bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

هذا تشخيص الدكتور لحالة شعري

spiderman2010

Member
بكتب الموضوع وانا تعبان جدا نفسيتى مش تحت الصفر نفسيتى انعدمت الامل اللى كنت عايش عليه راح ومعتش فيه حاجه فى ايدى اعملها انا دلوقتى قفلت على نفسى ومش بعمل اى حاجه مش عارف افكر طبعا انا كنت قايل انى مسافر اعمل عمليه زراعه شعرى يوم السبت بعد ما طلع عينى فى اتمام الاجراءات هنا فى القاهره واستخراج الفيزا الاسبوع الماضى سافرت لتركيا يوم الجمعه الماضى على اساس انى هعمل العمليه تانى يوم السبت وتانى يوم رحت للعياده وقابلت دكتور اركان عياده ارماميد كنت حاجز فيها الموعد وبعد الكشف الاول على شعرى الدكتور اخبرنى ان شعرى الان غير صحى وانه ضعيف جدا وهيفضل يسقط وان فى الحاله دى العمليه مش ليها اى لزمه بمعنى انه لو زرع ليا شعر هيسقط تانى وان الحل الوحيد دلوقتى فى حالتى انى امشى على علاج بحيث التساقط يقف والشعر يقوى شويه لحد ما تتضح معالم الصلع ونشوف بعد كده العمليه هتنفع ولا لا ؟!!! طبعا كنت بسمع الكلام من الدكتور وجوايا سكاكين بتقطع فيا اتصدمت ومبقتش بنطق الدكتور حس انى اتأثرت وزعلت قالى ان ده فى مصلحتى وانه هو كده بيساعدنى كان نفسه يساعدنى اكتر من كده ويعملى العمليه بس ده الصح نزلت من العياده منهار رجعت الفندق وغيرت موعد عودتى جعلته تانى يوم مكنش ليا نفس لاى حاجه حتى انى اتفسح فى اسطنبول انا بكتب لكو بعد ما رجعت للقاهره المشكله انه وصفلى دوا البروبيشيا وقالى لازم تاخده باستمرار وعن لما سألته عن اضراره قالى هو ليه اضرار على بعض المرضى وطلب منى انى ادخل ع النت اعرف اضراره واذا كنت هستعمله ولا لا دى ترجع ليا انا !!! مش عارف اعمل ايه مش عارف افكر عملت كل حاجه لفيت مصر كلها بلد بلد ومسبتش دكتور الا لما رحت له وبعد كده سافرت تركيا انا بكتب لكو دلوقتى بعد عودتى للقاهره مدمر مفيش فى حياتى وقفت ومش عارف افكر !!!! :( :(

تم تغيير عنوان الموضوع

السبب

لايجوز الاعتراض غلى الله ( تعالى شأنه ) ومخاطبته بهذه الطريقه

ابو بدر

ادارة المنتدى

وداد

مدير عام
لا حول ولا قوة الا بالله ،،

اهكذا يكون ردك على رب العالمين ؟

يا أخي قلنا لك كثيرا في مواضيعك السابقة والله الشعر ليس كل شيئ في الحياة بل الايمان بما قسمه الله ،،

قد تكون خيرة لك من الله تعالى وانت لا تعلم ،،

ولكن يفترض انك ارسلت صورك للمركز واخذت الاستشارة قبل السفر ،،

على كل ليس هذا المهم ،،

المهم بأنه لا يجوز ان تكتب ماكتبته في عنوانك ،،

قال الله تعالى : " فَأَمَّا الإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ (15) وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ (16) سورة الفجر

فلا يجوز ان تعترض على ارادة رب العالمين ،، وقد يكون هذا امتحان لك ليرى الله مدى صبرك وتحملك وايمانك ،،

فهل تيأس وتجزع وينتهي العالم بالنسبة لك ؟؟

استعذ بالله من الشيطان الرجيم وقل الحمد لله على كل حال فانت لا تدرك اين الخير لك ،،

ولكن كل ما هو من الله فهو خير ،،

وتذكر بأن هذه الدنيا قصيرة وفانية فوالله لا تستحق منا كل هذا الخوف والهلع على مافيها

قال تعالى : " فَمَا أُوتِيتُم مِّن شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَى لِلَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ" سورة الشورى

قل الحمد لله رب العالمين واحسن الدعاء لله واشكره "لئن شكرتم لأزيدنكم" سورة ابراهيم ،،

spiderman2010

Member
والله على طول بقول الحمد لله وبدعى وانا بصلى بس انا تعبان نفسياا مدمر والكلام ده بيطلع منى غصب عنى وانا عارف انه حرام بس مش عارف بقول كده ازاى !! انا تعبان اوى ومش عارف اعمل ايه ؟!!

الفارس1

Member
تخيل معاي
أصبت بمرض خطير لاسمح الله وهالمرض لو ماتعالج بتكون له مضاعفات ومن هذه المضاعفات فقدان البصر وفقدان السمع وفقدان جميع الحواس
وراح يتضاعف ويصيب العظام والاعصاب ويسبب شلل كامل للجسم . بحثت في جميع المستشفيات في العالم ولم تجد العلاج
ماهو الشعور في هذه الحاله?

وفي قصه أخرى
أصبت بتساقط في الشعر ولديك علاج مستقبلا ونفرض أنه لايوجد علاج ماهو شعور?

أخي الغالي . الانسان في هذه الدنيا معرض لمصايب وإبتلات الانسان المؤمن الصادق يرضى بقضاء الله ويقول الحمد لله لايعترض على الله فقل الحمد لله أول وأخير وأستغفر الله أستغفر الله أستغفر الله

تخيلت القصتان الاولى والثانية أيهما في رائك أصعب?
هل تعلم أن هناك أصيبو بمثل هذه الامراض لم يعترضو على الله بل قالو الحمد لله رضو بما كتب الله لهم وعاشو حياتهم وطلبو العلم والبعض منهم أصبح له مكانه في المجتمع وأصبحو مثال يقتدا به وهم في سعاده عايشين حياتهم لم يستسلمو لظروفهم ولايتمنو الموت

وأنت ياأخي مشكلتك تساقط في الشعر وتعترض وتتمنى الموت
أحمد الله ليلا ونهار انك تمتع بالصحه والعافيه فاأنت رجل والرجل لايعيبه شي الا أخلااقه وأفعاله فالشعر لايقاره بالصحه

أنصحك بالتقرب من الله أكثر وأستغفر ربك وأطلب الله بدل من تعترض على الله وفكر في القصتين والحمدلله

aljabure

Member
ماعليك غير بكتاب الله عز وجل هو العلاج انا لما اكون مضايق اسمع قران والله النفس ترتاح او اقرا انت القران كل يوم والله ان شاء الله يهون عليك واستغفر الله

omar2012

Member
أخي الشعر ما كل هو كل شي بالدنيا ,الموضة الغربية للبنات كلها شعر قصير وخفيف و في منهم عالزيرو كمان , يعني الاتجاه كله لإظهار جمال الوجه وليس تستريه بالشعر , هي من ناحية , فما بالك بالرجال .

كلام الدكتور صح عالج شعرك ,أهم خطوة , شكلك أنت بتعصب وبتتضايق وهدا عامل بأدي إنه شعرك يتساقط من الضغط النفسي
أخي روح لعند دكتور شاطر , خليه يكشف على شعرك , ممكن شعرك ضعيف وعندك قشرة , أو محتاج تنشف فروة الراس بإشعة يو في , أنا برأي شوف دكتور شاطر , وإلتزم معه
خد منكسديول , و بروهير , ونيوتراشين فور يور هير , وبيوتين 10000 , بونتجار , مونو زنك , واعمل حقن بلازما للشعر و الميزوثيرابي , إلعب رياضة , و اضبط أكلك يكون فيه احماض امينية و أملاح وفيتامينات , نام بوقت مبكر , أغسل شعرك بماء بارد ولا تحط الشامبو مباشرة عالشعر خففه بالماء , انتبه على الماء اللي بتغسل فيه شعرك , لو ماء فلتر بكون أفضل

وقتها شعرك سيتحسن وتقدر تعمل العملية , بينما لو ضليت عم تفكر و تضايق نفسك هالشعرتين الباقيين براسك راح يوقعوا و وقتها بتكون ريحت نفسك من فكرة تقوية الشعر أو زراعة على حساب صحتك و راحتك

SkoOoN AlGaR7

Member
في بعض الحالات اذا كان التساقط عنيف (aggressive )

الزراعه لوحدها ماتنفع في هذه الحاله لازم تاخذ معها ادويه مثل البروبيشيا والمينوكسيديل

بعض الاطباء يقترح تاخذ الادويه لمده 6 اشهر وبعدها يقرر يعمل العمليه او لا

وبعض الحالات يكون التساقط خفيف وبطئئ والمنطقه المانحه قويه وصحيه ممكن يعمل العمليه بسهوله وبدون ادويه ايضا

انصحك لا تبالغ بموضوع الصلع كثيرا صدقني ماوراه الا الحسره والاكتئاب ومع ذلك لن يعود الشعر كما خلاص انسى وحاول تعيش حياتك وترضى بما كتبه الله لك ,, اعرف الوضع صعب ومحرج ولكن ماباليد حيله ( في اشياء ماتقدر تغيرها لازم تحاول تتعايش معها ومنها الصلع )

وداد

مدير عام
والله على طول بقول الحمد لله وبدعى وانا بصلى بس انا تعبان نفسياا مدمر والكلام ده بيطلع منى غصب عنى وانا عارف انه حرام بس مش عارف بقول كده ازاى !! انا تعبان اوى ومش عارف اعمل ايه ؟!!

اخوي الكريم ،،

صدقني رب العالمين سينجيك مما انت فيه لو لجأت له بايمان وخشوع ويقين ،،

ومهما حدث فلا تقنط من رحمة الله ،،

قال تعالى : " وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ (88)" سورة الانبياء

ما اجمل هذه الاية لو تتمعن فيها ،،

اسجد لله وقل لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين ،،

وداد

مدير عام

ردودكم جميلة يا اعضاء كجمال وروعة ارواحكم ،،

اسأل الله ان يكون اخونا سبايدر مان قد اقتنع بما قلناه ،،

واسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان ينجيه من الهم الذي هو فيه ويبدل حزنه خير وفرح ،،

spiderman2010

Member
شكرا ليكم جميعا على الردود الجميله اتمنى منكم الدعاء لى وسوف احاول التفكير هعمل ايه بعد كل ده وربنا يوفقنى يارب ربنا كريم مبينساش حد

سهم الجزيرة

متميز
صاحب تجربة
اللهم أني اعوذ بك من الهم و الحزن, و العجز والكسل, و الجبن والخوف, و غلبة الدين و قهر الرجال

أدع الله و اليقين لديك بالإستجابة

spiderman2010

Member
ياريت يا جماعه انا مش عايز حد يزعل منى انا عارف ان الكلام اللى انا بقوله ده حرام ومينفعش يتقال اصلا بس انا مش عارف بيطلع منى ازاى بس انا تعبان اوى ومبتكلمش مع حد فى الموضوع ده فانا بحاول اتكلم هنا معاكو عشان تشاركونى اللى انا فيه جايز لما اتكلم ارتاح وبعتذر مره تانيه عن الاسلوب والكلام اللى انا قلته اعذرونى

جبهة حرب

متميزة
صاحبة تجربة

اخي سبايدر

قل الحمدلله أنك وقعت بدكتور أمين ولم يزرع لك وشعرك بهذه الحاله ..

تخيل معي أنك ذهبت لدكتور مادي وقالك ينفع لك الزراعه وزرع لك وأخذ فلوسك وبعدها بكم شهر تساقط شعرك وذهب مالك وشعرك هباءً منثورا ؟؟؟!!!

أيهما أفضل في هذه الحاله أنك زرعت أو لم تزرع ؟؟

شاهد بعض أعضاء المنتدى الذين كانت زراعتهم سيئة كيف ندوموا وتمنوا أنهم لم يزرعوا

انا أرى أنك المفروض ترا الموضوع من منظور إيجابي

وأدعوا الله لك بالسكينة والهدوء والرضا بماقدره الله لك

تحياتي

أعلى