bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

تساقط الشعر بعد ٥شهور

ahmedalafasy

السلام عليكم....ياجماعه انا زرعت من ٥شهور والشعر لسه خفيف في المنطقه المزروعه....مش دي المشكله....المشكلة الأكبر اني كل يوم لما اجي اتوضا أو استحملي كل ماحط ايدي علي شعري الاقي في شعر بيقعدني الإجمالي اللي يشوفها بعيني ممكن في اليوم ٥٠ شعراية....اولا انا مش عارف هل دي شعر مزروع ولا شعري انا...ثانيا انا بقول لنفسي لما انا زارع اصلا كله علي بعضه ٣٠٠٠ شعرايه وبيقع مني في اليوم ٥٠ يبقي انا خرجه اقرع تاني ولا ايه بقي حد يفهمني الشعر اللي بيقع ده بيتعوض تاني ولا لا

Samir30

Member
رد: تساقط الشعر بعد ٥شهور

أخي الكريم لاتقلق فكل شخص من شخص يختلف عنده النمو والتساقط,ربما انت من الذين عندهم النمو يستغرق الوقت أطول,لهذا لاتخاف فكل ماعليك هو الصبر, وإن شاء الله سينمو لك الشعر من الجديد

ولد نجد 1

Active Member

اول شهرين الى ثلاثه اشهر التساقط يكون كبير جدا بالشعر المزروع وبعدين يطلع شعر اقوى من الاول اما التساقط الي تشوفه بعد مرور 4 اشهر من العملية فهو بالغالب تساقط من الشعر الاصلي وليس المزروع .. ولكن هل انت تستخدم ادويه او علاجات او بخاخات مثل المنكسيديل وغيره ؟؟

ahmedalafasy

نعم استخدمت منكسيديل ٥....طيب هو كام المعدل الطبيعي لتساقط الشعر باليوم

ولد نجد 1

Active Member

دام انك تستخدم المنكسيديل فالتساقط الحاصل بسببه ومعروف ان اول شهرين الى ثلاثه اشهر من استخدام المنكسيديل يحصل تساقط متسارع وقوي للشعر ولاتخاف الشعر الذي يسقط هو الشعر الضعيف او الشعر المهيئ للسقوط والمنكسيديل يسرعه عمليه تساقطه بصورة كبيره وبعد مرور ثلاثه اشهر من استخدامك المنكسيديل سوف يقل التساقط بمعدل كبير جدا ويبدا الشعر الجديد القوي ينمو فاستمر باستخدام المنكسيديل على نفس النمط ونفس المكمة وانتبه انتبه انتبه انتبه تقطع استخدامه لان اهم شرط من شروط استخدام المنكسيديل انك تستخدمه للابد لو قطعته او خففت من استخدامه فكل الشعر الذي خرج او صمد وتغذى عليه سوف ينهاار ويتساقط كاوراق الخريف .... اما معدل التساقط اليومي المعروف عليما فهو مابين 80 الى 120 شعره باليوم هذا بالاشخاص الطبيعيين اما حالتك انت مختلفه فانت تستخدم المنكسديل ولسا انت بمرحله تجديد الشعر فلا يمكن الحكم على معدل التساقط لديك الا بعد انةيمر وقت ثلاثه اشهر تقريبا من استخدامك للبخاخ .

أعلى