bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

هل alpecin نتائجه طيبة والنوع المناسب

Ayman_Ramadan

Member

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

- عايز أعرف alpecin هل نتائجه طيبة في الصلع الوراثى

- ايه افضل نوع مينوكسديل

جزاكم الله خيرا وربنا يبارك فيكم

semsem

Member
أخوي أيمن بداية مرحب بيك أنتا مصري صح أصل ليا واحد صاحبي مصري بنفس أسمك وهو ساكن في عابدين بس ليا فتره مش بشوفه المهم يا اخي أنا ما بعرفش عن النوع اللي ذكرته للاسف ولكن بالنسبه للمينوكسوديل هو بيجيب نتيجه كويسه مع ناس كتيره وممكن اوقات ميجبش نتيجه ان شاء الله تكون من المحظوظين ويجيب معاك نتيجه اذا استعملته ولكن باأنتظام ومدي الحياة باستعمال يومي مرتين 6 بخات صباحا ومثلها مساءا في البدايه بتلاحظ تساقط للشعر متقلقش دا طبيعي ممكن يستمر التساقط معاك لمدة شهرين الي 3 شهور وبعد 6 شهور بتلاقي النتيجه بأذن الله وممكن بعد فتره من الاستعمال وليكن قد تجاوزت ال9 أشهر تقلل الجرعه لتصبح مره واحده يوميا الي ان تتجاوز سنه هنا ممكن تستعمل يوم اه ويوم لا مره واحده وكل الانواع تقريبا واحد بالنسبه لوجود مادة المينوكسوديل الا ان الفارق قد تلاحظه بالنسبه للروجين الامريكي فهو الافضل من حيث ان الاعراض الجانبيه فيه اقل من غيره ونتائجه ملحوظه الي حد ما واخيرا الحاله النفسيه بتلعب دور كبير جدا في العلاج والامل طبعا موجود واجعل الامل دائما في الله هو الشافي وقادر يشفيك حتي بدون ما تستعمل اي علاج ...أسف عالاطاله.. تقبل مروري.

Ayman_Ramadan

Member
الاخ semesm شكرا لك على اجابتك وانا فعلا من مصر لكن للاسف مش انا صديقك بس طبعا كان يكون لى الشرف
بس للاسف لم اصل لاجابة على alpecin انا وضعت استفسار في قسم الاستشاريين ربما اجد رد
شكرا لك اخى

mxm2011

Member
الالباشين المانى الصناعه ..مافيش حاجة اسمها اسبراى هو السائل وانواع مختلفه من الشامبوهات..(راجع موقعه)...
مافيش حاجة بترجع الشعر فقط تأخر الصلع وافضله على الاطلاق الروجين او الريجين الامريكى...
الالباشين ميزته انه منعش جداااا لجلد الشعر ولاحظت عند استخدامه قله القشرة الناتجه عن استخدام المينوكسيديل ...
انصحك باستخدامه مع الريجين او الروجين ...الالباشين فى مصر ب150 جنيه ...الريجين العلبه 3 ب550 والروجين 4 فوم ب620 فى كبرى الصيدليات وتحديدا سيف والعزبى...

وقبل كل شيىء راجع طبيب افضل,,,بالتوفيق

Ayman_Ramadan

Member
الالباشين المانى الصناعه ..مافيش حاجة اسمها اسبراى هو السائل وانواع مختلفه من الشامبوهات..(راجع موقعه)...
مافيش حاجة بترجع الشعر فقط تأخر الصلع وافضله على الاطلاق الروجين او الريجين الامريكى...
الالباشين ميزته انه منعش جداااا لجلد الشعر ولاحظت عند استخدامه قله القشرة الناتجه عن استخدام المينوكسيديل ...
انصحك باستخدامه مع الريجين او الروجين ...الالباشين فى مصر ب150 جنيه ...الريجين العلبه 3 ب550 والروجين 4 فوم ب620 فى كبرى الصيدليات وتحديدا سيف والعزبى...

وقبل كل شيىء راجع طبيب افضل,,,بالتوفيق

جزاك الله خيرا لردك

اشكرك جزاك الله خيرا

mxm2011

Member
اولا لازم اعرف سنك قد ايه؟ وعملت تحاليل ولا لا للتأكد من الخلو من مرض عضوى سبب تساقط الشعر ؟
على كل لو تأكدت انه صلع وراثى او بدون سبب عضوى يبقى الافضل لك الروجين او الريجين مفروض مرتين فى اليوم مرة صباحا ومرة مساءا ست رشات او ملىءغطاء الفوم فى حاله الفوم لكن انا شخصيا افضل مرة واحدة مساءا لكى لاتزيد اعراضه الجانبيه ( سرعه ضربات القلب وانخفاض الضغط....)
اما الالباشين هو مجرد مستحضر مساعد للشعر وليس علاجى ان صح التعبير واستخدامه فقط يعطى لمعه وانتعاش للشعر ...فالادويه المؤخرة للتساقط فقط المينوكسيديل ...ونعم عند الانقطاع عنه يسقط الشعر ,,
الالباشين مثل باقى المستحضرات مرتين فى اليوم لكن يفضل مرة صباحا فقط 6 نقاط مثلا ومساءا الريجين او الروجين,,
واذا دخلت المرحله الرابعه للصلع فلن يفيدك اى مستحضر دوائى ....اى انه سيكون ضعيف التأثير فى هذه الحاله

semsem

Member
اولا لازم اعرف سنك قد ايه؟ وعملت تحاليل ولا لا للتأكد من الخلو من مرض عضوى سبب تساقط الشعر ؟
على كل لو تأكدت انه صلع وراثى او بدون سبب عضوى يبقى الافضل لك الروجين او الريجين مفروض مرتين فى اليوم مرة صباحا ومرة مساءا ست رشات او ملىءغطاء الفوم فى حاله الفوم لكن انا شخصيا افضل مرة واحدة مساءا لكى لاتزيد اعراضه الجانبيه ( سرعه ضربات القلب وانخفاض الضغط....)
اما الالباشين هو مجرد مستحضر مساعد للشعر وليس علاجى ان صح التعبير واستخدامه فقط يعطى لمعه وانتعاش للشعر ...فالادويه المؤخرة للتساقط فقط المينوكسيديل ...ونعم عند الانقطاع عنه يسقط الشعر ,,
الالباشين مثل باقى المستحضرات مرتين فى اليوم لكن يفضل مرة صباحا فقط 6 نقاط مثلا ومساءا الريجين او الروجين,,
واذا دخلت المرحله الرابعه للصلع فلن يفيدك اى مستحضر دوائى ....اى انه سيكون ضعيف التأثير فى هذه الحاله
أخي ممكن تبحص هنا في قسم الادويه هتلاقي تجارب كتير بتقولك ان المينوكسوديل جاب نتيجه ممتازه بالنسبه لكثافة الشعر وكان في تجربه هنا لآخ مصري كان بيستعمل البيرفورما اكسترا مش هقولك الريجين وطبعا في فرق ما بين الاتنين وكان بيستعمل معاه شامبو أكرينال ذي ما ذكر بتجربته وكانت بالصور والنتيجه كانت فوق الممتازه وكان بيعاني من صلع وراثي أيضا وكل الفراغات اللي كانت عنده أمتلآت بالشعر وهناك الكثير يمدح المينوكسوديل ويذكر أنه بيجيب نتيجه ممتازه من حيث الكثافه وأهم حاجه العامل النفسي يعني أذا سمعت كلام يحبطك العلاج ولا هيجيب نتيجه معاك أذا تجوبت للاحباط ده أنا لسه مجربتش أي نوع للمينوكسودبل بس ليا واحد صاحبي جربه اقسم بالله جاب نتيجه ممتازه معاه وغطا الفراغات اللي كانت عنده يا ريت منعممش فشل العلاج وفي الاخر برده ممكن يجيب نتائج خياليه مع ناس وناس تانيه زيرو ربنا يشفينا جميعا .

mxm2011

Member
ياسمسم بالراحه شويه...الموضوع مالوش علاقه بالتعميم ولاحاجة...انا ليا تجربه فى العلاج لمده اكثر من 7 سنوات وقرأت العشرات من تجارب الآخريين هنا وفى غيره..بالإضافه الى متابعه وتجربه كثير من انواع الأدويه ...

عاوز تصدق ان فيه علاج للصلع ناجح ونهائى وترمى كلامنا وراء ضهرك انت حر..لكن على الاقل احترم تجاربنا هنا ولك الاختيار ...نحاول فقط ان نوفر على الجميع مراره التجربه والامل الكاذب وضياع الفلوس على الفاضى..
المينوكسيديل ليس علاج سحرى كما تعتقد ..فنتائجه ليست ثابته والعبرة فى نجاحه مع الشخص يرجع لعوامل كثيرة ....بالاضافه لسلبياته ..اقلها القشرة واهمها سرعه ضربات القلب وهبوط الضغط وضعف النظر...

ولابد ان تعرف ان من اصابه سقوط الشعر لسبب غير عضوى او نفسى ( اى بسبب وراثى او غير معلوم) لابد حتما ان يصل للصلع ..حقيقه علميه...لكن هذا لايتعارض مع الايمان بقدرة الله عز وجل على الشفاء رغم كل شيىء ...ولله الامر من قبل وبعد...

semsem

Member
ياسمسم بالراحه شويه...الموضوع مالوش علاقه بالتعميم ولاحاجة...انا ليا تجربه فى العلاج لمده اكثر من 7 سنوات وقرأت العشرات من تجارب الآخريين هنا وفى غيره..بالإضافه الى متابعه وتجربه كثير من انواع الأدويه ...

عاوز تصدق ان فيه علاج للصلع ناجح ونهائى وترمى كلامنا وراء ضهرك انت حر..لكن على الاقل احترم تجاربنا هنا ولك الاختيار ...نحاول فقط ان نوفر على الجميع مراره التجربه والامل الكاذب وضياع الفلوس على الفاضى..
المينوكسيديل ليس علاج سحرى كما تعتقد ..فنتائجه ليست ثابته والعبرة فى نجاحه مع الشخص يرجع لعوامل كثيرة ....بالاضافه لسلبياته ..اقلها القشرة واهمها سرعه ضربات القلب وهبوط الضغط وضعف النظر...

ولابد ان تعرف ان من اصابه سقوط الشعر لسبب غير عضوى او نفسى ( اى بسبب وراثى او غير معلوم) لابد حتما ان يصل للصلع ..حقيقه علميه...لكن هذا لايتعارض مع الايمان بقدرة الله عز وجل على الشفاء رغم كل شيىء ...ولله الامر من قبل وبعد...
أخي أنا اللي براحه هههههه أنا اتكلمت والله عادي جدا جدا جدا وكمان عن تجارب لناس والله أعرفهم أصحابي ونجح معهاهم جدا وكانوا بيعانوا من صله وراثي والحمد لله العلاج جاب نتيجه فوق الممتازه وانا شخصيا لسه مجربتش والله بس خلاص هجرب أن شاء الله واكيد هقولك ولاعضاء المنتدي النتيجه سواء ايجابيه كانت او سلبيه وربنا معايا كمان أنا مقواتش ان مفعوله مفعول السحر أنا قلت بيجيب نتائج طيبه جدا جدا مع ناس وناس تانيه ممكن تكون النتيجه صفر يبقا ايه المانع من التجربه لمدة ال6 شهور ولو مفيش نتيجه عادي جدا نفكر في موضوع الزراعه مع ان انتايجها وحشه جدااااااااااااااااااااااااا وبالنسبه للاعراض الجانبيه والله كل اللي شفتهم محد عاني أطلاقا من الاعراض الجانبيه ممكن كتير بيعانوا منها وبرده في كتير ممكن لا يصابوا بالاعراض الجانبيه عالعموم أخي بعتزر منك اذا كان كلامي موصلش ليك بالمعني اللي كنت عايز أوصله وبالنسبه للتجارب سواء تجربتك او تجربة اي حد بالمنتدي لو مش بتعنيني وبرميها ورا ضهري مكنش زماني في المنتدي خالص ولا كنت رفعت أي مشاركه ......طيب أخيرا ليا سؤال أنتا كنت بتبحث عن منتج الهيردال وبتسأل عليه وعلي سعره في مصر لو وصلت لمعلومه يا ريت تفيدني وتقولي لقيته ولا لا وكم سعره لو لقيته .. ومشكور أخي..

semsem

Member

يا عزيزي حاضر براحه شويه مع أني شايف كلامي عادي جدا عموما أسف لو وصلك كلامي علي انه قوي ..يا أخي أنا مقولتش ان المينوكسوديل مفعوله مفعول السحر أنا قلت بيجيب نتايج ممكن تكون هايله ودا برده من تجربه وممكن برده نتيجته تبقا صفر ودا برده من نجربه خلينا نتفق علي أنه ممكن يأخر الصلع بعيد عن نتايجه الايجابيه وبعيد عن الاعراض الجانبيه اللي ممكن تصيب بعض من مستخدميه وليس الجميع هل المينوكسوديل ميستاهلش تجربه وخصوصا ان الزراعه نتايجها بتكون سيئه للغايه لو هيأخر ظهور الصلع لحين ظهور علاج جدي للصلع ..وبالنسبه لتجربتك فهيا علي راسي من فوق وتجارب الاعضاء أيضا علي راسي من فوق والا مكنش زماني بالمنتدي دلوقتي لو انا زي ما بتقول برمي التجربه ورا ضهري وكمان زي ما في تجارب لم يلقي صاحبها توفيق من الله فهناك تجارب أخري ناجحه ..المبتغي في النهايه لينا واحد وهو الشفاء من هذا الداء اللعين ..أخي ليا سؤال كنت بتسأل عن منتج الهيردال في مصر وسعره لو وصلت له ممكن تقولي هو موجود ولا لا وكام سعره وربي يشفينا جميعا..

mxm2011

Member
يارب يحقق لك المنتدى ماتبحث عنه ويكون تجربتك مع المينوكسيديل ترضيك ..

أما عن الهيردال لم يعرفوه هنا..لكنى حاليا أستخدم بانتوجار الشريط تقريبا ب6جنيه والجميع يشكر فيه...

التوفيق لك وللجميع,,

Ayman_Ramadan

Member
الاخ semesm
السلام عليكم
اولا اشكرك على روحك الطيبة وياريت نتفق على تجربة المينوكسديل لو هتبدأ قولى وقولى هتستخدم أي نوع
يريت تقولى هتعمل ايه وهتستخدم ايه ونتوكل على الله

semsem

Member
يارب يحقق لك المنتدى ماتبحث عنه ويكون تجربتك مع المينوكسيديل ترضيك ..

أما عن الهيردال لم يعرفوه هنا..لكنى حاليا أستخدم بانتوجار الشريط تقريبا ب6جنيه والجميع يشكر فيه...

التوفيق لك وللجميع,,
اللهم أمين يشفينا جميعا ..شكرا لردك وأنا كلمت واحد يسألي عن الهيردال في شركات الادويه وأن شاء الله يلاقيه ولو ما امكنش يبقا هشوف البانتوجار هو قاللي عليه كويس جدا ..

semsem

Member
الاخ semesm
السلام عليكم
اولا اشكرك على روحك الطيبة وياريت نتفق على تجربة المينوكسديل لو هتبدأ قولى وقولى هتستخدم أي نوع
في دكتور قالى ان الالباشين بيجيب نتائج كويسه هو مش منوكسديل هو دواء فيه كفايين بس لم اسمع عن تجربة حد مع الدواء ده امكن بيقال انه بينشط الدورة الدموية في الرأس
يريت تقولى هتعمل ايه وهتستخدم ايه ونتوكل على الله
اخي أيمن أنا اللي أعرفه ان الكافيين فعلا مفيد جدا للشعر من مشاركه برده قريتها هنا ولو هتستعمله يبقا برده لازم تستعمل معاه مينوكسوديل طالما الصلع وراثي وبالنسبه ليا أنا شوفت هنا تجربه بصراحه هيا التجربه الناجحه جدا نت فتره بس للاسف المشاركه دي مش لاقيها اطلاقا لآخ مصري وانا كلها يومين بالظبط أن شاء الله وهقرر اي نوع هستخدم من المينوكسوديل والغالب هيكون بيرفورما أكسترا لآن التدجربه اللي قلتلك عليها صاحبها كانت بيستخدمه مع شامبو اسمه أكرينال وحبوب فيتامين لو ملقتش الهيردال هستخدم بانتوجار ان شاء الله وأول ما هبدأ في العلاج أكيد هكون معاك وهقولك بالظبط اللي هستخدمه من المينوكسوديل وكمان هسأل عن الالياشين وممكن استخدمه أستناني يومين أن شاء الله ونبدأ العلاج وأن شاء الله يجيب نتيجه بس خليك مجهز نفسيا عشان دا مهم جدا في العلاج وأن شاء الله الامل كبير في ربنا وفي التحسن باذن الله ..طولت عليك أوي ههه أعزرني ..

mxm2011

Member
نصيحه: اى دكتور مصرى بيكتب هير باك للمريض ومازاد من خلق اسطورة عنه قله وجوده فى الصيدليات لدرجة انى كنت الف على الصيدليات واشتريت منه فى اسبوع واحد 6 علب على ماأتذكر ...وجربته لمده اكثر من خمس سنوات ...كان بينشف الشعر جداااا والقشرة اضعاف اضعاف اى مينوكسيديل آخر...
الافضل على الاطلاق ريجين السائل (أفضله عن الفوم لكن الفوم لايعيبه شيىء لكنه مجرد راحه)..لكن يعيبه السعر المرتفع جدااا الزجاجه الواحدة بحوالى 220 جنيه ...وهذا السعر قبل زياده الاسعار مرة اخرى الاسابيع اللى فاتت لذلك سأضطر ان ارجع للبيرفورما فهو افضل الانواع المصرى بس على الله مايعلاش سعره فى هوجه النهضه اللى المصريين عايشين فيها:eek:

Ayman_Ramadan

Member
اخي أيمن أنا اللي أعرفه ان الكافيين فعلا مفيد جدا للشعر من مشاركه برده قريتها هنا ولو هتستعمله يبقا برده لازم تستعمل معاه مينوكسوديل طالما الصلع وراثي وبالنسبه ليا أنا شوفت هنا تجربه بصراحه هيا التجربه الناجحه جدا نت فتره بس للاسف المشاركه دي مش لاقيها اطلاقا لآخ مصري وانا كلها يومين بالظبط أن شاء الله وهقرر اي نوع هستخدم من المينوكسوديل والغالب هيكون بيرفورما أكسترا لآن التدجربه اللي قلتلك عليها صاحبها كانت بيستخدمه مع شامبو اسمه أكرينال وحبوب فيتامين لو ملقتش الهيردال هستخدم بانتوجار ان شاء الله وأول ما هبدأ في العلاج أكيد هكون معاك وهقولك بالظبط اللي هستخدمه من المينوكسوديل وكمان هسأل عن الالياشين وممكن استخدمه أستناني يومين أن شاء الله ونبدأ العلاج وأن شاء الله يجيب نتيجه بس خليك مجهز نفسيا عشان دا مهم جدا في العلاج وأن شاء الله الامل كبير في ربنا وفي التحسن باذن الله ..طولت عليك أوي ههه أعزرني ..
أشكرك على ردك وانت حمستنى فعلا انى استخدمه
وانتظر ك لنتفق هنبدأ امته
بالنسبة للبيرفورما هى انواع ولا نوع واحد يعنى البيرفورما هى البيرفورما اكسترا ؟
وفى سؤال تانى اللى بيستخدم مينوكسديل ويوقفه شعره بيتساقط سؤالى هل اللى بيتساقط ده الشعر الناتج من استخدام المينوكسديل ولا هيوقع كمان الشعر السليم ؟

semsem

Member
أشكرك على ردك وانت حمستنى فعلا انى استخدمه
وانتظر ك لنتفق هنبدأ امته
بالنسبة للبيرفورما هى انواع ولا نوع واحد يعنى البيرفورما هى البيرفورما اكسترا ؟
وفى سؤال تانى اللى بيستخدم مينوكسديل ويوقفه شعره بيتساقط سؤالى هل اللى بيتساقط ده الشعر الناتج من استخدام المينوكسديل ولا هيوقع كمان الشعر السليم ؟
العفو يا أيمن وأكيد كلنا هنا عشان نفيد ونستفيد ..البيرفورما هو البيرفورما اكسترا ...مع انه أرخص نوع عندنا في مصر الا ان نتايجه في الغالب حلوه كتير عن غيره وأن شاء الله ينفع معانا .وبالنسبه لسؤالك عن التساقط في حالة التوقف عن الاستخدام هو فعلا بتلاحظ تساقط غزير ودا تفسيره أن من وقت الاستخدام لوقت التوقف عن الاستخدام الشعر اللي حافظ عليه البخاخ طول الفتره دي فقط هو الذي يسقط مع الشعر الذي نما من استخدام البخاخ ..بعباره أخري الشعر الذي كان مقدر له السقوط طول فتره استخدامك للمينوكسوديل هو فقط الذي يسقط.. النهارده ان شاء الله هشوف الحاجات اللي كنت طلبتها موجوده ولا لا لو لقيتها هنبتدي ان شاء الله من النهارده ..وان شاء الله الشفاء من عند الله..ومهم الابتعاد عن التوتر وتبقا في حالة استرخاء كامله ونفسيه مرتاحه ..وبالتوفيق .

Ayman_Ramadan

Member
العفو يا أيمن وأكيد كلنا هنا عشان نفيد ونستفيد ..البيرفورما هو البيرفورما اكسترا ...مع انه أرخص نوع عندنا في مصر الا ان نتايجه في الغالب حلوه كتير عن غيره وأن شاء الله ينفع معانا .وبالنسبه لسؤالك عن التساقط في حالة التوقف عن الاستخدام هو فعلا بتلاحظ تساقط غزير ودا تفسيره أن من وقت الاستخدام لوقت التوقف عن الاستخدام الشعر اللي حافظ عليه البخاخ طول الفتره دي فقط هو الذي يسقط مع الشعر الذي نما من استخدام البخاخ ..بعباره أخري الشعر الذي كان مقدر له السقوط طول فتره استخدامك للمينوكسوديل هو فقط الذي يسقط.. النهارده ان شاء الله هشوف الحاجات اللي كنت طلبتها موجوده ولا لا لو لقيتها هنبتدي ان شاء الله من النهارده ..وان شاء الله الشفاء من عند الله..ومهم الابتعاد عن التوتر وتبقا في حالة استرخاء كامله ونفسيه مرتاحه ..وبالتوفيق .

جزاك الله خيرا
وربنا يتم التجربة على خير ان شاء الله
كنت عايز اسالك لو في يوم قررنا نعمل زراعة هنعمل ايه
هنضطر نوقف المينوكسديل لحد ما لا قدر الله الشعر يقع وبعد كده نعمل زراعة ونمر بمرحلة سقوط الشعر تانى
مش عارف ياريت تقولى
انا مش بفكر في زراعة حاليا ولا مجهز نفسى ليها بس بفكر برده
اشكرك وربنا يتم الموضوع على خير

semsem

Member
جزاك الله خيرا
وربنا يتم التجربة على خير ان شاء الله
كنت عايز اسالك لو في يوم قررنا نعمل زراعة هنعمل ايه
هنضطر نوقف المينوكسديل لحد ما لا قدر الله الشعر يقع وبعد كده نعمل زراعة ونمر بمرحلة سقوط الشعر تانى
مش عارف ياريت تقولى
انا مش بفكر في زراعة حاليا ولا مجهز نفسى ليها بس بفكر برده
اشكرك وربنا يتم الموضوع على خير
طبعا الزراعه هيا الحل الاخير في حالة عدم جدوي الادويه حتي اغلب الاطباء المتخصصين في زراعة الشعر ينصحوا بعض الحالات التي لم تصل للصلع او التصحر بأستخدام الادويه لتحسين الحاله حيث انه لا يصلح لها زراعه الا في المناطق الخاليه بشكل يصل للتصحر ... وطبعا لو تقصد عودة دورة التساقط بعد زراعة الشعر فدا لا لن يسقط الشعر المزروع أذا كانت العمليه ناجحه لآن الشعر المزروع ياخذ خصائص المنطقه المتبرعه وهي منطقه دائمة الشعر .. ولكن بالزراعه حتي لن يعود الشعر كسابقه وانما هيا فقط تعمل علي تحسين المظهر العام للشعر..وربنا يوفق العلماء في أكتشاف الدواء المحارب للصلع ..

semsem

Member
أيمن انا تحت أمرك في طرحك لآي تساؤل ولو ليا علم أكيد بدون تردد هقولك وهجاوبك علي اسئلتك بس في اعضاء هنا ليهم خبرات كبيره جدا جدا جدا وهما أكيد بيفيدوك جدا في اي تساؤل بخصوص الزراعه وخلافه بس اللي باخده عليهم بس رفضهم لفكرة العلاج (البعض منهم ) مع ان في ناس عرضوا صورهم قبل كده وكان الشعر خفيف وهناك فراغات ولكن مغطاه بشعر ضعيف ونصحهم الاسشاريين بعدم عمل زراعه واستخدام الادويه ودا لآنهم لم يصلوا للتصحر...

أعلى