bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

استفسار في تساقط شعر لمدة سنة كاملة تساقط ومتابع مع دكتور

المصراوي

السلام عليكم ورحمة اللهاولا هاكتب الروشتات كلها والمتابعات من بداية السنة حتي الان
3 زيارات + 3 استشارات لنفس الدكتور الجلدية

اول زيارة
Hairtone كبسول بعد الغذاء يوميا
TUPAIR HAIR دا 6 بخات يوميا قبل النوم
Silkren Gel Cream دهان صباحا

الاستشارة
شامبو Seleno care الاستخدام يوم بعد يوم

تاني زيارة
vitatron كبسول بعد الافطار يوميا
Tress Hair oil دا 6 بخات مساءا قبل النومvividol Cream دهان لفروة الراس صباحا
shampoo ketoral الاستخدام يوم بعد يوم

الاستشارة
Hair Plus back 5% دهان 6 بخات للفروة كلل مساءا يوميا

تالت زيارة واخرهم من شهر
TUPAIR HAIR دا 6 بخات مساءا يوميا
Pantogar مصري كبسول بعد الفطار وكبسول بعد العشاء يوميا
Aloekita Shampoo استخدام يوم بعد يوم

الاستشارة من اسبوعين
Silkren Gel Cream دهان للشعر صباحا

دا كل الزيارات للطبيب
قبل كل حاجة اعتقد انه ممكن يكون موضوع نفسي لان الخففان الي عندي مش عند اي اخ اكبر مني ولا حتي والدي
اول زيارة
كان شعر راسي من ورا بدأ يخف ويبان الصلع
استخدمت علاج اول زيارة بانتظام الشعر رجع يتقل تاني وبالذات من خلف الراس وكان عندي مشكلة قشرة كتير وحاجات لازقة في الراس بتتشال بصعوبة فكتبلي شامبو Seleno care
كنت استخدم قبله Seler Anti dandruff Shampoo لفترة

تاني زيارة
بس بعد كدا بدأ يخف تاني ورحت للدكتور تاني زيارة كتبلي علي Tress ودا وقع شعري بعد مرات بسيطة فبطلت استخدامه ورحت استشارة كتبلي هير باك بلس 5% وقالي لازم استخدام مدي الحياة دهنت منه مرتين وبطلته عشان خفت ابطله شعري يقع تاني وقعدت كذا شهر علي فيتامينات فقط
وكان عندي نفس مشكلة القشرة وغير النوع لshampoo ketoral ودا ما استخدمته لان الصيدلي قال نفس المادة الفعالة في شامبو Seleno care

تالت زيارة والاخير
كتبلي نفس العلاج الاولاني وانا حاليا عندي مكان فاضي بس مش اوي في وسط الرأس ومن الجوانب من امام جمب واحد خافف عن التاني جدا رغم انه نقص الشعر مش بيبان اوي بس خافف لقوة الملاحظة
ونفس مشكلة القشرة فكتبلي Aloekita Shampoo نوعا ما شايفو كويس بس لسه فيه قشرة

مع العلم انا منتظم علي العلاج الاخير جدا اذا كان الكبسول او الدهان يوميا او شامبو يوم بعد يوم

وعملت تحاليل دورية في شهر 8 الي فات
وكانت دي النتائج
Haemoglobin 13.30 g/dl
RED CELL Count 4.84 x10^6 / ul
P.C.V (H.C.T) 42%
M.C.V. 87.19 fl
M.C.H. 27.48 pg
M.C.H.C. 31.52 g/dl
RDW. 13.20%
MPV. 6.50 fl
PDW. 10.60
Platelets count 269 x10^3/ul
Total leucocYtic count 5.70 x10^3/ul

DIFFERENTIAL LEUCOCYTIC COUNT :

STAFF : 0%SEGMENTED : 28%
MONOCYTES 13%
EOSINOPHILS 8%
BASOPHILS 0%

وانا الان لي شهر استخدم علاج الزيارة الاخيرة ما عدا الكريم لان كنت حلقت والصيدلي قالي احط منه لما شعري يكبر عشان بيوقف المسام

واستشرت دكتور علي النت
وكانت الاستشارة كالتالي

مينوكسيديل 6 بخات مساءا قبل النوم - هات بيروفورما لانه متوفر علي طول وكويس
فيروترون وهاي بوتانسي قرص من كل واحد بعد الغداء
داندل شامبو 3 مرات اسبوعيا
بلاش كريمات علي شعرك افضل

منتظر منكم النصايح الاخيرة وشكرا

رد: استفسار في تساقط شعر لمدة سنة كاملة تساقط ومتابع مع دكتور

اخوي للاسف الدكتور الي تعالج عنده هذا قاعد يجرب عليك اشياء كثرة وهذا اكبر خطأ لان الجسم مايتقبل اكثر من مادة وليست نفس الفاعلية اغلب التحاليل المذكورة هي تحاليل الدم ومكوناته كريات الدم البيضا والحمراء واهم تحليل حق تساقط الشعر لم تذكره او ماسويته الي هو مخزون الحديد (ferritin) وتحليل الغدة الدرقية TSH فهي مسؤولة عن تساقط الشعر السؤال هل يوجد لديك تاريخ وراثي بالصلع من العائلة؟ اذا الجواب نعم فالتساقط وراثي عندك اذا ماعندك تساقط وراثي سو التحااليل الي ذكرتها لك وان شاء الله تتحسن عندك الامور

المصراوي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة (عبدالعزيز)
اخوي للاسف الدكتور الي تعالج عنده هذا قاعد يجرب عليك اشياء كثرة وهذا اكبر خطأ لان الجسم مايتقبل اكثر من مادة وليست نفس الفاعلية اغلب التحاليل المذكورة هي تحاليل الدم ومكوناته كريات الدم البيضا والحمراء واهم تحليل حق تساقط الشعر لم تذكره او ماسويته الي هو مخزون الحديد (ferritin) وتحليل الغدة الدرقية TSH فهي مسؤولة عن تساقط الشعر السؤال هل يوجد لديك تاريخ وراثي بالصلع من العائلة؟ اذا الجواب نعم فالتساقط وراثي عندك اذا ماعندك تساقط وراثي سو التحااليل الي ذكرتها لك وان شاء الله تتحسن عندك الامور

الاخوة لا الاب من الخلف خفيف ومن الجوانب من الامام خفيف
ابو والدي اه لديه صلع
المشكلة انه شعري ما وقع غير لما بقيت مضايق من سنة بسبب المشاكل مع العلم لسه بردو النفسية مش كويسة
الان التساقط خف من بعد اخر حلاقة يكاد لا يذكر بس من منتصف الشعر عند التدقيق فيها نري انه الشعر خفيف ومن الجانب الايمن من الامام خافف بردو ومن الخلف خافف شوية

الان ما هو المطلوب ؟ اعمل التحاليل الي حضرتك قلتها
استمر علي اخر علاج للدكتور TUPAIR HAIR مع بونتجار والشامبو
او اخد العلاج الجديد لمادة مينوكسيديل والكبسولات الجديدة والشامبو الجديد ؟

بأنتظارك
شكرا

اخوي طبيعي النفسية تلعب دور في تساقط الشعر اذا تبي تحافظ على شعرك من التساقط استخدم المونيكسيدل ويفضل الروجين الامريكي وحبوب برايورين لاكن لازم تستمر على المونيكسيدل مدى الحياة مرتين في اليوم ولو تركته رح يتساقط عندك الشعر انتبه تتركه واعمل التحاليل الي قلتها لك ممكن تكون هي السبب في التساقط كان الله في عونك

المصراوي

اقتباس:
اخوي طبيعي النفسية تلعب دور في تساقط الشعر اذا تبي تحافظ على شعرك من التساقط استخدم المونيكسيدل ويفضل الروجين الامريكي وحبوب برايورين لاكن لازم تستمر على المونيكسيدل مدى الحياة مرتين في اليوم ولو تركته رح يتساقط عندك الشعر انتبه تتركه واعمل التحاليل الي قلتها لك ممكن تكون هي السبب في التساقط كان الله في عونك

جزاك الله خيرا يا دكتور
المونيكسيدل ويفضل الروجين الامريكي وحبوب برايورين
انا كان عندي مشكلة مع مادة المونيكسيدل بس حاليا بعد ما شعري خف جدا هو التساقط انتهي مبقاش زي الاول بس مشكلتي مع المكتوب حاليا
المونيكسيدل الامريكي صعب اتواصل عليه لانه غالي جدا
وحبوب برايورين غالية جدا بردو
بس فيه حاجات مصري من المونيكسيدل وفي منتجات فيتامينات مصري زي البوتنجار وسعرها معقول
وبالنسبة لللتحليل هحاول اكون عامله انهاردة ان شاء الله لو المعمل فاتح او بكرا بالكتير
سؤال بس في التحاليل المطلوبة لازم اكون صايم او عادي اكل ؟

شكرا جدا ليك

حياك الله باي وقت بس انا مش دكتور حبيبي بالنسبة للتحليل لا مو شرط تكون صايم

المصراوي

اقتباس:
حياك الله باي وقت بس انا مش دكتور حبيبي بالنسبة للتحليل لا مو شرط تكون صايم

راح اعمل التحليل صباحا لان المعمل قافل اليوم وهادرج النتائج هنا ان شاء الله ولعله يكون خير

ولد نجد 1

Active Member

مصراوي بصراحة كل هالزيارات والادوية والدهانات والشامبوهات مالها داعي للاسف لو وفرت فلوسها وجبت منكسيديل روجين الرغوة مثل ماقال المشرف وتطلبه من الانترنت ارخص كان بالعكس وفرت فلوس بدل صرفها على الادوية والعلاجات المذكوره .. اما قصة الوراثة فانت قلت ابوك عنده شويه صلع من ورى وقدام وجدك اصلع فخلاص انت اخذت الجين الورراثي منهم مو شرط كل الاخوان ياخذونه يكفي واحد او حتى بنت احيانا مو شرط ولد بس البنت يخف شعرها ولا تصل للصلع الكلي وقصه بدايه التساقط مع المشكلة النفسيه فالجين الوراثي كان موجود وربما خامل لحين حصلت لك المشاكل وبدات شراره التساقط واشتغل الجين الرواثي فالان الي حصل حصل وحدث قدامك خطوة وحلين فقط الخطوة وهي مهمة جدا تروح مستوصف او معمل طبي وتطلب تحليل دم لكل شي يخص الشعر منها مثلا الحديد والغدة الردقية وفيتامين دال والبعض يحلل هرمون الذكورة وهو ليس مهم وبعضهم يحلل الزنك والزنك حليله غالي بس مههم للشعر بس المهم الحديد والغدة وفيتامين دال . ولو اكلك مش كويس ممكن تحلل البيوتين و b12 .. هذي الخطوة وهي التحليلات. يعدها راح تعرف لو عندك نقص شديد فيها فالتساقط ربما يكون منها لو كل شي سليم او قريب من السليم فالتساقط وراثي من جهه الاب والجد وربما تصل لمرحله الاب فقط فيتوقف وربما يكمل طريقه لحتى تصل للجد الله اعلم.

اما الحلول .... فهي العلاجات وهي ثلاثه اشياء او نقول اربعه لو تقدر ماليا
1- منكسيديل يفضل الروجين الرغوة
2- بروبيشيا او نوبيشيا او بروسكار كلها واحد البروبيشيا امريكي النوبيشيا مصري وكلها قياس 1 ملجم حبه باليوم فقط اما البروسكار قياس 5 ملجم تكسر الحبه لاربعه اقسام وياخذ كل ويوم ربع حبه وهي ارخص واوفر .. ولكن لازم تعرف ان البروبيشيا واخوتها حبوب تتدخل بعمل الهرمون الذكوري او الهرمون المنشق منه وربما يحصل معها اثار جانبيه تتعلق بالانتصاب والشهوة وقله السائل المنوي ولكنها تعتبر اقوى العلاجات لحمايه الشعر من تاثير التساقط الوراثي .. وتكلمنا بالمنتدى عنها كلام كثيررر جدا تحصل مواضيعها بقسم اسئلة واجوبه او قسم الادوية والعلاجات .
3 - الفيتامينات مو شرط البرايورين مع انه يعتبر اقواها وافضلها ولكن عادي اي فيتامين يسد الحاجه ويكون متوفر فيه الحديد والزنك والبوتين والفيتامينات تؤخد مع المنكسيديل لتعطي نتائج اقوى وتستخدم كورس لمده 3 اشهر ثم يتوقف شهر او 50 يوم حتى يرتاح الجسم ويعود اليها ثانيه انفس النوع او نوع اخر لمده 3 اشهر وهكذا.
4- جلسات البلازما ليست ضرورية لو المنكسييل والفيتامينات جابت النتائج ولكن هي تدعم نجاح الادوية 3 جلسات توزع على 3 اشهر بعدين جلسه كل شهرين ثم جلسه كل اربعه اشهر واخر شي تخليها كل سته اشهر جلسه وتستمر بكذا..

اما القشرة فانصحك بنوعين شامبو لو موجودين بمصر
1- شامبو نيزورال للقشرة بلجيكي الصنع
2- شامبو سيباميد للقشرة الماني الصنع وهو طبي موثوق فيه
وطريقه استخدام شامبوهات القشرة بعد تبليل الشعر يوخذ بكف اليد من الشامبو يدلك على فورة الراس ويترك لمده 5 دقائق ثم يشطف ويستخدم ثلاث مرات بالاسبوع فقط مثلا سبت اثنين خميس وباقي الايام شامبو عادي او شامبو اطفال وبعد ماتخف القشرة يستخدم مرتين بالاسبوع ولما تختفي يستخدم مره وسط الاسبوع وليكن الاثنين وباقي الايام اي شامبو وتستمر بكذا....

فالخلاصة من كل المضوع خطوة اولى تحليل يعدها ادوية اما منكسيديل وفيتامينات فقط او منكسيديل وبروبيشيا او احد اخوتها فقط او منكسديل وجلسات بلازما وفيتامينات ..... وشامبو القشرة معاهن كلهن لو انت شعرك دهني وتتراكم فيه القشور فهو ضروري.

المصراوي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ولد نجد 1
مصراوي بصراحة كل هالزيارات والادوية والدهانات والشامبوهات مالها داعي للاسف لو وفرت فلوسها وجبت منكسيديل روجين الرغوة مثل ماقال المشرف وتطلبه من الانترنت ارخص كان بالعكس وفرت فلوس بدل صرفها على الادوية والعلاجات المذكوره .. اما قصة الوراثة فانت قلت ابوك عنده شويه صلع من ورى وقدام وجدك اصلع فخلاص انت اخذت الجين الورراثي منهم مو شرط كل الاخوان ياخذونه يكفي واحد او حتى بنت احيانا مو شرط ولد بس البنت يخف شعرها ولا تصل للصلع الكلي وقصه بدايه التساقط مع المشكلة النفسيه فالجين الوراثي كان موجود وربما خامل لحين حصلت لك المشاكل وبدات شراره التساقط واشتغل الجين الرواثي فالان الي حصل حصل وحدث قدامك خطوة وحلين فقط الخطوة وهي مهمة جدا تروح مستوصف او معمل طبي وتطلب تحليل دم لكل شي يخص الشعر منها مثلا الحديد والغدة الردقية وفيتامين دال والبعض يحلل هرمون الذكورة وهو ليس مهم وبعضهم يحلل الزنك والزنك حليله غالي بس مههم للشعر بس المهم الحديد والغدة وفيتامين دال . ولو اكلك مش كويس ممكن تحلل البيوتين و b12 .. هذي الخطوة وهي التحليلات. يعدها راح تعرف لو عندك نقص شديد فيها فالتساقط ربما يكون منها لو كل شي سليم او قريب من السليم فالتساقط وراثي من جهه الاب والجد وربما تصل لمرحله الاب فقط فيتوقف وربما يكمل طريقه لحتى تصل للجد الله اعلم.

اما الحلول .... فهي العلاجات وهي ثلاثه اشياء او نقول اربعه لو تقدر ماليا
1- منكسيديل يفضل الروجين الرغوة
2- بروبيشيا او نوبيشيا او بروسكار كلها واحد البروبيشيا امريكي النوبيشيا مصري وكلها قياس 1 ملجم حبه باليوم فقط اما البروسكار قياس 5 ملجم تكسر الحبه لاربعه اقسام وياخذ كل ويوم ربع حبه وهي ارخص واوفر .. ولكن لازم تعرف ان البروبيشيا واخوتها حبوب تتدخل بعمل الهرمون الذكوري او الهرمون المنشق منه وربما يحصل معها اثار جانبيه تتعلق بالانتصاب والشهوة وقله السائل المنوي ولكنها تعتبر اقوى العلاجات لحمايه الشعر من تاثير التساقط الوراثي .. وتكلمنا بالمنتدى عنها كلام كثيررر جدا تحصل مواضيعها بقسم اسئلة واجوبه او قسم الادوية والعلاجات .
3 - الفيتامينات مو شرط البرايورين مع انه يعتبر اقواها وافضلها ولكن عادي اي فيتامين يسد الحاجه ويكون متوفر فيه الحديد والزنك والبوتين والفيتامينات تؤخد مع المنكسيديل لتعطي نتائج اقوى وتستخدم كورس لمده 3 اشهر ثم يتوقف شهر او 50 يوم حتى يرتاح الجسم ويعود اليها ثانيه انفس النوع او نوع اخر لمده 3 اشهر وهكذا.
4- جلسات البلازما ليست ضرورية لو المنكسييل والفيتامينات جابت النتائج ولكن هي تدعم نجاح الادوية 3 جلسات توزع على 3 اشهر بعدين جلسه كل شهرين ثم جلسه كل اربعه اشهر واخر شي تخليها كل سته اشهر جلسه وتستمر بكذا..

اما القشرة فانصحك بنوعين شامبو لو موجودين بمصر
1- شامبو نيزورال للقشرة بلجيكي الصنع
2- شامبو سيباميد للقشرة الماني الصنع وهو طبي موثوق فيه
وطريقه استخدام شامبوهات القشرة بعد تبليل الشعر يوخذ بكف اليد من الشامبو يدلك على فورة الراس ويترك لمده 5 دقائق ثم يشطف ويستخدم ثلاث مرات بالاسبوع فقط مثلا سبت اثنين خميس وباقي الايام شامبو عادي او شامبو اطفال وبعد ماتخف القشرة يستخدم مرتين بالاسبوع ولما تختفي يستخدم مره وسط الاسبوع وليكن الاثنين وباقي الايام اي شامبو وتستمر بكذا....

فالخلاصة من كل المضوع خطوة اولى تحليل يعدها ادوية اما منكسيديل وفيتامينات فقط او منكسيديل وبروبيشيا او احد اخوتها فقط او منكسديل وجلسات بلازما وفيتامينات ..... وشامبو القشرة معاهن كلهن لو انت شعرك دهني وتتراكم فيه القشور فهو ضروري.

:emoji14:
التحاليل
للاسف حللت غدة درقية و مخزون الحديد وكنت محلل الدم من شهر 8 الي فات والنتائج عرضتها فوق
وباقي التحاليل فعلا اسعارها غالية

منكسيديل
بصراحة بقلق منه انا استخدمته مرة يوم الجمعة حسيت بوجع بالراس كله :(استخدمته بالظبط حوالي 3 ل4 مرات من كام شهر تقريبا وبطلته ويوم الجمعة مرة
الكبسولات
هو لازم الكبسولات الي بتلعب في الهرمونات ؟ انا فعلا باخد فيتامينات + البونتجار بس كل دا مصري

القشرة
هي خفت عن الاول خالص مع الشامبو الي انا كاتبو فوق
(بس بينشف شعري جدا ومش عارف دا صحي او لا)
موضوع شعري دهني او لا اعرف منين ؟

بالنسبة للمصاريف المنتجات المصرية فيها مشكلة ؟ المستورد اكيد خامته احسن بس المشكلة المصاريف

جلسات البلازما
لازم استمر معاها عرطول ؟

ملاحظة حاليا حاسس انه شعري تقل دي اخر ملاحظة اليوم من الجنب الامامي اليمين الي كان خف ومن النص ومن الامام من الوسط تقريبا ومش عارف دا فعلا من استخدام منكسيديل لمدة يوم ! او من العلاج التاني الي كنت ماشي عليه

ان شاء الله ارفق لكم نتائج التحليل للغدة الدرقية + مخزون الحديد ولو احتجنا تحليل تاني هاعمله ان شاء الله

المصراوي

التحاليل serum TSH 0.9
s. FERRITIN 270

ايه رئيكم ؟

المصراوي

بأنتظاركم . . . .. . . .. .. . .

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المصراوي
التحاليل serum TSH 0.9
s. FERRITIN 270

ايه رئيكم ؟

الحمد لله نتائجك طبيعة لاكن عندك النسبة في مخزون الحديد مرتفعه شوي المعدل الطبيعي هو من 55 - 200 انت 270 راجع دكتور عشان تعرف سبب ارتفاع مخزون الحديد لان من المهم يكون في المعدل الطبيعي لاينزل ولا يرتفع
ابدأ مع دكتور يعملك كورسات لتساقط الشعر مثل جلسات البلازما او استخدم حبوب فيتامينات او المونيكسيدل لازم تحافظ على الشعر قبل لايتساقط بالتوفيق

المصراوي

اقتباس:
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المصراوي
التحاليل serum TSH 0.9
s. FERRITIN 270

ايه رئيكم ؟

الحمد لله نتائجك طبيعة لاكن عندك النسبة في مخزون الحديد مرتفعه شوي المعدل الطبيعي هو من 55 - 200 انت 270 راجع دكتور عشان تعرف سبب ارتفاع مخزون الحديد لان من المهم يكون في المعدل الطبيعي لاينزل ولا يرتفع
ابدأ مع دكتور يعملك كورسات لتساقط الشعر مثل جلسات البلازما او استخدم حبوب فيتامينات او المونيكسيدل لازم تحافظ على الشعر قبل لايتساقط بالتوفيق

شكرا ليك
انا حاليا التساقط تقدر تقول مفيش
نوعا ما حاسس بتحسن في الشعر
بس بفكر في جلسات البلازما و المونيكسيدل بصراحة بقلق منه بيعمل تنميل في فروة الرأس

بالنسبة لمشكلة ارتفاع مخزون الحديد اتابع مع دكتور ايه ؟ وهل هو خطر ام طبيعي

انا باخد فيتامينات بجانب الوبنتجار فعلا وفيها كمية فيتامينات كتير ممكن يكون دا سبب ارتفاع مخزون الحديد عندي ؟ وهل الارتفاع دا مضر

الأفضل انك تتابع مع دكتور لان مخزون الحديد يستفيد منه الجسم في الدم والحديد الزائد رح يتحول على طول للمعده ويتخزن وهذا فيه ضرر على المعده حسب مااعرف

أعلى