bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

المينوكسوديل والحكه فى فروه الرأس

WALLY

السلام عليكم انا بقالى 6 شهور ماشى بنظام مع المينوكسوديل والحياه جميله وكل شىء جميل والحمد لله ربنا كرمنى والفراغ ال فى اعلى الفروه مشكلته اتحلت بس اليومين دول بالتحديد ظهر مشكله غريبه بيحصلى تأكل بسيط فى جزء فى اعلى فروه الرأس انا حاسس انه من المينوكسوديل بس انا بقالى 6 شهور بستخدمه وعمرى ما حصلى كدا هل حد مر بنفس المشكله دى انا بين نارين انا مقدرش اوقف المينوكسوديل على الاقل لو هوقفه اوقفه تدريجى مش مره واحده وفى فكره تانيه فى دماغى انى اعمل نفسى مش واخد بالى من الحكه البسيطه دى وافضل استخدم مينوكسوديل انا لحد دلوقتى بستخدمه بس هو فى جزء فى اعلى فروه الرأس بحس انى عاوز اهرش فيه جزء صغير فى التاج بتاع الشعر لما بهرش فى المكان ده التأكل بيهدى شويه ملحوظه انا بغسل شعرى بماء فقط طول الفتر الفاتت يعنى كل يوم اغسل شعرى بماء من غير شامبو هل دى ممكن تكون المشكله ان فى شىء مترسب فى فروه الرأس من المينوكسوديل ممكن يكون فيروس هل انا محتاج شىء مطهر للمكان البيحصل فى الحكه دى :emoji30::emoji30::emoji30:

رد: المينوكسوديل والحكه فى فروه الرأس

اخي ياليت ترفق صورة افضل عشان تتضح الصورة لدينا

محمد ..

Member

انا اللي اعرفه ان اذا حصلت حكة
يكون الاستخدام مرة وحدة في اليوم بدل مرتين
يعني بعس بالليل من غير الصباح
هذا حسب افادة الاطباء

ولد نجد 1

Active Member

من الاثار الجانبية للمنكسيديل ظهور حكة احيانا تكون مستمره واحيانا تكون من وقت لوقت على حسب نوع المنكسيديل انت تقدر تغير نوع المنكسيديل مثلا عندك نوع الروجين الامريكي الرغوه هذا الاصلي وهذا منتج الشركة الاصلية للمنكسيديل روجين رغوه وفيه روجين سائل بخاخ بس الرغوه اقل اضرار جانبية وربما تختفي الحكة مع استخدامه لكن انتبه انتبه واحذر وحط تحتها الف مليون خط احذر تترك المنكسيديل وهو جايب معاك نتيجة ومطلع الشعر لاتخليه ولا تخفف الجرعه خليك نفس السيستم بالضبط لاتعلب يمين ويسار لان المنكسيديل ماله امان تلعب فيه يلعب فيك لاتصدق احد ولا اكبر دكتور بالدنيا لو يقولك تقدر تتركه بالتدريج مو صحيح لو تركته بالتدريج شعرك راح يروح بالتدريج برضو غير النوع وارتاح اما مساله غسيل الراس صراحه غلط عليك وفعلا لو بس تغسل بمويه راح يترسب المنكسييدل بفروة الراس ويكون طبقة قشريه لازم تستخدم شامبو طبي مع الغسيل مره وحده باليوم بس او تستخدم شامبو مضاد للقشرة مثل شامبوا نيزورال هذا تستخدمه ثلاث مرات بالاسبوع بس لما تبلل شعرك تحطه وتفرك خفيف وتخليه على الشعر خمس دقايق يتغلغل بفروه الراس ويذيب القشور ويطلعها بعد خمس دقايق او ثلاث دقايق تغسله وتخلص الشور وتطلع ثلاث مرات بالاسبوع فقط وبعد اسبوعين او شهر راح تختفي او تخف القشور والحكه ممكن تروح لان يمكن سبب الحكه تراكم ماده المنكسيديل بفروة الراس وانت اصلا ماتغسلها ولو تبي رأيي جرب اول شامبو نيزروال ثلاث مرات بالاسبوع وباقي الايام اغسل بمويه عادي او شامبو الاطفال جونسون جرب شهر شوف لو راحت الحكه استمر بالنظام هذا لو ماراحت بتكون كسبت انك نظفت فروه الراس من القشره وارجه فكر بتغير نوع المنكسيديل واختار الرغوه افضل نوع الروجين او اي نوع رغوه

WALLY

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عزيز الخلف
اخي ياليت ترفق صورة افضل عشان تتضح الصورة لدينا

انا شعرى طويل ف مش قادر احدد هل فى احمرار فى فروه الرأس او لا بس انا هجرب النهارده مستخدمش المينوكسوديل غير مره واحده فقط بليل وهغسل شعرى كل يوم بشامبو طبى بعد وضع المينوكسوديل مثلا ب ساعتين واجرب لانى انا لما استخدمت المينوكسوديل استخدمته من غير وصف طبى وبقالى ست شهور بستخدمه ومفيش اى مشاكل بس بقالى اربع ايام بحس انى عاوز اهرش فى الاجزء ال بحط فيها مينوكسوديل انا بحط المينوكسوديل فى منتصف الرأس فقط وهو ده الجزء البيحصلى فى حكه بسيطه لما بهرش فيها شويه بتسكت الحكه

أعلى