bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

لاصحاب الخبرة فقط اريد هان اعرف هل بعد عملية الزراعة مستحب استخدام مينوكسديل ام لا ؟

jhadkj

Member
سلام عليكم ورحمة الله كنت بس محتاج اعرف من اصحاب الخبرة هل من مستحب ان استخدم مينوكسديل بعد زراعة علما بانى مش حابب استخدمة بس همشى ع حبوب بايوتين 10000 و مالتى فايتمن سينتروم وابرة prp كل شهر وانا ف يوم 14 من زراعة الشعر حاليا اود الرد من اصحاب الخبرة فقط

رد: لاصحاب الخبرة فقط اريد هان اعرف هل بعد عملية الزراعة مستحب استخدام مينوكسديل ام لا ؟

اخوي المونيكسيدل بعد الزراعة يستخدم للشعر المزروع لتسريع نموه وتقويته وتقد تتركه بعدها لاكن الشعر الغير مزروع عشان يحافظ عليه من التساقط ولو تركته رح تلاحظ نتائج عكسية لو ماعندك تساقط وراثي لاتستخدمه اكتفي فقط بالفيتامينات

رد: لاصحاب الخبرة فقط اريد هان اعرف هل بعد عملية الزراعة مستحب استخدام مينوكسديل ام لا ؟

انصحك تستخدمه بعد الزراعة .. وتتفاهم مع الدكتور حول مدة الاستخدام ، غالب الدكاترة ينصحون باستخدامه

jhadkj

Member

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة (عبدالعزيز)
اخوي المونيكسيدل بعد الزراعة يستخدم للشعر المزروع لتسريع نموه وتقويته وتقد تتركه بعدها لاكن الشعر الغير مزروع عشان يحافظ عليه من التساقط ولو تركته رح تلاحظ نتائج عكسية لو ماعندك تساقط وراثي لاتستخدمه اكتفي فقط بالفيتامينات

لا انا عندى صلع وراثى وعملت عملية وانهاردة يوم 14 بس انا مش حابب استخدم مينوكسديل بس هعمل لنفسى كورس قلت هاخد طول سنة ابرة prp كل شهر مع فيتامين بايوتين 10000 حبة كل يوم ومع حبة من فيتامين سنتروم اية رايك كورس دة مش افضل من استخدممينوكسديل لانى بكرة جدا

jhadkj

Member

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إبراهيم 1407
انصحك تستخدمه بعد الزراعة .. وتتفاهم مع الدكتور حول مدة الاستخدام ، غالب الدكاترة ينصحون باستخدامه

بص انا محدشنصحني فية انا بس من كتر ما بعمل سيرش ع موضوع زراعة وكدة بس حبيت ابدلة بكوس دة افضل وقلى رايك ف كورس قلت هاخد طول سنة ابرة prp كل شهر مع فيتامين بايوتين 10000 حبة كل يوم ومع حبة من مالتى فيتامين سنتروم اية رايك كورس دة مش افضل من استخدممينوكسديل لانى بكرة جدا

البلازما فاعليتها تختلف من شخص لاخر عشان كذا نتائجها غير واضحة طيب جرب الكورس لو مانفع ارجع للمونيكسيدل

بعض الدكاترة ينصح في استخدام المينوكسيدل بعد الزراعةعلى الشعر المزروع لمدة شهرين فقط لتحفيز نمو الشعر ...وأنا مع كورسك البلازما تفيد الشعر المزروع وتحفز نموه وكذلك البايوتين ...بالتوفيق

ahmeed86

Member

انا لم يتم نصحي بالموكسيدل من قبل المركز

alfasil55

Member

انا باكتب تجربتي ولكم الحكم

انا عملت زراعتين الرزاعه الاولى كنت استخدم بخاخ من المكرز من ضمنه المينوكسديل

استخدمته لمده ثلاث اشهر

الشعر بعد الزراعه الاولى كان ثابت وقوي

بعكس الزراعه الثانيه اللي ما استخدمت فيها البخاخ

كان الشعر مره باهت وخفيف وتساقط بعد ذلك

يعني نسبه استفادتي من الزراعه الثانيه كانت قليله جدا

أعلى