bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

أريد شوركم

أبو أسامة

السلام عيكم ورحمة الله وبركاته

أريد مشورتكم في أمري

وهو أن شعري بدأ يضعف ويتساقط وبدأ الصلع والآن الشعر ضعيف
فما هو الحل

وهذه صورة راسي

[/URL][/IMG]

فهل هناك أدوية تمنع التساقط وتقوي الشعر وتكثفه

والله يعطيكم العافية

ahmed.ahmed

Member
اهلا ابو اسامه .. عندى ليك سؤال فى البدايه ... كم عمرك وامتى بدات تحس ان شعرك بيتساقط ؟؟
فى علاجات طبعا ممكن تفيد معاك خصوصا ان حالتك بسيطه نوعا ما وفى احتمال كبير جدا ان العلاج يأتى بثماره معاك ...
نصيحتى استخدم ريفايفوجين وتكلمنا عنه اكتر من مره فى المنتدى ... واستخدم معاه مينوكسديل 2% وضع منه على الاماكن المتساقط منها الشعر والاماكن الخفيفه وبلاش تستخدم 5 % لان حالتك بسيطه ومنعا لحدوث اى نتائج عكسيه ... وبردو ممكن تستخدم بنتوجار فيتامينات مرتين فى اليوم عشان لما يطلع شعر من المينوكسديل ياخد الغذا من الفيتامينات وتساعد على نموه ...ولو نوع شامبو كويس وطبيعى يكون افضل لو مثلا اكرينال دور عليه واشتريه او اى نوع شامبو فيه ماده البيوتين وخالى من المواد الكيميائيه ... العلاجات دى انا باخدها كلها والدكتور كتبهالى عشان احافظ على الشعر المتبقى بعد الزراعه ...
بالاضافه الى نوبيشيا بس انا قطعته بامر من الدكتور بعد 3 شهور ... اتمنى اكون افدتك

فهد

عضو متميز
بصراحة بنغير وضعك احمد من مشرف الى <<استشاري المنتدى بصرااحة تشكر على تفاعلك وردودك السريعة واللة يجزيك الخير
بسالك عن البربيشيا بصراحة تخوف استمر فيها ولا اقطعها؟

ahmed.ahmed

Member
شكرا فهد على كلامك ..
بالنسبه للبروبيشيا هى فعلا تخوف بس حاول تستمر عليها 3 شهور وشوف النتيجه هى فعلا ممتازه يعنى هتوقف التساقط بشكل كبير وملحوظ من اول شهر وهتنبت شعر جديد بس لو مش متزوج او مش داخل على زواج استمر عليها فتره من 3 شهور ل 6 شهور وشوف النتايج ..
ولا تقلق من اول متتركها فى خلال اسبوعين هيرجع وضعك كما كان ....

أبو أسامة

اهلا ابو اسامه .. عندى ليك سؤال فى البدايه ... كم عمرك وامتى بدات تحس ان شعرك بيتساقط ؟؟
فى علاجات طبعا ممكن تفيد معاك خصوصا ان حالتك بسيطه نوعا ما وفى احتمال كبير جدا ان العلاج يأتى بثماره معاك ...
نصيحتى استخدم ريفايفوجين وتكلمنا عنه اكتر من مره فى المنتدى ... واستخدم معاه مينوكسديل 2% وضع منه على الاماكن المتساقط منها الشعر والاماكن الخفيفه وبلاش تستخدم 5 % لان حالتك بسيطه ومنعا لحدوث اى نتائج عكسيه ... وبردو ممكن تستخدم بنتوجار فيتامينات مرتين فى اليوم عشان لما يطلع شعر من المينوكسديل ياخد الغذا من الفيتامينات وتساعد على نموه ...ولو نوع شامبو كويس وطبيعى يكون افضل لو مثلا اكرينال دور عليه واشتريه او اى نوع شامبو فيه ماده البيوتين وخالى من المواد الكيميائيه ... العلاجات دى انا باخدها كلها والدكتور كتبهالى عشان احافظ على الشعر المتبقى بعد الزراعه ...
بالاضافه الى نوبيشيا بس انا قطعته بامر من الدكتور بعد 3 شهور ... اتمنى اكون افدتك

أشكرك على تجاوبك

أنا عمري 24 وبدأ يتساقط الشعر منذ سنتين

ولكن هذه الأدوية التي ذكرتها هل هي حبوب أم كريمات للشعر

لأن الحبوب لا أحب استخدامها

أما غيرها كالشانبو والكريمات فنعم

وجزاك الله خيرا

ahmed.ahmed

Member
1 - ريفايفوجين ده محلول موضعى يوضع منه من ملى الى ملى ونص فى اليوم مره واحده يعنى واهم حاجه التدليك كويس جدا بعد متضع المحلول وتتركه على راسك 3 ساعات متواصله وبعدين تغسله ..
2- مينوكسديل 5% ده محلول موضعى بردو بيوضع على فروه الراس مرتين فى اليوم 6 بخات صباحا و 6 بخات مساء ..
3- شامبو اكرينال ده شامبو طبعا ..
4- بنتوجار دى حبوب مرتين فى اليوم ..
5- بروبيشيا او بروسكار لو كان بروبيشا حبه فى اليوم بروسكار تقسم الحبه الى 4 اربع وتاخد ربع حبه فى اليوم .. طبعا دى حبوب ..
انا شايف ان الحبوب عموما سهله الاستعمال وملهاش طعم ف بسيطه يعنى لو مشيت عليها ...

1 - ريفايفوجين ده محلول موضعى يوضع منه من ملى الى ملى ونص فى اليوم مره واحده يعنى واهم حاجه التدليك كويس جدا بعد متضع المحلول وتتركه على راسك 3 ساعات متواصله وبعدين تغسله ..
2- مينوكسديل 5% ده محلول موضعى بردو بيوضع على فروه الراس مرتين فى اليوم 6 بخات صباحا و 6 بخات مساء ..
5- بروبيشيا او بروسكار لو كان بروبيشا حبه فى اليوم بروسكار تقسم الحبه الى 4 اربع وتاخد ربع حبه فى اليوم .. طبعا دى حبوب ..
انا شايف ان الحبوب عموما سهله الاستعمال وملهاش طعم ف بسيطه يعنى لو مشيت عليها ...

مينوكسديل 5% ده محلول موضعى بردو بيوضع على فروه الراس مرتين فى اليوم 6 بخات صباحا و 6 بخات مساء ..
مع تدليك فروة الراس او عادي بدون تدليك ؟

بروبيشيا او بروسكار لو كان بروبيشا حبه فى اليوم بروسكار تقسم الحبه الى 4 اربع وتاخد ربع حبه فى اليوم .. طبعا دى حبوب
ليه ما ياخذ حبه وحدة ؟؟

والله يبارك فيك

أبو أسامة

أشكرك على تعاونك وعلى هذه المعلومات المفيدة

وجزاك الله خيرا

أعلى