bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

نفسيتى ادمرت بسبب شعرى

amr bllah

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....
فى البداااية المشكلة دى بتسبب ليا كل المشااكل حاليا نفسيااا بشكل كبير جدا ومش قاادر اسدق انى فى يوم من الايااام هيحصلى كدة انا هجكى المشكلة كلها

المشكلة تتلخص فى انى فجاءة وبلا مقدمات بدا شعرى فى التسااقط بلا مقدمات وكان شعرى طويل سعتها وكنت بلاحظ وجود شعر فى ايدى وانا بغسله من حوالى 7 شهور مع العلم انى مش بحط جيل ولا حاجة فى شعرى ما الا بحط ميه على شعرى بس وانا خارج وهو ناعم الحمد الله
حلقت شعرى واستمر بردة التسااقط اياام بغزاارة واحياانا اقل فرووحت لدكتور لم يستغرق الكشف 20 ثنيه سالنى حد من اهلك اصلع او قاريبك قلتله لا خالص بالعكس بص كدة بصىة على شعرى من بعيد نسبيا وقلى دة بداية صلع ذكورى وكتبلى على alpicin liquid
وحتى الدكتور مبصش على الفروة ولا خد شعرة من شعرى شفها ولا فحص مجهرى ولا اى حاجة وكمان الصلع الورااثى بيبدا بفتحات من الجوانب دة اللى بشوفه واللى عرفته من البحث على النت ولقيت 7 مراحل لسقوط الشعر الوراثى انا معنديش اى فتحتات كل القصة شعرى بيتساقط من فوق الراس كاملا بيخف وكثافة الشعر ورا والاجناب اقل ككثافة من الاول بس مش بلاحظ سقوط شعر فى ايدى فى المناطق دى بس عامة كثااافة شعرى كلها قلت حتى الاجناب اللى هى فوق السدغ والخلف بشكل ملحوظ بس بيخف عند مرور ايدى على شعرى بلاقى من 5:6 شعرات فى كل مرة امر ايدى واضعافهم مضاعفة عند غسل شعرى وشعرى بيخف بسرعة غريبة جدا بيخف اكتر من اعلى الراس ومعنديش حد فى العيلة اصلع بس دة انا حتى اصحابى اللى عندهم صلع وراثى شعرهم بيسقط من غير ميلحظوه ومش بالكمية دى وبيبدا بالفواتح من الجنب !!!
انا كل اللى عاوز اعرفه هى كل الدكاترة بتحدد ازااى الصلع الوراثى ؟؟وايه الفرق بينه وبين الصلع الذكورى ؟؟وعلامات الصلع الوراثى ايه والذكورى ايه؟؟
انا هشووف دكتور كويس ابدا معاه ويشخصلى بس انا من محافظة خارج القااهرة ومش سهل القى دكتور كويس يشخص صح واتابع معاه خصوصا انى عملت تحليل انميا وطلعت النسب كويسة جدا
alpicin liquid
للشعر اشتريته واستمريت عليه شهر ونص بعد كدة سبته لانى تمنه غالى حوالى 160 جنيه ويكفى شهر: 3 اساابيع مع العلم انه اللى حد كبير وقف التسااقط (انا متهيئلى كدة مش متاكد )بس قدراتى الممادية متقدرش كل شهر اجيب واحدة بالتمن دة لانى لسه طالب ومش واثق انى عندى تساقط وراثى او زكورى خصوصا انى عصبى جدا ونفسيتى تعباانة بسبب مشاكل كتير متكررة بقالى 4 سنين
واستمر التساقط مرة اخرة حتى بدا يظهر من اعلى الراس بدايه الصلع بوضوح وما يحيرنى فى الامر انا لا احد من اهلى ولا اعمامى ولا خلانى مصاب باى اشكال الصلع بالعكس شعرهم غزير
ومش عارف اعمل ايه وقربت اتجنن لكن هناك عدة ملاحيظ اعتقد انها مهمة :
1_ انا تعبت خالص وانا شخصية عصبية الى حد ما من البداية لكنى اصبحت عصبى اللى درجة لا تطااق ومتوتر بشكل غريب دائما وكثير التفكير وعدم الطمأنينة
2_ انا الشعر بالنسبة ليه شى مهم جداااااا وكثير مبغير التسريحات اعلم انه قدر ربنا ودة نعمة من ربنا وهو ممكن ياخدها فى اى وقت بس انا انسااان وفى النهاية رجل او امرة الشعر بالنسبة ليهم حاجة جماالية ومهمة مش قليلة
4_ ممارس للعادة السرية بشرااهة غريبة منذ 4 اعوام
5_ واحد صحبى دكتور بس مش جلدية قلى ممكن يكون تساقط كربى للشعر بسبب الحالة النفسية وهو بيكون شديد التساقط

كنت اشك دائما انا سبب تساقط الشعر بسبب العاة السرية ولكن ملقتش اى حاجة على النت توضح اى علاقة بينهم لكنى اعتقد انها سبب رئيسى بطريقة غير مباشرة
ودلوووقتى انا تعبت جدا ونفسيتى يوم بعد يوم بتتعب اكتر شعرى بيتساقط قدام عينى ومش عارف اعمله اي حاجة ومع مرور الوقت ايقن تماما خلال عام على الاكثر او اقل هيكون انتهى الامر بالنسبة لشعرى وانا لسه مخطبتش ولا تجوزت حتى والعيلة كلها لا يوجد فيها حد اصلع غيرى !!!
انا حلقت شعرى وصورته بعد الحلاقة

اول صورة بعد الحلاقة مباشرة

تانى صورة بعد الحلاقة باسبوع

يااااريت تسااعدونى يجماااعة وتفيدونى وتقلى رايك فى الصور الطبى يا جماعة
جزااكم الله خيرا بجد لانى هتحلولى مشكلة ربنا يعلم مداها بالنسبة ليا

momowanted

Member
عزيزي الصور لا تظهلر
و حدتت معي نفس القصة و البله العظيم كانك تتحدث عني
انا ايضا رحت لاختصاصي جلد كشف علي بالعين المجرد تحت ضوء شدني من شعري و قال لي بداية صلع وراثي
دون فحوصات دون تحاليل و لا شيء
و نفس مشكلتك عندما امرر يدي على شعري اجد من 2 الى 10 شعرات على الاكثر
لكن عندما المسه بالماء او تكون يدي مبللة حدث ولا حرج الشعر يملا يدي

الله يشافينا يا رب

amr bllah

ازاى الصور مش ظاهرة !!!
http://i43.tinypic.com/2qxtjxv.jpg بعد الحلاقة مباشرة

http://i39.tinypic.com/2hycx6p.jpg بعد الحلاقة باسبوع

وكنت عاوز اعرف موضوع التساقط عندك باقله اد ايه وعندك فنحتات فى الجوانب ولا لا واخر الشعرة فى لون ابيض ولا لا لانى لو اخرها ابيض يبقى تساقط غالبا مش وراثى وعندك كام سنة وكثاافة شعرك فوق السدغ وخلف راس زى مهى ولا قلت

ويااريت دكتور متخصص يرد عليا فى موضووعى جزااكم خير

PANORAMA

Member
أخوي عمر إذا تبي دكتور مختص يرد عليك لازم تضع استفسارك بالقسم الخاص للاستفسار من الاستشاريين .. أما جوابي لك هو لازم بالاول تعمل تحليل شامل مش بس للحديد اعمل تحليل للغدة الدرقية لان نشاطها او كسلها يسبب تساقط بالشعر وكمان اعمل تحليل لفيتامين دال ممكن يكون ناقص عندك ونقص الفيتامين ده يسبب اكتئاب من دون سبب وكمان يسبب ارق وقله نوم والم بالعظام ومع الوقت الطويل يسبب هشاشه العظام وكمان بيسبب تساقط شعر غزير يعني مش طبيعي وكمان تحليل لهرمون الذكورة عندك لانك ذكرت انك بتمارس العادة السرية بشراهه ممكن يكون تسبب للك تضخم بروستاتا او ارتفاع حاد بالتستسترون وكمان هذا الشىء بيعمل تساقط شعر لان بصيلة الشعر بتتحسس من الهرمون ( dht ) فتضعف وتسقط واذا كنت لاحظت قبل التساقط بفترة الآم بالعضو الذكري او الخصية فمعنى هذا يكون نسبه كبيره سبب التساقط يعني باختصار تروح دكتور سمعته كويسه وماتخليه بس هو يتكلم انت لازم تخليه يعرف انك بتعرف ومثقف بخصوص الشعر والتساقط وتطلب منه يكتب لك ورقة تحليل لكل شي يخص تساقط الشعر مثل الحديد وفقر الدم والغدة وفيتامين دال والزنك والهرمون الذكري وبعدها تروح مختبر وتحلل ثم تاخذ النتيجة وتوريهاله وهو بيقولك السبب اما اذا طلعت كل التحليلات سليمة والنسب طبيعية فغالبا بيكون التساقط للاسف وراثي ومش شرط يكون بالعائلة القريبة واحد اصلع حتى تكون انت اصلع ممكن الشخص يحمل جين الصلع من جده او خاله او ابو جده وهكذا يعني وراثه من جد او خال بعيد او ربما الشخص نفسه يكون سبب الوراثه يعني هو البداية في سلسله العائلة بالصلع ( الصلع عبارة عن جين مخلوق مع الشخص وكل شخص عندو جين يحدد شكله مع التقدم بالعمر يعني لازم الجين يشتغل فيبقى الاصلع اصلع والي شعره كثيف يبقى كثيف وهكذا الجين هذا لم يكتشفه الطب حتى يستطيع تعطيله وكل العلاجات الموجوده بالعالم لمعالجه الصلع الوراثي عبارة عن مقاومة للجين فقط فأول مايتركها الشخص يرجع الجين يشتغل ويستمر التساقط هذي صورة مبسطه عن التساقط الوراثي ) اما التساقط الناتج عن مرض او نقص فيتامين او بسبب حاله نفسية فالحمد لله مجرد زوال الاسباب يعود الشعر لحالته الطبيعية .. وأخير عن التساقط الكربي الي قالك عليه زميلك فهذا صحيح فيلاحظ الشخص تساقط رهيب يستمر من اربع الى ست شهور ثم يوقف وتفسير الشي هذا هو خلل بدورة الشعر يعني يكون الشعر خامل لمدة طويله بعدين يتساقط بكثره ويطلع شعر جديد وكمان فيه تساقط موسمي يلاحظ الشخص انو بالصيف يتساقط شعره ويتعدل الوضع بالشتاء او العكس .. وأخيرا احب اقولك لازم لازم لازم بالاول تعدل نفسيتك وماتخلي الحاله تسطير عليك بشكل كبير صحيح لازم تفكر وتبادر بالعلاج بس مش لدرجة الاكتئاب هذا يزيد الطين بله لا انت توكل على الله واعمل بالاسباب وروح من عيادة لعيادة حتى تكتشف السبب ثم تعالج السبب اما اذا خلاص ثبت بالدليل القاطع انه وراثي مالك الا المينكسيديل تستمر عليه طوال العمر وابعد عن البروبيشيا - النوبيشيا - البروسكار فهذي حبوب تحارب الهرمون وتسبب مشاكل جنسية خلي علاجك موضعي .. ويارب تشفى من هالحاله وترجع شخص طبيعي يارب.

momowanted

Member
ازاى الصور مش ظاهرة !!!
http://i43.tinypic.com/2qxtjxv.jpg بعد الحلاقة مباشرة

http://i39.tinypic.com/2hycx6p.jpg بعد الحلاقة باسبوع

وكنت عاوز اعرف موضوع التساقط عندك باقله اد ايه وعندك فنحتات فى الجوانب ولا لا واخر الشعرة فى لون ابيض ولا لا لانى لو اخرها ابيض يبقى تساقط غالبا مش وراثى وعندك كام سنة وكثاافة شعرك فوق السدغ وخلف راس زى مهى ولا قلت

ويااريت دكتور متخصص يرد عليا فى موضووعى جزااكم خير

تقريبا انا مثلك في الصور
عمري فقط 20 سنة ... ايضا اجد في اسفل شعري مادة بيضاء
كما انني اظن انه وراثي لان الشعر المتساقط يبدوا ميتا و غير عادي

ننصيحة جرب المينوكسديل فقد مضى على استعمالي له اكثر من شهر و اسبوعين و لازال هناك تساقط اكثر من الاول

ايناس

السلام عليكم اخي الي ذكرت التساقط الموسمي اني يصير عندي تساقط موسمي بالصيف بحيث شعري يتساقط بكمية رهيبة ويصير خفيف ومثل البلاستك لمدة شهرين وبمجرد ميجي الشتاء يوقف التساقط ويرجع عادي هذا الشي يخوف لو لا ممكن ترد

PANORAMA

Member
إيناس التساقط الموسمي ليس منه خوف حيث أن الشعرة تتجدد ولا تنعدم كلياً ولكن يجب الحفاظ على الشعر في هذا الوقت من التساقط حتى لايتكرر كل سنة ومن ثم يخف الشعر مع السنوات.

amr bllah

panorama

انا اللى مستغرب ليه انى مش عندى اى فواتح بالجنب وسقوط الشعر الوراثى لازم يبدا بفواتح من الجنب ويمر ب7 مراحل للتسافط وانا معنديش اى فواتح من الاجناب !!!
وعاوز اعرف الفرق بين الصلع الوراثى والذكورى ؟؟

momowanted
عندك فواتح فى شعرك فى الاجناب ولا لا ؟؟ وانت عندك حد من اهللك اصلع وانت ليه واثق انه وراثى او بترجح دة ؟؟؟
واجرب المينوكسديل ازااى وانت بتقلى زاد التسااقط عندك بسببه !!!

my54

شعرك كويس من قدام هو خفيف بس شوية من ورا متخافش كدا وفرفش عمرك ما هتصحى بين يوم وليله تلاقى شعرك كله وقع الصلع ع ما يجيلك بيفضل الشعر يقع كدا اقل حاجة سنتين وبتوصل لخمس سنين السبب بقه ممكن يكون وراثى من بعيد مش بالضرورى الاب والخال واهم حاجة النفسية طول ما مزاجك حلو كل حاجه هتبقى تمام نصيحتى ليك هتحلقه زيرو بالموس مرة واحده بس وتجيب نوع شامبو عادى هيد اند شولدرز ممكن وتغسل بيه مرتين 3 مرات فى الاسبوع عشان القشرة والاتربة اللى بتبقى ف فروة الراس ومتطولش شعرك اوى بعد كدا وسيبك من المينوكسوديل واى علاج تانى اهم حاجه نفسيتك وتظبط اكلك ومزاجك يبقى حلو لو التساقط مش وراثى بعد ما تعمل اللى قولتلك عليه ان شاء الله هيقف لو وراثى بقه فمتقلقش قدامك من 3 ل5 سنين على ما تصلع وانت المنطقه اللى ورا بس هى اللى خفيفه شعرك من قدام تقيل وانت بتقول الجوانب مش بتسحب عندك فانت ممكن تبقى من نوع الصلع البسيط حته صغيره ورا كدا واهم حاجة فى الشعر المنطقة اللى قدام هى اللى بتحدد شكل الانسان واما العادة السرية هى مش بتاثر ع الشعر للدرجه دى يعنى اعتقد ملهاش علاقة بس حاول تقلل منها عشان متاثرش ع مستو التستستيرون وبردو خد راى دكتور كويس واساله فى كل حاجة واعمل التحاليل المهمة وربنا يوفقك

رد: نفسيتى ادمرت بسبب شعرى

ياأخي سبب تساقط شعرك هو العادة السرية انا زرعت شعر وشعري تساقط في الشهر الثامن بعد الزراعة والشعر المزروع لا يتأثر بلوراثةتساقط كله في اسبوع والسبب هو العادة السرية وقد أكد الأطباء لي ان العادة السرية هي السبب وانا مقيم في كندا والطب هنا متطور جداحيث أنها تستنزف كل المواد الغذائية الازمة لنمو الشعر عدا الضغط والقلق الذي تسببه وبالتالي تؤدي لسقوط الشعر الشديد لكن الخبر السار ان الشعر يعود للنمو بعد التوقف عن هذه العادة القذرة بعد ٣ أشهر من التوقف يعود للنمو مجددا اذا تمت التغذية الجيدة وتعويض النقص البروتينات والفيتامينات واخذ بخاخ منوكسديل لتنشيط فروة الرأسومن يقول أن العادة السرية ليس لها علاقة بتساقط الشعر ميعرفشي حاجه لأني بتكلم عن تجربة والدكاترة اكتر من واحد أكدو أن السبب هو العادة السرية

أعلى