bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

الرجااء الرد يجزيكم ربنا خير

amr bllah

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....
فى البداااية المشكلة دى بتسبب ليا كل المشااكل حاليا نفسيااا بشكل كبير جدا ومش قاادر اسدق انى فى يوم من الايااام هيحصلى كدة انا هجكى المشكلة كلها

المشكلة تتلخص فى انى فجاءة وبلا مقدمات بدا شعرى فى التسااقط بلا مقدمات وكان شعرى طويل سعتها وكنت بلاحظ وجود شعر فى ايدى وانا بغسله من حوالى 7 شهور مع العلم انى مش بحط جيل ولا حاجة فى شعرى ما الا بحط ميه على شعرى بس وانا خارج وهو ناعم الحمد الله
حلقت شعرى واستمر بردة التسااقط اياام بغزاارة واحياانا اقل فرووحت لدكتور لم يستغرق الكشف 20 ثنيه سالنى حد من اهلك اصلع او قاريبك قلتله لا خالص بالعكس بص كدة بصىة على شعرى من بعيد نسبيا وقلى دة بداية صلع ذكورى وكتبلى على alpicin liquid
وحتى الدكتور مبصش على الفروة ولا خد شعرة من شعرى شفها ولا فحص مجهرى ولا اى حاجة وكمان الصلع الورااثى بيبدا بفتحات من الجوانب دة اللى بشوفه واللى عرفته من البحث على النت ولقيت 7 مراحل لسقوط الشعر الوراثى انا معنديش اى فتحتات كل القصة شعرى بيتساقط من فوق الراس كاملا بيخف وكثافة الشعر ورا والاجناب اقل ككثافة من الاول بس مش بلاحظ سقوط شعر فى ايدى فى المناطق دى بس عامة كثااافة شعرى كلها قلت حتى الاجناب اللى هى فوق السدغ والخلف بشكل ملحوظ بس بيخف عند مرور ايدى على شعرى بلاقى من 5:6 شعرات فى كل مرة امر ايدى واضعافهم مضاعفة عند غسل شعرى وشعرى بيخف بسرعة غريبة جدا بيخف اكتر من اعلى الراس ومعنديش حد فى العيلة اصلع بس دة انا حتى اصحابى اللى عندهم صلع وراثى شعرهم بيسقط من غير ميلحظوه ومش بالكمية دى وبيبدا بالفواتح من الجنب !!!
انا كل اللى عاوز اعرفه هى كل الدكاترة بتحدد ازااى الصلع الوراثى ؟؟وايه الفرق بينه وبين الصلع الذكورى ؟؟وعلامات الصلع الوراثى ايه والذكورى ايه؟؟
انا هشووف دكتور كويس ابدا معاه ويشخصلى بس انا من محافظة خارج القااهرة ومش سهل القى دكتور كويس يشخص صح واتابع معاه خصوصا انى عملت تحليل انميا وطلعت النسب كويسة جدا
alpicin liquid
للشعر اشتريته واستمريت عليه شهر ونص بعد كدة سبته لانى تمنه غالى حوالى 160 جنيه ويكفى شهر: 3 اساابيع مع العلم انه اللى حد كبير وقف التسااقط (انا متهيئلى كدة مش متاكد )بس قدراتى الممادية متقدرش كل شهر اجيب واحدة بالتمن دة لانى لسه طالب ومش واثق انى عندى تساقط وراثى او زكورى خصوصا انى عصبى جدا ونفسيتى تعباانة بسبب مشاكل كتير متكررة بقالى 4 سنين
واستمر التساقط مرة اخرة حتى بدا يظهر من اعلى الراس بدايه الصلع بوضوح وما يحيرنى فى الامر انا لا احد من اهلى ولا اعمامى ولا خلانى مصاب باى اشكال الصلع بالعكس شعرهم غزير
ومش عارف اعمل ايه وقربت اتجنن لكن هناك عدة ملاحيظ اعتقد انها مهمة :
1_ انا تعبت خالص وانا شخصية عصبية الى حد ما من البداية لكنى اصبحت عصبى اللى درجة لا تطااق ومتوتر بشكل غريب دائما وكثير التفكير وعدم الطمأنينة ونفسيتى مدمرة بقالها 3 سنين
2_ انا الشعر بالنسبة ليه شى مهم جداااااا وكثير مبغير التسريحات اعلم انه قدر ربنا ودة نعمة من ربنا وهو ممكن ياخدها فى اى وقت بس انا انسااان وفى النهاية رجل او امرة الشعر بالنسبة ليهم حاجة جماالية ومهمة مش قليلة
4_ ممارس للعادة السرية بشرااهة غريبة منذ 4 اعوام
5_ واحد صحبى دكتور بس مش جلدية قلى ممكن يكون تساقط كربى للشعر بسبب الحالة النفسية وهو بيكون شديد التساقط

كنت اشك دائما انا سبب تساقط الشعر بسبب العاة السرية ولكن ملقتش اى حاجة على النت توضح اى علاقة بينهم لكنى اعتقد انها سبب رئيسى بطريقة غير مباشرة
ودلوووقتى انا تعبت جدا ونفسيتى يوم بعد يوم بتتعب اكتر شعرى بيتساقط قدام عينى ومش عارف اعمله اي حاجة ومع مرور الوقت ايقن تماما خلال عام على الاكثر او اقل هيكون انتهى الامر بالنسبة لشعرى وانا لسه مخطبتش ولا تجوزت حتى والعيلة كلها لا يوجد فيها حد اصلع غيرى !!!
انا حلقت شعرى وصورته بعد الحلاقة

اول صورة بعد الحلاقة مباشرة

تانى صورة بعد الحلاقة باسبوع

يااااريت تسااعدونى يجماااعة وتفيدونى وتقلى رايك فى الصور الطبى يا جماعة
جزااكم الله خيرا بجد لانى هتحلولى مشكلة ربنا يعلم مداها بالنسبة ليا

amr bllah

هو ليه مفيش حد من الدكاترة بيرد عليا وبيرد على ناس بااعتة بعدى !!!!!

نعتذر عن التأخير نظراًً لانشغال الاطباء وستتم الاجابه على استفسارك في اقرب وقت

amr bllah

يعنى الدكااارتة ردت على كل الرسااايل اللى بعدى وانا لا مش عارف ليه التفرقة حتى فى فى الاستشااارات فى تفرقة حاجة غريبة والله !!!!!!

أعلى