قسم الأدوية والعلاجات الخاصة بالشعر يمنع عروض البيع والشراء نهائيا

البروبيسيا ما له وماعليه

قسم الأدوية والعلاجات الخاصة بالشعر

قديم 20-06-2010, 10:11 AM   #11
عضو مميز

مشاري3 is on a distinguished road

مشكوووووووووور اخوي احمد لتجاوبك .. ارحتنا اراحك الله.. لان الطبيب نصحني بان استخدم هذا الدواء بعد العمليه مباشره ولمدة ست اشهر كأقل تقديرررررررر.. شكرا بحجم الغلا اخي الفاضل
مشاري3 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 20-06-2010, 05:18 PM   #12
عضو مميز

ahmed.ahmed is on a distinguished road

لا شكر على واجب .. الكلام ده على فكره مش كلامى ده كلام الدكتور اللى عملت عنده العمليه وكلام دكاتره اجانب وفى كل مره اشترى البروبيشيا اسئل عن نفس السؤال اللى انت سئلتهولى .. كنت عاوز اطمن زيك والحمد لله اطمنت
ahmed.ahmed غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 22-06-2010, 07:12 PM   #13
عضو مميز

اخوي احمد سؤال اخر رونقي .. متى بديت تستخدم البروبيشا .. بعد الزراعه يعني على طول او من ثاني اسبوع ... لا اخفيك شريته بنصيحة الدكتور الي زرع لي ونسيت اساله هذا السؤال.. وبعدين اربع حبات باليوم كثيررررررررررررره عليك انا امرني ب حبه واحد باليوم فقطط ... واكثر المواضيع الي شفتها حبه يوميا اربع حبات قووووووووووووويه وخاصه شايف السايد افكت تبعه
ارجو التأكد من طبيب اخر اذا لزم الامر
قديم 22-06-2010, 09:10 PM   #14
عضو مميز

اخويا مشارى انا بدات باستخدام البروبيشيا بعد حوالى 12 يوم من العمليه عشان كنت باخد مضادات حيويه وابر وعلاجات عشان المنطقه المانحه ف مكنش ينفع اخد كل هذا الكم من الادويه .. بعد حوالى 12 يوم من العمليه بدات باستخدام ادويه الشعر كالشامبو والبروبيشيا ... انا بئالى شهرين و 22 يوم عامل العمليه وحالى شهرين و 10 ايام بستخدم البروبيشيا منكرش انه لد دور كبير فى الحد ةمن التساقط وتسريع النمو .. بس انا خايف بصراحه وسئلت الدكتور وطمنى وقالى ان مفيش خطر .. انا عموما عندى معاد مع الدكتور فى يوم 1/7 عشان كده هكون خلصت اول كورس للعلاج وهو 3 شهور اقصد البروبيشيا والبنتوجار والشامبو ومستحضر اخر اسمه ريفيفوجين ثيرابى ( مكتوب فى الروشته بتاعته انه بيعالج الصلع الهرمونى وبيقلل نسبه الدى اتش دى فى فروه الراس الى 95 فى الميه وهو زيوت طبيبعه خالصه يعنى بيقوم بنفس عمل البروبيشيا وسعره عندنا بالمصرى 200 جنيه وهو مستورد ولا يتم تصنيعه فى مصر ) انا هحاول انى لما اخلص كورس العلاج فى اول الشهر القادم هشوف الدكتور هيقولى ايه بالنسبه ل 4 حبات فى اليوم وهتاكد ان لزم الامر من دكتور اخر .. بس انا نفسى لو الاقى حد بيستخدم الريفيفوجين ثيرابى ده عشان يقولى تجربته ويقولى هل هو فعلا بيقوم بنفس عمل البروبيشيا مع الفرق انه ملوش اعراض جانبيه زى البروبيشيا على الرغم من انه الروشته بتاعته بتقول انه بيحد تماما من هرومون الدى اتش دى .. الله اعلم ..
قديم 23-06-2010, 07:13 PM   #15
عضو مميز

الله يحييك اخوي احمد على سرعة ردكـ وشرحك والاسلوب الفريد الذي تتميز فيه

بالنسبه لل ريفايفوجين ناس كثير تشكر فيه من خلال تصفحي بالشبكة العنبكوتيه وعامل ضجه كبيره وفعلا ماله تاثيرات جانبيه حتى الان والفرق بينه وبين البروبيشيا ان الريفايفوجين يحد من منع التساقط فقط يعني مايزود نمو الشعر بعكس البروبيشيا الي يحد التساقط ويزود النمو هذا الي فهمته من خلال تجارب بعض مستخدميه
قديم 16-07-2010, 01:04 AM   #16
عضو نشيط

Be_optimistic is on a distinguished road

طيب يا إخوان .. أنا وصفلي الدكتور هذا العلاج وذكرلي الأعراض الجانبية وأنا بقي لي 8 شهور عن زواجي فوش تشيروني فيه الله يجزاكم بالخير .. مع العلم إن الدكتور قال لي حبه واحده يوميا تستخدمه وعطاني موعد بعد ست شهور ..
Be_optimistic غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 17-07-2010, 09:50 AM   #17
عضو جديد

ابونايف is on a distinguished road

انا من رايي اخوي انك ماتستخدمه لانه انا بديت اصلع وبشكل سريع ولافكرت استخدمه ولو فكرت فيها يخرب شي واحد ولا تخرب اشيا انت جرب الريجين وان شاء الله يجيب نتيجه ولكن لو قله كثافه مثل ماقلت قبل انا برايي انك تستخدم حبوب الزنك اسمها هير دال انا ماجابت معي نتيجه اوكي لكن فيه ناس جابت نتيجه وقويه بعد جربه يمكن يناسبك سعرها على ماظن 78
ابونايف غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-08-2010, 01:47 AM   #18
عضو جديد

ااااه is on a distinguished road

سؤال يا جماعه هل يصلح تستخدمه النساء طيب ..
هل يصلح استخدامه بدون وصفه طبيه
ااااه غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-08-2010, 01:56 AM   #19
عضو مميز

بروبيشيا محظور على النساء و الاطفال حظر تاااااااام ....
قديم 15-08-2010, 09:06 AM   #20
عضو جديد

cute man is on a distinguished road

جزاكم الله خير..

اود الاستفسار عن بروبيسيا، هل يؤدي الى الضعف العضلي؟ يعني اذا اردت القيام بتدريبات اوزان في صالة الحديد وانا اتناول بروبيسيا هل يثبط مفعولها نمو استجابة العضلات لتمرينات الاوزان او النشاط البدني بصورة عامة؟

وهل يؤثر على خشونة الصوت ونمو الشعر في الجسم (ما عدا الرأس طبعا) كالصدر والساقين والعانة والابطين واللحية والشارب؟

فحسب علمي فإن القوة العضلية والبدنية وخشونة الصوت ونمو الشعر في انحاء الجسم المعروفة عند الذكور يكون في بداية فترة البلوغ التي يبدأ فيها نشاط هرمون الذكورة، فهل تثبيطه بحبوب البروبيسيا يؤدي الى ما ذكرته من اعراض؟

جزاكم الله خيرا.
cute man غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

الكلمات الدلالية (Tags)
معالجة الصلع, الديهيدروتستوستيرون", بروبيشيا, تساقط الشعر, تضخم البروستاتا, نمو الشعر