bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

أرجو المساعدة فى تشخيص حالتى (يوجد صور)

Mohamed Magdy

السلام عليك
===========
فى البداية انا عمرى 23 سنة..
و مشكلتى زى مشكلة شباب كتر خفة الشعر او صلع وراثى ... و طبعا اصعب حاجة ان الواحد يحصله الموضوع دة و هو فى سن صغير ... المهم انا مشكلة تساقط الشعر بدأت معيا فى سن 17 سنة ... كان سقوط فى الشعر بطريقة رهيبة ... وفى السن دة كنت بعمل ريجيم قاسى فاقولت فى نفسى ... يمكن يكون الريجيم هو السبب فى سقوط الشعر ... فعلا الموضوع اتحسن و بدا شعرى يبقى أحسن من الاول ... لــــكن مش لدرجة ان الفراغات اللى فى الرأس راحت ... هو حصل تحسن لكن كان فى بعض الفرغات !!!
طبعا فكرت فى استخدام دواء المينوكسيديل ... لكن المشكلة انى مش عارف احدد هل الصلع اللى عندى صلع وراثى ام نقص فى فيتامينات ام مشكلة اخرى !!!!.. ( مع العلم ان والدتى شعرها خفيف شوية مش لدرجة كبير و ابى ليس اصلع )
فهل تنصحونى اتوكل على الله و استخدم المينوكسيديل !!
و سؤال اخر . اية سبب ان شعر خط المقدمة كثيف و منتصف الرأس خفيف . كما يظهر فى الصور !!

oddyssey

Member
رد: أرجو المساعدة فى تشخيص حالتى (يوجد صور)

اخي اول اشي شعرك ممتاز ولازم تعرف اذا الصلع وراثي ولانقص افرزات غدة او سوء تغذية او حالة نفسية بس على العموم زيارة وحدة للطبيب بتحدد المشكلة والعلاج واذا الصلع وراثي فورا دون تردد دون تاخير مينوكسديل 5% عليك به

Mohamed Magdy

اخي اول اشي شعرك ممتاز ولازم تعرف اذا الصلع وراثي ولانقص افرزات غدة او سوء تغذية او حالة نفسية بس على العموم زيارة وحدة للطبيب بتحدد المشكلة والعلاج واذا الصلع وراثي فورا دون تردد دون تاخير مينوكسديل 5% عليك به

شكرا على الرد اخى ...
المشكلة ان انا شعرى خفيف فعلا من فوق لكن ممكن تكون الصور مش مبينة دة اوى ... و رسمة الصلع للاسف موجودة عندى ... و كنت عايز اعرف اية هى التاحليل المطلوبة منى يعنى مثلا تحليل نسبة الحديد و الزينك و كدة !!
و بالنسبة للتغذية انا الحمد لله بتغذى كويس جدا و بمارس رياضة و الذهاب للجيم يوميا ...
و فى ناس بتقول ان الجيم او ممارسة رفع الاوزان بتزيد نسبة هرمون dht اللى بسببه يحدث تساقط للشعر ... هل الكلام دة فعلا صح !!

oddyssey

Member

المينوكسديل 5% عليك به

ولد نجد 1

Active Member

والله انا اشوف شعرك حلو مافيه صلع ولا فراغات ممكن نفس الشعرة تكون خفيفه وهذا ممكن سبب جيني يعني طبيعه شعرك كذا اما اذا انت تشوف انك بديت تصلع خلاص فمثل ماقالوا الاخوان لازم تروح دكتور وتطلب منه تحليل لكل شي يخص الشعر مثل الغدة والحديد والزنك وفيتامين دال اما موضوع الرياضه وارتفاع هرمون الذكورة هذا صحيح بس مع الرياضة العنيفة مثل رفع الاثقال وكمال الاجسام الرياضات هذي ترفع الهرمون ويزيد الارتفاع لو كان الرياضي يتعاطى هرمونات لتكبير العضلات لكن تساقط الشعر عن الرياضي الي يمارس الرياضه العنيفة مرتبط باالاستعداد الجيني للشخص يعني لو الشخص شعره حساس لهرمون الذكورة راح يتساقط بسرعه اكبر من لو ماكان يمارس الرياضة اما لو الشخص شعره محمي وغير حساس للهرمون ماراح يتساقط الشعر ولا يتاثر بالعكس راح يتحسن الشعر لانه يزيد من الدورة الدموية بفروة الراس عند ممارسة الرياضة ... واخيرا انا ما انصحك تستخدم المنكسديل بحاله شعر هذا لانو لسا ماعندك صلع واضح والمنكسيديل راح يبهدل شعرك ويزيد التساقط وتتعب نفسيتك لازم تصبر وتتاكد نوع التساقط عندك هل وراثي ولا بسبب ثاني وبعدها قرر موضوع استخدام المنكسديل

Mohamed Magdy

والله انا اشوف شعرك حلو مافيه صلع ولا فراغات ممكن نفس الشعرة تكون خفيفه وهذا ممكن سبب جيني يعني طبيعه شعرك كذا اما اذا انت تشوف انك بديت تصلع خلاص فمثل ماقالوا الاخوان لازم تروح دكتور وتطلب منه تحليل لكل شي يخص الشعر مثل الغدة والحديد والزنك وفيتامين دال اما موضوع الرياضه وارتفاع هرمون الذكورة هذا صحيح بس مع الرياضة العنيفة مثل رفع الاثقال وكمال الاجسام الرياضات هذي ترفع الهرمون ويزيد الارتفاع لو كان الرياضي يتعاطى هرمونات لتكبير العضلات لكن تساقط الشعر عن الرياضي الي يمارس الرياضه العنيفة مرتبط باالاستعداد الجيني للشخص يعني لو الشخص شعره حساس لهرمون الذكورة راح يتساقط بسرعه اكبر من لو ماكان يمارس الرياضة اما لو الشخص شعره محمي وغير حساس للهرمون ماراح يتساقط الشعر ولا يتاثر بالعكس راح يتحسن الشعر لانه يزيد من الدورة الدموية بفروة الراس عند ممارسة الرياضة ... واخيرا انا ما انصحك تستخدم المنكسديل بحاله شعر هذا لانو لسا ماعندك صلع واضح والمنكسيديل راح يبهدل شعرك ويزيد التساقط وتتعب نفسيتك لازم تصبر وتتاكد نوع التساقط عندك هل وراثي ولا بسبب ثاني وبعدها قرر موضوع استخدام المنكسديل

شكرا اخى ولد نجد على ردك الوافى ...
ان شاء الله سوف اقوم بعمل التحاليل المطلوبة لتحديد سبب سقوط الشعر هل وراثى ام سبب اخر ...
و على العموم دى صورة ايضا لكن قديمة من سنة تقريبا ... كان شعرى طويل شوية ... و اعتقد ان الفراغات تظهر بوضوح فيها !!!

و هل لو قررت استخدم المنكسديل يفضل استخدم نسبة 2% مع حالة شعرى دى ... ولا 5% أفضل
أسف على كثرة الاسئلة

oddyssey

Member

بنصحك عليك بالمينوكسديل

ouss23

Member

أخي حالتك تشبه حالتي لدرجة كبيرة و هي وجود خفة شديدة مع عدم وجود انحسار في المقدمة ، و للأسف لا أحد يرى أنني اعاني من التساقط سوى أنا لأنه من المعتاد أن الصلع يكون بالانحسار أو تساقط شديد في منطقة التاج ثم التوسع...

أتمنى قبل ما تستخدم المينوكسيديل ان تتعرف عليه أكثر

و لدي سؤال ، هل تعاني من القشرة المتكررة ؟ وهل لديك حبوب دهنية تخرج من الرأس ؟

Mohamed Magdy

أخي حالتك تشبه حالتي لدرجة كبيرة و هي وجود خفة شديدة مع عدم وجود انحسار في المقدمة ، و للأسف لا أحد يرى أنني اعاني من التساقط سوى أنا لأنه من المعتاد أن الصلع يكون بالانحسار أو تساقط شديد في منطقة التاج ثم التوسع...

أتمنى قبل ما تستخدم المينوكسيديل ان تتعرف عليه أكثر

و لدي سؤال ، هل تعاني من القشرة المتكررة ؟ وهل لديك حبوب دهنية تخرج من الرأس ؟

لا الحمد لله انا مفيش عندي اى قشرة نهائى ... و بالنسبة للحبوب الدهنية لا مفيش اى حبوب دهنية بتظهر فى الرأس عندى ... لكن انا شعرى دهنى و الافرازات الدهنية بتزيد جدا فى فصل الصيف و طبعا بغسل شعرى أكثر من مرة فى اليوم بسبب الموضوع دة ..

و انا فعلا قريت كويس جدا على المينوكسيديل و مفيش مشكلة انى استخدمه طووول العمر .... بس المشكلة انى عايز اتأكد من ان مشكلتى دى سببها صلع وراثى ام لا ..
وربنا يشفى الجميع بأذن الله

ouss23

Member

أخي هل التساقط مستمر لحد الأن ؟ كم يتساقط من شعرك في اليوم ؟ أعتقد أن المينوكسيديل يكون للطوارئ فقط في حال استمر التساقط بشدة و رأيت أنك ستفقد ما تبقى من شعرك خلال الأشهر الق****

ثاني شيء أنصحك بالفيتامينات ، اعتقد انها شيء أساسي جدا

و سؤال اخير ، هل ممكن تحدد ما نوع الريجيم الذي كنت تقوم به و الذي أدى الى التساقط ؟ و ما هي المواد التي أصبحت تأكلها حتى تحسنت حالتك ؟

Mohamed Magdy

أخي هل التساقط مستمر لحد الأن ؟ كم يتساقط من شعرك في اليوم ؟ أعتقد أن المينوكسيديل يكون للطوارئ فقط في حال استمر التساقط بشدة و رأيت أنك ستفقد ما تبقى من شعرك خلال الأشهر الق****

ثاني شيء أنصحك بالفيتامينات ، اعتقد انها شيء أساسي جدا

و سؤال اخير ، هل ممكن تحدد ما نوع الريجيم الذي كنت تقوم به و الذي أدى الى التساقط ؟ و ما هي المواد التي أصبحت تأكلها حتى تحسنت حالتك ؟

التساقط مستمر معايا بقاله حوالى شهر لحد الان ... العدد تقريبا حوالى 30 شعرة او اكثر بقليل ..

و التساقط دة مكنش موجود عندى قبل كدة ... يعنى شعرى كان بيحصل فى تساقط ولكن ليس بالكثرة دى ابدا .... و مشكلة التساقط ازدادت معى بعد اشتراكى فى الجيم (كمال الاجسام)...

طبعا كا اى شاب فى سنى بيحاول يلعب تمارين كمال اجسام (باى, تراى).. تمارين لبناء عضلات الجسم يعنى ... فا انا بقالى شهر مواظب على تمارين الجيم ... للاسف فى الشهر دة بدأ التساقط يزداد عندى بشكل مكثف ...

و طبا كما تفضل اخى (ولد نجد) بالشرح ... بأن الرياضة دى ترفع الهرمون (dht) ... و دة مرتبط باالاستعداد الجيني للشخص يعني لو الشخص شعره حساس لهرمون الذكورة سوف يتساقط بسرعه اكبر .... و انا تقريبا عندى المشكلة دى ... بأن شعرى بتأثر بسبب رياضة كمال الاجسام ... و التساقط بيكون اسرع ...

فا انا بصراحة مش عارف اية الحل اوقف الرياضة دى ولا استخدم ادوية و أمارس الرياضة عادى !!؟؟

و بالنسبة للرجيم اللى اتبعته .... كان ريجيم قاسى و غلـــــط جدا ... لان فى الوقت دة كان عمرى 17 سنة ... طبعا كان جسمى سمين جدا ... و دة سبب لى ازمة نفسية و احــــراج دائم امام العائلة او لما كنت فى المدرسة .... و اضطريت انى اعمل ريجم من نفسى او مع حالى ... بدون اى استشارة طبيب او حتى قراءة معلومات عن طريق النت .... و طبعا دة كان شىء غلط جدا ...

كنت ممتنع عن الاكل او أكل وجبة واحدة فى اليوم ... المهم ان النتيجة كان فعلا جسمى خس و وزنى نزل جدا .... لكــن كان مصحوب بأضرار كبير من نقص فى فيتامينات الجسم+ سقـــوط رهيب فى الشعر + حرق عضلات الجسم ... لان الجسم مكنش لاقى التغذية الصحيحة ... فبدأ يحرق عضلات الجسم لاستخلاص الغذاء ....

وبالنسبة لحالتى .. تحسنت لما بدأت اكل أكل صحى من خضروات و فاكة ... و تنظيم الاكل ... و ان يكون الريجيم مش عن طريق المنع لا .. بل عن طرق تنظيم وجباتك اليومية و اكل المفيد فقط ..

أسف على الاطالة فى التعليق .. بس حبيت اوضحلك كلى شىء

ouss23

Member

أخي لا والله تمنيت لو أطلت الحديث أكثر

أسأل الله ان يشفيك و يشفينا جميعا و يجزيك ألف خير على ردك على السؤال و على المعلومات القيمة

dado

Member

سلام عليكم
حالتك نفس حالتي عمري 23 و شعري دهني
انا ابضا ابحت عن طبيب يشخص حالتي
اللهم ماشفينا

أعلى