bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

أرجوكم أفيدونى بخصوص الريفايفوجين

mostafa_abdelazeem

أعانى من الصلع الوراثي وكثافه شعري قلت جدا
استخدمت منتج كامينو موتو لشهرين وقلل التساقط ولكن النتيجه غير مرضيه بالمره
بحثت فى المنتدى فلقيت ناس بتمدح فى الريفايفوجين وناس قالت ان ملوش تأثير
فاتمنى لو حد له تجربه مكتمله او طويله مع علاج الريفايفوجين يفيدنى

وجزاكم الله كل خير

ookahazzo

مصطفى عبد العظيم ... انا بدأت استخدم ريفايفوجين لوشن مع الشامبو الخاص به من منتصف شهر 12 _ 2013 الى الان يعنى حوالى سنة وشهر .... عندى تساقط الشعر فى المنطقة الامامية والاطراف .... بالنسبة لفاعلية المنتج ماحققش اللى كان نفسى فيه .. الشعر لسة خفيف والتساقط مستمر والشعر اللى موجود فى الاطراف رفيع جدا ومش بيطول .... انا بفكر استخدمه مع المينوكسيديل بس لازم استشير طبيب اولا .... انا عمرى 21 سنة وهو ده اللى مضايقنى عالاخر .... ومنطقة الصلع بدأت تظهر اكتر ... بس كده ولو فى اى استفسار اتفضل:)

mostafa_abdelazeem

ookahazzo طيب ايه ؟؟ هنعمل ايه طيب :D
نسيب الشعرتين يروحو ولا ايه يا معلم ؟؟؟
انا بصراحه موضوه المينوكسديل ده قلقان منه جدا بسبب اثاره الجانيه واضراره دغير انه مظبطش مع ناس كتيير
وان لما تبطله الشعر بيقع تانى

mxm2011

Member
ياشباب خدوها منى كلمه عن تجربه ....
كل الادويه ومنها الريفايفوجين استخدمتها ولاليها اى فايده وفروا فلوسكم...
الحل (لتأخير ) الصلع وحطوا تحت كلمه تأخير ألف خط... فقط المينوكسيديل مدى الحياه ....والبروبيشيا (لكن منظمه الدواء الامريكيه مؤخرا حذرت منه)....
فيبقى امامكم المينوكسيديل اى نوع محلى او اجنبى ... بدلا من ظهور الصلع بشكل ملحوظ بعد 5 سنين مثلا من بدايه التساقط ... المينوكسيديل يأخر الصلع ل10سنوت ...

كبمارو

Member
كنت استخدمة قبل سبع او ست سنين كان عمري 25 وشعري يتساقط ومافادني
صرفت فلوس على الفاضي لين ماقالي الدكتور استعمل بروبيشيا ونا صارلي اكثر من 4 سنين او خمس استعمل بروبيشيا كوني انسان عازب وبصراحة ماضرتني بلنتصاب ومحافضة على شعري ليلحين فية كثافة وحبذا لو كل فترة وفرته تستعمل منكسيديل او حبوب فيتامينات شعر اخواني كلهم صلعو الا انا الوحيد الى ليلحين شعري فية تساقط بس اهتمامي قوي فية عمري 31 وخوي عمرة 24 وصلعته طلعت :)
عاد ادعولي الله يثبتلي شعري ونشالله يثبتلكم شعركم

جميل انه عمل معك نتيجة جيده يا اخ كمبارو

ولكن ماذا عن الاضرار الجلانبية لهذا المنتج حسب الراي الطبي أتمنى الاضافه

كبمارو

Member
مافي اضرار ولو فيها عقم ومشاكل ماتوقع الصدليات تبيع شي يضر
ولا حتي الدكاترة يوصون على هل حبوب بس في اشخاص تحصل وياهم امور في
الانتصاب او برود جنسي اذا انت عزوبي يكون افضل تبعد عن المحرمات :)
اما اذا متزوج لا تستعملها هاذا كلام دكتوري اما وياي انا مستمر عليها ونتايج ممتازة
جرب انت وشوف اذا طلعت وياك اعراض وخر عنها والله يوفقك ويحفظلك شعرك

mostafa_abdelazeem

وبالنسبه للروجين ؟؟ حد استخدمه فتره طويله يحكلنا تجربيته

ولد نجد 1

Active Member
ريفايفجون فاااشل ونصب اصلا هو منيكسديل بس باسم ثاني وحبوب البروبيشيا لاحد يقربها مشاكلها واجد لانها تعمل على الهرمون الذكوري واذا ماطلع الضرر بسنة يطلع بالسنة الي بعدها

ريفايفجون فاااشل ونصب اصلا هو منيكسديل بس باسم ثاني وحبوب البروبيشيا لاحد يقربها مشاكلها واجد لانها تعمل على الهرمون الذكوري واذا ماطلع الضرر بسنة يطلع بالسنة الي بعدها

اخوي متأكد انه يحتوي على مادة الميندوكسيل ؟؟

صراحة عندي شك لاني استعملت الشامبو مع البلسم وحسيت فيه تساقط في اماكن مايتساقط الشعر فيها غالبا

مثل المنطقة المانحة والجوانب الجانب الايمن للراس والايسر ( ماقصد جوانب مقدمة الراس ) اما البخاخ استعملته على فروة الراس

واستعملته تقريبا من 3 شهور وبعدها بفترة بديت استعمل الافوجين

ياليت احد يتأكد من المعلومة اذا كان يحتوي على الميندوكسيل ياشباب عشان اوقفه لا وفوق ذا اسعاره غالية

ookahazzo

ريفايفوجين لا يحتوى على مينوكسيديل... معلومة اكيدة 100%

ولد نجد 1

Active Member
الا يحوي على منكسيديل مره اخذت الاعلان حقه ورحت للدكتور يوم شافه ضحك وقال نفس المنكسيديل وقال اي بخاخ واو سائل يحط على الشعر ويدعي توقف التساقط هو بالاصل يسوي توسيع بالاوعية الدموية عشان الدم يوصل للشعر بسبب مادة المنكسيديل والريفايفوجين واحد منها اجل اذا مايوسع الاوعية الدموية وشلون يوقف التساقط يعني كيف يعمل يلا اشرح لنا

ولد نجد 1

Active Member
واكبر دليل انه يحوي على المنكسيديل انك اول ماتستخدمة يسوي لك تساقط بالشعر الميت ويطلع شعر بالجسم وهذي نفس اعراض المنكسيديل لا يلعبون عليكم بس

أعلى