bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

سؤال للزارعين

حبيت استفسر منكم انا عملت الزراعه لي الان 4 أشهر و12 يوم بالضبط والشعر المزروع طلع بعضه وفيه فراغات كثيره لم تطلع هل هذا شي طبيعي وسوف يطلع في الايام المقبله ام ان الزراعه فشلت انا وصلت مرحلة الوسوسه من كثر مااطالع كل يوم اتمنى من الاخوان الذين زرعوا ان يفيدوني

ماجد محمد

مؤسس الموقع
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر الزمان
حبيت استفسر منكم انا عملت الزراعه لي الان 4 أشهر و12 يوم بالضبط والشعر المزروع طلع بعضه وفيه فراغات كثيره لم تطلع هل هذا شي طبيعي وسوف يطلع في الايام المقبله ام ان الزراعه فشلت انا وصلت مرحلة الوسوسه من كثر مااطالع كل يوم اتمنى من الاخوان الذين زرعوا ان يفيدوني

هلا اخوي
ياليت تفسر اكثر هل ترك فراغات مازرع فيها
ولا فيه اماكن متاكد انه زرع فيها وماطلعت
وعند اي دكتور الزراعة؟

الفراغات زرع فيها لكن اكثرها لم تطلع الى الان والزراعه عند جمال جمعه

ماجد محمد

مؤسس الموقع
اقتباس:
الفراغات زرع فيها لكن اكثرها لم تطلع الى الان والزراعه عند جمال جمعه

يفترض النسبة الاكبر تظهر بعد اكتمال سته شهور
وباقي النسبه بعد مرور عام من الزراعة

ومدة اربعة اشهر وزياده

مده ليست بالقليلة

اشوف الافضل انك تكلم الدكتور او تراجعه

وتقطع الشك باليقين

ahmed.ahmed

Member
بص انا مثلا بئالى شهرين و 19 يوم بالظبط فى شعر طالع اه وظهر لكن انا شايف ان فى فراغات واماكن مطلعش فيها شعر بس فى حاجه مهمه لازم تعرفها ان الفراغات دى لازم تكون متساويه فى المساحه فى كل الراس بمعنى ان لو هناك فراغ 1 سم بين كل شعره والاخرى لازم ان يكون نفس الفارق فى المساحه فى كل الراس لانه مينفعش ان يكون فى مكان فى الراس به 4 سم مفيهوش شعر ومكان اخر به شعر اكثف لان المفروض ان الدوره الدمويه كلها لما بتشتغل بتظهر الشعر بالتساوى فى الراس فى كل الامكان وليس مكان يظهر ومكان لاء وعموما نتيجتك غير مقلقه انا شايف ان لسه الحكم مش دلوقتى على نتيجة زراعتك اصبر لحد متكمل 6 شهور وقبل كده لازم تستفسر من الدكتور اللى عملت عنده العمليه وان شاء الله ربنا يعطيك نتيجه مرضيه

مشكورين على مروركم وانا ذهبت امس الى الدكتور وطمني وقال الشعر طالع وباقي اشياء كثيره لسى لاتحكم الحين لأن بعد ستة اشهر راح يكون اكثر من الشكل الموجود الان انشاالله وبعد تسعة اشهر النسبة الاكبر والنهائيه خلال سنه من الزراعه وانا قبل شهر ونص تقريبا ذهبت للدكتور وكان الشعر كثير اكثر من الان وكان عليه قشور وقام بتنظيف الشعر بفركه بيديه بدون غسله بالماء وطرح الشعر لأن اكثره مزروع الذي طاح وانشاالله يطلع الايام القادمه باقي الشعر

حبيت اسأل هل تغسلون الشعر يوميا او يوم بعد يوم وانا يوميا اغسل شعري .

ahmed.ahmed

Member
عندى سؤال لك قبل الاجابه على سؤال
انت بتقول من شهر ونص كان الشعر اكتر من اللى انت عليه دلوقتى لكن بعد م الدكتور قام بفرك الشعر لكى يزيل القشر من عليه تقصد تقول انه بعد مفركه بيديه لازاله القشور سقطت القشور ومعها شعر هذا هو السبب اللى جعل الشعر اقل مما هو عليه الان؟؟
بالنسبه لسؤال الشعر كان يغسل يوميا بفرشاه اسنان وميه وكل يوم تزيد الضغط ع الفرشاه اكتر من اليوم اللى قبله .. اتمنى تجاوبنى

انا اغسل شعري يوميا لكن لم استخدم فرشاة الاسنان والغسيل اضع رغوة الشامبو على الشعر برفق ولا افركه

وحبيت اسأل هل رياضة المشي تؤثر على الشعر في هذا الوقت بالرغم اني امارس رياضة المشي بعد صلاة العشاء

يوميا ولا اعرف هل تسبب شي من ناحية نمو الشعر اتمنى احد يفيدني .

ahmed.ahmed

Member
بص الدكتور نصحنى انى لازم ابعد عن اى رياضات لمده 3 اسابيع بعد العمليه ولا اقوم باى رياضات عنيفه او حتى عاديه .. انت ممكن بس متمشيش لمده 3 اسابيع منب عد العمليه وبعد كده ابئا امشى يعم برحتك بس عشان الايام اللى انت عايشيها دى واللى جايه لمده شهر هى من اكبر العوامل اللى بتخلى العمليه تنجح .. حاول تبعد عن اى رياضات تماما لمده فقط 3 اسابيع .. وان شاء الله تشوف كل خير

ماجد محمد

مؤسس الموقع
اقتباس:
انا اغسل شعري يوميا لكن لم استخدم فرشاة الاسنان والغسيل اضع رغوة الشامبو على الشعر برفق ولا افركه

وحبيت اسأل هل رياضة المشي تؤثر على الشعر في هذا الوقت بالرغم اني امارس رياضة المشي بعد صلاة العشاء

يوميا ولا اعرف هل تسبب شي من ناحية نمو الشعر اتمنى احد يفيدني .

يمنع ممارسة الرياضه العنيفة بعد العملية وهي جانب وقائي

ولمدة ايام او اسابيع فقط

وانت الان ماشاء الله امضيت اربعة اشهر ونصف فلا خوف عليك من ممارسة الرياضة

خاصة وانت تمارس رياضة ليست عنيفة كالمشي

تحياتي

أعلى