bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

زراعة الشعر فى منطقة الصدر عند الدكتور مجدى عبد السلام

الزينى

السلام عليكم انا شاب عندى 18 سنة ونصف واعانى من التثدى اصابنى بامراض نفسية عديدة جدا كما ان صدرى خالى من الشعر رغم ان عائلتى كلها مشعرة وهذا زاد العلة .والامراض زادت اوى الصييف اللى فات لدرجة انى انعزلت عن المجمتع بدرجة كبيرة جدا حتى عائلتى واصحابى بقيت منعزل تماما (نظرا لان الملابس الصيفية تظهر هذة التشوهات ) وانا دلوقتى منتظر الصيف الجديد وكاننى منتظر ظلام دامس او كاننى منتظر وحش .ارجوووكم افيدونى انا رحت لدكاترة نفسيين وقالولى مش هتقدر تتعالج نفسيا انما نعالجك اولا جسديا (الاعراض السابق ذكرها) وبعض كدا هتتحسن الاوضاع لوحدها قلتلهم ازاى قالولى ياما يشيىلوا الدهون شفط دهون من صدرك ياما زراعة شعر فى منطقة صدرك عشان يادارى العيوب دى فاجوكم هل زراعة شعر الصدر دى حقيقة ام خيال يعنى اخد من خلف الراس وازرعها فى صدرى ؟؟ ارجوكم اجيبونى بس انا كلمت الدكتور مجدى عبد السلام قالى هوة مابيعملش كدا بس ماقليش هية موجودة ولا لا وكمان قالى ان الشنب والذقن بس والرموش والحواجب طيب انا عايز اعرف اشمعنى الرموش والذقن والحواجب مش هما كلهم مواضع تشريحية وانا سمعت قبل كدا ان فى عمليات زى دى فى الخارج وفى مستشفى ادمة فى السعودية وسالت قبل كدا فىموقع استشارات قالى ممكن اجراء العملية دى فى موضع تشريحى فى جسم الانسان كالصدر والذراعين والرموش والحواجب والذقن والشارب وك حاجة بس اللى عاوز اعرفة هوة الدكتور دة قالى مش موجودة عندة لية هل عشان هية بتختلف علميا عن زراعة شعر الراس او الذقن يعنى الطريقة بتختلف ولا زراعة شعر الصدر مثل الراس يعنى كانى بتخيل ان الصدر دى راس واقوم بزراعتها؟ يعنى لو هو معملهاش قبل كدا وانا رحتلة ولحيت علية هل ممكن يعملهالى ولا محتاجة تعليم؟ ولا هية زراعة زى الزراعة العادية بس المكان مختلف ارجوووووووووو الرد مع العلم انى اعلم ان زراعة الشعر فى هذا المكان يحتاج الى قص الشعر بطريق منتظمة وكانة شعر راس يعنى انا اللى متحمل المسؤلية سواء كان الشكل مشوة او مش عاجبنى بس المهم انى ازرع بجد لانى فى حالة الموت ارحم منها وشكرا

AHMED590

Member
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته،،،

مرحبا بك اخي ،،

هذا الأمر منتشر لدى الرجال ، وإن شاء الله سوف تجد عدة خيارات لحل هذا الموضوع ...

نصيحتي الاولى لك أخي أن تراجع مرة واثنين وثلاثة دكاترة التجميل ،، فهذا الموضوع من اختصاصهم .... يمكن تحتاج إلى شفط دهون ، أو عمل جراحي تجميلي بسيط ... أفضل من تغطية المشكلة بشعر مثلا ...

مثلا ، قبل أيام بسيطة على البرنامج الأجنبي The Doctor الذي يعرض على قناة mbc4 كان هناك موضوع وشخص لديه نفس المشكلة وقابل دكتور التجميل المختص في البرنامج وقال له سوف أعمل لك عملية جراحية بسيطة وهي إستصال جزء بسيط من الثدي ليأخذ شكل أجمل وأصغر ....

لذلك أنصحك بمراجعة دكاترة تجميل ..ودراسة الخيارات الممكنة..

بخصوص زراعة الشعر ، اعتقد أنه يمكن زراعة الشعر في منطقة الصدر ،، فمثلا ، قبل تجربتي لزراعة لشعر الرأس في تركيا قبل حوالي شهر وأسبوع ، مع احد الدكاترة الشباب الرائعين ، كنت اغير ملابسي الخارجية قبل العملية وكان الدكتور معي وكنت قبل عملية زراعة الشعر بحوالي شهر قد عملت عملية جراحية صغيرة بخصوص إزالة حروق من على البطن وأسفل الصدر، وشاهد الدكتور أثر العملية وسئلني ، وأخبرته أنه كان يوجد حروق وعملت عملية ، وأخبرني انه لو حبيت تزرع شعر على مكان العملية ...يمكن الزراعة ...

لو حبيت تتواصل مع منسق هذاالدكتور تفضل تواصل معي على الخاص واشرح له المشكلة وهو سوف يتواصل مع الدكتور ثم يرد عليك هل يمكن الزراعة ام لا ...

ولكن من جديد رأي الشخصي أن تزور دكاترة التجميل ...فمثل هذه المشاكل تعالج في أقسام التجميل

أتمنى لك التوفيق.

ittihad

متميز
صاحب تجربة
أخي الكريم زراعة شعر بذا المكان مضيعة للمال و الوقت، التثدي لها حل جذري وهي (الرياضة)، حاول تخفيف الوزن وشد الجسم و التثدي راح يتحول لعضلات وصدر مشدود جدا.

نصيحتي لك اخي الكريم مارس الرياضة أو بحل أخير راجع دكتور تجميل بخصوص شفط الدهون ولكن تأكد أول شئ من حكمها الشرعي.

الزينى

شكرا

السلام عليكم شكرا ليك يادكتور الف شكر والله لقد ادخلت السرور فى قلبى ولكن ياريت يا دكتور انا عاوز اتواصل مع الدكتور اللى قال لحضرتك الكلام دة والف شكر يادكتور ولكن معلش هل الزراعة فى هذا المكان سعرة سيخلتف على زراعة شعر الراس العادى وشكرا

AHMED590

Member
السلام عليكم شكرا ليك يادكتور الف شكر والله لقد ادخلت السرور فى قلبى ولكن ياريت يا دكتور انا عاوز اتواصل مع الدكتور اللى قال لحضرتك الكلام دة والف شكر يادكتور ولكن معلش هل الزراعة فى هذا المكان سعرة سيخلتف على زراعة شعر الراس العادى وشكرا

وعليكم السلام ورحمة الله ،،

هل يا ترى هذا الكلام موجه لي ؟؟؟ أم لشخص أخر او رد لموضوع أخر ؟؟؟:confused::):rolleyes::confused:

لاني لست بدكتور ؟؟؟

على كل حال لو كنت تسئل عن الدكتور ، سوف أرسل لك رقم منسق الدكتور وتواصل معه ،، وتكلم معه في الموضوع ؟؟

ولكن لا تنسى أن تسئل عن دكتور تجميل يحل المشكلة من جذورها ؟

شكرا لك.

الزينى

بجد انا بشكرك جدا اول مرة اشوف منتدى يقوم بالرد بهذة السرعة الف شكر . بس معلش ارجوك انا اتعذر على كثرة الاسئلة ولكن والله العظيم لا يعلم حالى الا الله من هذة المعاناة النفسية يعنى الصلع شئ لا يهين الراجل بل يزيدة شرفا انما هذة الحالة الصراحة انا فى راى وفى ناس رائيها ان هية بتهين الراجل وخصوصا فى مجتمع ولمؤخذة سئ مثل المجتمع العربى عموما لان اما حد بيسخر بيحصلى معاناة ما بعدها معاناة بيجيلى حالة عصبية وسواس غير كمان الامراض اللى جتلى لانى مبخرجش ولا بظهر لحد انما قاعد فى عالم الخيال فى الاوضة بتعتى فقط لدرجة ان الدكاترة النفسية بتقولى انت من النوع اللى حالك ميئوس منة فى العلاج الا لم تعالج الحالة بجذورها يعنى ازرع الشعر او اشفط الدهون بس عجبتنى فكرة الزراعة لان عائلتى كلها صدرها منتفخ بس صدرها (كلمة ممتلئ بالشعر قليلة بالنسبة ليهم) لان صدرهم عبارة عن شعر بس ولكن انا ورثت الانتفاخ ولم اورث الشعر :mad: :( . فارجوك انا عاوز اميل الدكتور اللى حضرتك قلتلى علية وكمان معلش سؤال كمان ياريت لو حد لية علم فى ان (زراعة الشعر فى هذة المنطقة حتى ولو كان 2000 شعرة بس يعنى انا اللى اطلب منة يزرعلى 2000 شعراية بس او 3000 هل ستختلف السعر عن زراعة الشعر فى الراس ارجوووووووووووووووووووووووو التركيز على السؤال بتاع التكلفة وشكرا

الزينى

ومعلش ياجماعة سؤال اخر الدكتور الوحيد اللى عرف يعمل كدا احمد عادل هوة اللى قالى ينفع مش بيقعد يحور زى الدكاترة التانين وفى الاخر يقولى معرفش ولسة هسال السحرتى اتوقع ان هوة ذية او احسن الله اعلم بس نسيت اسال عن التكلفة ياريت حد يجاوبنى حقة بجد الدكتور احمد كل حاجة عندة 15 الف جنية ؟ ولا على حسب عدد الشعر وعلى فكرة انا سالت الروبى قالى مش هعملهالك بس انا ممكن اشفط الدهون بس قالى انت عايز حد يضحك عليك وقالى ان زراعة شعر الصدر حتى ولو عند الدكتور احمد هتبقا مش 15 الف بل 3000 دولار ودة مبلغ كبير جدا جدا وانا لسة هتصل بالدكتور احمد بس انا عاوز اعرف هل الدكتور الروبى بيعمل كدا عشان اروح اشفط دهون واريح نفسى ولا الكلام دة صح ..بس هوة مابيعرفش يعمل الزراعة فى المكان دة هل بقة هوة بيعمل دعاية ولا اية ؟؟؟ وهل حقا الزراعة فى هذا المكان لا تتحدد بعدد الشعر انما هية كدا كدا 3000 دولار :confused: ارجووووووو الرد

AHMED590

Member
عندما يراودك القلق بشأن تضخم الثدي يمكنك استشارة طبيب الغدد الصماء أو جراح التجميل. وتزداد ظاهرة تضخم الثدي عادة عند الشباب في مراحل البلوغ ولكن الكثير من الحالات تستقر لاحقاً دون الحاجة إلى العلاج ولهذا السبب ينصح الشباب بالانتظار إلى مابعد سن البلوغ. في حال استمرت مشكلة التثدي بعد سن البلوغ يوصي الأطباء بإجراء التحاليل الهرمونية للتأكد من عدم وجود خلل في الغدد الصماء. إذا أظهرت التحاليل وجود اضطراب في الغدد الصماء فيمكن معالجتها من قبل طبيب الغدد. وعادة ما تتحسن حالة التثدي من هذا النوع بعد استخدام العلاج. وفي حالات التثدي الناشئة عن العقاقير والأدوية فإن التوقف عن تناولها أو استخدام البدائل قد يساعد في حل المشكلة.

إذا كانت نتيجة التحاليل الهرمونية طبيعية فإن التثدي يوصف بأنه حالة مجهولة الأسباب (أو دون سبب واضح). وتضم هذه الفئة الغالبية العظمى من مرضى التثدي. ويتم معالجتها من قبل جراحي التجميل.

مالذي يقوم به جراح التجميل؟

يعيد جراح التجميل تقييم الحالة ويقترح العلاج المناسب وفقاً لنوع التثدي ودرجته. تكمن خيارات العلاج في شفط الدهون بشكل أساسي أو الجراحة أو كليهما معاً. ويمكن إجراؤها في مرحلة واحدة أو على مرحلتين. ويعتمد هذا على حالة المريض وما يفضله الطبيب.

شفط الدهون:

هو الخيار المثالي لمعالجة التضحم الناجم عن زيادة الدهون فقط أي الدرجة الأولى من التثدي. ومع ذلك فإن شفط الدهون يساعد أيضاً في معالجة التثدي بدرجاته الثلاث.

هناك عدة أنواع من شفط الدهون: شفط الدهون بالطريقه الكلاسيكية أو العادية classical standard suction assisted، وشفط الدهون بالطاقة (Microaire) وشفط الدهون بمساعدة الموجات فوق الصوتية ويعرف بالفيزر (Vaser) وشفط الدهون بالليزر (Smart or Cool Lipo).

تتضمن عملية شفط الدهون مرحلة حقن السوائل في أنسجة الثدي وتحتوي على سائل التخدير للسيطرة على الألم وأدوية التقليل من النزيف والكدمات. وتساعد هذه السوائل في تفكيك الخلايا الدهنية مما يسهل عملية شفط الدهون للخارج. ومع تقدم التكنولوجيا توفرت أجهزة شفط الدهون الحديثة التي تعتمد على الموجات فوق الصوتية أو طاقة الليزر في تذويب الدهون قبل أن يتم شفطها إلى خارج الجسم. وتشير الدلائل إلى أن هذه الأجهزة تحفز الجلد على الشدّ مما قد يغني عن القيام بإزالة الجلد الزائد.

العملية الجراحية:

إذا كان تضخم الصدر يرجع لزيادة الأنسجة الليفية فإن شفط الدهون وحده لا يكفي بل تستدعي هذه الحاله إزالة الأنسجة الليفية جراحياً.

وفي معظم الحالات يقوم الجراح بعمل الشق الجراحي على حدود النصف السفلي للهالة المحيطة بالحلمة، ويتم من خلال الفتحة إزالة أنسجة الثدي مع الاحتفاظ بالقدر الطبيعي منها تحت الحلمة حتى لا تنخفض الحلمة أو تصبح غائرة. وتضمن هذه الطريقة إخفاء الندبة بشكل جيد ضمن هامش الهالة الداكنة حول الحلمة. في حالات التثدي التي تشمل زيادة في مساحة الجلد فإن العملية الجراحية تستدعي استئصال الجلد الزائد. هناك العديد من التقنيات الجراحية المتاحة لإزالة الجلد الزائد وتعتمد جميعها على كمية الجلد المراد إزالته وتتفاوت خياراتها من جراح إلى آخر.

تتطلب العملية الجراحية في بعض الأحيان القيام بشفط الدهون أيضاً لتعزيز النتائج.

الزينى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة شكرا يا احمد على الاجابة ولكنك لم تجيبنى على اسئلتى هل حقا الزراعة فى هذة المنطقة 3000 دولار ولا حسب عدد الشعر وانا خايف جدا اتصل بية احسن يقولى المبلغ دة والحالة النفسيةتزيد وشكرا:)

AHMED590

Member
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته،،،

السعر على حسب عدد البصيلات ... هذا الذي متعارف عليه في زراعة الرأس والله أعلم ..

.................

مازالت أنصحك بعمل عملية جراحية بسيطة أفضل من زراعة شعر ،، ومقدر لك قلقك وتفكيرك في هذا الموضوع ،، ولكنه شئ طبيعي ...

AHMED590

Member
عبير الرجباني- سبق- الرياض: كشف استشاري جراحة التجميل الدكتور عصام كيالي، لـ"سبق"، عن أن السعودية تعتبر من أكثر الدول التي يعاني فيها الرجال من التثدي (كبر حجم الثدي لدى الرجال)، مبيناً أنه يُعد مشكلة نفسية جمالية اجتماعية تصيب نسبة كبيرة من الرجال.

وأوضح أن التثدي هو زيادة بروز وحجم الثدي عن المعهود عند الرجال، مشيراً إلى أنه يصنف إلى أربع درجات حسب الحجم والتبارز والتدلي، كما أن له أسباباً كثيرة؛ فقد يكون "تثدياً معزولاً"، أو أن يكون بسبب مرض ثانوي، أو نتيجة تناول أدوية معينة سببته.

وبين أن التثدي الثانوي يشكل 10% من أسباب التثدي، ويكون نتيجة مرض آخر مسبب، فيما يكون علاجه بعلاج السبب الأصلي، أو إيقاف الدواء المسبب قبل البدء بعلاج التثدي، مشيراً إلى أنه من هذه الأسباب: نقص نشاط الغدة الدرقية والتليف الكبدي والأورام الكظرية وبعض أورام الخصية المفرزة للهرمونات الأنثوية والأورام الموضعية في الثدي، وتناول بعض الأدوية لمدة طويلة كالديجوكسين المقوي للقلب والسيميتدين المستعمل لعلاج حوضة المعدة، والسبيرينولاكتون المدر للبول، واستعمال بعض الهرمونات البانية للجسم والهرمونات الأنثوية المستخدمة لغرض تغيير الجنس، وبعض التشوهات الصبغية كمتلازمة (كلاينفلتر) وأمراض الخنوثة.

أما "التثدي الأساسي" فعرفه الدكتور كيالي بأنه "بدون أي مرض آخر مسبب، ويدعى (التثدي مجهول السبب)، ويشكل 90% من أسباب التثدي، حيث تكون كل الفحوص الطبية والهرمونية في الجسم طبيعية تماماً، ويبدأ هذا النوع من التثدي بعمر البلوغ حيث تنتفخ الأثداء لدى معظم الشباب بنسبة 70% كاستجابة هرمونية غير متوازنة، وتستمر لعدة سنوات، وتبدأ بالتراجع، لكن في نسبة 10 % من الشباب لا تتراجع الأثداء، وتستمر بالنمو دون سبب واضح، وهو ما ندعوه بالتثدي، ويساهم بذلك في البدانة، حيث إن معظم مرضى التثدي من البدناء، وربما كان لطبيعة الأكل أثر مهم كتناول الأغذية: كالدجاج الذي تم إطعامه هرمونات بهدف النمو السريع، والربحية، وكذلك الأطعمة النباتية التي تم دعمها بالهرمونات بهدف الزيادة الكبيرة بحجمها والربحية أيضاً. كما أن هناك لدى مرضى التثدي استعداداً عائلياً؛ لذلك نجد هذه المشكلة في أكثر من فرد واحد بالعائلة".

وأضاف أن "التثدي الأساسي لدى الشباب هو مشكلة نفسية محضة، بمعنى أنه ما من ضرر صحي جسمي يترتب على عدم علاج هذه المشكلة، لكن الضرر النفسي يختلف من شخص لآخر، ومن مجتمع لآخر، حيث إن مريض التثدي يحس بالإحراج الشديد عند مراجعة حمامات السباحة والشواطئ والصالات الرياضية، وأثناء التدريبات العسكرية، ويزيد تفاقم هذه المشكلة زملاؤه من حوله بالسخرية منه، على أن التثدي يعطي صفات أنثوية وإنقاصاً من رجولته؛ لذلك نجد أن المعاناة من مشكلة التثدي تزيد بشكل كبير في بعض المجتمعات مثل المملكة، في حين أنها تنقص في مجتمعات أخرى بسبب تجاهلها".

وبين أن "علاج التثدي الأساسي يبدأ بالدعم النفسي، وشرح تفاصيل المرض، والعمل على إنقاص الوزن لدى البدناء، وممارسة الرياضة"، وقال: "العلاج الجراحي سهل، وهو من عمليات اليوم الواحد، حيث نقوم بشفط الدهون واستئصال الغدة حسب طريقة كل طبيب وحسب درجة الحالة".

وأكد أن العلاج المناسب لهذه الحالة يؤدي إإلى التخلص التام من بروز الثدي، وبشكل دائم، مع عدم عودة هذه المشكلة طوال العمر- بإذن الله-، مشيراً إلى أنه يجب على المريض أن يعلم أن غدة الثدي لدى الرجال هي غدة خاملة، ولا يوجد أي ضرر يلحق بالجسم نتيجة خسارتها، لافتاً إلى أن "المشكلة تجميلية محضة".

الزينى

الف شكر ليك يا احمد شكرا على شهامتك ونصايحك وربنا يسعدك اما بالنسبة للاخ itthad فانا اقول لك ان العملية فى الراس هية اللى تبذير راجع فتاوى حكم زراعة الشعر فى الراس لانها ليس عيبا للرجل اما بالنسبة للى فى حالتى فان الزراعة تجوز لان دة اضطرار لان انا بخفى عيوب خلقية لان الصلع انا من وجهه نظرى رمز من رموز الذكورة والخشونة اما اللى فى حالتى فانا فى راىى وفى راى بعض الناس اللى مش متعلمين طبيا وقليل اوى انك تلاقى حد متعلم طبيا (اهانة) الا للناس اللى متعلمة الطب لانهم بيعتبروها حاجة طبيعية انا عاوز ابقى شخص عادى اما الاصلع فهوة شخص لا ينقصة رجولة او شئ لذلك فى بعض الناس حرموها والف شكر للمنتدى بتاعكم ;)

SupaHotSpitta

السلام عليكم ... ماهو انتا الوحيد اللي في العالم اللي عنده المشكله هذي كثير زيك ..

انصحك وبقوووووووه بالرياااضه كل يوم وبرنامج غذائي وتكون جاد مع نفسك صدقني بتلقى النتيجه الحلوه ..

بدل تسوي عمليه تجميل او اي شي .. حاول في الرياضه ماحتخسر شي!

انا في نادي رياضي لي تقريبا 8 سنوات والحمدلله وسبحان الله الرياضه بتزيد ثقتك بنفسك ..

وانا اشوف ان سنك صغير لسه يعني ان شاءالله بتختفي قدام وحتضحك على نفسك .. لاتنعزل وواجه اصحابك واهلك وخليك اقوى ولاتهتم لأي كلام وف اي وقت حسيت بالزعل قول لنفسك انا قوي انا قوي صدقني حترفع ثقتك بنفسك وتطلع للعالم ولايهمك شي..

كل يوم سوي رياضه وامشي على برنامج معين وحتشكر الله ثم تشكرني!

بالتوفيـق..

تـركـــي

متميز
صاحب تجربة
يا أخي العزيز فكرة زراعة الشعر مضيعه للوقت والمال وبل أن المشكلة ستزداد سوء

طيب لنفرض انك زرعت شعر في منطقة الصدر

هل تعلم أن الشعر سيستمر بالنمر لأنه مأخوذ من شعر الرأس يعني لازم كل شهر تحلقه بالمقص أو المكينه !

ومن ثم لو زرعت شعر صدر ولبست " تي شيرت " سيظهر تضخم الثدي من الخارج والناس لن تراك من الداخل انك زراع

ما الفائدة ؟ لما تزرع شعر الرأس أو الوجه الكل يشوف ان مظهرك تغير وأصبح أفضل لكن تزرع الصدر من سوف يراك غيرك ؟

ومن ثم ما العلاثه الوثيقه أصلاً بين تضخم الثدي وزراعة شعر بمنطقة الصدر ؟ من صاحب هذه الفكرة الساذجه !

عزيزي الحل انك تنزل وزنك من خلال الرجيم ثم تدخل نادي رياضي تعمل تمرينات خاصة للصدر لكي يصبح مشدود

بالرجيم سوف يتقلص حجمه قليلاً ومع الرياضة يصبح مشدود يعني 2 في 1 صغرت حجم المنطقة وخليتها مشدوده

على فكرة أغلب الشباب أصحاب العضلات ستشاهد هناك تضخم في صدرهم ولكنه مشدود بشكل جميل

والحل الجراحي يكون من خلال شفط الدهون بهذه المنطقة - لو كان سبب التضخم هو الدهون - وليس إرتفاع الهرمونات الأنثويه

تـركـــي

متميز
صاحب تجربة
يا أخي العزيز فكرة زراعة الشعر مضيعه للوقت والمال وبل أن المشكلة ستزداد سوء

طيب لنفرض انك زرعت شعر في منطقة الصدر

هل تعلم أن الشعر سيستمر بالنمر لأنه مأخوذ من شعر الرأس يعني لازم كل شهر تحلقه بالمقص أو المكينه !

ومن ثم لو زرعت شعر صدر ولبست " تي شيرت " سيظهر تضخم الثدي من الخارج والناس لن تراك من الداخل انك زراع

ما الفائدة ؟ لما تزرع شعر الرأس أو الوجه الكل يشوف ان مظهرك تغير وأصبح أفضل لكن تزرع الصدر من سوف يراك غيرك ؟

ومن ثم ما العلاقه الوثيقه أصلاً بين تضخم الثدي وزراعة شعر بمنطقة الصدر ؟ من صاحب هذه الفكرة الساذجه !

عزيزي الحل انك تنزل وزنك من خلال الرجيم ثم تدخل نادي رياضي تعمل تمرينات خاصة للصدر لكي يصبح مشدود

بالرجيم سوف يتقلص حجمه قليلاً ومع الرياضة يصبح مشدود يعني 2 في 1 صغرت حجم المنطقة وخليتها مشدوده

على فكرة أغلب الشباب أصحاب العضلات ستشاهد هناك تضخم في صدرهم ولكنه مشدود بشكل جميل

والحل الجراحي يكون من خلال شفط الدهون بهذه المنطقة - لو كان سبب التضخم هو الدهون - وليس إرتفاع الهرمونات الأنثويه

santos11

Member
الزراعة ليس هي الحل
كما قال الاخوان عليك بالرياضة
الحل الاخير هو شفط الدهون
تحياتي

الزينى

http://www.foundhair.com/pages/BodyHairTransplant.shtml السلام عليكم يا جماعة انا عاوز اعرف اية الجرافت دة دة انا كنت عاوز ازرع 3000 او 2000 شعرة وفى الاخر فى واحد زارع 900 جرافت والعدد قليل يعنى انا لو انا زرعت 2000 شعرة هيطلع قليل كدا بالله عليكوا اخبرونى وهل لو الجرافت دة بيتكون من 3 شعرات او 2 او اكتر او اقل ينفع اختار الجرافت اللى بيتكون من شعرة واحدة عشان يعرف يوزعهم كويس ولا مفيش حاجة اسمها كدا وهل سعر الجرافت بيختلف عن سعر الشعراية ؟ وياريت لو حد مجرب عند الدكتور احمد عادل يقولى اساعرة اية سواء كان بالجرافت او الشعراية وياريت تجاوبوا على كل الاسئلة

الزينى

انا عارف ان الزراعة ستختفى ياجمااااااااااااااعة الزراعة فى الراس حراااااااااااام لان الزراعة فى الراس تزيد الجمال اما انا فاانا اريد ان اغطى عيب خلقى وياريت محدش يسالنى انت عايز لية كدا انا كدا عشان اغطى العيب الخلقى انما الصلعة مش عيب خلقى وبعدين حتى انا لدية رغبة فى زراعة الشعر لان عائلتى كلها مشعرة جدا وصدرها منتفخ اما انا فورثت الانتفاخ فقط ولم اورث الشعر فهاذا جعلنى اشعر بالغربة فى وسطيهم ارجوكم حسوا بية ومتقعدوش تقلولى (عاوز تزرع لية) ثانيا انا سالت فى الفتوى وقالولى زراعة الشعر حرام انما فى مثل حالتك حلال لانك ستغطى عيب خلقى ولية مازرعش والعب رياضة يعنى الاتنين مع بعض ينسفوا مجموعة الامراض النفسية اللى عندى دى دا انا اما اجى اغير بقفل الباب وبفضل اوسوس على ان الباب اتقفل ولا لا ومكان السخرية تبدا تجيلى بقة من برة انت ست عشان تقفل الباب وواحد تانى والتانى يقولى عشان يغطى صدرة دة ... الخ يعنى كانهم بيعودونى على الصح او بيزومونى على انى بقفل الباب بشوية الكلام دة بس انا مريض وليس على المريض حرج بل هما يزيدونى علة فارجوكم ياريت تجاوبوا على الاسئلة وبلاش تقولوا لية انا مش عارف اشمعنى دى اللى علقت معاكم مع انى شايف ان دى من اكتر العمليات التجميل راحة للنفس وليس الصلعة لان الصلعة مش اهانة انما هى رمز للرجولة بعكس حالتى حيث من وجهه نظرى وجهه نظر هذا المجتمع اللى لا يعلم بة الا الله اهانة انما الناس اللى دارسة الطب وقليلين جدا يقلولك دى حاجة عادية انا مش ماشى فى وسط ناس كلهم متعلمين الطب انما انا ماشى فى مجتمع لا يعلم بة الا الله كلة استهزاء وسخرية وكانهم ليس لديهم قلب على الاذية اللى بتلحق بالمريض وشكرا

الزينى

وعلى فكرة انا لعبت رياضة وجربت اخسس نفسى كل حتى بتخس ماعدا الحتة دى يعنى انا افضل تخين احسن عشان لو الناس شافتنى رفيع وعندى حاجة زى دى يقولوا اية ؟

أعلى