bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

استفسار عن حل مؤقت لحين الزراعة

mohamedshaban

السلام عليكم و رحمة الله

انا شاب عندى حاليا 23 سنة و كعادة معظم الشباب اعانى من الصلع الوراثى و انا ناوى ازرع ان شاء الله بس مش قبل 4 سنين من دلوقتى و الصع عندى باين اكتر فى منطقة الجوانب و منطقة التاج و بقيت على طول بحلق شعرى على 2 او 1 عشان لما بيطول بيبان جدا الفراغات و الصلع
المهم انا عارف ان الناس هنا خبيرة فى موضوع العلاجات
بس انا مش عايز علاج للصلع ولا علاج للانبات انا بس عايز استفسر على علاج يبطى من عملية لتساقط دى لحد ما نشوف موضوع الزراعة و يا ريت يكون بعيدا عن المينكسيدول و البروبيشيا و الحاجات اللى من النوع دة
هل فى علاجات مغذية للشعر و تحفز الشعر و تنشطه بحيث الصلع اقدر ابطئه شويه زى اللوشونات كدة اللى زى سورسير و كامينوموتو و الحاجات دى
و هل ابر الميزوثيرابى ممكن تساعدنى فى انى ابطى عملية الصلع دى حاليا لحد ما ازرع
انا الصلع عندى لسه منتشرش فى راسى كلها هى الجوانب و التاج بس بصورة ملحوظة فكنت عايز احافظ على الباقى دة لحد الزراعة
و لكم جزيل الشكر

ولد نجد 1

Active Member
رد: استفسار عن حل مؤقت لحين الزراعة

للاسف مافيه شي يبطىء التساقط الوراثي الا المنكسيديل والبروبيشيا والاشياء الملحقه بها والتي تحتوي على نفس المادة والتركيبه اما اللوشانت والكريمات والسوائل الاخرى ماتنفع بالتساقط الوراثي الا اذا كانت تحتوي على منكسيديل ويكون غير مكتوب بالموكونات احيانا يطرح بالسوق زيت او تونك او كريم ويدعي وقف التساقط وانه طبيعي فلما يكشف عنه يوجد به نسبه من المنكسيديل وغير مكتوب بالنشره فاحسن حل لك انك تستمر بحلاقه الشعر مع انه اصلا الحلاقه لاتوقف انتشار الصلع الا نفسيا ومظهريا يعني بالحلاقه يكون غير واضح فقط وهو في الحقيقه ينتشر ببطىء انت جرب حقن البلازما لعل وعسى تؤخر وهي احسن من الميزثرابي على الاقل انها نفس عينه الدم لديك لان الميزثرابي قد يحتوي على منكسيديل وبعدين اذا انت بتزرع الشعر عادي خله يتساقط عشان تعرف لاي مرحله توصل لها حتى لاتضتطر تزرع اكثر من مره

mohamedshaban

الف الف شكر اخى ولد نجد على ردك السريع و المفيد فعلا انا اتجاهى اكتر للابر و حشوف موضوع البلازما دة ان شاء الله

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedshaban
الف الف شكر اخى ولد نجد على ردك السريع و المفيد فعلا انا اتجاهى اكتر للابر و حشوف موضوع البلازما دة ان شاء الله

رايي انه مافي فايده انك تحاول تبطىء الصلع حتى لو قدرت
في النهايه راح يتساقط بيتساقط .
احسن شي تخلي الشعر يتساقط ويطلع الشكل النهائي وبعدها تزرع.

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ..اتفق مع الاخوان ؛
نصيحة من مجرب ، اذا تأكدت أن عندك صلع وراثي لا تضيع فلوسك على علاجات مالها أي فائدة أبدا .
أخوك في الله قبل ما يزرع صرف مبالغ تفوق قيمة الزراعة نفسها على علاجات ؛ ما فيه علاج في السوق ما خذته ، من كامينوموتو ل فيتشي ل hairgensis ل انبولات الصبار ، خذت لي جميع الفيتامينات الممكنة ؛ بانتوجار و برايورين و B6 والزنك وفيتامينات للشعر مكونة من الحلبة وغيرها مكونة من السمك ، جميع العلاجات الشعبية استخدمتها مثل الحنا والسدر والبصل والثوم عشبة الكثيرة واكليل الجبل والحلبة وغيرهااا كثير ، طبعا الزيوت حدث ولا حرج ؛ زيت الزيتون وجوز الهند والثوم وزيوت هندية وزيوت باكستانية ..
بعد 3 سنوات من بداية تساقط الشعر ؛ اكتشفت اني لو جمعت هذي المبالغ وزرعت شعري كاان أفضل وأوفر بكثييير ..
الحمدلله على كل حال
انت لا تكرر اخطائي ؛ ما عليك من اللي تشوفه ف النت ولا اللي يقوله الصيدلاني .. تخيل ؛ دخلت صيدلية مشهورة عندنا عشان اشتري فيتامين ؛ الصيدلاني عطاني فيتامين معين وقال لي هذا بيكثف وبيوقف تساقط شعرك حتى لو كان عندك صلع وراثي .. للأسف ، الغالبية ماخذينها تجارة ويلعبون على حسابنا

نايف9999

Member

نفس ماصر معي خسرت مبالغ على الاعلاجات والاوبر
وخر الاكلام عملت زراعه
كلها مجرد تسويق
ذالصلع الوراثي لازم عمل زراعه

السلام عليكم نعم نفس الكلام حقن البلازما ومعروفة كذلك بي ار بي ,جيدة طبيعية ومغدية للبصيلات ، وغذا كنت ترغب في أن تنتظر سنين حتى يتساقط كله ،أو إلى أن تتداكد ان الصلع حينتشر فممكن كذلك صبغ الفروة المجهري ,لكن في كل الاحوال إستشارة الطبيب المعروف تعطيك النصيحة الجيدة في حالتك وفي دبي وابو ظبي توجد عيادات ممتازة لها سنوات تعمل في زراعة الشعر وكذلك علاجه وتقويته ,ويقدمون الإستشارة المجانية ،يعني فرصة تستشير وتخبرنا باللي قالولك عليه

spring80

Member

انا ايضا صرفت في العلاجات والادوية اكثر من ثمن الزراعة ولم ينفع اي شيء ، وبالنهاية زرعت والحمد لله راضي على النتيجة . نصيحتي انتظر لاكتمال الصلع واعمل زراعة ثم خذ الفيتامينات ومقويات الشعر ، الفيتامينات بعد الزراعة وليس قبلها يا اخي والا هدر للفلوس

أعلى