bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

شكلى كده هنتحر قريب

spiderman2010

Member
شعرى بيتساقط كتيير جدا عملت كل حاجه رحت لاطباء كتيير وجبت ادويه كتير فيتامينات ومينوكسديل وبروبيشيا عملت كل حاجه مفيش فايده خف خالص بقالى فى حدود سنه سقط الجزء العلوى يعتبر كله لسه فاضل شويه وهيقعوا قريب لان كل يوم بيقع منى شعر كتيير جدا مش عارف اعمل ايه حاولت انى احجز معاد اروح اعمل عمليه زراعه شعر كمان فشلت ومحتار وخايف اعملها ولا لأ ادمرت نفسيا مش بخرج وبموت كل يوم مش عارف اعمل ايه فكرت فى الانتحار كذا مره تعبت بجد تعبت بعد اللى فاضل من شعرى ما يقع شكلى كده هنتحر قريب يارب ساعدنى حد يساعدنى اعمل ايه اولع فى نفسى :(:(:(:(:(:(:(:(:(:(

جبهة حرب

متميزة
صاحبة تجربة
يا أخي أحمد الله على النعم التي عندك

فأنت تبصر وتمشي وتأكل وتشرب وتقضي حوائجك بنفسك لا تحتاج مساعدة أحد ...

لديك من النعم ماتحمد الله عليه ولا تحصيه

الشعر ليس بالأمر الهام بالنسبة للرجل

صحيح أنه مظهر جمالي لكن لا يؤثر على حياة الإنسان إذا فقده

ولو نظرت بعين العقل لوجدت الكثير من المشاهير وأصحاب الأموال (صلعان)

يعني ليست نهاية العالم

يجب أن تقف مع نفسك وقفة جادة وتتقبل شكلك وسقوط شعرك

إذا رغبت في الزراعة أررع لامانع

لكن أن تؤدي بنفسك للإنتحار فهذا جنون أسمح لي

أنظر لمن هو أدنى منك

لمن عنده حروق وتشوهات لمن فقد عينه لمن بترت ساقه أو يده

لمن فقد غالي

ثم أحمد الله على ماعندك

استعذ بالله من الشيطان وابتسم واحمد الله

تحياتي

ابو عمار

يأخي الكريم
لا تنظر للحياة من منظور واحد أو من جانب واحد فالحياة أشمل وأكبر من تساقط شعر
والمؤمن يحمد الله في السراء والضراء فنعم الله على العبد لا تعد ولا تحصى
فغيرك يئنون من أمراض مستعصيه ومن مصائب عظيمه ولم يجزعوا أو يسخطوا
فالرضى بما قسم الله ركن أساس من العقيدة الصحيحه
فأنت لست وحدك في هذا الكون فمئات الملايين من الناس أصابهم الصلع منهم التاجر والرئيس والوزير والعامل البسيط وما نحن في هذا المنتدى إلا شريحه منهم
فاللهم لك الحمد إذا رضيت ولك الحمد بعد الرضى على نعمك الكثيرة

ابو بدر

متميز
صاحب تجربة
انا نفس حالتك يوم كان عمري 20 كان شعري يتساقط كثير وفكرت انتحر بس يوم تذكرت ان مصيري للنار هونت وشلت فكره الانتحار وبعدها فكرت اولع بنفسي بس يوم تذكرت انه لا يحرق بالنار الا خالقها فبطلت وشلت الفكره من راسي وتوضيت وصليت وبعدها الشيطان اللي كان يوسوس فيني راح بعيد عني وعشت حياتي طبيعيه وبرضاء تام بقضاء الله وقدره واعمارنا بيد خالقنا مش بيدنا وبعدها صرت اعرف افكر كويس

spiderman2010

Member
يا أخي أحمد الله على النعم التي عندك

فأنت تبصر وتمشي وتأكل وتشرب وتقضي حوائجك بنفسك لا تحتاج مساعدة أحد ...

لديك من النعم ماتحمد الله عليه ولا تحصيه

الشعر ليس بالأمر الهام بالنسبة للرجل

صحيح أنه مظهر جمالي لكن لا يؤثر على حياة الإنسان إذا فقده

ولو نظرت بعين العقل لوجدت الكثير من المشاهير وأصحاب الأموال (صلعان)

يعني ليست نهاية العالم

يجب أن تقف مع نفسك وقفة جادة وتتقبل شكلك وسقوط شعرك

إذا رغبت في الزراعة أررع لامانع

لكن أن تؤدي بنفسك للإنتحار فهذا جنون أسمح لي

أنظر لمن هو أدنى منك

لمن عنده حروق وتشوهات لمن فقد عينه لمن بترت ساقه أو يده

لمن فقد غالي

ثم أحمد الله على ماعندك

استعذ بالله من الشيطان وابتسم واحمد الله

تحياتي

كل اللى انتى بتقوليه ده انا عارفه كويس بس مشكلتى ان انا مش عارف اتأقلم واتعايش مع موضوع الصلع ده وكل ما ابدأ حياتى من جديد واقول عادى ايه اللى هيحصل لما اصلع برجع تانى بعد فتره صغيره جدا اتعب تانى ومش عارف انا متأكد انى مش هعرف اكمل حياتى انا وقفت شغلى بسبب الموضوع ده وحياتى كلها وقفت مش عارف اعيش كل اللى انتى بتقوليه ده انا عارفه كويس بس فى لحظات بوصل لمرحله صعبه اوى وما اكثرها :(

spiderman2010

Member
يأخي الكريم
لا تنظر للحياة من منظور واحد أو من جانب واحد فالحياة أشمل وأكبر من تساقط شعر
والمؤمن يحمد الله في السراء والضراء فنعم الله على العبد لا تعد ولا تحصى
فغيرك يئنون من أمراض مستعصيه ومن مصائب عظيمه ولم يجزعوا أو يسخطوا
فالرضى بما قسم الله ركن أساس من العقيدة الصحيحه
فأنت لست وحدك في هذا الكون فمئات الملايين من الناس أصابهم الصلع منهم التاجر والرئيس والوزير والعامل البسيط وما نحن في هذا المنتدى إلا شريحه منهم
فاللهم لك الحمد إذا رضيت ولك الحمد بعد الرضى على نعمك الكثيرة

الحمد لله على كل حاجه وانا مش معترض والله بس انا صعبان عليا اللى انا فيه مش عارف اعيش حياتى كلها وقفت ومش عارف اتأقلم مع الموضوع تعبان اوى ومش عارف اعمل ايه انا بقيت حاسس انى محتاج اروح لدكتور نفسانى تعبان اوى من الموضوع ده :(

spiderman2010

Member
انا نفس حالتك يوم كان عمري 20 كان شعري يتساقط كثير وفكرت انتحر بس يوم تذكرت اني بموت ومصيري للنار هونت وشلت فكره الانتحار وبعدها فكرت اولع بنفسي بس يوم تذكرت انه لا يحرق بالنار الا خالقها فبطلت وشلت الفكره من راسي وتوضيت وصليت وبعدها الشيطان اللي كان يوسوس فيني راح بعيد عني وعشت حياتي طبيعيه وبرضاء تام بقضاء الله وقدره واعمارنا بيد خالقنا مش بيدنا وبعدها صرت اعرف افكر كويس

طب وبعدين اعمل ايه انا تعبان اوى وبفكر فى مواضيع الانتحار دى كتير اوى انا خايف اوى مش عايز اموت كافر انا تعبان اوى ومش عارف اعمل ايه وخايف اجى فى يوم اعمل حاجه تغضب ربنا بجد تعبان :(

PANORAMA

Member
طيب اذا انتحرت راح تخسر شعرك ومعاه راح تخسر اهلك وناسك وفوقهم راح تخسر رضا ربك وليه ماتكون الفترة الي بتمر فيها الان ابتلاء واختبار من الله هل تصبر او تجزع .. من رأي تعالج نفسك إذا الموضوع خلاص وصل حده لازم تشوف دكتور نفسي ولو مكسوف من هالشىء فلازم تتحدى نفسك بنفسك وماتخليها تغلبك وتوقف معاها بحزم وقوة يعني تحاول كذا تقسم نفسك نصين جسد وروح الروح يمثلها العقل وتخلي عقلك هو الطبيب وتخاطب نفسك وتخليها تشكي ليك وانت ترد عليها وتعطيها حلول وتطمنها ان هذا مش نهاية العالم وأنه خلاص بعد ثلاث او اربع سنوات راح يتطور الطب خصوصا المتعلق بالتساقط والصلع وانك يانفسي حتى لو فقدتي الشعر الان كلها سنتين ويرجع تاني واحسن من الاول كمان قدامك طب يتطور خلايا جذعيه و استنساخ الشعر وعلاجات قادمة راح تقلب الموازين وغيره يعني باذن الله بعد الاطمئنان والهدوء النفسي راح تتحسن الحاله النفسية وينعكس هذا على الشعر وراح يتحسن .. ولو شفت شعر يتساقط منك كلمه وقول ماراح توقف بطريق سعادتي وحياتي وراحتي النفسيه ياشعر ويعني ايه لو سقطت الحين بكره راح ارجعك يعني ارجعك .. وكذا مع الممارسة المتكررة راح تقوى نفسك كثير وماراح يأثر التساقط .. ونصيحة مني لاتخاف من بكرا ولاتفسد متعة يومك بكثرة التفكير و الخوف من بكرا وكذا هي هي الايام ماشية والخسران الوحيد انت لانك عطلت حياتك لا شعرك تحسن ولا استمتعت بطعم الحياة .. خليك قوي تحدى نفسك بقوة عقلك ولما تشوف شعرك قول الحمد لله انتا مازلت كويس وهتفضل كويس غصب عنك وراح ارجعك ان شاء الله .. اتمنى لك الشفاء العاجل.

ابو بدر

متميز
صاحب تجربة
لو كل الناس تفكر زي تفكيرك مش حيبقى احد في المنتدى وحنقفل المنتدى وكل الصلعان حيموتوا وانا حموت معاهم وكل المشرفين والاعضاء حيموتوا برضوا !!!!!! يرضيك الكلام ده نموت ؟؟ كدا حتزعلني منك ردد وراي استغفر الله استغفر الله استغفر الله يالله قوم اتوضا وصلي ركعتين وتعوذ من الشيطان كل الناس عندها مشاكل وبالتفكير الايجابي تنحل كل المشاكل دي

جبهة حرب

متميزة
صاحبة تجربة
يا أخي حط في بالك شي واحد

الإنتحـــــــــــــــــــــــار حــــــــــــــــــــــــرام

ويؤدي بك إلى النار وهذا من اليأس من رحمة الله والله سبحانه وتعالى يقول : (قل ياعبادي الذين أسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله)

لا أحد يساعدك إلا انت

انهض وتوضأ وأستعذبالله من الشيطان ولاتجعل له مدخل عليك ولا تجعله يتغلب عليك

لاتجعل سبب وفاتك وموتك الشعر

لاتجعل أمك وابوك يحزنون ... امك سوف تتعذب أكثر منك لو فقدتك

أخي الصلع ليس نهاية العالم

انظر إلى العلماء يظهرون على الشاشات يراهم الناس كافه ويشيرون لهم بالفخر والمديح ولم يعيبوهم بالصلع

كلامي انت تعرفه اكيد

ارجع واقول لك لا يساعدك إلا انت

وانا متأكده أنك راح تتغلب على هذا الشعور السئ

تحياتي

روعة الامل

متميز
صاحب تجربة
يظهر والله اعلم ان الصلع الي تعاني منه هو صلع وراثي .. نصيحتي لك :

ان كنت في بداية الصلع استخدم بعض الادوية الي من الممكن تاخر الصلع وتوقف تساقط الشعر

لاتقم بعمل زراعة شعر حتى تتضح لك مناطق الصلع بشكل واضح وفي كل الاحول فأغلب المراكز تاخذ في الحسبان اماكن الصلع المتوقعه

يظهر عليك الاستعجال فأستخدام البخاخ والحبوب يحتاج لوقت لظهور النتايج .. وهذه الامور تحتاج لصبر وتروي .

تمنياتي لك بحياة سعيدة

أصلع ملعلع

متميز
صاحب تجربة
تنتحر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عشان ايه
عشان شعر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طيب لا تزعل بس ابي أسألك بصراحه وتجاوبني بصراحه
لو جاوبتني
عطيتك حل لشعرك وش رايك

انا ممكن أرجع لك شعرك أحسن من الأول بس بشرط تنفذه

ابي حضرتك توقف برجليك على جمر مولع توليعه على كيفك
بس لمدة 30 ثانيه متواصلة
ممكن
لو تقدر تسويها
عطيتك حل لشعرك ما مثله
تنافس الهند كلها
جاوبني اول وبعدين الحل
تحياتي

spiderman2010

Member
طيب اذا انتحرت راح تخسر شعرك ومعاه راح تخسر اهلك وناسك وفوقهم راح تخسر رضا ربك وليه ماتكون الفترة الي بتمر فيها الان ابتلاء واختبار من الله هل تصبر او تجزع .. من رأي تعالج نفسك إذا الموضوع خلاص وصل حده لازم تشوف دكتور نفسي ولو مكسوف من هالشىء فلازم تتحدى نفسك بنفسك وماتخليها تغلبك وتوقف معاها بحزم وقوة يعني تحاول كذا تقسم نفسك نصين جسد وروح الروح يمثلها العقل وتخلي عقلك هو الطبيب وتخاطب نفسك وتخليها تشكي ليك وانت ترد عليها وتعطيها حلول وتطمنها ان هذا مش نهاية العالم وأنه خلاص بعد ثلاث او اربع سنوات راح يتطور الطب خصوصا المتعلق بالتساقط والصلع وانك يانفسي حتى لو فقدتي الشعر الان كلها سنتين ويرجع تاني واحسن من الاول كمان قدامك طب يتطور خلايا جذعيه و استنساخ الشعر وعلاجات قادمة راح تقلب الموازين وغيره يعني باذن الله بعد الاطمئنان والهدوء النفسي راح تتحسن الحاله النفسية وينعكس هذا على الشعر وراح يتحسن .. ولو شفت شعر يتساقط منك كلمه وقول ماراح توقف بطريق سعادتي وحياتي وراحتي النفسيه ياشعر ويعني ايه لو سقطت الحين بكره راح ارجعك يعني ارجعك .. وكذا مع الممارسة المتكررة راح تقوى نفسك كثير وماراح يأثر التساقط .. ونصيحة مني لاتخاف من بكرا ولاتفسد متعة يومك بكثرة التفكير و الخوف من بكرا وكذا هي هي الايام ماشية والخسران الوحيد انت لانك عطلت حياتك لا شعرك تحسن ولا استمتعت بطعم الحياة .. خليك قوي تحدى نفسك بقوة عقلك ولما تشوف شعرك قول الحمد لله انتا مازلت كويس وهتفضل كويس غصب عنك وراح ارجعك ان شاء الله .. اتمنى لك الشفاء العاجل.

والله بحاول وبعمل كل اللى انت بتقوله ده بس بعد فتره برجع تانى لنفس الحاله ويمكن اسوء مش عارف اتخلص من الحاله دى خالص مش عارف اعمل ايه واللى بيرجعنى تانى انى حاله شعرى بتسوء وبيقع كل يوم اكتر من الاول مع انى لسه مستمر على العلاج مش عارف اعمل ايه كل ما اخرج من الحاله دى ارجعلها واسوء كمان من الاول ادعيلى بجد محتاج دعواتكم :(

spiderman2010

Member
لو كل الناس تفكر زي تفكيرك مش حيبقى احد في المنتدى وحنقفل المنتدى وكل الصلعان حيموتوا وانا حموت معاهم وكل المشرفين والاعضاء حيموتوا برضوا !!!!!! يرضيك الكلام ده نموت ؟؟ كدا حتزعلني منك ردد وراي استغفر الله استغفر الله استغفر الله يالله قوم اتوضا وصلي ركعتين وتعوذ من الشيطان كل الناس عندها مشاكل وبالتفكير الايجابي تنحل كل المشاكل دي
لا اكيد مش يرضينى بس اعمل ايه انا تعبان ومش عارف ايه الحل بحاول افكر فى حل بس ساعات بحس ان مفيش حل والدنيا انتهت بنسبالى مخى وقف عن التفكير خلاااااااااااص من الحاله اللى انا فيها:(:(

spiderman2010

Member
يا أخي حط في بالك شي واحد

الإنتحـــــــــــــــــــــــار حــــــــــــــــــــــــرام

ويؤدي بك إلى النار وهذا من اليأس من رحمة الله والله سبحانه وتعالى يقول : (قل ياعبادي الذين أسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله)

لا أحد يساعدك إلا انت

انهض وتوضأ وأستعذبالله من الشيطان ولاتجعل له مدخل عليك ولا تجعله يتغلب عليك

لاتجعل سبب وفاتك وموتك الشعر

لاتجعل أمك وابوك يحزنون ... امك سوف تتعذب أكثر منك لو فقدتك

أخي الصلع ليس نهاية العالم

انظر إلى العلماء يظهرون على الشاشات يراهم الناس كافه ويشيرون لهم بالفخر والمديح ولم يعيبوهم بالصلع

كلامي انت تعرفه اكيد

ارجع واقول لك لا يساعدك إلا انت

وانا متأكده أنك راح تتغلب على هذا الشعور السئ

تحياتي

عارف كل ده ويمكن ده اللى مخلينى عايش لحد دلوقتى لولا انه حرام كان زمان انتحرت من زمااااان بس خايف يجى عليا الوقت اللى معرفش اسيطر فيه على نفسى ادعيلى :(

spiderman2010

Member
يظهر والله اعلم ان الصلع الي تعاني منه هو صلع وراثي .. نصيحتي لك :

ان كنت في بداية الصلع استخدم بعض الادوية الي من الممكن تاخر الصلع وتوقف تساقط الشعر

لاتقم بعمل زراعة شعر حتى تتضح لك مناطق الصلع بشكل واضح وفي كل الاحول فأغلب المراكز تاخذ في الحسبان اماكن الصلع المتوقعه

يظهر عليك الاستعجال فأستخدام البخاخ والحبوب يحتاج لوقت لظهور النتايج .. وهذه الامور تحتاج لصبر وتروي .

تمنياتي لك بحياة سعيدة

فعلا هو صلع وراثى وانا بتعالج من زمان بس السنه اللى فاتت دى زاد سقوط الشعر جدا وانا دلوقتى فى المراحل الاخيره وبرضه لسه بستخدم الادويه وعندى امل يوقف بس مفيش فايده روحت لدكاتره كتير وبرضه مفيش فايده لو فضل معدل السقوط كده شهرين تلاته بالكتير وهيقع كله انا فكرت بزراعه الشعر عشان مش عايز اصلع والناس تشوفنى اصلع وفجأه يطلعلى شعر وانا مش هعرف حد موضوع الزراعه ده انا مش ناقص كلام حد وموضوع الصبر فانا صابر جدا اكتر من كده صبر بس انا بس خايف لان كده كده البخاخ والفيتامينات مش هترجع الشعر اللى وقع ومازال بيقع اعمل ايه :(

spiderman2010

Member
تنتحر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عشان ايه
عشان شعر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طيب لا تزعل بس ابي أسألك بصراحه وتجاوبني بصراحه
لو جاوبتني
عطيتك حل لشعرك وش رايك

انا ممكن أرجع لك شعرك أحسن من الأول بس بشرط تنفذه

ابي حضرتك توقف برجليك على جمر مولع توليعه على كيفك
بس لمدة 30 ثانيه متواصلة
ممكن
لو تقدر تسويها
عطيتك حل لشعرك ما مثله
تنافس الهند كلها
جاوبني اول وبعدين الحل
تحياتي

والله انت مش متخيل المرحله اللى انا وصلتلها بسبب موضوع شعرى ده انا عندى استعداد اعمل اى حاجه بقولك انا فعلا فى ايام عدت عليا فكرت فى الانتحار فعلا وكنت هنتحر !!!

بس اكيد مش هعرف اعمل اللى انت بتقول عليه ده اكيد مش هقدر بس لو شعرى هيرجع زى زمان والله انا عارف انك مش هتصدقنى بس هقف وهعملها لان الالم اللى هحس بيه ساعتها مهما يكون مش هيكون زى الحياه والالم اللى انا فيه دلوقتى انا بموت كل يوم :(:(:(

أصلع ملعلع

متميز
صاحب تجربة
ياشيخ حرام عليك
المسأله في هذه الحياة دائما تؤخذ بالوازين والتقييم
يعني ايهما أفضل
شوف هذه الخيارات لو وجهت لأي شخص ماذا سيختار

أموت أو أفقد واحده من يديني
طبعا الثانيه
أموت أو أفقد شعري
طبعا الثانيه
أموت أو أفقد رجل كامله
طبعا الثانيه
أموت أو أفقد أي عضو من أعضائي
طبعا الثانيه

أنت بتستهبل ولا بتستهبل
تقارن شعر يحلق أحيانا عند الحلاق ويرمى بالزبالة
بحياتك كلها
أنا أرى قبل أن تفكر في الزراعه
تفكر تمر على رجل تقي يعطيك جرعه دينيه ويذكرك بآيات وأحاديث
حتى تعرف ماذا يعني الإنتحار
أتمنى لك عقلا واعيا وقلبا صامدا ذاكرا لله ونفسا لا يؤثر فيها الا ما يغضب الله

spiderman2010

Member
ياشيخ حرام عليك
المسأله في هذه الحياة دائما تؤخذ بالوازين والتقييم
يعني ايهما أفضل
شوف هذه الخيارات لو وجهت لأي شخص ماذا سيختار

أموت أو أفقد واحده من يديني
طبعا الثانيه
أموت أو أفقد شعري
طبعا الثانيه
أموت أو أفقد رجل كامله
طبعا الثانيه
أموت أو أفقد أي عضو من أعضائي
طبعا الثانيه

أنت بتستهبل ولا بتستهبل
تقارن شعر يحلق أحيانا عند الحلاق ويرمى بالزبالة
بحياتك كلها
أنا أرى قبل أن تفكر في الزراعه
تفكر تمر على رجل تقي يعطيك جرعه دينيه ويذكرك بآيات وأحاديث
حتى تعرف ماذا يعني الإنتحار
أتمنى لك عقلا واعيا وقلبا صامدا ذاكرا لله ونفسا لا يؤثر فيها الا ما يغضب الله

شكرا على ردك واهتمامك

وداد

مدير عام
لا حول ولا قوة الا بالله ،،

لن أقدم لك المزيد من النصائح لان الاخوان لم يقصروا ،،

ولكن سوف أذكرك بشيء ،،

قال الله تعالى : (وَلاَ تَقْتُلُواْ أَنفُسَكُمْ إِنَّ اللّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا * وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ عُدْوَانًا وَظُلْمًا فَسَوْفَ نُصْلِيهِ نَارًا وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللّهِ يَسِيرًا) سورة النساء

وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( مَن قتل نفسه بشيء في الدنيا عذب به يوم القيامة) رواه بخاري

فالانتحار من الكبائر فكفاك مجاهرة بالمعصية فقال الله تعالى :
(‏لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا) سورة النساء

فأي حديث بعدها تريد ؟

اتق الله في نفسك أخي الكريم فالشعر لا يعني شيء مقابل يوم الفزع الاكبر

(يَوْمَ لا يَنفَعُ مَالٌ وَلا بَنُونَ إِلا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ) سورة الشعراء

أعلى