bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

مساعدة

امینه

السلام عليكم ارجو مساعدتي اخوان انا عملت زراعة بالاقتطاف قبل شهر وخلال هذه الفتره اغسل الشعر عن طريق الضغط الخفيف بالشاش الطبي والشعر كثيف.بعدماكملت الشهر قررت ادلك الشعر بايدي ومن اول تدليكه وكع الشعر كله تقريبا ومن غسله وحده هذا شو يعني راح الزرع خلاص افيدوني يعطيكم العافيه من امس مانمت من التفكير.

jhadkj

Member
رد: مساعدة

لا امورك تمام جدا من اسبوعين ل 4 اسابيع بيقع كل شعر مزروع ويبتدى ف نمو من بعد شهر تالت الى سنة وبالنسبة لغسيل شعر من بعد شهر فا عادى جدا مش ف قلق لان بصيلات اتثبتت واستخدمى فيتامينات وحقن بى ار بى لسرعة النتائج

امینه

ربنا يخليك بس الكشرة البيضه الي تكونت خلال هالشهر وانا مش بدعك الشعر متموتش البصيلة؟ كنت خايفه ادعك بيدي

jhadkj

Member

لا عادى قشرة مش ليها اى ضرر دى نتيجة عملية وممكن تستعملى شامبو سيبا ميد للقشرة او نيزورال

امینه

بيقولو الكشره نايمه عالبصيلة يعني مابيوصل اوكسجين وبالنتيجه تموت وانا شهر كامل ابدا مدعكت الشعر ولا مسكتوا فايدي بغسله من بعيد لبعيد ؟ ؟ ربنا يحميكم طولت عليكم بس النفسيه تعبانه جداا

التعديل الأخير بواسطة المشرف:

jhadkj

Member

انتى لو تقصدى القشرة الى هيا نتجة عملية دم متجلط فا دة فعلا من بعد اسبوعين من اجاراء عملية لزم قشرة دى تقع ومش تخافى ع بصيلات من بعد 10 ايام بتبقى ثبتبت وطريقة لاسقاط القشرة استخدمى بادى لوشن من سيبا ميد وسبيعة ع قشور ساعة ونص ووساعتين كمان ومش تقلقى عشان معدل ph فية 5.5 بعد ساعتين اعملى مساج خفيف ع قشور ومش تقلقى خالص وماية فاترة لا حارة ولا باردة وتحت ماية اعملى مساج خفيف هتلاقى كل قشرة باذن اللة وقعت من خلال تلت او اربع مرات غسيل وحطى بادى لوشن مرة صباحا ومرة مساء وبعد ها اغسلى بشامبو اى شامبو لااطفال او شامبو سيبا ميد للقشرة او غسيل يومى .

امینه

ربنا يخليكو يارب . سوال ثا ني ولو طولت بس انا بخاف جدا. الدكتور كتبلي مينوكسديل وانا مش مقتنعه بالدوا هاذ ممكن اتركه وما استخدمه وحقن الميزو والفيتامينات كافيه تغني عنه

jhadkj

Member

لا عادى بصيلات نهائى بادى لوشن من سيبا ميد حتى لو تبقى منة قليل بعد غسيل لا تقلقي لا يضر بصيلات نهائى اما مينوكسديل كل دورة ف سروع نتائج ولكن حقن prp تغنى عنة هيا وفيتامينات بايوتين 10000 مع زيوت طبيعية وانشاء الله تحصلين ع افضل نتائج اهم شى راحة نفسية والصبر لان بداية ظهور الشهر من بداية شهر رابع الى السنة

أعلى