bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

هل المنوكسيديل مفيد لمنطقة اللحية ؟

Abdallah gebriel

السلام عليكم اخواني

انا عندي فراغات في منطقة اللحية فيها شعر خفيف جداً ومش كثيف
كتير نصحوني باستخدام المينوكسيديل لمنطقة اللحية وانا متخوف بصراحة

هل استخدامه يفيد في منطقة اللحية ؟
وهل لو استخدمته لفترة كبيرة ( سنة مثلا ) لازم استمر عليه مدى الحياة ؟ ولا منقطة اللحية تختلف عن مناطق الصلع في الرأس في الاستمرار ؟​

LEE

رد: هل المنوكسيديل مفيد لمنطقة اللحية ؟

من نحيه النتيجه هو فعلا قوى ممكن الكثافه هتزيد بنسبه على الاقل 20 فى المئه بس لو فى فراغات استخدمه على الفراغت فقط مرتين يوميا وهيجيب نتيجه مبهره وبعد سنه قلل الاستخدام بتاعه تدريجى لحد ما يبقا مره كل اسبوع ملحوظه حتى لو هتستخدم المينوكسوديل على الفراغات تأثيره هيكون قوى على اللحيه كلها مش بس الفراغات هتحس بنفسك الفرق بس بردو مفيش مانع تكشف عند دكتور جلديه وتعرض عليه الكلام ده لانى انا مش دكتور ويمكن الدكتور يديلك حاجه تانيه شبه المكملات الغذائيه تزود كثافه الشعر وتغذيه

Abdallah gebriel

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة LEE
من نحيه النتيجه هو فعلا قوى ممكن الكثافه هتزيد بنسبه على الاقل 20 فى المئه بس لو فى فراغات استخدمه على الفراغت فقط مرتين يوميا وهيجيب نتيجه مبهره وبعد سنه قلل الاستخدام بتاعه تدريجى لحد ما يبقا مره كل اسبوع ملحوظه حتى لو هتستخدم المينوكسوديل على الفراغات تأثيره هيكون قوى على اللحيه كلها مش بس الفراغات هتحس بنفسك الفرق بس بردو مفيش مانع تكشف عند دكتور جلديه وتعرض عليه الكلام ده لانى انا مش دكتور ويمكن الدكتور يديلك حاجه تانيه شبه المكملات الغذائيه تزود كثافه الشعر وتغذيه
حسب تجارب كتير من معارفي هوا فعلا بيجيب نتيجة .. بس مش عارف هل لو جربته ومشيت عليه فترة وبعد سنة او اتنين اوقفت استخدامه .. هل الشعر اللي طلع في اللحية هيرجع يتساقط تاني ؟ ولا هيستمر معايا ؟

LEE

انا بقالى سنتين بستخدمه ومش قادر اوقفه لحد ما اتأكد من قوه العلاج البديل بس انا بستخدمه على شعرى رغم انى بستخدمه على شعرى فقط بس تأثيره واصل للحيه هو قوى جدا ملحوظه انا من بدايه استخدامى للمينوكسوديل ابتدى يخلى شعر زياده يطلع فوق اللحيه واسفل العين ب حوالى 3 سم رغم انى بستخدمه فقط على شعرى بس انا بقول يمكن حصلى كدا عشان انا طبيعتى مشعر فى غيرى ممكن ميحصلوش كدا ف انت لو هتستخدمه متوقفش استخدامه مره واحده لا وقف تدريجى بس هتفضل تستخدمه للابد بس بنسبه اقل كل يوم مره لمده شهر وبعدين كل يومين مره لمده شهر وبعدين كل تلات ايام مره لمده شهر لحد ما توصل انه يبقا مره كل مثلا 5 ايام ف العبوه هتكفيك فتره طويله جدا وهيفضل فى تأثير ان شاء الله

وتقدر توقفه اي لحظه وبدون تاثيرات جانيه او تساقط للشعر الي ظهر وهذا كلام الاطباء المتخصصين

اما الكلام المتداول في النت انك اذا وقفته بيتساقط وهالخرابيط ما عليك منهم مجرد ناس تنقل ولا تدري وش الموضوع

تمنياتي للجميع بالتوفيق

أعلى