bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

تساقط الشعر هيجننى

برعى

يا جماعة انا شاب من مصر عمرى حوالى ثمانية عشر ونص وشعرى بيتساقط بس بشكل غير كبير بس الفكرة انه مع الوقت بيخف الشعر انا بلاحظ انه بدأ يخف انا ملاحظ الكلام ده أوى أما الاصدقاء فمحدش لسه ملاحظ انه فيه بوادر صلع يعنى مثلا كثافته قلت عما سبق وجانبى الجبهة بدأوا يزحفوا قليلا بس على العموم هو لغاية دلوقتى لسه شكله مش وحش يعنى يعنى لو احتفظت بيه كده على طول يبقى جميل وخصوصا انا الوالد اصلع بس هجين يعنى فى احتمال من اتنين يا اه يا لا اننا اصلع وبما أن الوقاية خير من العلاج فانا قررت اننا ابدأ اعالج الموضوع ده فايه رايك يا شباب غرضى هو الحفاظ على شعرى الحالى واستعادة بعض مما فقدته فيا ريت اقتراحاتكم

على العموم انا هقوللكم الافكار اللى فى بالى
انا شايف اننا اروح لدكتور كويس فى القاهرة يعنى بس يا ريت تنصحونى مين ومعلومات عن مكانه وكده يعنى
وشايف من الادوية اننا اخد مينوكسيديل او بروبيشا عموما انصحونى انتم باقتراحاتك وربنا يوفق من افاد غيره باذن الله

ابو بدر

متميز
صاحب تجربة
اهلا
من كلامك واضح ان التساقط وراثي
طيب ممكن تشرحلي بتقصد ايه بكلمة هجين ؟؟
ورايي من رايك ان العلاجات هي افضل شي لك بالفتره هذي عشان تقدر تحافظ علي شعرك ولان سنك لسه صغير اكيد العلاجات ان شاءلله حتجيب تيجه معك
اما المراكز اللي بمصر ان شاء الله حيساعدوك الشباب فيها وانا بحاول ابحثلك عن افضل مراكز مصر من خلال التجارب وازودك فيها

بالتوفيق

برعى

شكرا ليك على اهتمامك يا ابا بدر
اولا انا اقصد بكلمة هجين انه يحمل جين واحد من جينى الصلع الوراثى يعنى مثلا اعمامى ماشاء الله عليهم شعرهم متكامل وهذامعناه اننا اما ان استقبل منه الجين المسبب للصلع او استقبل الجين السليم وادعو الله ان اكون استقبلت السليم اما من جهة الوالدة فهى تحمل جينين سليمين

مع العلم ان الجين المسبب للصلع هو السائد ان كان الفرد يحمل واحدا منه (الوراثة وقوانين مندل ههههههههه) وطبعا تختلف انواع الصلع حسب فئة هذا الجين

ثانيا انا الحمد لله حتى الان مازلت محتفظ بمظهرى العام وكل خوفى من القادم خصوصابعد مشكلة تساقط الشعر هذه ونقص كثافته وسمكه العام ولذلك قررت اسال اهل العلم والخبرة والتجربة ايضا يدلونى على دكتور كويس فى القاهرة او ينصحونى اعمل ايه مثلا ادوية معينة ينصحونى بيها
أقولها لك بصراحة انا امنيتى احافظ على شعرى حتى عشر سنين للامام باذن الله حينها يكون العلم ان شاء الله قد قدم الحل النهائى او قل الافضل لتساقط الشعر او الصلع او مشاكل الشعر عامة وادعو الله ان يصل الجميع الى الرضا النفسى والمادى والصحى باذن الله

وشكرا

ابو بدر

متميز
صاحب تجربة

انا معك بكلامك وحلو انك بديت تحاول تجد حل للمشكلة من بدايتها
ورايي لو تحلل تشوف اصل المشكلة من وين جاي عشان تبدأ بالعلاج الانسب لك
بالتوفيق

برعى

شكرا ليك يا ابا بدر ويا ريت نشزف نصايئح الشباب وخصوصا اللى من مصر يدلونى على دكتور كويس فى القاهرة

برعى

ايه ده هو مفيش حد من مصر ولا ايه ؟ طب على الاقل مفيش حد عارف ينصح بأدوية معينة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ابو بدر

متميز
صاحب تجربة
اخ برعي رايي تنزل موضوع جديد تكتب حالتك كامله واي مشاكل انت مريت فيها ويكون شرحك وافي وتكتب عنوان موضوعك كدا
( طلب استشاره من اخصائيين بمركز ادمه او المراكز الاخرى مشكورين والاعضاء الكرام )
ولاتنسى تضيف صور لك

بالتوفيق

متحمسه

عضوة متميزة
برعي
من جد مصري
نقول مصري للدوافير اي الشطار عندنا
الحين وش دراك عن هجين امك وعمانك وتسذا
وقسم انك فله شمعه منوره
يعني تحللون كل ابو شيء
موب زينا والله مادري وش هجين امي ولا ابوي ولا عماني ولا خوالي
انتم خطيرين ماشاء الله تبارك الله
بالتوفيق برعي
وانت لساتك صغنن يعني حاول تشوف لك دكتور كويس وانتم ماشاء الله
يامصر كولوك دكاتره ومهندسين واللازي منوو
بالتوفيئ يارب

برعى

شكرا ليك ابو بدر وهحاول انفذ نصيحتك باذن الله

برعى

وشكرا ليكى يا متحمسة والله كلك ذوق بجد وباذن الله ربنا يوفق الجميع

جوليت

Member
اخ برعي انا سوريه لكن اقيم في السعويه يعني لقيت الك جاره !!!
المهم انا حالتي متلك وراثي التساقط ،،وانا كمان بدي الوقايه وجربت كتير ادويه الي منها المينوكسيديل لي ماانصحك في ابدا اسمع انا كنت متلك ولما استعملت المينوكسيديل وسبتو زاد التساقط اضعافا مضاعفه اقسم بالله ماانصحك في حتى لو نصحك في اشطر دكتور حالتك ماتحتاج مينوكسيديل
انصحك بالحاجات الطبيعية متل الزيوت زيت الجرير،، الخروع،، السدر السدر جدا جدا جدا مفيد للتساقط على حسب اطلاعي بالعم قوقل بس المهم يكون اصلي ولاتستعمل كيماوي ابدا متل المينوكسيديل والله بتكون بداء بتصير باتنين هي نصيحتي ووجهة نظري لاني انا متلك تماما وهلق بستخدم مستحلب الاثميدين مجموعة زيوت طبيعية وبدور على السدر الأصلي انشاله بلقي وبجيبو وانشاله يااارب بلاقي نتيجه حلوه
تفائلو بالخير تجدوه

أعلى