bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

تجربتى فى زراعة الشعر وبعض الأسئلة

mohammed_fci

سلام عليكم
أنا عملت عملية زراعة الشعر فى مصر منذ أسبوعين..حدث تورم فى وجهى واختفى بعد 5 أيام ..الصداع والتنميل طولوا معايا شوية لأكثر من أسبوع..كنت بغسل شعرى مرة واحدة يوميا
أنا ملاحظ ان القشرة كتير جدا .. روحت للدكتور امبارح قاللى أغسل 3 مرات فى اليوم بشامبو جونسون للأطفال عشان القشرة ..ممكن تفرك المنطقة المانحة أما المنطقة المزروعة يمكن ببطن القدك ان تمشى بها من الخلف إلى الأمام واستمر على كده لمدة 10 أيام ..
وأنا بغسل بلاحظ إن شعرى بيقع مع القشرة ومش عارف هل ده بدرى ولا لأ.
أنا عارف إن الشعر المزروع بيتساقط بعد شهر تقريبا من تاريخ زراعة العملية إنما هل التساقط بعد أسبوعين طبيعى .
الدكتور قاللى بعد أسبوعين تجيب زيت زيتون من الصيدليه وتحط على الشعر مرة واحدة أسبوعيا.
الناس اللى عملت العملية قبل كده .. أى نصيحة أقدر اعملها عشان القشرة الكتير دى .. انا من ساعة ما عملت العملية كنت بستخدم بانثينول مرطب على المنطقة المانحة لمدة 3 أيام فقط وبغسل شعرى مرة واحده يوميا.

رد: تجربتى فى زراعة الشعر وبعض الأسئلة

اهم شي اخو ابتعد عن الماء الحار واستعمل شامبو ضد القشر ثلاث مرات بالاسبوع واستخدم فرشاة خفيفه لازالة القشور وان شاء الله تروح معك

ولد نجد 1

Active Member

نعم طبيعي يتساقط بعض الشعر المزروع في الاسبوع الاول والثاني وبعض الشعر يصمد للشهر الاول وبعضه للثاني فكله على حسب دورة الشعره فالشعره التي نقلت من الخلف وكانت تمر بمرحله السقوط وزرعت بالامام سوف تسقط بمجرد انتهاء عمرها ربما اسبوع اسبوعين ثلاثه والشعر الذي يمر بمرحله السكون يصمد اكثر وربما يسقط بالشهر الثاني اما الشعر الذي بمرحلة النمو ربما لايسقط الا بعد الشهر الثالث فانت بالثلاثه اشهر الاولى لاتحكم على اي شي يصير بالشعر انت التزم بتعليمات الدكتور ونظف فروة راسك من القشور حتى تحصل على فروة راس صحيه واهتم بالتغذيه السليمة ولو تحب تاخذ فيتامينات مقويه للشعر واترك الباقي على الله

AhmedIT

ممكن تقولنا اسم الدكتور وعنوانة وانطباعك اية عن العملية انا من مصر وبفكر اعملها فى مصر

ولد نجد 1

Active Member

احمد العضو محمد كتب السؤال واختفى حتى الاجوبه على سؤاله ربما لم يقرأ لان اخر زيارة له بنفس تاريخ كتابته للسؤال .. ادخل يا احمد قسم تجارب الاعضاء رح تحصل كم تجربه للزراعة اجريت بمصر وهناك اسال وادخل بنقاش واسأله مع الاعضاء الي عملوا العمليات بمصر

أعلى