bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

متردد وخايف من الزراعه ياريت تجاوبونى ؟

spiderman2010

Member
انا كتير متردد وخايف من الزراعه بس خلاص معدش قدامى حل تانى غيرها :

اولا : شعرى دلوقتى بيقع بكثافه تنصحونى اروح ازرع دلوقتى ولا اتستنى لما التساقط يخف شويه او يقف ويتحدد مكان الصلع مع العلم انى بفكر انى اعمل العمليه دلوقتى عشان مش عايز اصلع وبعدين اعمل العمليه ويطلعلى شعر لانى مش ناوى اعرف حد خالص ان هزرع ؟

ثانيا : من تجارب الاعضاء ولما سألت عرفت انه بيحصل انتفاخ فى الرأس بعد الزراعه بسبب البنج بصراحه الموضوع ده مخوفنى جدا هل هو ممكن يأثر على اى حاجه مثلا لما يحدث تورم وانتفاخ فى الجبين او العيون فى الوجه يعنى وهل الانتفاخ ده بيروح ولا ممكن فى بعض الحالات ميروحش ويفضل جزء منه ولما يروح بيروح بعد قد ايه انا عارف انها بتختلف من شخص لشخص بس انا اقصد ايه هيا اقصى مده وايه هى اقل مده ؟؟؟

ثالثا : عرفت ايضا انه لابد ان يكون فيه حذر اثناء النوم وان الواحد لازم ينام على ضهره وانا من النوع اللى بتقلب كتيير وانا نايم واكيد فى ناس كتير زيى هل ده هيكون ليه اى تأثير الحركه الكتير اثناء النوم وممكن كمان اعمل اى حركه وانا نايم مثلا انى اخدش مكان المنطقه المزروعه او اى حاجه من غير ما احس ازاى اللى بيزرع بيتغلب على المشاكل دى ؟؟؟

رابعا : سألت عن امتى اقدر البس كااب بعد العمليه بقد ايه فى ناس قالت بأربع ايام وناس بتقول 10 ايام ايهما اصح وهل فى ضرر على البصيلات لما البسها على اساس انا اكيد هيبقى فى بينها وبين المنطقه المزروعه تلامس وهل لو لبستها بعد فتره الزراعه على طول لانى ناوى معرفش حد فهخرج بيها ده يأثر على الشعر المزروع فى اى حاجه ؟؟

خامسا : هل عمليه الزراعه ليها اى اثار جانبيه او الادويه اللى بتتاخد بعد العمليه ليها اى اثار جانبيه على اى حاجه فى الجسم لانى كنت شايف واحد كاتب كومنت فى بعض المشاركات انها ممكن بعد فتره تعمل بعض الجلطات فى بعض الاماكن اللى تم فيها الزراعه وبرضه اللى مقلقنى انى سمعت ان فيه دوا فيه كورتوزون وانا اسمع انه مش كويس هل ممكن يكون للادويه تأثير ام لا وليه بعض المراكز بتعمل تحاليل والبعض الاخر مش بيعمل تحاليل وان عملها مش بيهتم بالنتيجه وهل هى مهمه بالنسبه ان لو الواحد عنده اى حاجه ومعملش تحاليل ان العمليه ممكن تأثر عليه ؟؟

سادسا : بعد قد ايه اقدر اعيش حياتى طبيعى جدا كأنى لم اقوم بعمل عمليه ؟؟ وهل فعلا بعد فتره معينه اكون كأنى لم اقوم بأى عمليه واعمل اى حاجه انا عايزها ولا لازم يكون دايما فيه حذر فى كل حاجه بعد كده حتى لا يحدث اى اثار جانبيه للعمليه ؟؟

فى النهايه بجد انا بشكر كل واحد فى المنتدى ده والقائمين عليه بجد ربنا يجعل اللى انتوا بتعملوه فى ميزان حسناتكم وياريت تساعدونى اكون شاكر لكم وكل سنه وانتوا طيبين وعيد سعيد عليكوا ان شاء الله

شكراا

وداد

مدير عام

أخي اكريم ،،

أسألتك من أولا الى سادسا كلها مخاوف وقلق ووساوس ولو كل الناس فكروا هكذا لما زرع أحد أبدا ،،

ولكن الامر الجيد بأنك بدأت الان تفكر في الزراعة وتخطط حتى لو كنت متخوف قليلا فهذا معناه بأنك ماشاء الله ازلت الفكرة السيئة التي كنت تفكر بها ،،

وأحييك على التفكير وكل شيء يكون أساسه الايمان واليقين بالله تعالى ،،

ونأتي الان لاسألتك ،،

انا كتير متردد وخايف من الزراعه بس خلاص معدش قدامى حل تانى غيرها :

لا داعي للخوف والقلق واستخر الله عز وجل قبل كل شيء وادعي الله ان يطمئن قلبك ،،

اولا : شعرى دلوقتى بيقع بكثافه تنصحونى اروح ازرع دلوقتى ولا اتستنى لما التساقط يخف شويه او يقف ويتحدد مكان الصلع مع العلم انى بفكر انى اعمل العمليه دلوقتى عشان مش عايز اصلع وبعدين اعمل العمليه ويطلعلى شعر لانى مش ناوى اعرف حد خالص ان هزرع ؟

هنا الاطباء ينصحون بالزراعة قبل الوصول الى الصلع وهو الافضل ،، ولكن أنصحك أن ترسل صورك لاحد المراكز لزراعة الشعر لاستشارتهم بشأن الزراعة وعدد الجرافت المقترح ان لم تتمكن من زيارة المركز بشكل مباشر ،،

ثانيا : من تجارب الاعضاء ولما سألت عرفت انه بيحصل انتفاخ فى الرأس بعد الزراعه بسبب البنج بصراحه الموضوع ده مخوفنى جدا هل هو ممكن يأثر على اى حاجه مثلا لما يحدث تورم وانتفاخ فى الجبين او العيون فى الوجه يعنى وهل الانتفاخ ده بيروح ولا ممكن فى بعض الحالات ميروحش ويفضل جزء منه ولما يروح بيروح بعد قد ايه انا عارف انها بتختلف من شخص لشخص بس انا اقصد ايه هيا اقصى مده وايه هى اقل مده ؟؟؟

الامر لس مخيف ولا مرعب ،، فقط انتفاخ بسيط جدا في اول يومين او 3 ايام ثم يختفي نهائيا وكأن لم يكن ،، ويختلف الامر من مركز الى مركز في موضوع الانتفاخ وايضا الامر هين في كل الاحوال ولا يحتاج الى تهويل ،،

ثالثا : عرفت ايضا انه لابد ان يكون فيه حذر اثناء النوم وان الواحد لازم ينام على ضهره وانا من النوع اللى بتقلب كتيير وانا نايم واكيد فى ناس كتير زيى هل ده هيكون ليه اى تأثير الحركه الكتير اثناء النوم وممكن كمان اعمل اى حركه وانا نايم مثلا انى اخدش مكان المنطقه المزروعه او اى حاجه من غير ما احس ازاى اللى بيزرع بيتغلب على المشاكل دى ؟؟؟

شعورك بعد الزراعة سيختلف وستحرص على شعرك المزروع اثناء النوم بشكل لا ارداي ،، يفضل النوم على الظهر في أول الايام فقط وتستطيع بعدها النوم على الجنب ولكن لا يفضل النوم على البطن لكي لا تتأثر البصيلات ،، عند الزراعة عود نفسك على عدم الحركة كثيرا اثناء النوم وسيمشي الحال ،،

رابعا : سألت عن امتى اقدر البس كااب بعد العمليه بقد ايه فى ناس قالت بأربع ايام وناس بتقول 10 ايام ايهما اصح وهل فى ضرر على البصيلات لما البسها على اساس انا اكيد هيبقى فى بينها وبين المنطقه المزروعه تلامس وهل لو لبستها بعد فتره الزراعه على طول لانى ناوى معرفش حد فهخرج بيها ده يأثر على الشعر المزروع فى اى حاجه ؟؟

الاطباء هنا يقولون بأنه بامكان من يزرع لبس الشماغ والكاب مباشرة بعد العملية ،، ولكن يفضل تهوية الشعر لاطول فترة ممكنة ،، أي حاول أن لا تلبس الكاب لفترة طويلة وخاصة في الايام الاولى من الزراعة ،،

خامسا : هل عمليه الزراعه ليها اى اثار جانبيه او الادويه اللى بتتاخد بعد العمليه ليها اى اثار جانبيه على اى حاجه فى الجسم لانى كنت شايف واحد كاتب كومنت فى بعض المشاركات انها ممكن بعد فتره تعمل بعض الجلطات فى بعض الاماكن اللى تم فيها الزراعه وبرضه اللى مقلقنى انى سمعت ان فيه دوا فيه كورتوزون وانا اسمع انه مش كويس هل ممكن يكون للادويه تأثير ام لا وليه بعض المراكز بتعمل تحاليل والبعض الاخر مش بيعمل تحاليل وان عملها مش بيهتم بالنتيجه وهل هى مهمه بالنسبه ان لو الواحد عنده اى حاجه ومعملش تحاليل ان العمليه ممكن تأثر عليه ؟؟

الادوية المصروفة من المركز هي مفيدة للشخص الزارع ،، وانت في سؤالك السابق تخاف من الانتفاخ والورم وهذا الكورتيزون يخفف من الانتفاخ وتناوله يتم لفترة محدودة فقط ،، والتحاليل مهمة للشخص الزارع ولكن يفضل التنسيق مع المركز الذي ستزرع به بشأن التحاليل المطلوبة ،،

سادسا : بعد قد ايه اقدر اعيش حياتى طبيعى جدا كأنى لم اقوم بعمل عمليه ؟؟ وهل فعلا بعد فتره معينه اكون كأنى لم اقوم بأى عمليه واعمل اى حاجه انا عايزها ولا لازم يكون دايما فيه حذر فى كل حاجه بعد كده حتى لا يحدث اى اثار جانبيه للعمليه ؟؟

بعد خروجك من العملية تستطيع أن تعيش حياتك بشكل طبيعي وبدون مشاكل ،، والحذر يكون في الايام الاولى الى ان تزول جميع القشور ،، وهناك تعليمات كالصلاة والرياضة وطريقة غسل الشعر يفترض ان يخبرك بها المركز بالتفصيل ،،

فى النهايه بجد انا بشكر كل واحد فى المنتدى ده والقائمين عليه بجد ربنا يجعل اللى انتوا بتعملوه فى ميزان حسناتكم وياريت تساعدونى اكون شاكر لكم وكل سنه وانتوا طيبين وعيد سعيد عليكوا ان شاء الله

شكراا

لا داعي للشكر فهذا واجبنا ،، ولا داعي أيضا للخوف والقلق وتوكل على الله قبل كل شيء ،،

ولكن أوصيك بالاختيار الجيد لمركز الزراعة لان المركز الجيد هو اجتياز 90 % من مرحلة الزراعة ،،

تحياتي ،،

PANORAMA

Member
انصحك لو عندك خفه بالشعر بس دون اي مناطق صلعاء وشعرك لحد الآن يتساقط إلاتستعجل بالزراعة .. والخيارات أمامك .. إما أن تحاول معالجة التساقط وإيقافه بكافة الطرق أو الأنتظار حتى تتبين مناطق صلعاء فتزرعها.

spiderman2010

Member
شكرا كتيير ليكى اخت وداد على ردك والحمد لله حاولت بقدر الامكان اخرج من الحاله اللى كنت فيها وبدأت افكر فى حلول ومعدش قدامى حل تانى غير الزراعه ربنا يوفقنى فيه ويشجعنى على الخطوه دى لانها اهم خطوه الان فى حياتى كلها شكرا ليكى مره تانيه

spiderman2010

Member
انصحك لو عندك خفه بالشعر بس دون اي مناطق صلعاء وشعرك لحد الآن يتساقط إلاتستعجل بالزراعة .. والخيارات أمامك .. إما أن تحاول معالجة التساقط وإيقافه بكافة الطرق أو الأنتظار حتى تتبين مناطق صلعاء فتزرعها.

انا الان وصلت لمرحله الصلع فعلا فى بعض المناطف فالمنطقه الاماميه والوسطى شبه فارغه باقى بعض الشعر البسيط بس المشكله ان لسه فيه شعر بيسقط كل يوم وبكميه كبيره مع انى بستخدم المنكسوديل وباخد فيتامينات للشعر بس مفيش فايده جربت كافه الطرق برضه التساقط مستمر مش عارف اعمل ايه فمن رأيك استنى كمان لما التساقط يقف ولا اروح اعمل العمليه الايام دى وشكرا ليك على ردك

وداد

مدير عام
أخوي بارك الله فيك ،،

مادمت تشتكي من خفة في الشعر بشكل واضح فبامكانك الزراعة إذا كانت المنطقة المانحة لديك جيدة ،،

ولكن أنا انصحك باتخاذ القرار عن قناعة وبكل راحة وهدوء وبعيد عن القلق والتفكير ،،

راجع التجارب في المنتدى بشكل جيد واختار مركزين او ثلاثة وراسل المراكز وارسل لهم صور واستفسر منهم عن عدد الجرافت المقترح وعدد الجلسات والسعر الاجمالي ،، مشاورة المراكز سيسهل عليك اتخاذ القرار بشأن الزراعة وبشأن المركز المناسب لكي تزرع به ،،

بالتوفيق ،،

جبهة حرب

متميزة
صاحبة تجربة
مرحبا اخوي

كم عمرك ؟ لإن أغلب التساقط يقف في سن الثلاثين

بعض الإطباء يفضل الزراعة بعد وضوح معالم الصلع وتوقف التساقط نهائياً

وبعض الأطباء لا ممكن يزرعون لك وانت في مرحلة سقوط الشعر

الأهم هو اختيار المنطقة المانحه التي لا تتأثر بالصلع وهذه تعتمد على حرفية الدكتور

فيجب عليك أختيار الدكتور المناسب من خلال البحث في المنتدى وفي النت بشكل عام

الانتفاخات ليس الكل تحدث معه .. انا شخصياً الحمدلله ماحدث معي انتفاخ واضح ابداً ابداً

والكثير من الزارعين كذلك

وإن حصل فهو مؤقت

الأدوية التي تأخذ بعد العملية نوعان

النوع الأول أدوية الكرتوزون والمضادات وهي مهمه للتخفيف من الأنتفاخات والتصدي لحدوث أي إلتهاب لاسمح الله وليس لها دخل بالشعر المزروع وهذا النوع يصرف لجميع الزارعين

النوع الثاني وهو ادوية للمحافظه على مابقى من الشعر مثل المينوكسيديل وغيرها أما هذا النوع يصرف للبعض وليس الكل على حسب الحالة التي يحددها الدكتور

أما النوم فمثل ماذكرت الأخت وداد سوف تكون حريص لا إرادي على الشعر حتى وانت نائم

أتمنى لك القرار الصائب

تحياتي

spiderman2010

Member
أخوي بارك الله فيك ،،

مادمت تشتكي من خفة في الشعر بشكل واضح فبامكانك الزراعة إذا كانت المنطقة المانحة لديك جيدة ،،

ولكن أنا انصحك باتخاذ القرار عن قناعة وبكل راحة وهدوء وبعيد عن القلق والتفكير ،،

راجع التجارب في المنتدى بشكل جيد واختار مركزين او ثلاثة وراسل المراكز وارسل لهم صور واستفسر منهم عن عدد الجرافت المقترح وعدد الجلسات والسعر الاجمالي ،، مشاورة المراكز سيسهل عليك اتخاذ القرار بشأن الزراعة وبشأن المركز المناسب لكي تزرع به ،،

بالتوفيق ،،

بصراحه ده من ضمن الحاجات اللى انا برضه متردد ومحتار فيها هى اختيار المركز ولما برجع لتجارب الاعضاء فيه بعض المراكز اعضاء بتشكر فيها ونفس المراكز اعضاء تانيه بتحذر منها وبعض المراكز ليها نتائج ممتازه ونفس المراكز ليها نتائج فاشله وفيه بعض التجارب بعض الناس بتشكك فى مصداقيتها وفيه بعض النتائج انا فعلا شاكك فى مصداقيتها من الصور وفيه بعض التجارب بحس انها وهميه ان الشخص بيختفى بعد ما يعمل الموضوع ومش بيظهر تانى ودى حاجه تحير بصراحه بس انا مش سألت طبعا عن اختيار المركز لانى عارف الرد هو انى ارجع لتجارب الاعضاء اللى انا بصراحه قريتها تقريبا فى حدود مليون مره كل يوم افتحها واقرأها كلها من اول صفحه للاخيره وبرضه فى الاخر نفس النتتيجه اللى بوصلها اللى هوا الكلام اللى شرحته فى الاول

spiderman2010

Member
مرحبا اخوي

كم عمرك ؟ لإن أغلب التساقط يقف في سن الثلاثين

بعض الإطباء يفضل الزراعة بعد وضوح معالم الصلع وتوقف التساقط نهائياً

وبعض الأطباء لا ممكن يزرعون لك وانت في مرحلة سقوط الشعر

الأهم هو اختيار المنطقة المانحه التي لا تتأثر بالصلع وهذه تعتمد على حرفية الدكتور

فيجب عليك أختيار الدكتور المناسب من خلال البحث في المنتدى وفي النت بشكل عام

الانتفاخات ليس الكل تحدث معه .. انا شخصياً الحمدلله ماحدث معي انتفاخ واضح ابداً ابداً

والكثير من الزارعين كذلك

وإن حصل فهو مؤقت

الأدوية التي تأخذ بعد العملية نوعان

النوع الأول أدوية الكرتوزون والمضادات وهي مهمه للتخفيف من الأنتفاخات والتصدي لحدوث أي إلتهاب لاسمح الله وليس لها دخل بالشعر المزروع وهذا النوع يصرف لجميع الزارعين

النوع الثاني وهو ادوية للمحافظه على مابقى من الشعر مثل المينوكسيديل وغيرها أما هذا النوع يصرف للبعض وليس الكل على حسب الحالة التي يحددها الدكتور

أما النوم فمثل ماذكرت الأخت وداد سوف تكون حريص لا إرادي على الشعر حتى وانت نائم

أتمنى لك القرار الصائب

تحياتي

شكرا ليكى اختى على ردك واجابتك عن اسئلتى انا عمرى الان 25 عاما وفعلا انا سمعت الرأيين فى ناس قالتلى ازرع وفيه ناس قالتلى استنى لما التساقط يقف وهو ده اللى مخلينى محتار بس انا عندى اليوم الواحد اللى بيعدى بيفرق لان الشعر عندى بيقع بكميه كبيره جدا وده اللى مخلينى مستنى شويه على الاقل لما التساقط يخف بس شويه مش يقف خالص

هتلرجدة

اذا شعرك ﻻزال يقبل العﻻج تعالج فالزراعة شغلتها شغله وعﻻجات طويله يمكن تنجح وﻻ ﻻ اذ الصلع عندك لسى مبكر او متوسط استخدم البخاخ والحبوب بعد استشاره الطبيب والقرار بيدك

أصلع ملعلع

متميز
صاحب تجربة
اذا شعرك ﻻزال يقبل العﻻج تعالج فالزراعة شغلتها شغله وعﻻجات طويله يمكن تنجح وﻻ ﻻ اذ الصلع عندك لسى مبكر او متوسط استخدم البخاخ والحبوب بعد استشاره الطبيب والقرار بيدك

أخوي هتلر جده
لا تفتي بما لا تعلم
فما هي شغلة الزراعه التي ترهب بها السائل
هل زرعت أم أنك لا زلت عند آسلوبك في ترهيب الناس من الزراعه
مره تؤكد ان الشعر يسقط بعد زراعته بـ 5 سنوات
ومرة تبي تدل الناس على مكان كويس ورخيص بالهند
ارجو ان تشارك بما تعلم وتناقش بما يفيد ولكن لا نريد التضليل بالتناقضات التي تسردها هنا

يجب أن يكون الرد على السائل منطقي وصحيح ولا يجب أن نقيس حالة واحده واجهت مشاكل معينه على جميع عمليات زراعة الشعر
فإن كان أحد الزارعين قد واجه بعض الإشكالات فهذا ليس بالضروره سيحدث لغيره
هنا في المنتدى العديد من التجارب وجميع الأسئله والمشاكل لا تتجاوز الشهر الأول وأكثر هذه التجارب لا مشاكل عليها تذكر
ثانيا
من قال لك أن الزراعه لها علاجات طويله وأكرر السؤال هل زرعت انت؟؟
علاجات الزراعه لا تتعدى أسبوع
واللوشن والشامبو للشهر الأول فقط

توضيحي هذا فقط ليطمئن السائل انه يمكن ان يزرع لو اراد دون مشاكل شريطة اختيار المركز المناسب ذو الخبرة والإحترافية
تحياتي

اخي العزيز اسأل الله ان يوفقك وان يبعد عنك كل حيره انته مشكلتك نفس مشكلتي هاجمني الصلع القبيح واصبحت متردد ازرع ولا لا وخايف من رده فعل الناس مع اني بعمرك وقد بلغ الصلع عندي مبلغه واصبحت معقد بسبب الصلع والحيره فيا ريت اخي تخبرني اول باول عن تجربتك واما انا اسأل الله لك التوفيق وان يقسم لك الله ما فيه خير وتتوفق فع اي عمل تقوم به

spiderman2010

Member
أخوي هتلر جده
لا تفتي بما لا تعلم
فما هي شغلة الزراعه التي ترهب بها السائل
هل زرعت أم أنك لا زلت عند آسلوبك في ترهيب الناس من الزراعه
مره تؤكد ان الشعر يسقط بعد زراعته بـ 5 سنوات
ومرة تبي تدل الناس على مكان كويس ورخيص بالهند
ارجو ان تشارك بما تعلم وتناقش بما يفيد ولكن لا نريد التضليل بالتناقضات التي تسردها هنا

يجب أن يكون الرد على السائل منطقي وصحيح ولا يجب أن نقيس حالة واحده واجهت مشاكل معينه على جميع عمليات زراعة الشعر
فإن كان أحد الزارعين قد واجه بعض الإشكالات فهذا ليس بالضروره سيحدث لغيره
هنا في المنتدى العديد من التجارب وجميع الأسئله والمشاكل لا تتجاوز الشهر الأول وأكثر هذه التجارب لا مشاكل عليها تذكر
ثانيا
من قال لك أن الزراعه لها علاجات طويله وأكرر السؤال هل زرعت انت؟؟
علاجات الزراعه لا تتعدى أسبوع
واللوشن والشامبو للشهر الأول فقط

توضيحي هذا فقط ليطمئن السائل انه يمكن ان يزرع لو اراد دون مشاكل شريطة اختيار المركز المناسب ذو الخبرة والإحترافية
تحياتي

شكرا جدا اخ اصلع ملعلع على ردك على طول لان الرد للاخ السابق بصراحه خوفنى كتير بس بعد ما قريت تعليقك اكيد المخاوف قلت بس ياريت استفيد بخبرتك فى الزراعه انك تجاوبنى على الاسئله اللى انا طرحتها واكون شاكر لك

spiderman2010

Member
اخي العزيز اسأل الله ان يوفقك وان يبعد عنك كل حيره انته مشكلتك نفس مشكلتي هاجمني الصلع القبيح واصبحت متردد ازرع ولا لا وخايف من رده فعل الناس مع اني بعمرك وقد بلغ الصلع عندي مبلغه واصبحت معقد بسبب الصلع والحيره فيا ريت اخي تخبرني اول باول عن تجربتك واما انا اسأل الله لك التوفيق وان يقسم لك الله ما فيه خير وتتوفق فع اي عمل تقوم به

والله انا حالتى النفسيه بتسوء كل يوم ومحتار لسه مش عارف اعمل ايه وبعد ما قررت الزراعه برضه محتار فى اختيار المركز ومتخوف من بعض الامور ادعو الله ان يوفقنا بما فيه صالح لنا وان شاء الله نكون على تواصل مع بعض يارت لو نتواصل عن طريق الخاص وشكرا لاهتمامك

أصلع ملعلع

متميز
صاحب تجربة
أسئلتك أخي الكريم تمت الإجابة عليها من قبل الأخت وداد
وأجوبتها كافيه
فقط على موضوع الإنتفاخ
أؤكد لك ان الإنتفاخ ليس بالضروره يحدث لكل زارع
لو التزمت من خروجك من لعملية بعدم انزال راسك للأمام فلن يحدث معك أي انتفاخ انشاء الله
يعني رأسك دائما على فوق حتى بالصلاة تصلي على كرسي ووجهك للأمام في السجود والركوع اثناء انحناء الظهر

تحياتي

spiderman2010

Member
أسئلتك أخي الكريم تمت الإجابة عليها من قبل الأخت وداد
وأجوبتها كافيه
فقط على موضوع الإنتفاخ
أؤكد لك ان الإنتفاخ ليس بالضروره يحدث لكل زارع
لو التزمت من خروجك من لعملية بعدم انزال راسك للأمام فلن يحدث معك أي انتفاخ انشاء الله
يعني رأسك دائما على فوق حتى بالصلاة تصلي على كرسي ووجهك للأمام في السجود والركوع اثناء انحناء الظهر

تحياتي

انا اسف على اسئلتى الكتير بس انا شوفت فى بعض التجارب انتفاخ يحدث فى الرأس بالكامل ولا يقتصر الانتفاخ على الامام والجبهه فقط ولكن رأيت انتفاخ فى اعلى الرأس وانتفاخ فى الجوانب وانتفاخ فى الخلف وهذا اللى خوفنى لان شكل الانتفاخ بصراحه بخوف اكتر حاجه خوفتنى اول ما شوفتها فى التجارب شكرا لك على سعه صدرك

وداد

مدير عام
انا اسف على اسئلتى الكتير بس انا شوفت فى بعض التجارب انتفاخ يحدث فى الرأس بالكامل ولا يقتصر الانتفاخ على الامام والجبهه فقط ولكن رأيت انتفاخ فى اعلى الرأس وانتفاخ فى الجوانب وانتفاخ فى الخلف وهذا اللى خوفنى لان شكل الانتفاخ بصراحه بخوف اكتر حاجه خوفتنى اول ما شوفتها فى التجارب شكرا لك على سعه صدرك

أخوي بارك الله فيك ،،

ايهما أسوء بالنسبة لك الانتفاخ المؤقت ام الصلع الدائم ؟؟

على كل هناك بعض الاشخاص لم يعانوا من الانتفاخ ويرجع السبب لحرفية الطبيب اثناء العمل وايضا الارشادات التي يتبعها الشخص الزارع بعد الزراعة ،،

المركز سيصرف لك الكورتيزون بشكل مؤقت في الايام الاولى من العملية وقد يعطيك حقنة للكورتيزون لتخفيف الورم ،،

وكما قلت لك قد لا تعاني اطلاقا من أي ورم ،،

دع الخوف والقلق عنك واستعن بالله فأمر الانتفاخ لا يذكر ،،

B.KSA

Member
وإذا المسألة مسألة انتفاخ ،،، انا مجربه ،،، بسبب عدم اتباعي التعليمات لإن كان عندي الم في ظهري وبالتالي ما قدرت أنام على ظهري اكثر من يومين واليوم الثالث نمت على وجهي وبدا الانتفاخ بجبيني ثم انتقل لعيني ،،، لأكن ولله الحمد ما صرت في اليوم السادس الا وزال لأكن للتوضيح انا كنت السبب في الانتفاخ وترا مافيه الم أبدا هوا بس يغير شكلك مؤقتا والحمد لله رجع كل شي مثل ماكان ،،،، ومثل ماقالت أختي وداد لك حرية الاختيار بين انتفاخ مؤقت وصلع دائم

spiderman2010

Member
شكرا اخت وداد وشكرا الاخ b.ksa بجد ربنا يجعل اللى بتعملوه فى ميزان حسانتكم مش عارف الواحد من غيركوا كان ممكن يحصلوا ايه بجد انتوا اكتر من اخوات وانا بقيت بعتبر الناس هنا فى المنتدى كلهم اخواتى ويمكن اكتر شكرا لكل اللى جاوبنى وطمنى وساعدنى

وداد

مدير عام
نحن معك أخوي إلى ان تصل إلى بر الامان سواء زرعت او لم تزرع ،،

اسأل الله العظيم ان يوفقك ويوفق الجميع ،،

أعلى