bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

من يساعدني .. وسأدعو له بين الركن والمقام

وكل عام وأنتم بخير

حقيقة استبشرت عندما وجدت هذا المنتدى ,,

والحقيقة بدأ عندي الصلع من عمر 22

والأن عمري 31 وأصبح الصلع بشكل أكبر وله عدة سنوات مستقر لايزيد ولا ينقص

وإذا ركزت في الرأس أرى شعيرات رقيقة وضعيفة

فما الحل في نظركم

هل هناك أدوية تقوي الشعر وتكثفه

أم لابد من الزراعة

وهذه صورة رأسي

[/URL][/IMG]

ولكم الشكر الجزيل

والسلام عليكم

ahmed.ahmed

Member
اخى الكريم اهلا بك ...
انت ممكن تستخدم علاجات هى هتساعد على تقويه واطاله الشعر الصغير الضعيف اللى فى راسك ولكن ستكون النتيجه محدوده نوعا ما ..
يعنى هيقوى الشعر وهينمو بس الشعر قليل وليس كثيف وحتى لو طال وقوى هتبان خفه فروه الراس بشكل واضح ..
نصيحه منى لو كنت قادر على انك تعمل زراعه ف هى الحل الامثل والوحيد والاسرع للتخلص النهائى من مشكله الصلع ...
وفى دكاتره ممتازين جدا فى السعوديه زى دكتور التركى وبسام جباعى ...
وانا شايف انك لو بدات بزراعه 2000 بصيله هتقضى على الصلع بشكل كبير افضل من الادويه ..
وده كورس العلاج اللى انا ماشى عليه وكتبهولى الدكتور لو حبيت تستخدمه ...
ريفايفوجين من ملى الى ملى ونص مره واحده فى اليوم ..
بروبيشيا مره واحده فى اليوم لمده 3 شهور ولو انت متزوج ف بلاش منه مع العلم انى قطعته بعد 3 شهور بامر من الدكتور ...
حبوب بنتوجار مرتين فى اليوم ...
شامبو اكرينال ..
وانا بستخدم مينوكسديل 5% بئالى 15 يوم تقريبا بس ده من غير استشاره الدكتور وقلت اجرب اشوف هيجيب نتيجه معايا ولا لاء واستخدمه مرتين فى اليوم كل مره 6 بخات صباحا ومساء ..

حاول لو مش ناوى تعمل زراعه تستمر على الكورس ده لمده 3 شهور وشوف النتيجه ..
والله يسهل امورك ...

اخى الكريم اهلا بك ...
انت ممكن تستخدم علاجات هى هتساعد على تقويه واطاله الشعر الصغير الضعيف اللى فى راسك ولكن ستكون النتيجه محدوده نوعا ما ..
يعنى هيقوى الشعر وهينمو بس الشعر قليل وليس كثيف وحتى لو طال وقوى هتبان خفه فروه الراس بشكل واضح ..
نصيحه منى لو كنت قادر على انك تعمل زراعه ف هى الحل الامثل والوحيد والاسرع للتخلص النهائى من مشكله الصلع ...
وانا شايف انك لو بدات بزراعه 2000 بصيله هتقضى على الصلع بشكل كبير افضل من الادويه ..
بروبيشيا مره واحده فى اليوم لمده 3 شهور ولو انت متزوج ف بلاش منه مع العلم انى قطعته بعد 3 شهور بامر من الدكتور ...
شامبو اكرينال ..
وانا بستخدم مينوكسديل 5% بئالى 15 يوم تقريبا بس ده من غير استشاره الدكتور وقلت اجرب اشوف هيجيب نتيجه معايا ولا لاء واستخدمه مرتين فى اليوم كل مره 6 بخات صباحا ومساء ..

والله يسهل امورك ...

جزاك الله خيرا وشكرا على إفادتك

وأنا على وعدي سأدعو لك بين الركن والمقام بإذن الله هذه الليلة

أما من ناحية الأدوية فأنا لست مستعدا أن أداوم عليها خاصة وأن النتيجة محدودة بالإضافة إلى الأضرار الجانبية

أما الزراعة فإنني أفكر فيها الآن بشكل جدي

ولكن كم السعر المتوقع لزراعة 2000 بصيلة ؟

وهل لابد من استخدام علاجات بعد الزراعة ؟

أشكرك من القلب

ولك التحية

ahmed.ahmed

Member
سعر ال 2000 بصيله عند دكتور بسام جباعى ب 15000 ريال تقريبا ...
سعر ال 2000 بصيله عند دكتور احمد التركى ب 24000 ريال تقريبا ...
والدكتورين افضل من بعض .. ولك الخيار ..
وشكرا جزيلا على دعواتك ربنا يتقبل منا ومنك ....

اخى الكريم اهلا بك ...
شامبو اكرينال ..

والله يسهل امورك ...
ريفايفوجين من ملى الى ملى ونص مره واحده فى اليوم
وانا بستخدم مينوكسديل 5%

اخوي احمد بالنسبه ريفايفوجين ومينوكسديل 5%
هل هي نفس المنتج بس تختلف الشركة ام ان كل علاج له مفعول اخر وطريقة اخري
اللي اعرفه انها تعمل نفس عمل بعض وواحد يكفي عن الاخر​

ahmed.ahmed

Member
انا بستخدم الاتنين مع بعض ..
يعنى فى البدايه استخدامى للريفايفوجين كان ل 4 شهور والحمد لله ليه دور فعال فى وقف التساقط ..
حبيت استخدم معاه مينوكسديل ف قلت هجرب لمده شهر لو شفت اى نتايج عكسيه من سقوط شعر بغزاره او احمرار او التهاب للجلد مش هستخدم مينوكسديل وهوقفه فورا ب انا الحمد لله بئالى 15 يوم بستخدم مينوكسديل مع ريفايفوجين ومفيش الحمد لله اى نتايج وحشه وربنا يعين ..
بالنسبه لاتسخدام الريفايفوجين يختلف عن المينوكسديل ..
الريفايفوجين بيمنع تكون هرمون الدى اتش تى على بصيلات الراس يعنى هتنمو الشعره ومش هيوصلها الدى اتش تى لانه بيمنع تكون الهرمون ده عليها ف تنمو وتسود اكتر ..
المنيوكسديل بيوسع الاوعيه الدمويه ف يجمع اكبر كميه دم للبصيلات ف تنمو ولكن مفيش مفر من هرمون الدى اتش تى انه يوصلها ولكن مع الاستمرار على وجوده الماده الفعاله للمنيوكسديل على فروه الراس ف ان شاء الله الشعر اللى نمى مش هيقع .. وطبعا مش هقلك لو حبيت تخف مينوكسديل يكون بالتدريج لانه بعيد عن انك لو وقفته مره واحده هيقع الشعر اللى نبت وهترجع حاله التساقط كما كانت .. ف ده اصلا بيتسخدم لعلاج الضغط ف بمجرد توقفك عنه فجاه ممكن لا قدر الله يعمل مشكله فى الضغط عندك ... والاسلم انك تتركه بالتدريح لحد متوصل لاستخدامك ليه مره واحده فى الاسبوع مدى الحياااااااااااااه ...

ahmed.ahmed

Member
نسيت اسئلك بستخدم مينوكسديل بئالك فتره اد ايه ؟؟؟ ايه النتايج اللى وصلتلها من وقف للتساقط وانبات شعر جديد؟ واى منتج منه ؟؟؟

انا بستخدم الاتنين مع بعض ..
يعنى فى البدايه استخدامى للريفايفوجين كان ل 4 شهور والحمد لله ليه دور فعال فى وقف التساقط ..
حبيت استخدم معاه مينوكسديل ف قلت هجرب لمده شهر لو شفت اى نتايج عكسيه من سقوط شعر بغزاره او احمرار او التهاب للجلد مش هستخدم مينوكسديل وهوقفه فورا ب انا الحمد لله بئالى 15 يوم بستخدم مينوكسديل مع ريفايفوجين ومفيش الحمد لله اى نتايج وحشه وربنا يعين ..
بالنسبه لاتسخدام الريفايفوجين يختلف عن المينوكسديل ..
الريفايفوجين بيمنع تكون هرمون الدى اتش تى على بصيلات الراس يعنى هتنمو الشعره ومش هيوصلها الدى اتش تى لانه بيمنع تكون الهرمون ده عليها ف تنمو وتسود اكتر ..
المنيوكسديل بيوسع الاوعيه الدمويه ف يجمع اكبر كميه دم للبصيلات ف تنمو ولكن مفيش مفر من هرمون الدى اتش تى انه يوصلها ولكن مع الاستمرار على وجوده الماده الفعاله للمنيوكسديل على فروه الراس ف ان شاء الله الشعر اللى نمى مش هيقع .. وطبعا مش هقلك لو حبيت تخف مينوكسديل يكون بالتدريج لانه بعيد عن انك لو وقفته مره واحده هيقع الشعر اللى نبت وهترجع حاله التساقط كما كانت .. ف ده اصلا بيتسخدم لعلاج الضغط ف بمجرد توقفك عنه فجاه ممكن لا قدر الله يعمل مشكله فى الضغط عندك ... والاسلم انك تتركه بالتدريح لحد متوصل لاستخدامك ليه مره واحده فى الاسبوع مدى الحياااااااااااااه ...
كل الشكر لهذة الاجابه الوافيه
بقي سؤال
هل استخدمهم في نفس الوقت مع بعض ام يكون بينهم وقت معين ؟

ahmed.ahmed

Member
المنيوكسديل خليه اول متصحى من النوم حط منه 6 بخات وبعد مرور حوالى من 4 الى 5 ساعات اغسل شعرك وحط ريفايفوجين واتركه 3 ساعات وبعد ال 3 ساعات حط الجرعه التاني اللى هى الجرعه المسائيه من مينوكسديل قبل النوم 6 بخات بردو بس اهم حاجه بين كل محلول والاخر غسل الشعر جيدا كشىء احتياطى لمنع اختلاط اى شىء على الاخر ...

المنيوكسديل خليه اول متصحى من النوم حط منه 6 بخات وبعد مرور حوالى من 4 الى 5 ساعات اغسل شعرك وحط ريفايفوجين واتركه 3 ساعات وبعد ال 3 ساعات حط الجرعه التاني اللى هى الجرعه المسائيه من مينوكسديل قبل النوم 6 بخات بردو بس اهم حاجه بين كل محلول والاخر غسل الشعر جيدا كشىء احتياطى لمنع اختلاط اى شىء على الاخر ...

صباح اللخير يا عسل
بصراحة ما قصرت معنا الله يعطيك العافيه يارب
بصراحة الشغله متعبه شوووي ممكن استبدل ميو كسديل بحبوب مثلاً
كل الشكر احمد

يآرب حقق مرآدي

متميزة
صاحبة تجربة
أتوقع الحل الزراعه .!!
والله يوفقك ويسهل امرنا وامرك يارب

سعر ال 2000 بصيله عند دكتور بسام جباعى ب 15000 ريال تقريبا ...
سعر ال 2000 بصيله عند دكتور احمد التركى ب 24000 ريال تقريبا ...
والدكتورين افضل من بعض .. ولك الخيار ..
وشكرا جزيلا على دعواتك ربنا يتقبل منا ومنك ....

جزاك الله خيرا على الإفادة

وصراحة السعر غالي جدا

وفي ظل هذه الظروف سأصبر على الصلع والله المستعان

ahmed.ahmed

Member
لا هو مينفعش تستبدل المينوكسديل بحبوب لان المينوكسديل الماده الفعاله اللى فيه مش موجوده فى اى حبوب او علاجات اخرى ..
لكن فى فيتامينات زى بنتوجار ممكن تستخدمها مع الريفايفوجين بس الفيتامينات عاوزه صبر يعنى تمشى عليها من 6 شهور لسنه عشان تشوف نتائج مرضيه ...
بس لو ليك تجربه مع المينوكسديل ياريت تقولى عليها ....

أعلى