bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

عشر ايام على العملية..ثم؟؟

abu_zaid

Member
السلام عليكم اخواني واخواتي
دايما يقولون الاخوه العشر ايام الاولى هي اهم ايام بعد العملية..

حسناً..مرت العشر الايام الاولى..وبدأ منذ الامس تساقط الشعر المزروع..فاختلفت النفسية وحسيت باحباط..لانه تساقط بكثافة وبسهوله..لاني كنت مبصوت عليه وشايفه يطلع..

طيب..هل تساقط الشعر المزروع دليل صحي؟؟؟هل هو دليل على نجاح العملية؟؟ولماذا نمى هذا الشعر اذا كان سيتساقط؟؟هل هناك تفسير طبي؟؟وهل يعتبر سقوط الشعر خطوة صحية لما بعدها؟؟ام ان سقوطه دليل ان الشعر الذي سوف يتبعه شعر خفيف؟؟وكيف نضمن ان يعود الشعر للنمو في كل مكان كان فيه الشعر قبل التساقط؟؟ماذا بعد التساقط؟؟متى يبدأ الشعر بالنمو؟؟وما هي اسماء الادوية التي يجب البدء باستخدامها لتكثيف الشعر المزروع ونموه بشكل صحي وسريع؟؟؟

الاخوة المشرفين والاخ المحترم صاحب الموقع واصحاب الخبره الموقرين..افيدوني جزواكم الله خير..

عبدالله 99

عضو مميز
السلام عليكم اخواني واخواتي
دايما يقولون الاخوه العشر ايام الاولى هي اهم ايام بعد العملية..

حسناً..مرت العشر الايام الاولى..وبدأ منذ الامس تساقط الشعر المزروع..فاختلفت النفسية وحسيت باحباط..لانه تساقط بكثافة وبسهوله..لاني كنت مبصوت عليه وشايفه يطلع..

طيب..هل تساقط الشعر المزروع دليل صحي؟؟؟هل هو دليل على نجاح العملية؟؟ولماذا نمى هذا الشعر اذا كان سيتساقط؟؟هل هناك تفسير طبي؟؟وهل يعتبر سقوط الشعر خطوة صحية لما بعدها؟؟ام ان سقوطه دليل ان الشعر الذي سوف يتبعه شعر خفيف؟؟وكيف نضمن ان يعود الشعر للنمو في كل مكان كان فيه الشعر قبل التساقط؟؟ماذا بعد التساقط؟؟متى يبدأ الشعر بالنمو؟؟وما هي اسماء الادوية التي يجب البدء باستخدامها لتكثيف الشعر المزروع ونموه بشكل صحي وسريع؟؟؟

الاخوة المشرفين والاخ المحترم صاحب الموقع واصحاب الخبره الموقرين..افيدوني جزواكم الله خير..

عليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

اخي الكريم بالأمس انتهيت من الزراعة والدكتور قالي بعد العشر الأيام راح يرجع شعري زي ماكان بدون شعر وراح يبدء بعدها بالنمو ان شاء الله

الشعر الي انت شفته بعد العمليه هذا الشعر المأخوذ من الحلف المنطقة المانحه يعني مو نابت جديد الي يصير ان انه يجب انه يسقط لكي يظهر الشعر الجديد الموجود في البصيله

لاتقلق اخي الكريم ابو زيد سوف يرجع ينمو وبأذن الله بعد مرور 3 اشهر سوف تبدء ظهور النتائج وان شاء الله الاخوان الي سبقونا راح يفيدونا أكثر

الله يرزقنا شعور جميله وربي لايضيع علينا التعب

abu_zaid

Member
أخ عبدالله 99 بارك الله فيك على رفع معنوياتي بعض الشيء وأسأل الله في هذا الوقت المبارك ان يرزقك واياي النتائج الطيبة فوق ما نتوقع
انا عمليتي كانت بطريقة الاقتطاف وحلقت على الزيرو قبل العملية...والبصيلات الي تم زرعها نما فيها شعر بشكل واضح الى ما يقارب اربعه ملي ثم بدأ البارحة بالسقوط..وهو ليس شعر ماخوذ من المنطقة المانحة لانه المنطقة المانحة لم يكن فيها شعر اساسا..وهذا المخوفني ودفعني لسؤال الاسئله السابقة

ارجو من الاخوه الزملاء ممن عمل عملية الاقتطاف انه يفيدني لاني جدا قلق..وبارك الله في الجميع

ahmed.ahmed

Member
تساقط الشعر المزروع بعد الزراعه هو شىء طبيعى جدا وده بيحصل مع اى حد بيزرع ...
لا يوجد داعى للقلق صدقنى انا مريت بتجربتك دى واول مشفت الشعر بيقع زعلت جدااا ونفسيتى تعبتنى اوى وقلت ربنا يعوض عليا مع انى عارف ومتاكد ان ده وضع طبيعى جدااا حتى لما روحت لاكتر من دكتور قبل الزراعه قالى نفس الجمله الشعر هيقع وهيبدا يظهر وينمو بعد اول 3 شهور ومتقدرش تحكم على النتيجه غير بعد سنه بس اكيد يعنى فى اول 3 او 4 شهور انت نفسك بتدا تحكم حكم مبدأى على مدى نجاح العمليه بمعنى اذا ظهر شعر يبئا اكيد الباقى هينمو ان شاء الله ...
ولاحظ ديما امتى تعرف ان البصيله اللى وقعت مش هيطلع مكانها شعر ؟؟؟ لما تلاقى البصيله وقعت ومعها نقطه دم لو ده حصل يبئا فعلا البصيله دى مش هيطلع مكانها شعر لو وقعت البصيله او الشعره ومفيش دم معاها يبئا كده خلاص البصيله موجوده تحت الجلد وهتنمو مع اكتمال الدوره الدمويه للشعر والتى هى بتكون كل 6 شهور ..
لاحظ كمان ان الشعر اللى هينبت عندك هتكون الشعره فى بدايتها قصيره ورفيعه ومع مرور الوقت هتنمو بشكل اكبر وهتزيد سماكتها حتى انى ملاحظ ان الشعره المزروعه اكتر سماكه من الشعره الطبيعيه اللى موجوده عندى فى الاساس ..
هقلك حاجه كمان حصلت معايا ..
انا مكنتش بغسل شعرى اطلاقا لدرجه انى سبت القشور فى راسى لمده 19 يوم بالكامل ولما روحت للدكتور قالى كلمه واحده ..
قالى انت مش بتغسله انت حر!! انت بكده مش هيطعلك شعر خالص ...
وروحت غسلته عند الدكتور بصراحه كان الغسيل بشده وكنت بشوف البصيلات والشعر يسقط واحزن جدااا ..
اللى لاحظته بئا ان فى شعر بعد الغسيل موقعش يعنى تبقى ما يعادل 15 ف الميه من الشعر ومكنتش بشوفه كمان غير لما اقرب من المرايا اوى ..
لاحظت بئا ان ال 15 ف الميه دول موقعوش حتى بعد الغسيل ونمو وطالو وحتى انا وقتها قلت خلاص هما دول بس اللى هينمو ولكن مع مرور 3 شهور بالظبط نمت صحيت لقيت الشعر كله طالع والحمد لله ... حتى ال 15 ف الميه دول دلوقتى اطول من الى سقطو ونمو مره اخرى ولكن ال 15 ف الميه دول بنفس سمك الشعر اللى سقط ونما يعنى مفيش حاجه اسمها ان الشعر المزروع لما يقع بعد كده هيطلع خفيف او قليل السمك ..
انت نفسك حتى لو دخلت على مواقع اجنبيه خاصه بزراعه الشعر او دخلت على اليوتيوب وشفت تجارب ودكاتره اجانب بيتكلمو عن الزراعه كلهم بيجمعو على شىء واحد وهو سقوط الشعر فى خلال 15 الى 20 يوم بعد الزراعه ويبدا ينمو تباعا من اول الشهر 3 ويكثف وينمو مع مرور الشهور ...
بالنسبه للادويه اذا كنت غر متزوج ف استخدم بروبيشيا حبه واحده فى اليوم ( 1 ملى جرام ) ولو جبت البروسكار اللى هو (5 ملى جرام) حاول ان تاخد ربع حبه ..
وايضا مينوكسديل او ريجين ...
اتمنى اكون افدتك ...

abu_zaid

Member
اخ احمد...ربنا يجزيك كللللللللللللل خير..والله انك كفيت و وفيت بارك الله فيك ياااااااااااا رب
يعني الان لن ينمو اي شعر ورح ابقى صلعه لمدة ثلالث شهور؟؟؟؟ولا حينمو الشعر بشكل خفيف ثم يسمك ويكثف عند الثلث شهور؟؟؟ ولا حينمو ويرجع يسقط مره اخرى؟؟؟هل حيكون وضعي كإني ما عملت العملية لمدة ثلاث شهور؟؟؟معقول؟؟صعبه دي والله

هل دواء البروبيشتا هوي الي يخفف الشهوه الجنسيه؟؟وهل له احتمالية تسبيب العقم؟؟وما طبيعة الفائدة المرجوة منه للزارع؟؟ يعني هل يساعد الشعر المزروع ام غير المزروع ؟؟ ام كلاهما؟ وهل وظيفته انه يثبت الشعر الغير المزورع او يزيد من سرعة ظهور الشعر المزروع ولا ايش بالضبط؟؟ و ايش قصدك بالمينوكسيديل؟؟هل هو نفسه ريجين او هير جرو؟؟وايش له اسماء اخرى؟؟وهل للمينوكسيديل اي اثر على الشعر المزروع؟؟ام هو فقط لتثبيت الشعر غير المزروع؟؟وهل هؤلاء علي استخدامهم للابد حتى تستمر النتيجة الجيدة منهم؟ولو تركتهم بعد فتره سواء البروبشيا او هير جرو هل ستختفي النتائج المتحققه منهم او هل سيتأثر الشعر المزروع..؟؟

اسف اخ احمد على كثرة الاسئله..كان الله في عون العبد ما كان العبد في عون اخيه

ahmed.ahmed

Member
بص فى البدايه اول شهر مفيش شعر خالص ... وبدايه من شهر ونص الى شهرين هتلائى شعر صغير خالص مش هتشوفه غير لو قربت من المرايا اوى ..
بدايه من 3 شهور هيبدا الشعر الخفيف اللى طلع ده ينمو ويكثف الى حد ما بجانب شعر اخر هينمو الى جانبه وفى خلال ال 3 شهور دول هينمو 30 ف الميه من الشعر ..
بس الشعر اللى هينمو ده مش هيقع تانى لانه خلاص وقع مره اولى وهتنتظر اكتمال الدوره الدمويه للشعر عشان تنشط البصيلات اللى تحت الجلد ف تؤدى لنمو الشعر تدريجيا ..
دواء البروبيشيا بيجيب عقم ل 2 % من الحالات اللى بيستخدموه واحتماليته كبيره فى ذلك لو استخدمته فترات طويله يعنى سنين طويله مش 6 شهور ..
البروبيشيا فى خلال ال 6 شهور دول هيخفف الشهوه الجنسيه بنسبه معينه مش تخوف يعنى لكن استحاله فى 6 شهور يجيب عقم ..
ومتنساش ان فى اجسام ممكن تظهر عليها اعراض البروبيشيا وتزول مع استعماله .. يعنى مش فى كل الحالات هتظهر عليها مجرد فقدان شىء من الشهوه الجنسيه ..
طبعا البروبيشيا بيسرع جدا من عمليه الانبات وبيساعد فى نمو شعر قوى وصحى غير انه بيساعد بدرجه كبيره على الحفاظ على باقى الشعر الغير مزروع ..
يعنى 9 من كل 10 بيوقف التساقط و 2 من كل 3 بينبت لهم شعر جديد ...
الشعر الغير مزروع ليس فى حاجه لاى ادويه او علاجات تساعد على ثباته او الحفاظ عليه من التساقط لانه من المفترض انه مأخوذ من منطقه غير قابله للصلع مهما طالع العمر وبذلك الشعر المزروع بياخد نفس خصائص المنطقه المانحه يعنى ان شاء الله عمره م هيحصله تساقط حتى لو لم تستخدم اى ادويه ..
لان فى دكاتره مش بيعطو ادويه لمرضاهم بعد الزرع ..
مينوكسديل هى الماده الفعاله فى الرجين او الروجين او البيرفورما اكسترا وكل دول تركيزهم 5 ف الميه وهو الافضل من المينوكسديل 2 % ...
وهو ايضا مسرع انبات وبيساعد فى انبات الشعر المزروع فى اسرع وقت ..
طبعا لو تركت البروبيشا او المينوكسديل ده مش هيأثر اطلاقا على الشعر المزروع ..
ولكن تركك للبروبيشيا و المينوكسديل هياثر على الشعر الغير مزروع يعنى هيرجع الوضع لما كان عليه فى السابق يعنى لو نبت شعر هيقع وهترجع حاله التساقط كما كانت .. ولكن لا تاثير مطلقا على الشعر المزروع ...

وعاوز اقلك انك فى خلال اول 3 شهور هتلاحظ نمو شعر وسقوط شعر بس بنسبه بسيطه يعنى لما تقع شعره مزروع لا تقلق هتنمو مره اخرى .
ولو حبيت تسئل 100 مره انا تحت امرك .. اتمنى اكون افدتك

abu_zaid

Member
اخ احمد هوي انت افدتني وبس..دنتا غيرت نظرتي للموضوع كله.ويا رب تنال الي في بالك؟؟.ان شاء الله الاقي البروبيشا في الرياض..بس بالنسبه للرجين معروف انه مقطوع من السعودية والاردن..وهناك هير جرو انتاج اردني..هل سمعت عنه او تعرف عنه حاجة؟؟الان وبعد مرور 12 يوم على العملية هل هذا وقت مناسب للبدء باستخدام المنكسديل والبروبشيا؟؟ام علي ان انتظر لاكتمال شهر على العملية؟؟

وشفت انه حضرتك حاطط كتير ادويه في موضوع اخر منها البنتوجار ولوشن وشامبو وغيره..هل احتاج لغير البروبشيا والمنكسديل؟؟ولا هدول يعتبرون كفايه؟؟بالنسبه للبروبشيا هل هناك له بديل يمكن استخدامه بشكل دائم من غير ان يؤثر على الانجاب مطلقا؟؟ ما هي بدائل البروبشيا لو اني ما وجدته في الرياض؟؟

ahmed.ahmed

Member
فى طبعا البدائل ليه وهما هيرجرو او افوجين والاتنين بنفس المفعول لانه فيهم نفس الماده الفعاله وهى مينوكسديل 5 فى الميه ..
انا بدات استخدم الادويه بعد مرور 12 يوم من العمليه ...
الادويه اللى انا كتبتها وهى بروبيشيا وريفايفوجين دول للحفاظ على باقى الشعر الغير مزروع بمنع هرمون الدى اتش تى من تدميره لبصيلات الشعر ...
ولو مش هتقدر تستخدم بروبيشيا يبئا نصيحتى لك استخدم ريفايفوجين ممتاز بصراحه عن تجربه بس اهم حاجه تستعمله فتره من 12 ل 18 شهر عشان تحصل على نتايج ممتازه وبعد كده من 3 ل 5 مرات فى الاسبوع للحفاظ على النتايج اللى ظهرت .. وانا عامل موضوع عنه ادخل واقراه وان شاء الله تستفيد ..
بالنسبه للبنتوجار هو فيتامينات مخصصه للشعر بمعنى ان لو انت مش بتاكل اكل فيه الغذا اللازم للشعره ف الفيتامين ده بيعوض النقص اللى موصلكش من الاكل ..
يعنى هيقلل التساقط وهيدعم نمو الشعر وطبعا كلامى على الشعر الغير مزروع ..
نفس الكلام شامبو اكرينال ممتاز بصراحه وناس كتيره شكرت فيه جداا ( بس نصيحه منى بلاش تستخدم الشامبو ده من دلوقتى واشترى شامبو للاطفال واستخدمه لفتره شهرين مثلا وبعد كده استخدم اكرينال مرتين فى الاسبوع وخليه الشامبو الاساسى بتاعك ) ..
وبرحتك لو عاوز تستخدم الشامبو والريفايفوجين والفيتامين بس المهم تركز اهتمامك على البروبيشا والمينوكسديل فتره 6 شهور ...
بديل البروبيشيا هو ريفايفوجين بس نصيحتى لك استخدم البروبيشيا ع الاقل حتى يظهر الشعر المزروع وينمو وبعد كده اوقفه تماما وابدا استخدم ريفايفوجين ..
وزى مقولتلك انت هتستخدمه فتره شهور بسيطه يعنى مش هياثر ان شاء الله على حاجه ..
بديل البروبيشيا ف السعوديه هو البروسكار بس تاخد منه ربع حبه ( لان الحبه نفسها من البروسكار هتكون 5 ملى وبتستخدم لعلاج تضخم البروستاتا حاول ان تقسم الحبه للربع وتاخدها ) لان جرعه البروبيشا المفترضه للشعر هى 1 ملى فقط ..

the_count

Member
السلام عليكم ،

أخونا أحمد ما قصر ولا خله شي ينقال ، أنا حبيت أرد بس حتى أضم صوتي لصوت الاخوان وأقول لك لا تخاف ترى هذا طبيعي وهذا اللي المفروض يصير أصلا .

إن شاء الله ترجع بعد ثلاث شهور وترد على نفس الموضوع وتقول شنو صار معاك ، حتى غيرك اللي تصيدهم نفس المشكلة يقرون موضوعك ويستفيدون

abu_zaid

Member
اخونا احمد كفا و وفا بارك الله فيك اخوي احمد

abu_zaid

Member
اخ احمد معلش سؤال اخير
وجدت في احد مواضيع اخونا ماجد انه تكلم عن شيء اسمه "فناسترايد "، ما هو الفناسيتراد وهل هو نفسه المينوكسيدل او شيء ثاني؟؟وهل يجب استخدامه ومتى وما اثاره ولماذا لم يذكر ضمن الادويه المقترحة في الاعلى؟

ahmed.ahmed

Member
الفيناسترايد دى الماده الفعاله الموجوده بدواء البروبيشيا وتكون بجرعه 1 ملى جرام .. وده طبعا اقراص او حبوب تاخذ عن طريق الفم حبه واحده فى اليوم ..
المينوكسديل ده بخاخ موضعى بيوضع على الاماكن المتساقط عنها الشعر والافضل واكثر فعاليه بتركيز 5 % ..
طبعا البروبيشا والمنيوكسديل الوحيدان اللى تم الاعتراف بهم من هيئه الادويه والاغذيه الامريكيه fda كعلاج ناجح وفعال للصلع ..
من الافضل استخدامهم بعد الزراعه لتسريع نمو الشعر المزروع والحفاظ على الشعر المتبقى ( الغير مزروع ) ..
بس انا مش فاهم تقصد ايه فى سؤالك( لماذا لم يذكر ضمن الادويه المقترحه فى الاعلى ؟؟) ...

abu_zaid

Member
شكرا اخوي احمد
انا كنت معتقد انه الفيناسترايد هوي اسم دواء ولم اكن اعلم انه اسم المادة الفعاله في البروبيشيا..والان وضحت الصورة بفضل الله ثم بفضلك..لك جزيل الشكر

abu_zaid

Member
اخوي احمد معلش حزيد عليك الاسئلة سامحني

هل الريفايفوجين يحتوي على مادة الفيناستيراد بشكل يعوض تعويض كامل عن البروبيشيا؟؟وكون الريفايفوجين ده بخاخ موضعي هل له فعالية بروبيشيا تماما؟؟ وهل لانه بخاخ يعني ملوش اي تأشيرات جانبية مثل العقم والشهوه؟؟ولا انه تأثيره اقل ؟؟ولا تأثيره نفس البروبيشيا..لاني صراحة مش ناوي استخدم البروبشيا حسب احد المواضيع الي قرأتها بمنتدى الاستفسارات انه لا يحتمل المخاطره

وبالنسبه للمينوكسديل كم الفتره اللازمه لاستخدامه حتى تظهر نتائج وهل بعد ظهور النتائج والتأكد من انها لن تتحسن هل علي الابقاء على استخدامه مرتين في اليوم ام يكفي من 3 الى 5 مرات بالاسبوع لتثبيت النتائج يعني مثل ريفايفوجين؟؟؟

ahmed.ahmed

Member
لا الريفايفوجين لا يحتوى على ماده الفيناسترايد فهو يحتوى على مواد طبيعيه ومستوحاه من الطبيعه ولا يوجد به اى مواد كيميائيه فا كل المواد الدخله فى صعنه مواد طبيعيه مئه بالمئه وتقدر انت تدخل على موضوعى عن الريفايفوجين وتتعرف اكتر على المواد الطبيعيه الداخله فى تركيبه ....
صانع الدواء هذا ( الريفايفوجين) هو نفسه كان بيعانى من الصلع ولذا اكتشف هذا الدواء .. غير ان الدكتور اللى عملى الزراعه نصحنى بيه وقالى انه بنفس فعاليه البروبيشيا بس الفرق انه محلول موضعى وملوش اى اعراض البروبيشيا نهائى فمكوناته كلها طبيعيه ...
المنيوكسديل من الافضل استخدامه لمده 6 شهور من بعد الزراعه عشان يسرع نمو الشعر المزروع وبردو هيفيدك فى انه هيحافظ على الشعر الغير مزروع ومش بعيد ينبت لك شعر جديد ..
لما تكتفى بظهور النتائج المرجوه منه سواء فى نمو الشعر المزروع والحفاظ على الشعر الغير مزروع ابدا استخدمه مره فى اليوم لمده اسبوعين وبعدين مره كل يوم ويوم لمده اسبوعين وبعدين مرتين فى الاسبوع وبعدين مره فى الاسبوع مدى الحياه واذا تركته ف هيكون تاثيره كالأتى :
1- الشعر الغير مزروع هترجع نفس حاله التساقط على ما كانت عليه فى السابق ولو نبت شعر جديد هيقع فى خلال من 4 الى 5 شهور ..
2- الشعر المزروع لن يتأثر مطلقا اطلاقا بتركك للمينوكسديل او الريجين بل سينمو طول العمر ولن يسقط ان شاء الله ..

هلابش

Member
الله يعطيك ألف عافيه يا حماااااده يامشرفنا ياعسل رووووح ياااعم وتعااال بسرعه ههههههههه ياحبني للمبي .. كفيت ووفيت أساسآ أنا من بعد ردك ما أرد نهائيآ دائمآ سباق في ردودك واجاباتك الوافيه على اخوانا وحبك للمساعده جعله الله في ميزان حسناتك لو أنا بجنبك كان حبيت خشمك بس ان شاء الله ابجيك مصر صدقني لازم اجيك ودي أقابل اللمبي لازم أقابله أنا ... تحياتي للجميع

ahmed.ahmed

Member
شكرا وربنا يخليك على كلامك الجميل يا هلابش ده والله من زوقك ..
تيجى تشرف وتنور مصر ولما الدنيا عندنا فى مصر هتنور هعرف انك جيت ...
ومبروك ع الاشراااف لانك تستحق ذلك ..

abu_zaid

Member
انا لو شكرتك مش حقدر اشكرك مثل ما شكرك اخونا هلابش...فانا مش اوي بالمجاملات.. :) روح ربنا يا احمد يعطيك شعر كثيف وجميل بإذن واحد احد..وان شاء الله نلتقي كلنا في يوم من الايام قريبا..

ahmed.ahmed

Member
شكرا ابو زياد وان شاء الله ربنا يرزقنا جميعا شعر جميل وكثيف وان شاء الله نتقابل على خير ..

أعلى