bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

أتمنى اجابتي سريعا يا خبراء واعضاء المنتدى

dr_mody88

Member
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ,,

أنا عمري 23 سنة , وفقدت اكثر من نصف شعري , والمتبقي من شعري مايزال يتساقط ايضا ,,

هل استطيع عمل زراعة للشعر حاليا , وان قمت بـ الزراعة , هل هناك دواء استخدمه بعدها لـ يمنع تساقط شعري المتبقي ( الغير مزروع) لـ أتجنب اجراء زراعة مرة ثانية , أتمنى افادتي ( هذا سؤالي الاول) ,,

أما سؤالي الثاني

انا اعيش في مصر حاليا , وذهبت لـ طبيبين لـ استشيرهما في حالتي ,أحدهم كتب ليه نوبيشيا ( فايناسترايد ) بالاضافة لـ المينوكسيديل طبعا , واخبرني ان لا اقلق ابدا من اعراضها الجانبية , وأنها لـن تؤثر ابدا عل مستوى هرمون الذكورة ولن تؤثر عل الحياة الجنسية ,,

أما الاخر , فـ نصحني بـ عدم استخدام الفايناسترايد نظرا لما قد تقوم به من اعراض جانبية تضر بـ الحياة الجنسية .. الخ , وافادني بان استبدلها بـ الميزو ثيرابي , وانه سيحقن لي مادة anti androgenic واكد لي فاعليتها , بالاضافة الى استخدام المينوكسيدل ,,

فـ سؤالي هو , ان لم اقرر حاليا القيام بـ الزراعة , فـ هل اقوم باستخدام النوبيشيا بالاضافة لـ المينوكسيديل , أم الميزوثيرابي بالاضافة لـ المينوكسيديل افضل , مع مراعاة الاعراض الجانبية لـ النوبيشيا

dr_mody88

Member
ايضا ياريت تخبروني , ممكن زرع كم شعرة كـ حد اقصى في العملية الواحدة ,,

أتمنى ان تجاوبوني عل اسألتي يا اطباء المنتدى واعضاءه الكرام

amedo

Member
نصحيتى ليك الميزوثيربى بس على فكره الميزوثيربى
بس الميزوثيرابى الشعر بيبتدى فى النمو بعد 6 شهور يعنى ما تروحش تاخد جلسه او اتنين وتقول الشعر ما تطلعش وتيأس لازم تخلص كورس العلاج كامل انا شخصيا عملت جلسات الميزوثيربى مع الدكتوره علا حسام وجابت معايا نتايج هايله

ماجد محمد

مؤسس الموقع
الميزوثيرابي ليس له اي مستند علمي
الفينسترايد هو الدواء الوحيد عن طريق الفم المعترف به والموثوق
ومن ناحية الاعراض اختلفوا الاطباء مع وضد
المدرسة التي مع لديهم ابحاث بشكل علمي ومعترف بها من هيئة الدواء والغذاء الامريكية وهي الاكثر تشددا في الاعتراف بالادوية
المدرسه التي ضد لديهم شواهد
والقرار لك

شاهد هذه المشاركة من الاستشاري يوسف الخير
https://www.hairarab.com/vb/showpost.php?p=9182&postcount=12

dr_mody88

Member
عزيزي أميدو ,,

عندك فكرة بالظبط عن اسامي المواد الي تم حقنها لك بواسطة الميزوثيرابي , لان الطبيب الذي نصحني به اكد لي انها هي الحل المثالي لـ شعري , وياريت تقول ما هو اسم المادة الـ antiandrogenic بالظبط التي تم حقنها لك بواسطة الميزو ثيرابي ,,

عزيزي ماجد ,,

طيب , اذا مثلا قررت زراعة الشعر الان وانا بـ عمر 23 سنة , ولايزال شعري يتساقط , هل من طريقة او دواء استخدمه بعد الزراعة لـ يحافظ عل ما تبقى من شعري الاصلي ( الغير مزرووع )من التساقط لكي لا اضطر لـ القيام بـ زراعة اخرى !

amedo

Member
نعم عندى فكره بس مش طبيره هو اللى اعرفه انه الدكتور هو الى بيحدد المواد التى تتماشى مع احتياج الحاله وحسب درجه سقوط الشعر واسبابه
هى على حد علمى هى بتبقى عباره عن فيتامينات معبنه محتاجها الشعر زى
vitamie A , B ,C, V

واناع فيتامبنات تانيه كتير ومن الممكن ان يضاف هرمونات الى الفيتامينات وهى لا تؤثر على صحه الانسان على الاطلاق لانه يتم حقنها فى فروه الرأٍس وفى حالات اخرى يضاف الكروتيزون
ولو عايز تعرف معلومات اكتر ده جروب الدكتور اللى عملت عندها الميزوثيربى اسالها وهى حاتجاوبك
http://www.facebook.com/group.php?gid=103162789725445

dr_mody88

Member
ولو عايز تعرف معلومات اكتر ده جروب الدكتور اللى عملت عندها الميزوثيربى اسالها وهى حاتجاوبك
http://www.facebook.com/group.php?gid=103162789725445

شكرا عزيزي ,

بس هوا انت عملت كم جلسة ميزو ثيرابي في اول شهر , وكمان ياريت تقولي سعر الجلسة الواحدة بـ كاااام , وبتحس بـ ألم في اثناء الجلسة

amedo

Member
اول شهر عملت جلستين والجلسه كانت 400 جنيه وهى بتبقى جلسه كل اسبوعين
ومافيش اى نوع من الالم على الاطلاق

أعلى