوي المشرف احمد يعطيك العافيه على الكورس الحلو باين على الكورس فعلا ممتاز انا راح امشي عليه وراح اخبرك بالنتايج ولكن اخوي احمد انا اشتريت بروبيشيا بتركيز خمسه ملجم وكسرتها الى اربع قطع متساويه هل توجد مشكله علما ان الصيدلي قال لي لاتوجد مشكله وحبيت اسألك سؤال الى وقتك هذا مالقيت اجابه مقنعه عليه انا قبل سنه تقريبا بعد ما كان عندي تساقط وكان عندي فراغات واضحه في مقدمة الرأس قمت حلقت زيرو (اصلع) واستخدمت زيت اسمه روتاج لإنبات الشعر وفعلا اعطاني نتائج مقبوله نوعا ما ولكن رحت لطبيب جلديه لأني اريد تحسن افضل فأمرني بإستخدام بخاخ نيوكسيديل تركيز2% فكانت النتايج جدا جيده تكثف شعري كثافه جيده فقمت بعد انتهاء اول علبه اشتري بخاخ ريجين 5% وكان معاه شامبو هديه من نفس الشركه تبع البخاخ فكانت نتايجه جدا ممتاز واعطى كثافه لشعري غير طبيعيه ولكن بعد اسبوع من استخدام ريجين حسيت ان التساقط بدا يرجع رغم استمراري على ريجين فتركته على الفور ورجعت استخدم نيوكسيديل 2% مع الشامبو تبع ريجين فماشالله كثر شعري وتوقف التساقط تماما فراجعت الدكتور وسألته قال هذا الشامبو مره ممتاز يساعد فعلا في نمو الشعر وميزة هذا الشامبو انه لما تغسل فيه شعرك ما يشيل النيوكسيديل من الرأس ويساعد على امتصاصه ولكن الصدمه بعد فترة اختفى الشامبو تماما من الصيدليات ولكني استمريت على بخاخ النيوكسيديل ولكن التساقط رجع بعد اسبوع تقريبا من عدم حصولي الشامبو فما هو سر هذا الشامبو هل تعرفه واين يمكن لي ان احصل عليه
اما بالنسبه للأخ اميدو فوالله يا اخوي انا استخدمت ابر الميزو ثيرابي لأربع جلسات تقريبا ولكن لا فائده نهائيا
وبالنسبه للأخ المشعر على قولتك يبقالي اشوف وضعي بعد عمري الثلاثين اذا ربي اعطاني عمر
شاكر للجميع على تفاعلهم واتمنى اجد اجابات لتساؤلاتي

ahmed.ahmed

Member
حاول ان تمشى على الكورس ده هو مكلف بس نتايجه ان شاء الله هتكون ممتازه بس بشرط انك تستمر عليه دون انقطاع طالما ترى النتايج جيده ...
بالنسبه للشامبو معرفش والله بس انت حاول تقولى على اسمه وانا هعمل سيرش عليه واحاول اجبلك معلومات عنه ...
بالنسبه للبروبيشيا سمعت من الاعضاء انك لما تكسر الحبه للربع مفيش مشكله هتكون تقريبا نفس نفس معفول البروبيشيا ( 1 ملى جرام ) ..
بالنسبه للمنيوكسديل عموما فى ناس بيجب معاهم نتيجه كويسه يعنى تقدر تقول 50 ف الميه من مستخدمينه بيجب نتايجه معاهم والباقى لاء ..
ولو طلع شعر ومستمرتش عليه هيقع تانى ....
حاول تجبلى اسم الشامبو ده ...

a7m1d7

عضو مميز
والله يا اخوي بالنسبه لإسم الشامبو ما افتكر بس كان من شركة ريجين يمكن اسمه اذا ما خاب ظني ريفوجين

a7m1d7

عضو مميز
عرفت اسم الشامبو يامشرفنا احمد اسمه بريجين وهذي صورته

ahmed.ahmed

Member
ان شاء الله هعمل سيرش عليه وهجبلك معلومات عنه على اد مقدر ...

a7m1d7

عضو مميز
ما بتقصر اخوي بس حبيت اسألك ريفايفجون سعره في مصر نفس سعره في السعوديه ولا الوضع يختلف

ahmed.ahmed

Member
ريفايفوجين سعره فى مصر 187 لعبوه واحده فقط 60 ملى ..
طبعا هو مش موجود فى السعوديه على حد علمى يعنى وموجود فى الامارات وخاص بقناه تقريبا اسمها citruss قناه او برنامج مش عارف بالظبط ..
كان فى حد هنا فى المنتدى كان اشتراه منهم يعنى اسمه be_optimistic ادخل على موضوعه واقراه وهتعرف جابه ازاى ...
هو اشتراه ب 605 ريال سعودى شامل عبوه 60 ملى وشامبو ولوشن باين ...
الافضل انك تدخل على موضوعه وتحاول معرفه التفاصيل .. بس بالنسبه للسعر انا متاكد منه انه ب 605 ريال سعودى ...

a7m1d7

عضو مميز
مشكور اخوي احمد والله انت مكسب لنا كأعضاء في المنتدى شكرا لك صراحه على اهتمامك بنا تقبل تحياتي

a7m1d7

عضو مميز
انا اعرف اصحاب لي كثيرين في مصر راح يجون عن قريب السعوديه فهل سعره في مصر رخيص يعني بكم سعره في مصر عشان بشوف لو الميزانيه تسمح راح اكلم احد من اصحابي يجيبه وفي اي صيدليه متوفر في مصر
شاكر اهتمامك والمعذره على كثرة الإستفسارات

ahmed.ahmed

Member
ولا يهمك اسئل براحتك وزى م انت عايز ..
بص سعره فى مصر 187 جنيه للعبوه الواحده اللى هى 60 ملى ...
والسعر فى مصر ارخص بكتييييييييييييير عن باقى الدول العربيه .. ف لو حبيت تشترى اكتر من عبوه يكون افضل لك يعنى ..
خصوصا انه مفيد وانت هتلاحظ نتايج كويسه جدا له ف هتكون عاوز تشترى منه لما العبوه اللى معاك تخلص ...
ولما تجيبه تستخدم منه من ملى الى ملى ونص فى اليوم ومتزودش عن الجرعه دى لانه تركيزه عالى واهم شىء هو التدليك بعد متحط المحلول ...
وطبعا تغسله بعد م تحط المحلول ب 3 ساعات يعنى 3 ساعات تتركه على شعرك وبعدين تغلسه ..
وموجود فى صيدليات العزبى ولها فروع كتيره فى مصر ومتوافر فى جميع فروع صيدليات العزبى ..
بالنسبه للشامبو اللى سئلتنى عليه بصراحه معرفتش بيتباع فين بس عرفت انه فى الامارات بيباع يعنى ...

a7m1d7

عضو مميز
الله يعطيك العافيه حبيب قلبي احمد انا اليوم وانا افتش في شعري لاحظت شعر ازغب طالع بسبب استخدام افوجين هل عادي ممكن استخدم معاه ريفايفجون وكم مره في اليوم يستخدم ريفايفجون مره او مرتين لأن بعضهم يقولون مرتين وبعضه يقولون مره وانا اللي فهمته منك انه مره واحده فقط
الله يوفقك دنيا وآخره على رحابة صدرك

ahmed.ahmed

Member
ممكن طبعا تستخدم الاتنين وان شاء الله هتحصل على نتايج هايله فى خلال سنه ..
ممكن تستخدم الاتنين مع بعض عن طريق انك تستخدم افوجين صباحا وبليل تستخدم الريفايفوجين بس اهم حاجه تراعى فرق 3 ساعات بين استخدامك للافوجين وبين استخدامك للريفايفوجين عشان شعرك يتشبع بكل محلول على حدى ...
الريفايفوجين انا بستخدمه مره يوميا فى الليل وبمعدل ملى ونص .. وانت بردو استخدمه مره فى اليوم بس اهم حاجه تستمر عليه طالما شايف نتايج كويسه ..
وشكرا على دعواتك ...

أعلى