bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

حبوب البروبيشيا

skotya

Member
السلام عليكم ..

ودي أسال اللي جرب حبوب البروبيشيا او بروسكار .. هل تعرّض لأعراض جانبية ؟ ( تم حذف جزء من المشاركة )
وهل أحسست بعدم أو ضعف في الرغبة الجنسية ؟

ياليت اللي جرب وأخذ مدة كافية من تناول الدواء لكي يعرف يحس بأعراضها الجانبية أن يطرح تجربته لتعم الفائدة على جميع الأعضاء والزوار .

أنا ناوي اخذها لكن قريت عنها في النت وبصراحة دب الخوف فيني .

واللي متزوج ما طريقة الحل ؟ لازم اوقفها ولا كيف ؟

شكرا بانتظار تفاعلكم

maher

Member
انا استخدمه منذ اكثر من شهر
لا يوجد اي تغيير حدث معي

وايضا لا يوجد اي تاثير الى الان على تساقط الشعر ايضا

skotya

Member
شكرا أخوي ماهر .. لكن ما قلت كم الجرعة اللي تاخذها باليوم ؟

maher

Member
بروسكار 1.25 يوميا
يعني تكسر الحبة الى اربع اقسام
والتوفيق

skotya

Member
تسلم اخوي ماهر وعسى الله يكتب فيهم النفع لك ..

اتمنى اسمع تجارب اكثر من الاخوان .. واتمنى حد يفيدني بخصوص انه لو الواحد تزوج يوقف عن الدوا ؟ لاني اللي اعرفه انه الدوا تستمر معاه طول العمر .. بالتالي كيف الحل بالزواج والخلفة ؟

skotya

Member
يا اخوان تكفون ردوا وقولوا عن تجاربكم ,, انا مقبل على الزواج وهذا الموضوع يهني ..

skotya

Member
وينكم يا أخوان مب معقولة محد جربه فيكم ؟؟

seven

Member
انا سمعت بمجرد انك ماتوقف عن استخدم الدواء تروح اثاره الجانبية والعلم عند الله

DiabolicaL

ماانصحك فيها مشاكلها جنسيه وتجيب التثدي لرجال واذا كنت ناوي تستخدمها خذ بروبيشا ولاتاخذ بروسكار

صحيح هي لها اثار جانبيه

يعني انا صار معي تثدي من بعد البروبيشيا بس الحمدلله مع الرياضه مابين كثير

واستخدمتها لمدة 6 شهور وطلعت نتايج حلوة بس بعدها طاح الشعر ورجع مثل ماكان

يعني كانك يازيد ماغزيت

a7m1d7

عضو مميز
نصيحه اخوي خذها يوم واتركها يوم كذا اتحداك لو تحس بأعراضها الجانبيه

yahya

عضو مميز
طيب ياجماعة انتو تسألون عن مسألة الضعف الجنسي وهيه في الواقع وان كان لها تأثير من هذه الناحيه الا انه ضعيف ولكن هناك ماهو اهم مسألة الانجاب هل سمعتم او قرأتم عن شخص يستخدمها ثم انجب طفلا مشوه من الناحيه الذكوريه او الانثويه نريد ان نعرف فهذا هو الاهم انا شخصيا استخدمتها لاكثر من سنه تقريبا ولم اشعر بفرق واضح من الناحيه الجنسيه اما موضوع الانجاب فلا اعرف عنه شئ نرجوا ممن له اطلاع او تجارب ان يفيدنا برأيه مع جزيل الشكر والتحايا

skotya

Member
مشكورين يا اخوان على تفاعلكم ..

أخوي يحيى والله انه هذا اللي مخوفني .. لكن سالت أبو مشعل وجزاه الله خير افادني انه كان ياخذ الحبوب وانجب طفل سليم الله يحفظه ويخليه له .. فالعلم عند الله لكن الحرص واجب .

yahya

عضو مميز
مشكورين يا اخوان على تفاعلكم ..

أخوي يحيى والله انه هذا اللي مخوفني .. لكن سالت أبو مشعل وجزاه الله خير افادني انه كان ياخذ الحبوب وانجب طفل سليم الله يحفظه ويخليه له .. فالعلم عند الله لكن الحرص واجب .

جزاك الله خير علي اجابتك اخي العزيز والحمد لله الذي وهب لاخونا ابو مشعل طفل جميل اسأل الله ان يجعله من الصالحين ويبارك فيه ونريد ايضا اجابات اخري ممن لديه المعرفه او تجربه في هذا الموضوع لزيادة التأكد نتمني التفاعل فالكثير منا قد لايستطيع التوقف عن هذه الحبوب وتقبل تحياتي

محروم

نصيحه ابعد عنها لانه اثارها الجانبيه اكثر من الاستفاده منها

Turki

أنا اذخذت بروبشيا لممدة تقريبا ٩ شهور و لم الاحظ اي تطور بالعكس حسيت انه سبب تساقط و يومها ماكنت متزوج بس الحين بعد سنتين تزوجت و وضعي الجنسي طبيعي الي وصفها لي الدكتور السدحان و قالي خلاص وقف العلاج. أنا حاليا استخدم روجين ٥٪ مع فيتامين matrix 5000 وشعري صار أقوى و وقف التساقط بنسبه كبيره

الراااايق

طيب ياجماعة انتو تسألون عن مسألة الضعف الجنسي وهيه في الواقع وان كان لها تأثير من هذه الناحيه الا انه ضعيف ولكن هناك ماهو اهم مسألة الانجاب هل سمعتم او قرأتم عن شخص يستخدمها ثم انجب طفلا مشوه من الناحيه الذكوريه او الانثويه نريد ان نعرف فهذا هو الاهم انا شخصيا استخدمتها لاكثر من سنه تقريبا ولم اشعر بفرق واضح من الناحيه الجنسيه اما موضوع الانجاب فلا اعرف عنه شئ نرجوا ممن له اطلاع او تجارب ان يفيدنا برأيه مع جزيل الشكر والتحايا

اخوي انا ذهبت لاستشاري في عياده ادمه وكتب حبوب بروبيشيا وقالي استخدمها على طووووووووووووول وكتب ايضا مينكسديل بخاخ وكتب حبوب زنك . سالته هل لها اعراض قال لايوجد اعراض . طبعا انا ماصرفت الدواء مباشره رحت لصيادله بستشيرهم قالوا نهائيا العلاج امن ان شاء الله . بعدها استخرت وارتحت اني استخدم البخاخ وحبوب الزنك واجل فكره حبوب البروبيشيا . الان ليه اسبوعين من استخدم البخاخ وحبوب الزنك لاحظت نتائج جميله جدا مع ان الدكتور قالى النتائج بعد اربعه اشهر . من ناحيه الانجاب اذا ان شاء الله نويت على الانجاب اقطع العلاج قبل على الاقل فتره سته اشهر . طبعا هذي الفكره من عندي . وايضا اذا كان هذا العلاج يسبب تشوهات الاجنه فصدقني لن يتم بيعه او صرفه .

mr-amjad

Member
والله انا لحد الان ما فادني ولا ضرني هههههههههه بس يمكن خفف التساقط شوي عندي مو اكتر

A.AB

Member

البروبيشيا بتوقف التساقط الواراثي غصب عن عين اي حاجة ولكن علي حساب اضطرابات جنسية
انا هجاوبك عن تجربة عشرة ايام فقط يعني عشر حبات فقط
عندنا في مصر الفينسترايد 1 مللي اسمه نوبيشيا المهم نزلت اشتريت شريط واحد فقط فيه عشر حبات قلت لو مفيش اثار جانبية هكمل
المهم جبت الشريط وبعد تردد 3 او اربع ساعات مثلا قررت اني اخد واحده ههههههههه وعينك ما تشوف الا النور وانا ببلعها حسيت بكل الاثار الجانبية اللي ممكن تتخيلها طبعا اللي انا بقوله ده مجرد تاثير نفسي
اللي اسوا من الاعراض الجانبية الفعلية للفينسترايد التفكير السلبي الغبي اللي هيجيلك طول ما انت بتاخده ياتري انا هيحصلي ايه ياتري انا سليم ولا لأ ياتري ايه اللي هيجري ياتري ياتري ياتري لغاية لما الواحد يتنيل بنيلة بجد خصوصا لو كان اعزب
والمصيبة التانية انك لة متزوج هتخاف برضه تاخده عشان ممكن ولادك يطلعوا لا قدر الله وتلاقي نفسك نزلت في مستنقع مش هتخرج منه
خلاصة القصة دي ان الاعراض الجانبية للدواء ده لو 25% منها جي من العقار نفسه ال 75% الباقية بتكون جاية من التاثير النفسي الغبي اللي بيجي للواحد
وبصراحه انا مش هقدر استحمل الهباب ده عشان كده انا بطلته تماماً
وعموما لو الواحد خد باله وهو بيستعمله ضرر الاثار الجانبية ده بيكون صفر فالميه هتقولي ازاي ..
يعني لو انت خدته بحذر وراقبت نفسك وحسيت باختلاف تسيبه فورا ومترجعلوش ولو محستش بفرق يبقي كمل عليه وبرضه ابقي قابلني لو خلصت من التفكير السلبي وتأنيب الضمير هههههههههههه
وشفت ناس كتير اوي علي مواقع اجنبية بتقول بنستخدمه لمده عشر سنين وناس تانية تقول 6 سنين وحاجات غريبة كده بحس بصراحه ان الناس دي قلبها ميت ههههههههههه :]
وبالنسبة للناس اللي فاتحه مواقع وبتقول ان الدواء ده ضيعنا ده غالبا بسبب انهم ملتزموش بالنقطه دي بل خدوه من غير حساب والله اعلم
عموما لما منظمة الاغذية والادوية الامريكية تقول ان الدواء اثاره الجانبية 1 ولا 2 % يبقي الموضوع منتهي محدش بعدها يعملك عبقري ويجي يقول لأ ده تلات اربع الناس اللي بياخدوه مش عارف بيحصلهم ايه ...
يمكن فعلا بيحصلهم كده لكن بسبب انهم مش بيستخدموه صح او بسبب التاثير النفسي
وعموما انا من ناحيتي تركته بعد 10 ايام من استخدامه لاني احسست فعلا باثاره الجانبية وبعدها بفتره ولا كاني خدته من الاساس
والكلام اللي انا كاتبه ده رايي الشخصي ومليش دعوه باي حد هيستعمل الدواء ده مستند علي كلامي..

وفي تعقيب اخير للاخ اللي بيقول تاثيره علي مساله الضعف الجنسي ضعيف اقوله هذه المعلومة خاطئة بل الدواء ليه تاثير مباشر علي الناحية الجنسية لانك اصلا بتلغي هرمون اسمه dht من الجسم والهرمون ده ليه عشرات الوظائف غير انه بيسبب تساقط الشعر يعني بالعقل كده لو انت قتلت مستوي ال dht في الجسم التساقط الوراثي طبعا هيقف غصب عن اي حاجة لكن برضه في عشرات الوظائف هتتوقف مع اختفاء الdht فمن الطبيعي والبديهي انه بياثر تاثير مباشر علي اقدرة الجنسية لدي الرجل لان الهرمون ده اصلا هو الصورة النشطة للتستوسترون اللي هو هرمون الذكوره ... ولكن تلك الاعراض الجانبية تتفاوت من شخص لاخر يعني بالبلدي لو واحد جسمه بينتج الهرمون ده كتير الدواء مش هيقدر يتخلص منه كله فبيسيب شوية صغيرين الجسم يمشي بيهم حاله ولو واحد تاني اصلا عنده انتاج الهرمون ده قليل لما ياخد الدواء الهرمون بيختفي تماما من جسمه وهو ده اللي بتظهر معاه الاعراض الجانبية طبعا المثال اللي انا بقوله ده مثال اهبل لتبسيط الموضوع لكن الموضوع اعقد من كده بكتير
وفي الاخر هنقول الكلمة الشهيرة ابعد عن الشر ... وغنيله وشكرا واسف علي الاطالة...

PANORAMA

Member
والله انا صار لي عشرين يوم اكلها بانتظااام والله لا وقفت تساقط ولا شي الا زاد التساقط وش المشكلة مادري ... هل ممكن يكون تساقط شعري غير وراثي ؟؟؟ مع ان الدكتور قال وراثي وانا ماجاني التساقط الا من اربع شهور قبل رمضان بشوي وانا بمنتصف الثلاثين من عمري والله احترت المشكلة بالتحليل الغده كويسه والحديد عندي 14 بس عندي نقص بفيتامين دال واخذت له علاج بس التساقط للحين ومع استخدام هالروبيشيا لازاااال التساقط والمشكلة زاد شعر جسمي مع انه مكتوب بالنشرة ان البروبيشيا لاعلاقه لها بشعر الجسم وش السالفه مادري اخااااف انها بدل ماتحجب الهرمون عن شعري شكلها اطلقت صراحه عليه وصار يهاجم الشعر بشراسه هههههههههههه شكلي بتركها محتار اتركها او اكمل شهر عليها ؟؟

أعلى