bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

من وين أشتري بروبيشيا

the_count

Member
السلام عليكم ،

شخباركم شباب ، سؤالي بسيط ، من أي صيدلية أقدر أشتري بروبيشيا في المملكة؟؟

وهل الصيدلي يرضى يعطيني بدون وصفة طبية؟؟

كم سعرها ؟؟ وشلون شكل العلبة يا ليت تفيدوني؟؟؟

كم حبة ناخذ في اليوم؟

مشاري3

Member
ياهلا اخــوي the_count ان شاء الله الشباب مايقصروا معاك

عن نفسي ماقدرة اخذها الا بوصفه من الدكتور وبنصيحه واصرار منه .. واخذتها بما يقارب 1000 ريال لست اشهر يعني عبوتين

وحبه واحده تاخذها باليوم فقططططط

والخطوره اشوفها بس نكمن لو متزوج وزوجتك حامل لاتقاربها الا بحصانه اي الواقي لانها قد تسوي تشوهات للجنين وتظر باعضاءه التناسليه ومو بس من خلال السايل المنوي حتى لو مسكت حبة البروبيشيا باليد خطرررررر يعني الحلووووو مايكملشش
وهذا رابط لاضراره http://www.propeciasideeffects.com/

وهذا شكله

والنتيجه شبه شبه مضمونة .. يعني 9 من عشر اشخاص نفعهم هالدواء في ايقاف تساقط الشعر واثنينه من ثلاثه طلع لهم شعر يديد في اماكن التصحر

the_count

Member
يا هلا أخوي ،

تسلم على هالمعلومات القيمة ، أبي أعرف من وين أشتريها في كل الصيدليات موجودة؟؟

وإذا هي بهالخطورة ليش دكتور بسام يوصفها لينا؟؟

خصوصا ان لازم نداوم عليها لمدة طويلة يعني ؟؟ لسنوات صح ؟؟ فمو معقولة إن واحد ما يمارس حياته الجنسية !!

مشاري3

Member
والله للاسف انا شريته بعد الزراعه وقلت بستخدمه لست اشهر وبستخدم من بعدها ريفايفوجين

لمحه على ريفايفوجين
----------
هذا الدواء يعمل بنفس الية بروبيشيا .. كونه يستهدف المسبب الرئيسي للصلع وهو هرمون دايهيدروتيستستروون

بس الفرق بينه وبين بروبيشيا .. ان هذا ما له اي اعراض جانبية كونه يستخدم استخدام موضعي على فروة الراس مو حبوب ... واعتقد مكوناته غير

هالمستحضر عبارة عن سائل ينحط على الراس لمدة ثلاث ساعات .. ونتائجه الايجابية مشابهة الى حد كبير لنتايج بروبيشيا الايجابية .. بس بددون الاعراض الانسحابية كما ذكرت

شخصيا تكلمت مع اكثر من شخص استخدم هالدواء ومدح لي اياه كثيرا حيث سساهم اسهام كبير في زيادة كثافة الشعر بشكل ملحوظ من اول 3 اشهر من الاستخدام .. والبعض نبت لهم شعر يديد

عيوبه

سعره الغالي حوالي 500 ريال لثلاث اشهر
وحاليا الاخ احمد احمد من مصر مسجل معانا بالمنتدى يستخدم الريفوجين ياريت يطرح لنا النتيجه
===================
والله خوفني شوف الرابط لاحد مستخدمي البروبيشيا قسم قسمات شي مخيف

http://www.almostshar.com/web/Consult_Desc.php?Consult_Id=13417&Cat_Id=8
==========
واعتقد بالمملكه يكون اسم البروبيشيا
1-بروسكار proscar

===========
عن نفسي ان شاء الله بعد الكورس مايخلص بسوي مقاطعه للبروبيشيا نهائي مو معقول عشان شي نخرب شي اهم منه هههههههه وياريت الاخوه لاي جربوا ال ريفايفوجين يفيدونا من تجاربهم

أ م ل

عضو مميز
ما أعرفه أن البروبيشيا موجود محليا تحت مسمى بروسكار ، و هو متوفر في كثير من الصيدليات ، و سعره لا يتجاوز 120 ريال , و لايشترط الصيدلي و جود وصفة ، و مقدار الجرعة حسب توجيه الطبيب .

فيصل

البروبيشيا موجود بنفس مسماه ولكن لايوجد في كل الصيدليات يوجد في الصيدليات الكبيره فقط
وبنسبه لسعره 183 ريال ويوجد فيه 28 حبه
انا اشتريته بنفسي هذا الاسبوع يعني المعلومات اكيده بأذن الله .

ahmed.ahmed

Member
انا حابب اقول حاجه يا جماعه بالنسبه لسعر الريفايفوجين والبروبيشيا ..
لو حد ليه اقارب او معارف فى مصر سعر البروبيشيا ( النوبيشيا ) ب 18 جنيه العلبه بها 3 شرايط كل شريط به 10 حبات يعنى لو هتستخدم كل يوم حبه هيكلفك 12 ريال سعودى تقريبا ف الشهر وهو هو نفس المفعول بس الفرق ان دى تسعيره الجهات المختصه للادويه فى مصر ..
بالنسبه للريفايفوجين ب 196 جنيه مصرى ...
فى حاجه كمان عاوز افرق بين البروبيشيا والريفايفوجين ...
الريفايفوجين هو نفس عمل البروبيشيا وده كلام الدكتور اللى عملت عنده العمليه وكلام دكاتره الصيدليات بس الفرق انه ملوش اعراض البروبيشيا حتى انا اخر مره لما روحت الدكتور من يومين قالى اوقف البروبيشا نهائى خلاص لانه شاف ان الشعر المزروع مش فى حاجه للبروبيشيا تانى وقالى استخدم الريفايفوجين على المناطق اللى مزرعناش فيها عشان تكثف ويقل التساقط فيها يعنى بدل م استخدم البروبيشيا وتضرنى اعراضه الجانبيه ويقف التساقط ويكثف باقى الشعر لاء اوقف البروبيشيا واستخدم الريفايفوجين اللى ملوش اعراض البروبيشيا وف نفس الوقت هيقف التساقط ويكثف باقى الشعر وانا ان شاء الله هعمل موضوع عن الريفايفوجين بس لما اجمع اكبر قدر من المعلومات عنه والموثوق بها اكيد ..
وعاوز اقول حاجه كمان والله الدكتور قالهالى من يومين بسئله بقله هو انا ليه مش بستخدم المينوكسديل وان حضرتك موصفتهوش ليا .. قالى ببساطه هتتعب معاه اه هيبنت شعر ف راسك انت مش شايفه لانه خفيف اوى ومش هتشوفه الا لو قربت من المرايا اوى اوى اوى اوى هيساعد ف ظهوره وهيكبر بس مجرد مهتوقفه هيفع تانى غير ان المينوكسديل مش بيحمى شعره الراس من الهرمون الذكورى يعنى مجرد م الشعره هتظهر وتبان وتوقف العلاج هيوصله الهرمون الذكورى ف هيوقعه تانى ..
ف انا شايف ان الريفايفوجين من تجربه شخصيه اولا انا بستخدمه بئالى شهرين ونص تقريبا التساقط قل جدااااااا وبحس انى لما بحطه على راسى انه بيكثف الشعر وبيعطى الشعره طبقه سميكه للشعره بس مكدبش عليكو انا بصراحه ملاحظتش لسه ان فى شعر نبت لان مكتوب فى الروشته بتاعته وكلام الدكتور ان ..
من شهر الى 3 شهور يقف تساقط الشعر ..
من 3 شهور ل 6 شهور يبنت الشعر الجديد ..
من 6 شهور الى 12 شهر يطول الشعر الجديد ويكون سميك ..
ولافضل النتايج لازم نكمل لحد 18 شهر وبعد متخلص ال 18 شهر تبدا تستخدمه من 3 مرات الى 5 مرات ف الاسبوع ..
انا عاوز اقلكو انى دلوقتى وقفت البروبيشيا وقالى الدكتور كمل على الريفايفوجين على اد متقدر لافضل النتايج ....

يعنى لك ان تتخيل باستخدام المينوكسيدل شعره تظهر وتنبت من جديد ومجرد ميوصلها الهرمون الذكورى هتقع تانى ..
ولك ان تتحيل ان باستخدام الريفايفوجين شعره تظهر وتنبت من جديد وفى نفس الوقت تكون محميه من الهرمون الذكورى ف تكون غير قابله للتساقط ..
وكملعومه عامه اى علاج للشعر يحتاج لفترات طويل قد تصل اللى 12 شهر حتى تحصل على النتائج المرجوه ..

مشاري3

Member
الله يسلمك اخووووووووووي احمد والله انك كالعاده بطل ولك عضلات وبانتظار الموضوع عن الريفايفوجين كما وعدتنا يالغلااااااااااا

بس سؤال ينطح نقسه بقووووووووو ه ه ه و محيرني ليه الريفايفوجين غير مسجل لدى منظمة الادويه رغم كفائته
=========
اخوي the_count خلاص رحم الله والديك لاتشتر البروبيشيا حتى انا بوقفه ان شاء الله بالقريب العاجل

ياخسارة الدريهمات توني شاريها لست اشهر بالف ريال هههههه والا اقولك اخوي the_count وش رايك لاتهون عن الموضوع بعطيك البروبيشيا الي عندي لست اشهر بنص القيمه يعني ب 500 ريال وش قلت ههههههههههههه
=========

ahmed.ahmed

Member
شكرا يا اخ مشارى ف انت اخ وصديق قديم ليا طبعااااااا وعلى فكره ان اتبسط جدااا لما قلت انك سئلت ناس جربو الريفايفوجين وقالو انه جاب معفول كويس معاهم بس ياريت لو تقولنا الناس اللى جربو دول قالولك ايه بالظبط ؟؟ يعنى وضحلنا الصوره اكتر ...
وبالنسبه لعدم تسجيله لدى منظمه الادويه ده لان العلاج ده لسه جديد ومحدش يعرفه كتير يعنى غير الدكاتره وبعض الناس اللى استخدموه خصوصا ان العلاج ده صناعه اجنبيه يعنى عندنا فى مصر مش بلائيه غير فى الصيدليات المشهوره جدا جدا جدا .. لانى روحت كذا صيدليه عاديه ليست مشهوره الصديلى اللى هناك قالى انا معرفش حاجه عنه واول مره اسمع عنه .. وخلى فى علمك ان اى دواء بتعترف بيه منظمه الادويه بياخد فترات كبيره وابحاث عديده عشان يتم قبوله من قبلهم .. واعتقد ان فى الفتره الجايه هيتم الاعتراف بيه بس حتى لو معترفتش بيه منظمه الادويه فنا هستمر عليه لانى الهرمون المسبب للصلع امكن لكل الناس ان توقفه باستخدام هذا العلاج ومن دون اى اعراض جانبيه .. وحتى انت يا اخ مشارى وانت فى لندن لو سئلت اى صيدلى هناك او اى دكتور اكيد عنده درايه وعلم بالعلاج ده وياريت لو تقولنا الدكاتره قالولك ايه عنه بالظبط ؟؟ عشان بردو نطمن اكتر ...
وانت يا مشارى لو الدكتور قالك استمر على البروبيشيا انا شايف انك تستمر عليه بس هو فتره على م الشعر يطلع ويبان يعنى انا الدكتور وبعد 3 شهور قالى خلاص مستخدمهوش تانى كده انت خدت كفايتك منه ف انت امشى عليه ع الاقل 3 شهور بس ولما تظهر النتيجه يعم الجح ان شاء الله بالخير اوقفه مش هتيجى من ا ل 3 شهر دول بس ده لو فى حاله انك مش هتتجوز او كده يعنى ..
وبالنسبه لموضوع الريفايفوجين انا بس بجمع والله معلومات مؤكده عنه الايام الجايه دى وكمان هكتب عن مكوناته وازاى بتتحد مع بعضها وعشان توقف الهرمون الذكورى وطبعا كل ده بالصور وطبعا فتره العلاج والنتيجه امتى وكيفيه الاستعمال .. وان امن تماما وملوش اى اعراض ... كل ده ان شاء الله قريب

the_count

Member
ههههههههه والله انكم حيرتوني

ألحين خل نعرف كم سعره كل واحد يقول سعر مشاري سعر وفيصل سعر !!

ارسوا لنا على بر يا جماعة

ماجد محمد

مؤسس الموقع
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the_count
ههههههههه والله انكم حيرتوني

ألحين خل نعرف كم سعره كل واحد يقول سعر مشاري سعر وفيصل سعر !!

ارسوا لنا على بر يا جماعة

ليس هنالك فرق كبير بين ماذكره الاخ فيصل او الاخ مشاري 3 لسعر البروبيشيا

مشاري سته اشهر - حبه واحده= 180 حبه
والسعر تقريبا الف ريال
1000÷ 180= 5.5 ريال

الاخ فيصل 28 حبه والسعر 183 ريال
183÷28= 6.5 ريال

والاخ مشاري3 ذكر التقريب في السعر واعتقد ان سعره بالضبط 1170 ريال وليس 1000 ريال وذلك لمدة ستة اشهر

عموما الفارق ليس كبير

the_count

Member
مشكورين جماعة على الردود ، ما قلتون لي الصيدلي يرضى يعطيني من دون وصفة طبية ؟؟

شنو اسم الصيدلية اللي أقدر أشتري منها بدون وصفة ؟؟ ويا ليت تعطوني رقمهم اذا ممكن !!

Ebrahim

السلام عليكم

يا ليت يا جماعة تخبروني عن دكتور زين في مصر يعمل عملية زراعة الشعر وتكلفة العملية كم

شكرا

أ م ل

عضو مميز
أنا قال لي الدكتور عبد المجيد العجلان ان تأثير ( البروبيشيا ) هو نفسه نفسه نفسه تأثير ( البروسكار ) ، و الاختلاف فقط في السعر الباهض بالنسبة للبروبيشيا .

يآرب حقق مرآدي

متميزة
صاحبة تجربة
مشكورين جماعة على الردود ، ما قلتون لي الصيدلي يرضى يعطيني من دون وصفة طبية ؟؟

شنو اسم الصيدلية اللي أقدر أشتري منها بدون وصفة ؟؟ ويا ليت تعطوني رقمهم اذا ممكن !!

من صيدليه الحيب دايم اخذها منهم
وبدون وصفه اقول لهم الاسم ويعطوني الحبوب :)

The Prince

يا جماعه انا جربت الريفايفجن 8 اشهر ................ بصراخة هادا منتج شغل دعايات مو اكتر .لهلا مافي دليل علمي انو بقلل التساقط او بزيد كثافة الشعر .حبوب بروبيشيا افضل منو بكتير

DiabolicaL

اذا انت باالشرقيه بتحصل بروبيشا بصيدليه الهلال بسعر 183

انصك كمجرب لا تقربه , صح له نتايج كويسة ع الشعر لكن طلعت معاي اثاره الجانبية وانت عارف ايش اثاره الجانبية وكل واحد عنده اولويات حكم عقلك , وصح ممكن ناس جربوه وماطلعت معاهم نتايج سلبية لكن هل تستطيع ان تستمر عليه طول عمرك وتتقيد في موضوع الجنس والانجاب , انا اتوقع اي علاج للشعر او لا يوجد علاج للصلع او تساقط الشعر الا انك لازم تستمر عليه واذا تركته راح يرجع التساقط وترجع كما كنت وطبعا الكلام هذا مكتوب في منشور الادوية طيب وين الفايدة هذا طبعا اذا جازت لك النتايج الي بالعادة مخيبة او ماتسوى اتمنى اني ما اكون حطمتك لكن من باب النصح وتقبل الحقايق , مع تمنايتي لك بشعر اكثف مما تتمنى .

أعلى