bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

سؤال هام

ahmed.ahmed

Member
ارجو من الاعضاء والمشرفين الكرام اللى استخدمو مينوكسديل انهم يقولولى تجاربهم الشخصيه معه؟؟ واللى عمل عمليه زراعه شعر اد ايه مساهمته فى انبات شعر جديد وتسريع نمو الشعر المزروع؟؟ ولا تنسو تقولولى اضراره واعراضه الجانبيه وشكرا لكمم

فيصل

اخوي احمد بالنسبه للمينوكسيديل انا شخصيا استخدمه من قبل اربع سنوات ومازلت مستمر عليه ولله الحمد ..
طبعا المينوكسيديل لا ينبت شعر بل يوقف تساقط الشعر ويجعلك تحافظ على الشعر المتبقي لك وطبعا لايوقف التساقط نهائيا بل يساعد على تأخر التساقط ..
اما بالنسبه لاضراره ليست له اضرار ملموسه الا نادرا ولكن عيبه الوحيد انه يجب ان تستمر عليه مدى الحياه واذا اوقفته يبدا شعرك بالتساقط .

ahmed.ahmed

Member
شكرا لك اخوى فيصل .. بس انا اسمع انه بيساعد على تكثيف الشعر فى الاماكن اللى فيها شعر خفيف؟؟ يعنى لو فى مكان فى شعرك فى شعر خفيف وحطيت عليه مينوكسديل بدوره هو يعمل على تكثيف المنطقه دى .. الكلام ده صحيح؟؟ وسمعت ان اضراره انه بيعمل دوخه ودوار ؟؟ طيب انت بتقول انك استخدمته 4 سنين .. حاسس ان فى تحسن ملموس حاسس انه كثفلك مناطق معينه فى شعرك ؟؟ ولك جزيل الشكر

فيصل

بالنسبه للتكثيف هو مايعمل على التكثيف يعني انبات شعر جديد وانما يجعل الشعره اكثر سماكه
ولكن هذا كلام بعض الدكاتره والاخصائين وانا لم الحظ اي كثافه والا اتوقع انه يكثف الشعر انما يوقف التساقط او ياخره .. وطبعا هو يعمل على تكثيف الشعر والمساعده على النمو للشعر المزروع ومفيد جدا للشعر المزروع ..
واما الاعراض الدوخه والدوار فلم تحدث لي اطلاقا ولله الحمد .

ahmed.ahmed

Member
شكرا لك اخ فيصل .. بس اهم حاجه حسيت ان فيه تحسن ملحوظ بشكل عام بمعنى هل حسيت ان هناك شعيرات ازدادت سماكه؟؟ وهل حسيت ان التساقط قل وخف كثيرا عن ما مضى؟؟ هل هذا حسيته بشكل ملحوظ ام الفرق بسيط نسبيا؟؟ ولك تحياتى

يساعد المينوكسيديل على إضافة الشعر بنسبة 20 - 30 % لذا فهو مفيد جدا .

ahmed.ahmed

Member
شكرا مستشفى ادمه ... طيب لو سمحت هل حضرتكو سمعتو عن علاج جديد اسمه ريفيفوجين ثيرابى ؟؟ العلاج ده مسئول عن مقاومه هرمون الدى اتش دى وتثبيطه .. هو عباره عن سائل موضعى يوضع على فروه الرأس.. هل لهذا العلاج من تجارب؟؟ وما مدى افادته؟؟ وشكرا

أعلى