bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

ريفايفوجين سكالب ثيرابى

ahmed.ahmed

Member
revivogen scalp therapy
ريفايفوجين سكالب ثيرابى
وهذه صوره للمنتج

انا زى موعدتكم انى هعمل موضوع عن المستحضر ده ف انا النهارده جاى وهحكى كل حاجه عنه ..
طبعا المعلومات اللى هكتبها دى جامعها من منتديات ومواقع وكلام الدكتور اللى عملت عنده الزراعه واخيرا من الروشته بتاعت المستحضر ..

التركيب :
مكونات طبيعيه موضوعيه لفروه الرأس ويشمل المحلول :
جاما لينولينيك اسيد 8.4 % - الفا لينولينك اسيد 4.9 % - لينوليك اسيد 4.9 % - اوليك اسيد 3.4%
ازيك اسيد 3.4%- فيتامين ب - الزنك 00.10 % -
خلاصه سوبالميتو 3 %- بروسيانيدين اوليجومرز1%
بيتاسيتوستيرول 1 % - ايثيل لوريات 1 %
فيتامين e - اوكتيل جالات 1 % -دوديكتيل جالات1&

طريقه عمل المكونات :
يتكون المنتج من مكونات طبيعيه ثبت علميا انها :
1- تثبيط نشاط انزيم 5 الفا ريدكتيز وتقليل انتاج هرمون دى اتش تى
2- تعطيل مستقبلات الاندروجين فى بصيلات الشعر فيمنع هرمون دى اتش تى من الالتصاق بها
3- يحفز نمو بصيلات الشعر
4- بصيلات الشعر المصغره تصبح اطول واكثر سمكا فتعطى مظهر لنمو الشعر .

مختصرات : هرمون التستوستيرون t - انزيم 5 الفا ريدكتيز - revivogen - هرمون دى اتش تى dht
مستقبل الاندروجين
تعمل مكونات المستحضر من خلال اليات تعاونيه مختلفه لتثبيط نوعى 1 و 2 من انزيم الفا رديكتيز وتقليل موضوعيا هرمون داى هيدروتيستوستيرون ( دى اتش تى ) حيث انه يؤدى الى سقوط الشعر فان بصيله الشعر تصبح اصغر واضعف حتى يتم فقد الشعر نهائيا ..
بتقيل مستوى هرمون دى اتش دى تستطيع بصيله الشعر ان تنشط وتنمو وتصبح اكثر سماكه وذلك يؤدى لشعر كثيف وصحى فى فروه الراس سواء لتاج او جبهه الراس :
جاما لينولينيك اسيد- الفا لينولينيك اسيد-اوليك اسيد :
هى مجموعه من الاسيد الدهنيه الاساسيه توجد فى الزيوت النباتيه قد اثبت انها اقوى مثبط لنوعى 1 و 2 من انزيم الفا ريديكتيز والذى يوجد بتركيز عالى عالى فى فروه الراس ( الغدد الزيتيه وبصيلات الشعر ) ويقلل فاعليه مستوى هرمون دى اتش تى عندما يستعمل موضوعيا .
ازيك اسيد فيتامين ب - الزنك - ازيلك اسيد من المواد الطبيعيه ..
حيث يوجد دلاله علميه قويه بان ازيلك اسيد و فيتامين ب - الزنك من المؤثرين لتثبيك نوع 1 من انزيم 5 الفا ريدكتيز .. عند اضافتهم مجتمعين بتركيز منخفض جدا يحدث تثبيط نوع 1 من انزيم 5 الفا ريدكتيز بنسبه 90 % . ومن خلال النشاط التعاونى لهذه المواد ضد نوع 1 من انزيم 5 الفا ريدكتيز يجعل هذه المواد مجتمعه مؤثره جدا فى علاج الصلع الهرمونى .
خلاصه سوبالميتو :
مستخرجه من فواكه سوبالميتو وهى تؤثر بفاعليه فى اعاقه هرموند دى اتش تى :
1- تثبيط نوعى 1 و 2 من انزيم 5 الفا ويقلل انتاج هرمون دى اتش تى
2-تعطيل مستقبلات الاندروجين التى توجد فى بصيله الشعر ومنع هرمون دى اتش تى من الالتصاق ببصيلة الشعر .
بروسيانيدين اوليجومرز :
من المواد الطبيعيه المشتقه من خلاصه بذور العنب وهى تنشط دوره النمو لبصيله الشعر فيؤدى ذلك لزياده نمو الشعر ..
بيتاسيتوستيرول ( ستيرول نباتى ) - ايثيل لوريات
( اسيد دهنى ) :
تعطيل مستقبلات الاندروجين التى توجد فى بصيله الشعر ومنع هرمون دى اتش تى من الالتصاق ببصيله الشعر .
اوكتيل جالات - دوديكتيل جالات : فلافونويد طبيعيه ( مركبات بولى فينوليك ) :
فعاله فى تثبيط نوع 1 من انزيم الفا ريدكتيز اكثر من نوع 2 . وهى تعتبر من اكثر الفلافونويد المؤثره فى تقليل انتاج هرمون دى اتش دى داخل الخلايا
فيتامين E : مضاد للاكسده .
استهداف علاج سقوط الشعر عند بصيلات الشعر :
اضافه ليبوزومل ( نظام توصيل ترانسميرول فلليكيولار ) لتركيبه النتج قوى امتصاس مكوناته خلال فروه الراس وساعد وصولهم لبصيله الشعر حيث يمكنهم تاديه مفعولهم .

دواعى الاستعمال ( للرجال والنساء ) :
علاج حالات الصلع الهرمونى : سقوط الشعر لاسباب جينيه وهرمونيه فى الرجال والنساء ..
من المواد الطبيعيه الموضوعيه التى تبطىء عمليه تخفيف وسقوط الشعر ويوجد بالمنتج اقوى المواد الطبيعيه التى ثبت علميا انها تساعد على اعاقه هرمون دى اتش تى ..
طريقه الاستعمال للرجال والنساء :
سهوله الاستعمال : يستخدم موضوعيا مره يوميا على المنطقه المصابه فى فروه الراس والمنطقه المحيطه بها ويستمر الاستعمال اليومى حتى نصل لاقصى نتائج علاجيه ( 12 - 18 شهر ) ثم يستمر الاستعمال لمده 3 - 5 مرات اسبوعيا ..لضمان فاعليه الامتصاص فى فروه الراس يجب ان لا يغسل الشعر الا بعد مرور 3 ساعات ع الاقل لضمان فاعليه الامتصاص فى فروه الراس ..
ويمكن استخدامه فى اغلب الوقت وان كان الاشخاص يفضلون استخدامه ليلا قبل النوم ..

1- يمشط الشعر للخلف
2- يوزع من 1- 2 ملى من القطاره على المنطقه المطلوبه طبقا لمساحتها
3- يقسم الشعر ويتم التنقيط بخفه من القطاره على فروه الراس يستمر فى هذه الطريقه على اقسام صغيره تباعا حتى تغطيه كامل المناطق المراده من فروه الراس .
4-اذا تسرب جزء من المحلول يتم تدليكه على فروه الراس ويترك لمده 3 ساعات او خلال الليل على فروه الراس .
ودى صوره توضح مدى تأثير المستحضر على الشعره

النتائج المتوقعه :
خلال 4 الى 5 اسابيع يقل سقوط الشعر ..
خلال 2 - 3 شهور يقل سقوط الشعر بشكل ملحوظ مع نمو للشعر الجديد
خلال 3 - 6 شهور يلاحظ زياده نمو الشعر ويصبح اكثر سمكا وكثافه فى فروه الراس ..
خلال 6 - 12 شهر تحسن ملحوظ فى نمو ومظهر وملمس الشعر ف يزداد طولا وصبغه ..
يستمر نمو الشعر حتى نحصل على اقصى نتايج علاجيه خلال فتره ما بين 12 الى 18 شهر وبعد ذلك يستمر الاستعمال من 3 - 5 مرات اسبوعيا للمحافظه على النتايج العلاجيه ..
الاثار الجانبيه :
امن : ليس هناك اثار جانبيه عامة حيث ان جميع مكونات المنتج طبيعيه ولها تاريخ طويل من الاستخدام ..
تاثيرات جانبيه موضوعيه فى فروه الراس : نادره ومؤقته فى نسبه اقل من 2 % من الحالات حدثت بعض الاحمرار والحكه وقشره الشعر وتختفى بالغسيل بالماء والشامبو ..
موانع الاستخدام :
يمنع استخدامه فقط فى وجود حساسيه من اى من مكوناته ..
الاستعمال خلال الحمل :
بالرغم من عدم وجود دلاله على حدوث اى من اعراض سلبيه للمنتج فاننا نوصى بعدم استعماله خلال الحمل ..
الاستعمال اثناء استخدام منتجات اخرى للعنايه بالشعر :
يمكن استخدام اى انواع العنايه بالشعر اثناء استخدام المنتج بما فى ذلك صبغ الشعر .. جيل تصيفيف الشعر كذلك ارتداء غطاء الراس .. اذا اردت استخدام اى علاج موضعى اخر يجب ان يراعى فرق 3 ساعات بين كل استخدام منتج والاخر لضمان عدم التداخل فى امتصاص المواد الفعاله للمنتج
المنتج يحفظ فى مكان جاف طبعااااااااا فى التلاجه بمعنى اصح ...
حاجه اخيره عاوز اقولها ان المعلومات دى مش كلامى انا طبعا كلام الناس المختصه عن المنتج ..
طبعا المكونات اللى داخله فى المنتج ده كتيره وغالبا اول مره اسمعها بس انا عملت عنها بحث فى كل مكون من مكونات المنتج ولقيت انه له فعاليه كبيره جدا فى الحد من تساقط الشعر والحد من هرمون الدى اتش تى..
وافضل حاجه ف المنتج ده انه كله مواد طبيعيه ومش داخل فيه اى مواد كيميائيه ...
ودى يا جماعه صور للريفايفوجين قبل وبعد ...

ويارب اكون افدتكم

yahya

عضو مميز
ياريت تكون لاحظت ثمرة ساو بالميتو اللي تكلمت عنها قبل كده وانها بديل للفيسترايد
هي الآن في هذا المنتج تستخدم بشكل موضعي اما ان استخدمت عن طريق تعاطيها داخليا سيكون لها نفس تأثير البروربشيا وبفوائد اجمل بكثير ومن دون اي اعراض جانبيه ياريت اخي احمد تبحث معي عن ثمرة او نخلة االبلميط او كما يطلق عليها ساو بالميتوا وعلي فكرة منها منتج حبوب علي شكل دوائي
وتقبل تحياتي

ahmed.ahmed

Member
فعلا انا سمعت عن هذه الثمره كثيرا وبحثت عنها خصوصا بعد موضوعك عن البلميط المنشارى ..
ولما لقتها ضمن المستحضر اطمنت كتير ...
على فكره انا لما بحثت عنها عرفت انها بتقوم فعلا بنفس عمل البروبيشيا وانها فعاله جدا فى الحد من تساقط الشعر ..
وبردو بحثت عن باقى المكونات الداخله فى هذا المستحضر ولقيت انها مفيده جدا للشعر بشكل عام من حيث الكثافه والحد من سقوط الشعر ..
انا بصراحه اول مقريت الروشته بتاعته حسيت ان فيها كلام مبالغ فيه الى حد كبير ولكن ..
بعد م اتاكدت بنفسى عن كل مكون داخل ضمن المستحضر تاكدت بان كل كلمه مكتوبه فى الروشته بتاعته صحيحه مئه بالمئه ...
عموما جارى البحث بشكل اعمق عن هذه الثمره وان شاء الله لو عرفت اى معلومات عنها هقلك او اعمل موضوع عنها ..

مشاري3

Member
كبـير يامااااااااااان.. وحش الشبكه العتكبوتيه يا اخ احمد
وش نتيجته معاك هل لاحظت كثافه هل قل التساقط يعني ودي تقولي من خلال تجربتك الفارق الي لمسته بينه وبين البروبيشيا
هل ناوي تستخدمه فور ايفر<< احد الشباب المثقفين هه او بشكل مؤقت.. طيب وقت استخدامه وريحته يعني له لمعان تستخدمه كأنه جل او كريم او لازم تغسله بعد الاستخدام بفتره
تسلم يالغلا

ahmed.ahmed

Member
بص يا مشارى ..
انا لاحظت انه قل التساقط بشكل كبيير جدااااا وبعد مبغسل شعرى بحس بلمعان وان الشعر بيكون انعم بكتيير ...
بالنسبه انه نبت شعر جديد لسه ملاحظتش كده بس مع الاستمرار عليه اكيد هيكون فى تحسن ملحوظ اكتر ..
متنساش انى بستخدمه بئالى 3 شهور والفتره العلاجيه دى تكفى فقط لوقف التساقط ليس الا ..
وعشان يكون فى نتايج وتحسن اكتر لازم استمر عليه مش اقل من سنه ونص ..
ان شاء الله ناوى استخدمه فور ايفر مدى الحياه وربنا يقدرنى على كده ..
لانه فعلا علاج ناجح جدا وملاحظ تاثيره و ع الفرض لو هو هيقف تساقط او هيأخره ف ده مش وحش واحسن بكتير من اننا نشوف كل يوم شعر بيتساقط ...
انا ناوى استخدمه ان شاء الله لحد معمل زراعه تكثيف مره تانيه ان شاء الله وبعدها هقرر ان كنت هستخدمه او لاء ..
يمكن سعتها اكون مش محتاجه لان الشعر بشكل عام يكون كثف بعد زراعتى التانيه ..
بس تقريبا حتى لو عملت زراعه تانيه هستخدمه لمنطقه قمه الرأس ( crown ) ... عشان احافظ عليها ومكنش مضطر انى ازرع فيها هى كمان ..
لسه مقدرش احكم دلوقتى على الفارق بينه وبين البروبيشيا لانى بئالى فتره قصيره تارك البروبيشيا ولما يكون فى نتايج افضل هكتبها على طول ..
بالنسبه لغسل الشعر ..
انا فروه راسى دهنيه بمعنى انه هيكون فى صعوبه نسبيا فى ان المحلول تشربه فروه الراس ف لازم تدلك كويس جدااا لحد مينشف وبعد 3 ساعات لازم اغسل عشان لاحظت ف الاول انى لما مكنتش بغسل كان بيكون طبقه قشريه فى فروه الراس ...
والدكتور نفسه هو اللى قالى انك لازم تغسله عشان فروه راسك دهنيه ...
ممكن تستخدمه مع اى كريم او مستحضر اخر للعنايه بالشعر زى مكتب ف الموضوع بس تراعى فارق ال 3 ساعات طبعا ..
ملوش ريحه تقريبا ..
واحسن حاجه فيه انه خلاصه مكونات طبيعيه ومن غير مواد كيمائيه ...

Be_optimistic

Member
السلام عليكم أخوي أحمد إزيك ؟ أنا الحين جالس أستخدم المستحضر .. بس أنا لا حظت وأنا أضع المستحضر أحس إن شعري ما يتشبع منه .. لأني أضع 1 ملم .. فما رأيك هل أقوم بقص شعري لأنه طويل شوي إلى الربع أم أحلقه مكينة أم أزيد الجرعه إلى 2ملم ؟

ahmed.ahmed

Member
اخويا المتفائل اانا حاليا شعرى على واحد وبستخدمه ملى واحد بس فى اليوم والملى ده بيكفى بالظبط ..
هقلك انا بعمل ايه انا باخد نص ملى على المنطقه الاماميه وجزء من منتصف الراس ..
والنص الاخر بتكون على الجزء الباقى من منتصف الراس وقمه الراس ..
انا شايف انك احلق شعرك على اتنين مثلا بلاش واحد وبلاش زيرو ..
احلقه على اتنين واستخدم من ملى الى ملى ونص حسب مساحه الراس ...
ولما تحط نقطه من المحلول حاول ان توزعها على المناطق المحيطه بها لحد ميتشرب المحلول بالكامل ..
وبالنسبه حول عدم تشبع راسك من المحلول ده لان شعرك طويل ف هيحتاج انك تزود الجرعه عشان تغطى مساحه الشعر كلها ..
ف رايى ليك انك تحلق على اتنين وتضع من ملى الى ملى ونص حسب ميغطى راسك بالكامل ..

ماجد محمد

مؤسس الموقع
سلمت يداك مشرفنا المحبوب احمد

معلومات قيمه +بحث مفصل + تجربه شخصيه

يعطيك العافيه

yahya

عضو مميز
أخي الكريم احمد علمت مؤخرا ان نخلة البلميط المنشاري تزرع في مصر من قبل من يهتمون بمثل هذه النباتات لكن اين لاأدري هل من الممكن ان تسأل لنا احد الزراعييين

وعلمت ايضا انه من الممكن انها تكون عند العطارين المشهورين في مصر بوصفها ثمرة لعشبه طبيه مهمه جداممكن ان تجدها عند رجب العطار وخضر العطار فان كانت هذه الاماكن قريبة منك او لديك هواتفهم فرجاءا وليس امرا ان تتصل بهم وتؤكد او تنفي لنا هذه المعلومات مع جزيل الشكر الوافر لشخصكم الكريم

تحياتي

ahmed.ahmed

Member
ان شاء الله يا يحيى هسئل كده وهقلك ..
بس هو خضر العطار ورجب العطار دول يعنى عطارين مشهورين ولو سئلت عنهم ممكن اجد عندهم البلميط المنشارى؟

yahya

عضو مميز
ايوه ياستاذ احمد هما موجودين في الحسين بالقاهرة

اما أن تجد لديهم الله اعلم ولكن يارب تجده عندهم المشكله لو كان له اسم آخر مثلا فالبعض يطلق عليه البلميد
ويسمي ايضا عشبة النخل وايضا يطلق عليه اسم القرم وعند الصيادلة باسم تجاري repens

ahmed.ahmed

Member
عموما ان شاء الله لو جت فرصه هسئل فى الحسين زى مبتقول ..
بس الاسماء العديده للبلميط دى بتقوم بنفس المعفول يعنى كلها تاثير ايجابى وااحد ولا مثلا يختلف العقار اللى هشتريه من الصيدليه عن الاعشاب اللى هجيبها من العطار ..

yahya

عضو مميز
لأ طبعا دي مجرد مسميات لشئ واحد وهو البلميط المنشاري وطبعا الفائده واحدة

تخيل حتي انه ينفع للنساء وبدون اي اضرار لمن تريد ان تزيد من حجم ثديها وكذلك لزيادة النمو ولتخفبف آلام الدورة الشهريه لديهن بصراحة دي عشبه عظيمه جدا ويمكنك البحث عنها في المواقع الاجنبيه في جوجل وستقرأ الاعاجيب عنها

تقبل تحياتي

ahmed.ahmed

Member
طيب كلامك يطمئن القلوب ..
بس البلميط المنشارى ده فعلا ومؤكد انه بيعيق او بيحد من هرمون الدى اتش دى وبيساعد فى الحد من تساقط الشعر وانبات شعر جديد ..
طيب مهو احنا هناخده عن طريق الفم يبئا زيه زيى البروبيشيا ومش بعيد يكون له نفس الاعراض ..
ولا هو العشب ده بيوضع ع الشعر ولا ايه انا مش فاهم بالظبط ...

yahya

عضو مميز
أخي الكريم كل الابحاث تؤكد ان فعاليته تماما كفاعلية البروسكار والامر الجيد انه ليس له آثار جانبيه واضرار كالبروسكار بل علي العكس فاذا كان البروسكار او الماده الفعاله فيه وهي الفينسترايد تضعف الرغبه والانتصاب ومع الاستعمال لمدد طويله قد تؤثر بالعقم عند الرجال في حين ان الماده الفعاله في البلميط المنشاري تعمل عكس ذلك تماما فهي تقوي الانتصاب وتزيد من خصوبة الرجل والمرأة علي حد سواء
اما استعماله فهو قطعا يتعاطي عن طريق الفم علي شكل حبوب او ثمرة عشبيه ويمكن استعماله موضعيا ايضا كما هو موجود عندك في مستحضر ريفايفوجين
تقبل تحياتي

ahmed.ahmed

Member
فهمت انا كده ..
شكرا ليك يا يحيى ..
ان شاء الله هسئل عنه وهحاول اجيبه لو قدرت ..
بس المهم ان يكون الكلام اللى كتبته عن البلميط ده مؤكد مئه بالمئه ..
ولو هو فعلا كده هروح اجيبه فى اقرب فرصه ..
شكرا انك نبهتنا للاعشاب دى ..

yahya

عضو مميز
تستطيع ان تتأكد تماما من المواقع العربيه والاجنبيه علي حد سواء وان شاء الله يكون فيه الخير لنا جميعا وبالتوفيق اخي الحبيب

وتقبل تحياتي

yassir333

مشكور للمعلومات

revivogen scalp therapy
ريفايفوجين سكالب ثيرابى
وهذه صوره للمنتج

انا زى موعدتكم انى هعمل موضوع عن المستحضر ده ف انا النهارده جاى وهحكى كل حاجه عنه ..
طبعا المعلومات اللى هكتبها دى جامعها من منتديات ومواقع وكلام الدكتور اللى عملت عنده الزراعه واخيرا من الروشته بتاعت المستحضر ..

التركيب :
مكونات طبيعيه موضوعيه لفروه الرأس ويشمل المحلول :
جاما لينولينيك اسيد 8.4 % - الفا لينولينك اسيد 4.9 % - لينوليك اسيد 4.9 % - اوليك اسيد 3.4%
ازيك اسيد 3.4%- فيتامين ب - الزنك 00.10 % -
خلاصه سوبالميتو 3 %- بروسيانيدين اوليجومرز1%
بيتاسيتوستيرول 1 % - ايثيل لوريات 1 %
فيتامين e - اوكتيل جالات 1 % -دوديكتيل جالات1&

طريقه عمل المكونات :
يتكون المنتج من مكونات طبيعيه ثبت علميا انها :
1- تثبيط نشاط انزيم 5 الفا ريدكتيز وتقليل انتاج هرمون دى اتش تى
2- تعطيل مستقبلات الاندروجين فى بصيلات الشعر فيمنع هرمون دى اتش تى من الالتصاق بها
3- يحفز نمو بصيلات الشعر
4- بصيلات الشعر المصغره تصبح اطول واكثر سمكا فتعطى مظهر لنمو الشعر .

مختصرات : هرمون التستوستيرون t - انزيم 5 الفا ريدكتيز - revivogen - هرمون دى اتش تى dht
مستقبل الاندروجين
تعمل مكونات المستحضر من خلال اليات تعاونيه مختلفه لتثبيط نوعى 1 و 2 من انزيم الفا رديكتيز وتقليل موضوعيا هرمون داى هيدروتيستوستيرون ( دى اتش تى ) حيث انه يؤدى الى سقوط الشعر فان بصيله الشعر تصبح اصغر واضعف حتى يتم فقد الشعر نهائيا ..
بتقيل مستوى هرمون دى اتش دى تستطيع بصيله الشعر ان تنشط وتنمو وتصبح اكثر سماكه وذلك يؤدى لشعر كثيف وصحى فى فروه الراس سواء لتاج او جبهه الراس :
جاما لينولينيك اسيد- الفا لينولينيك اسيد-اوليك اسيد :
هى مجموعه من الاسيد الدهنيه الاساسيه توجد فى الزيوت النباتيه قد اثبت انها اقوى مثبط لنوعى 1 و 2 من انزيم الفا ريديكتيز والذى يوجد بتركيز عالى عالى فى فروه الراس ( الغدد الزيتيه وبصيلات الشعر ) ويقلل فاعليه مستوى هرمون دى اتش تى عندما يستعمل موضوعيا .
ازيك اسيد فيتامين ب - الزنك - ازيلك اسيد من المواد الطبيعيه ..
حيث يوجد دلاله علميه قويه بان ازيلك اسيد و فيتامين ب - الزنك من المؤثرين لتثبيك نوع 1 من انزيم 5 الفا ريدكتيز .. عند اضافتهم مجتمعين بتركيز منخفض جدا يحدث تثبيط نوع 1 من انزيم 5 الفا ريدكتيز بنسبه 90 % . ومن خلال النشاط التعاونى لهذه المواد ضد نوع 1 من انزيم 5 الفا ريدكتيز يجعل هذه المواد مجتمعه مؤثره جدا فى علاج الصلع الهرمونى .
خلاصه سوبالميتو :
مستخرجه من فواكه سوبالميتو وهى تؤثر بفاعليه فى اعاقه هرموند دى اتش تى :
1- تثبيط نوعى 1 و 2 من انزيم 5 الفا ويقلل انتاج هرمون دى اتش تى
2-تعطيل مستقبلات الاندروجين التى توجد فى بصيله الشعر ومنع هرمون دى اتش تى من الالتصاق ببصيلة الشعر .
بروسيانيدين اوليجومرز :
من المواد الطبيعيه المشتقه من خلاصه بذور العنب وهى تنشط دوره النمو لبصيله الشعر فيؤدى ذلك لزياده نمو الشعر ..
بيتاسيتوستيرول ( ستيرول نباتى ) - ايثيل لوريات
( اسيد دهنى ) :
تعطيل مستقبلات الاندروجين التى توجد فى بصيله الشعر ومنع هرمون دى اتش تى من الالتصاق ببصيله الشعر .
اوكتيل جالات - دوديكتيل جالات : فلافونويد طبيعيه ( مركبات بولى فينوليك ) :
فعاله فى تثبيط نوع 1 من انزيم الفا ريدكتيز اكثر من نوع 2 . وهى تعتبر من اكثر الفلافونويد المؤثره فى تقليل انتاج هرمون دى اتش دى داخل الخلايا
فيتامين e : مضاد للاكسده .
استهداف علاج سقوط الشعر عند بصيلات الشعر :
اضافه ليبوزومل ( نظام توصيل ترانسميرول فلليكيولار ) لتركيبه النتج قوى امتصاس مكوناته خلال فروه الراس وساعد وصولهم لبصيله الشعر حيث يمكنهم تاديه مفعولهم .

دواعى الاستعمال ( للرجال والنساء ) :
علاج حالات الصلع الهرمونى : سقوط الشعر لاسباب جينيه وهرمونيه فى الرجال والنساء ..
من المواد الطبيعيه الموضوعيه التى تبطىء عمليه تخفيف وسقوط الشعر ويوجد بالمنتج اقوى المواد الطبيعيه التى ثبت علميا انها تساعد على اعاقه هرمون دى اتش تى ..
طريقه الاستعمال للرجال والنساء :
سهوله الاستعمال : يستخدم موضوعيا مره يوميا على المنطقه المصابه فى فروه الراس والمنطقه المحيطه بها ويستمر الاستعمال اليومى حتى نصل لاقصى نتائج علاجيه ( 12 - 18 شهر ) ثم يستمر الاستعمال لمده 3 - 5 مرات اسبوعيا ..لضمان فاعليه الامتصاص فى فروه الراس يجب ان لا يغسل الشعر الا بعد مرور 3 ساعات ع الاقل لضمان فاعليه الامتصاص فى فروه الراس ..
ويمكن استخدامه فى اغلب الوقت وان كان الاشخاص يفضلون استخدامه ليلا قبل النوم ..

1- يمشط الشعر للخلف
2- يوزع من 1- 2 ملى من القطاره على المنطقه المطلوبه طبقا لمساحتها
3- يقسم الشعر ويتم التنقيط بخفه من القطاره على فروه الراس يستمر فى هذه الطريقه على اقسام صغيره تباعا حتى تغطيه كامل المناطق المراده من فروه الراس .
4-اذا تسرب جزء من المحلول يتم تدليكه على فروه الراس ويترك لمده 3 ساعات او خلال الليل على فروه الراس .
ودى صوره توضح مدى تأثير المستحضر على الشعره

النتائج المتوقعه :
خلال 4 الى 5 اسابيع يقل سقوط الشعر ..
خلال 2 - 3 شهور يقل سقوط الشعر بشكل ملحوظ مع نمو للشعر الجديد
خلال 3 - 6 شهور يلاحظ زياده نمو الشعر ويصبح اكثر سمكا وكثافه فى فروه الراس ..
خلال 6 - 12 شهر تحسن ملحوظ فى نمو ومظهر وملمس الشعر ف يزداد طولا وصبغه ..
يستمر نمو الشعر حتى نحصل على اقصى نتايج علاجيه خلال فتره ما بين 12 الى 18 شهر وبعد ذلك يستمر الاستعمال من 3 - 5 مرات اسبوعيا للمحافظه على النتايج العلاجيه ..
الاثار الجانبيه :
امن : ليس هناك اثار جانبيه عامة حيث ان جميع مكونات المنتج طبيعيه ولها تاريخ طويل من الاستخدام ..
تاثيرات جانبيه موضوعيه فى فروه الراس : نادره ومؤقته فى نسبه اقل من 2 % من الحالات حدثت بعض الاحمرار والحكه وقشره الشعر وتختفى بالغسيل بالماء والشامبو ..
موانع الاستخدام :
يمنع استخدامه فقط فى وجود حساسيه من اى من مكوناته ..
الاستعمال خلال الحمل :
بالرغم من عدم وجود دلاله على حدوث اى من اعراض سلبيه للمنتج فاننا نوصى بعدم استعماله خلال الحمل ..
الاستعمال اثناء استخدام منتجات اخرى للعنايه بالشعر :
يمكن استخدام اى انواع العنايه بالشعر اثناء استخدام المنتج بما فى ذلك صبغ الشعر .. جيل تصيفيف الشعر كذلك ارتداء غطاء الراس .. اذا اردت استخدام اى علاج موضعى اخر يجب ان يراعى فرق 3 ساعات بين كل استخدام منتج والاخر لضمان عدم التداخل فى امتصاص المواد الفعاله للمنتج
المنتج يحفظ فى مكان جاف طبعااااااااا فى التلاجه بمعنى اصح ...
حاجه اخيره عاوز اقولها ان المعلومات دى مش كلامى انا طبعا كلام الناس المختصه عن المنتج ..
طبعا المكونات اللى داخله فى المنتج ده كتيره وغالبا اول مره اسمعها بس انا عملت عنها بحث فى كل مكون من مكونات المنتج ولقيت انه له فعاليه كبيره جدا فى الحد من تساقط الشعر والحد من هرمون الدى اتش تى..
وافضل حاجه ف المنتج ده انه كله مواد طبيعيه ومش داخل فيه اى مواد كيميائيه ...
ودى يا جماعه صور للريفايفوجين قبل وبعد ...

ويارب اكون افدتكم

اولا معلوماتك تدل علي بحثك الجيد
انا اخذت النتج عن طريق احد معارفي من اميركا من 3 شهور تقريبا وطيله هذه الفتره كان بداخل دولاب الملابس وانا قرات من مشاركتك ان يحفظ فى مكان جاف طبعااااااااا فى التلاجه بمعنى اصح
ولم اجد في النشره ان يحفظ في الثلاجه وهل يمكن ان يكون قد تاثر بوجوده داخل خزانه الملابس
مع العلم انني قد طلبت كميه تكفي لسته اشهر وبديت في استعمالها من 10 ايام
الشي الثاني قرات في هذا المنتدي ان الشامبو والبلسم يسببون تساقط الشعر هل هذا صحيح
هل اضع المنتج في الثلاجه عبوه سته اشهر
دمتم لنا

أعلى