bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

مصر

عمر حازم

من وانا سني 15 سنه بعاني من ان شعري خفيف في بداية فترة الجامعه حصلي تساقط كثيف جدا لدرجة اني كنت بلبس كابات طول الوقت وبعدين بدات استخدم فيتامينات مكل غذائي كنت بحس انها بتجيب نتيجه مع شعري وبتزيد من قوته ولغاية اما شعري رجع لحالته تقريبا دلوقت انا عندي 30 سنه من اربع سنين رجع التساقط تاني بس كان بكثره شديده بدات استخدم البيرفورما جاب نتيجه كويسه جدا بعد اول اربع شهور وبعدين بقي زي قلته جربت ابطله كذا مره بس كنت بحس التساقك بيزيد جامد فكنت برجع استخدمه تاني ولغاية دلوقت لسه بستخدمه بس عمره ماوقف التساقط حاسس ان فيه سبب بجانب العامل الوراثي لاني جلدي ضعيف ودبلان غير ان اظافري مخططه بالطول وتقشر دايم بالشفاه
اخر شئ عايز اقوله معلش طولت عليكم معظم الشعر اللي بينزل بلاقي بصيلة الشعر عليها غلافه بيضاء مش عارف ايه دي
ياريت حد يفيدنيي

ولد نجد 1

Active Member
رد: مصر

جربت تروح تعمل تحليل للدم وتشووف السبب اعمل تحليل للحديد والزنك عشان الجلد والظوافر واعمل تحليل للغدة وفيتامين دال لو تروح لدكتور جلدية ويكتب لك تحليل تساقط الشعر يعرفوه كويس واذا كل شي اوك خلاص بيكون وراثي ميه بالميه وممكن يكون للمناعة وضعفها دور حاول تلتزم بادوية الشعر وماتقطعها و انت مو ناوي تزرع طبعا وياليت لو نشووف صور لشعرك ونشوف حالته كيف عامله

عمر حازم

انا كشفت كذا مره مفيش دكتور طلب التحاليل دي ممكن اعرف ايه هيا التحاليل بالظبط وكم تكلفتها

ولد نجد 1

Active Member

الدكتور مايطلب تحليل بس يشوف الشعر يقول وراثي على طول بعدين يقصم ظهرك بفاتورة ادوية انت لما تروح الدكتور اطلب منه عمل تحليل دم لمعرفة شبب التساقط وقائمة التحليل
1 تحليل الحديد نسبه الحديد بالدم
2 تحليل الغدة الدرقية
3 تحليل نسبه الزنك بعض الاطباء مايكتبه
4 تحليل فيتامين دال وبالغالب عند اغلب الناس يكون ناقص
هذي اهم التحاليل وفيه اطباء يزيدو وفيه اطباء ينقصوا وبعض االاطباء الشاطرين ياخذون خزعة من فروة الراس ويكشفون عليها اذا فيه فطريات او لا

أعلى