bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

منطقه خفيفه في المانحه بعد الزراعه

Haythamalqadi

السلام عليكم،اولا شكر راجب لجميع القائمين على هذا المنتدي لاني شخصيا استفدت الكثير من المعلومات.
حفاظا على وقتكم هدخل في الموضوع مباشره، انا عملت عمليه زراعه شعر واتميت اليوم 3اسابيع والحمد لله الامور مستقره الا شئ واحد فقط المنطقه المانحه عندي من الجنب في جزء 3 سم تقريبا افضى من باقس المنطقه واخف وواضح انه كده، فسالت الدكتور قالي ان المنطقه فيها صدمه من الاقتطاف ونصحني استخدم مينوكسيديل 5% مرتين يوميا لتحفيز نمو البصيلات بالمنطقه دي فقط.
الان انا اعرف عن المينوكسيديل انه بيتسبب في نمو الشعر صحيح ولكن بيتساقط بعد التوقف، فاجابني الدكتور انه ده في حال استخدمته بدون وصفه طبيه اما الان يفضل استخدامه لتحفيز نمو الشعر.
اسف على الاطاله وياريت احد يفيدني هل استخدامه فعلا ما فيه ضرر.
وشكرا جزيلا وفقكم الله

Haythamalqadi

رد: منطقه خفيفه في المانحه بعد الزراعه

اخواني الكرام، ارجو الرد من اي عضو محترم عنده فكره او له تجربه مع المينوكسيديل وشكرا مره اخرى

jhadkj

Member

بص منطقة دى مدام من منقطة مانحة متقلقش شعر مش هقع منها عشان منطقة مانحة هرمون dht مش بياثر عليها بياثر ع فوق ومنطقة تاج فقط فا استخدمة دون تخوف وانشاء الله نلاقى نتيجة كويسة جدا وحاول تواظب ع حبوب بايوتين للشعر

Haythamalqadi

اقتباس:شكرا شكرا، الله يخليك، بالنسبه للحبوب انا باخد بريورين
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jhadkj
بص منطقة دى مدام من منقطة مانحة متقلقش شعر مش هقع منها عشان منطقة مانحة هرمون dht مش بياثر عليها بياثر ع فوق ومنطقة تاج فقط فا استخدمة دون تخوف وانشاء الله نلاقى نتيجة كويسة جدا وحاول تواظب ع حبوب بايوتين للشعر

اخوي صدمة الشعر هذي طبيعي وحصلت عند بعض الاعضاء واستخدمو مونيكسيدل لفترة لين رجع الوضع طبيعي وتركوه ولاتساقط الشعر لان المنطقة المانحة محمية من هرمون المسبب للصلع فلا تقلق

Haythamalqadi

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة (عبدالعزيز)
اخوي صدمة الشعر هذي طبيعي وحصلت عند بعض الاعضاء واستخدمو مونيكسيدل لفترة لين رجع الوضع طبيعي وتركوه ولاتساقط الشعر لان المنطقة المانحة محمية من هرمون المسبب للصلع فلا تقلق

الف شكر يا اخي الفاضل، هما فعلا قالولي تحط المينوكسيديل على المنطقه الخفيفه فقط مش كل المانحه وان شاء الله خير

أعلى