bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

حقن البلازما !!!

mohamed nabil

طيب انا محتار جدا في موضوع حقن البلازما prp الدكتورة قالتلي نصب وانها مش بتعملها ودكتورة تانية قالتلي مفيدة بس قالتلي جلسة كل شهر لمدة 6 شهور وبعدين قريت عالنت انها جلسة كل اسبوع وانا محتار جدا وخصوصا ان تكلفتها غالية . حد له تجربة وجرب بجد يفيدني فالموضوع ده وشكرا مقدما

ولد نجد 1

Active Member
رد: حقن البلازما !!!

انا مع كلام الدكتورة الاولى انها نصب وماتنفع للتساقط الوراثي ابدا ومجرد شفط فلوووس

mohamed nabil

انا مع كلام الدكتورة الاولى انها نصب وماتنفع للتساقط الوراثي ابدا ومجرد شفط فلوووس

طيب ليه شايف كده رغم ان معظم الدكاترة بتقول ليها فوايد كتير فمجالات كتير زي البشرة بردو

ولد نجد 1

Active Member

راجع كلامي انا قلت ماتنفع للتساقط الوراثي بس ممكن تنفع للتساقط الي بسبب نقص التغذية والفيتامينات بس لو عندك تساقط وراثي ماراح ينفع لان التساقط الوراثي سببه هرمون الذكورة والبلازما ماراح توقف او تخفف من الهرمون فقط فيه البروبيشيا هيا الي تخفف وتمنع وصولع الهرمون المسبب للصلع الى بصيلات الشعر ومع هذا فهي خطيرة على الخصوبة.

mohamed nabil

راجع كلامي انا قلت ماتنفع للتساقط الوراثي بس ممكن تنفع للتساقط الي بسبب نقص التغذية والفيتامينات بس لو عندك تساقط وراثي ماراح ينفع لان التساقط الوراثي سببه هرمون الذكورة والبلازما ماراح توقف او تخفف من الهرمون فقط فيه البروبيشيا هيا الي تخفف وتمنع وصولع الهرمون المسبب للصلع الى بصيلات الشعر ومع هذا فهي خطيرة على الخصوبة.

طيب انت شايف ايه الحل انا 27 سنة وشعري بدأ يخف جدا يعني ممكن في خلال كام سنة ابقي اصلع خالص وده معقدني

ولد نجد 1

Active Member

شايف تروح تعمل كشف وتحليل دم وتشوف ايه سبب التساقط عندك لو كل حاجه بالكشف كويسه يعني مافيه عندك نقص فيتامينات والغدة اوك بيكون عندك صلع وراثي هنا عندك حاجتين ااما تستخدم بروبيشيا اسمها بمصر نوبيشيا وليها اسم اني بروسكار تاخذ حبه يوميا وتفضل عليها طوال العمر كل يوم حبه هنا يخف التساقط لانك خلاص كذا سكرت على تحول الهرمون الذكوري لهرمون dht الي هوا مسؤل عن تساقط الشعر عند الرجال ولو تحب الشعر يكون كثيف اكر تستخدم منيكسيديل مرتين باليوم وبرضو طوال العمر ولو وقفت العلاج هذا راح يرجع التساقط مره انيه اكثر من اول ويرجع الصلع اما الحل الاخير تصبر شويا حتى يوقف التساقط ويتبين درجة الصلع عندك وبعدها تقرر تزرع شعر بس قبل تستخدم حبوب البروبيشيا الي تاخذها كل يوم لازم تقرأ عن اضرارها لانها تضر البعض بعضهم جربها وقال تسببت بالعقم وبعضهم قال تسببت باضطرابات بالقذف والالم بالعضو الذكري يعني انتا اقرا عنها وتثقف فيها قبل الاستخدام والقرار الاخير لك

كوكتيل

Member

السلام عليكم انا تساقط شعري وراثي وجربت ابر البلازما للشعر وجربت حبوب البروبيشيا وجربت المينوكسيدل واليكم الافاده على الكل

1- ابر البلازما انا جربتها3 جلسات فقط من اصل 6 جلسات كل جلسة تشمل على عدد 2 ابرة بلازما يعني جلستين في جلسة وحده قيمتها 1500ريال سعودي والغالب نتيجة نمو الشعر تبداء من الجلسة الرابعة طبعا انا استخدمت الابر بعد ما وقفت استخدام حبوب البروبيشيا ب4 اشهر وبدات الاحظ سقوط الشعر بشكل مخيف وصراحة من اول جلسة حقنة وقف تساقط الشعر تماما لكن وارجو التركيز لكن التحسن الخاص في نمو الشعر فهو بطئ بطئ بطئ جدا جدا جدا وهو مؤقت ويجب استخدام معه علاج مكمل مثل المينوكسيدل لان الابر لوحدها ما تنفع انا الان عملت 3 جلسات اخر جلسة كانت بشهر11م2015 والان بداء الشعر يتساقط واتوقع بسبب تبديل نوع علاج المينوكسيدل من افوجين الى هيرجرو هذا بالنسبه لعلاج البلازما ولو كانت ارخص لكان استمريت على الابر لانها من نفس الجسم ولا يوجد اعراض جانبية.

بالنسبه لحبوب البروبيشيا نتائجها ممتازه ومذهلة لكن اعراضها الجانبية جدا خطيرة وانصح بالابتعاد عنها وانصح اي مستخدم حبوب اوفيتامينات للشعر انه يقراء تركيبة الحبوب واذا وجدت كلمة نهايتها سترايد او سترايدا او دوسترايد او فنايسترايد يعني اي كلمة تكون نهايتها سترايد انتبهو فهي نفس البروبيشا تعمل على تدمير مصنع الهرمونات الذكورية .

بالنسبه للمينوكسيدل فهو علاج ممتاز لكن نتيجته ليست مرضية وهو يركز على الحفاظ على ما تبقى من الشعر مع اعادة نمو بعض الشعر المؤهل للنمو لكن مشكلته انه فروة الراس تتعود بعد فتره ولا يعطي نتيجة كما في بداية استخدمه وعند التوقف عن استخدام يبدا الشعر يتساقط .

انصح للشباب انه يخلي شعره يطيح ولا يستخدم علاجات ويزرع في عمر 33 او 34 احسن له العلاجاااااااااااااااااااااااات مؤقته توقف العلاج يتساقط الشعر بعد مرور عدة اسابيع واسف على الاطاله

انا اعرف دكتور ظابط وعنده عياده بيعمله ب150 جنيه للجلسهلو تحب ابعتلك رقمه عن طريق الميل او الفيس

oddyssey

Member

انا من غزة وصديقي جربها ونتائجها لابأس بها وهو كان يعاني من صلع وراثي

ماجد محمد

مؤسس الموقع

حقن prp غير مثبت علميا اي فائدة للشعر

وفي اعتقادي انه مضيعه للمال وان كانت هنالك فائدة فهي وقتية فقط

oddyssey

Member

انا بقلك عن تجربة استعمل ايش مابدك بس اياك ثم اياااااااك تتهاون باستعمال المينوكسديل 5% فعلا هو اكثر علاج فعال وامن يارجل صدقني عليك به

أعلى