bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

نصيحة عن زراعة الشعر في مصر

selim7931

السلام عليكم اعضاء المنتدى الكرام

اخوكم سليم من مصر اول مرة ادخل المنتدى و انبهرت بكمية المعلومات و التجارب اللي فيه

حاليا انا بدور لدكتور في مصر لزراعة مقدمة الرأس مع خط الشعر و سمعت عن الدكتور مجدي عبدالسلام و الدكتور شادي المغربي وارسلت ليهم صور لي و التكاليف تقريبا كانت واحدة حوالي 20الف فأيهم افضل؟
و
انا سالت عيادة كوزماتيكا و ارسلتلهم صوري و قالو اني لست بحاجه الى زراعة و يكفي علاج و اقترحوا زراعة خط الشعر 1000 جرافت ب15 الف فهل هذا سعر معقول و هل يكفي 1000 جرافت؟

كوكتيل

Member
رد: نصيحة عن زراعة الشعر في مصر

انصحك لاتزرع حتى يتساقط شعر التاج كامل او على الاقل الى ان توصل مرحلة تستدعي الزراعة لان الخوف انه ولو زراعت الحين راح يتساقط الشعر الي متزرعش وراح تضطر تزرع مره تاني الحل الثاني انك بتداء تستخدم المينوكسيدل وراح يطلع الشعر ويحافظ على باقي الشعر الطبيعي لكن خلي في بالك اذا بتستخدم المينوكسيدل لازم تستخدمه مدى الحياة ومرتين في اليوم كل 12ساعة لانك لو استخدمته ووقفته راح يتساقط الشعر اكثر من الاول والنتيجة راح تضهر بعد 3شهور على الاقل وشكرا

selim7931

انصحك لاتزرع حتى يتساقط شعر التاج كامل او على الاقل الى ان توصل مرحلة تستدعي الزراعة لان الخوف انه ولو زراعت الحين راح يتساقط الشعر الي متزرعش وراح تضطر تزرع مره تاني الحل الثاني انك بتداء تستخدم المينوكسيدل وراح يطلع الشعر ويحافظ على باقي الشعر الطبيعي لكن خلي في بالك اذا بتستخدم المينوكسيدل لازم تستخدمه مدى الحياة ومرتين في اليوم كل 12ساعة لانك لو استخدمته ووقفته راح يتساقط الشعر اكثر من الاول والنتيجة راح تضهر بعد 3شهور على الاقل وشكرا

شكرا على الرد أنا فعلا بستعمل المنوكسيديل يوميا بقالي 3 سنين, انا شعري اصلا كان اخف بكثير و الصلع كان كبير جدا و مع الاستمرار مع المينوكسيديل الصلع خف الحمدلله لكن وقف على نفس الشكل عشان كده كنت بفكر ازرع مقدمة الراس و خط الشعر و استمر على المينوكسيديل

كوكتيل

Member

اذا بتزرع انصحك وقف استخدام المينوكسيدل اقل شي 6شهور لما يستاقط كل الشعر بعدين ازرع لان لو زرعت الحين بكره راح توقف المينوكسيدل لاي سبب او لاي ظرف وراح يتساقط الشعر الي نمى بتاثير المينوكسيديل وراح تطلع فراغات تشوه منظر الزراعة وارخ ترجع تزرع تاني اذا حاب تزرع وقف استخدام المينوكسيدل اقل شي 6شهور بعدين ازرع علشان تكون الزراعة كلها طبيعية مش مكمله والشعر المزروع ماراح يطيح للابد باذن الله

بالنسبه للمينوكسيدل نعم هو يفيد لمرحلة معينة ثم يتوقف عن الاداء ويكون مثبت ومحافظ على عدم تساقط الشعر وهي مهمته الاساسية تثبيت الحالة

selim7931

اذا بتزرع انصحك وقف استخدام المينوكسيدل اقل شي 6شهور لما يستاقط كل الشعر بعدين ازرع لان لو زرعت الحين بكره راح توقف المينوكسيدل لاي سبب او لاي ظرف وراح يتساقط الشعر الي نمى بتاثير المينوكسيديل وراح تطلع فراغات تشوه منظر الزراعة وارخ ترجع تزرع تاني اذا حاب تزرع وقف استخدام المينوكسيدل اقل شي 6شهور بعدين ازرع علشان تكون الزراعة كلها طبيعية مش مكمله والشعر المزروع ماراح يطيح للابد باذن الله

بالنسبه للمينوكسيدل نعم هو يفيد لمرحلة معينة ثم يتوقف عن الاداء ويكون مثبت ومحافظ على عدم تساقط الشعر وهي مهمته الاساسية تثبيت الحالة

الف شكرا فعلا كلامك منطقى جدا و صحيح

Abo yazein

نصيحة
أبتعد عن الدكتور مجدي عبدالسلام .انا عملت عندة عملية قبل ٥سنوات والتجربة فاشلة للأسف سنتين تساقط الشعر المزروع*

أعلى