bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

افيدوني بالله عليكم .. مرفق صور

ENG.AHN

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا عمري 25 سنه كنت مطول شعري من فتره حسيت ان فيه تساقط للشعر لما حلقت شعري اكتشفت المنظر الى موجود في الصور .. طبعا تعبت نفسيا ودورت كتير كان عندي اكتر من استفتسار

1- هل ممكن الصلع يكتفي بالمناطق ده ولا ممكن يزيد ويمسك كل راسي وخصوصا اني لسه صغير نسبيا ؟
2- المناطق ديه ممكن تصلع في خلال اد ايه ؟
3- ايه امكانيه ورايكوا اني اعمل زراعه بطريقه fue للمناطق ديه ؟
4- لو عملت زراعه شايفين المناطق محتاجه كام جرافتس ؟
5- انا دلوقتي بستخدم مينوكسيديل 5% بس بفكر اوقفه وازرع واوقف استخدامه خالص عشان زهقت الصراحه ايه رايكوا ؟

وجزاكم الله خيـــــــر وشكرا

رد: افيدوني بالله عليكم .. مرفق صور

وقف المينوكسيل لين مايتساقط كل الشعر بعدها فكر بالزراعة مادوام تستخدم المينوكسيل مانقدر نحكم عالصلع لين ما توقفه

كوكتيل

Member

وقف المينوكسيدل ولا تزرع الا في عمر 35 اقل شي لسى باقي التاج كامل راح يستاقط.

ولد نجد 1

Active Member

طيب ليه تقولون له وقف المنكسيديل لازم اول نسأله هل المنكسيديل ماشي معاك ووقف التساقط ولا ماجاب نتيجة وكم صار لك مده تستخدم المنكسيديل اما التساقط واضح جدا انه تساقط وراثي وراح يتوسع الصلع فهل فيه احد بالعائلة اب اخ عنده صلع او ام بنت شعرها خفيف كل هذي الاسئلة تكتشف اذا وراثي او لا بس بالاول شوف المنكسيديل اذا فيه نتجيه كمل لحد خلاص يبقى مايجيب نتيجة بعدين فكر بالزراعة

ENG.AHN

وقف المينوكسيل لين مايتساقط كل الشعر بعدها فكر بالزراعة مادوام تستخدم المينوكسيل مانقدر نحكم عالصلع لين ما توقفه

:emoji13::emoji14:
وقف المينوكسيدل ولا تزرع الا في عمر 35 اقل شي لسى باقي التاج كامل راح يستاقط.

ليه مزرعش غير في عمر 35 سنه !!
انا شفت تجارب كتير ع النت سواء عرب او اجانب بيزرعوا اقل من كده بكتير والنتايج كويسه جدا ؟

طيب ليه تقولون له وقف المنكسيديل لازم اول نسأله هل المنكسيديل ماشي معاك ووقف التساقط ولا ماجاب نتيجة وكم صار لك مده تستخدم المنكسيديل اما التساقط واضح جدا انه تساقط وراثي وراح يتوسع الصلع فهل فيه احد بالعائلة اب اخ عنده صلع او ام بنت شعرها خفيف كل هذي الاسئلة تكتشف اذا وراثي او لا بس بالاول شوف المنكسيديل اذا فيه نتجيه كمل لحد خلاص يبقى مايجيب نتيجة بعدين فكر بالزراعة

انا بقالي 8 ايام بس بستخدم المينوكسيديل وحاسس انه بيجيب نتيجه معايا
ومعنديش اي حد في العيله عنده صلع .. وده اكتر حاجه في الموضوع صدمتني لاني مكنتش متوقع الموضوع ده خالص !! (الحمدلله)
ليه بتقول ان الصلع هيتوسع !! .. مش ممكن يتوقف !! ومصلعش بالكامل !!
وانا بفكر في الزراعه لان كده كده هزرع بدل ما ادفع في الادويه ادفعها ف الزراعه واوفر والحاجه التانيه بصراحه اني عاوز ازرع ولسه محدش خد باله من الصلعه :emoji36: لكن لو زرعت بعد ما اصلعيت تماما هيبان اني زارع :emoji14:

المينكسديل في مصر ب 400 جنيه وبيكفي شهر ولو حسبت زراعه الشعر بالمصري هتلاقي في حوالي 5 سنين تكون زرعت شعرك بالكامل :emoji35:

ولد نجد 1

Active Member

ااااااااااخ يالقهر انا كتبت رد طويل ولما ارسلت الرد صارت مشكلة بالصفحة وراح انشاء الله بكرا احاول اكتبه الحين مستعجل بطلع قهرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر:emoji25::emoji25::emoji25::emoji25::emoji25::emoji25:

future111

Member

لا انصح به من واقع تجربة

كوكتيل

Member

السبب لان تساقط الشعر يستمر الى مابعد الثلاثين وبعدها يبداء بالتوقف

كوكتيل

Member

اقتباس: لان تساقط الشعر ينحسر في عمر الثلاثين وما فوق وفي بداية استخدم المينوكسيدل راح يتساقط الشعر الهائل للسقوط ويبدا بالنمو من جديد لكن لو تحسب انك راح تستخدم مدى الحياه يعين راح تدفع ضعف قيمة الزراعة وفي الاخر لو توقف استخدام المينوكسيدل بعد 100سنه راح يستاقط الشعر ولا كانك سويت شي وراحت الفلوس على الفاضي .

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG.AHN

:emoji13::emoji14:

ليه مزرعش غير في عمر 35 سنه !!
انا شفت تجارب كتير ع النت سواء عرب او اجانب بيزرعوا اقل من كده بكتير والنتايج كويسه جدا ؟

انا بقالي 8 ايام بس بستخدم المينوكسيديل وحاسس انه بيجيب نتيجه معايا
ومعنديش اي حد في العيله عنده صلع .. وده اكتر حاجه في الموضوع صدمتني لاني مكنتش متوقع الموضوع ده خالص !! (الحمدلله)
ليه بتقول ان الصلع هيتوسع !! .. مش ممكن يتوقف !! ومصلعش بالكامل !!
وانا بفكر في الزراعه لان كده كده هزرع بدل ما ادفع في الادويه ادفعها ف الزراعه واوفر والحاجه التانيه بصراحه اني عاوز ازرع ولسه محدش خد باله من الصلعه :emoji36: لكن لو زرعت بعد ما اصلعيت تماما هيبان اني زارع :emoji14:

المينكسديل في مصر ب 400 جنيه وبيكفي شهر ولو حسبت زراعه الشعر بالمصري هتلاقي في حوالي 5 سنين تكون زرعت شعرك بالكامل :emoji35:

a7m1d7

عضو مميز

شوف اخي شعرك تمام وتقدر تحافظ عليه وترجعه مثل اول ولكن اول شي تسويه استخدم فيتامينات للشعر مثل برايورين لمدة ست اشهر
مع الإستمرار على المنيوكسيديل وعدم تركه ابد طوال الحياة لأنك لو تركته راح يجيب نتيجة عكسيةوانت تقول انك استفدت منه
وممكن تزيد عليهم ابر البلازما كل شهر تسوي جلسة بلازما لمدة اربعة شهور وبعد كذا في كل سنة تسوي جلسة بلازما مره واحدة
وصدقني راح يرجع شعرك مثل اول واحسن
انتبه تت

أعلى