bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

احتاج منكم الوقفه والمشوره من اعضاء ومشرفين ومصلعين سابقي ذوي خبره ههههه

اولا السلام عليكم ورحمة لله وبركاته

ثانيا احب ن اشكركم جميعا بداية لصاحب لموقع الذي اتاح لنا المعانين من المشكله العويصه ( الصلع بتشى انواعه )

والاعضاء الذين ساهمو برقي الموقع الشامخ بطرح تجاربهم والمواقف التي مرو بها لانها افادتني جدااا وامتعتني وانا اتصفح المنتدى هذا كما فادة الكثير والكثير من روادي هذا المنتدى

ثالثا انا ابلغ من العمر 27 سنه وبدأت معاناتي في سن ال 23 تحديدا حيث بدات اثار الصلع الوراثي الموروث من الوالد اطال الله في عمره واخي الكبير ايضا

حيث انهم اثنيناتهم صلعه لامعه

فانا بدات مشكلتي في سن ال 23 سنه وبدات بالذهاب لدكتور طارق الاطرش ووصف لي علاج مسمى بتوسكانا وقلت له هل هذا صلع وراثي وحاصلع قلي لا استخدم الادويه وماحتجي اي صلعه

قلت له كيف ما اصلع وانا الوالد واخوي مصلعين قالي شايف شعري قلت ماشاء الله قال انا اخويا الكبير مصلع بس انا مهتم بشعري

كتبلي توسكانا وشامبو وحبوب دينميزان فبدا شعري بالتحسن وحسيت بفرحه وكان الدواء مكلف جا شهريا اصرف فيما يقارب 400 ريال

وكنت اعاني من عدم توفر محلول التوسكانا الا في الصيدليه الخاصه بالمستوصف حق الدكتور وهذا سبب لي جزءا من المعاناه غير ارتفاع سعر المحلول نفسه

فبعدها ذهبت لطبيب اخر وكتب لي ريجين 5% ومن هنا بدات رحلة المعانا في اول استخدامه كان شعري لايعاني من شي مع قرابة السنتين استخدام عانيت من جفاف الشعر وعدم تحسن المناطق التي بدات فيها ظهور الصلع وايضا تكلفة الدوا التي ارتفعت ل 102 ريال سعودي اسبوعيا

فبعد ما وفقني ربي بالزواج عقبالكم يارب بدات مصاريف الحياه الزوجيه تاخذني فوقفت الريجين وكانت الطامه الكبري
خلال شهرين فقت ذهب شعري الذي كنت احافظ عليه طيلة السنين الماضيه وبدات تتسع رقعة الصلع الى ان ابحت واضحه

فاصبت باكتئاب نفسي وشكلي بدا عليه كبر السن كان عمري في الاربعين وانا لم ابلغ الثلاثين حتى

فقررت الزراعه لانها هيا الحل الوحيد لمشكلة الصلع

لكن من خلال بحوثي واطلاعي من خلال الشبكه العنكبوتيه ان سن الصلع لابد ان يكون بعد سن ال 34 سنه لكي تكتمل الشكل النهائي لتحصر الشعر وتاخذ الصلعه شكلها النهائي

فسوالي انا نويت اسوي زراعه لكن انا في عمر ال 27 سنه ولازال عندي قليل من الشعر في المقدمه وقليل في النص فهل تنصحوني ان ازرع حاليا واستخدم مواد مثبته للشعر الذي لم يسقط كالريجين ليحافظ على الشعر المتبقي من قبل عملية الزراعه ام ماذا ؟

وان اقوم بزراعة الشعر من المنطقه المانحة الخلفيه التي لا تتاثر بهرمون ال dht وان تضاف مجموع الشعرات المزروعه مع المتبقيه لكي نسهل كملية الكثافه وتساعد في عملية تغطية الصلع ؟

الرجاء ان تفيدوني برايكم

واسف على الاطاله

ولاتعلقو على اصلع حاط بجل ههههههههههههههههههههههههه

ahmed.ahmed

Member
اولا سؤالى لك كم درجه الصلع عندك؟؟
ثانيا انا شايف انك لو بدات دلوقتى بعمليه الزراعه يكون افضل لك ع الاقل خالص من الناحيه النفسيه يعنى بمجرد انك تعمل العمليه وتصبر 6 شهور وتلائى شعر طالع انت نفسك هتتبسط جدااا والنفسيه ليها عامل ودور هام جدا ..
ومع الزراعه اكيد الدكتور هيكتبلك ادويه الحفاظ على باقى الشعر زى البروبيشيا والمينوكسديل وهما ليهم دور هام وكبير فى الحفاظ على الشعر الغير مزروع والحد من تساقطه ...
وانا اسمع ان بعد سن ال 30 مش ال 34 بيقل تساقط الشعر بشكل كبير ..
عموما لو بدات دلوقتى بالزراعه هيكون افضل لك وحتى بفرض ان الادويه مجبتش نتيجه معاك وسقط الشعر الغير مزروع قوم بعمليه اخرى للتكثيف بعد سنه او اتنين وان شاء الله هيكون ده افضل ليك من انك تنتظر وتسوء حالتك النفسيه ومالها من دور كبير فى سقوط الشعر .. اسئل مجرب ( انا يعنى ههههههههههههه) .. اتمنى اكون افدتك

اولا سؤالى لك كم درجه الصلع عندك؟؟
ثانيا انا شايف انك لو بدات دلوقتى بعمليه الزراعه يكون افضل لك ع الاقل خالص من الناحيه النفسيه يعنى بمجرد انك تعمل العمليه وتصبر 6 شهور وتلائى شعر طالع انت نفسك هتتبسط جدااا والنفسيه ليها عامل ودور هام جدا ..
ومع الزراعه اكيد الدكتور هيكتبلك ادويه الحفاظ على باقى الشعر زى البروبيشيا والمينوكسديل وهما ليهم دور هام وكبير فى الحفاظ على الشعر الغير مزروع والحد من تساقطه ...
وانا اسمع ان بعد سن ال 30 مش ال 34 بيقل تساقط الشعر بشكل كبير ..
عموما لو بدات دلوقتى بالزراعه هيكون افضل لك وحتى بفرض ان الادويه مجبتش نتيجه معاك وسقط الشعر الغير مزروع قوم بعمليه اخرى للتكثيف بعد سنه او اتنين وان شاء الله هيكون ده افضل ليك من انك تنتظر وتسوء حالتك النفسيه ومالها من دور كبير فى سقوط الشعر .. اسئل مجرب ( انا يعنى ههههههههههههه) .. اتمنى اكون افدتك

شكر لتفاعلك يابش مهندس احمد

انا بصراحه النفسيه عندي زيرووو يعني بالذات لما اطالع في صوري اول وحاليا اقول مره مو انا :(

لكن انا ان سويتها محتار فين اسويها
وبصراحه انا عندي خيارين يامصر ياسوريا بحكم رخص الاسعار مقارنه عندنا بالسعودية

فكنت ابغى اسالك يابش مهندس احمد انتا كم شعره زرعت بالزبط وكم ليك من وقت عمليةالزراعه وايش الي لاحظتو بعد الزراعه يعني طلع شعر وفي تحسن ام لا وكم كفتك بالزبط لاني افكر اسويها جديا في مصر وكنت ابغى اسويها عندي الدكتور الروبي لكن متخوف من تجربة احد الاخوان

ياريت تجاوبني وتفيدني وباقي الاخوان يفيدوني ايضا

وعلى درجة الصلع عندي ماعرف اقولك كم لكن بدا يخف من الجهه الاماميه وبدات تبان منطقه فارغه في منتصف الراس بدات توسع

ahmed.ahmed

Member
انا حاليا بقالى حوالى شهرين و 22 يوم .. فى البدايه كانت مشكلتى مع القشور وكنت بلاحظ ان فيها شعر كتير تقريبا كل اللى اتزرع كان موجود وحسيت انه مع الايام طول بسيط .. ولكن ... طبعا بعد مروحت للدكتور وغسلى شعرى وقعت القشور ومعها تقريبا 80 ف الميه من الشعر .. ولما سئلت الدكتور قالى ان ده طبيعى تماما لان البصيلات مازالت موجوده تحت الجلد وانها هتطول فى خلال شهرين الى 3 شهور وهتكتمل النتيجه بعد 6 شهور وهتصل لحد الامتياز بعد سنه كامله ..
حاليا انا لاحظت الان ظهور شعر فى المنطقه الممنوحه وملاحظ انه بيطول كمان بس الشعر خفيف وقليل .. بس انا مطمئن ان فى شعر ظهر ومطمئن اكتر انه بيطول مع الايام .. بس من المفترض انى لا احكم على النتيجه الان خصوصا انى لما اكمل 3 شهور واسمع انك تبدأ تحكم من بعد 4 شهور على نجاح العمليه .. وربنا يكمل لى على خير ..
انا زرعت حوالى 5000 شعره تقريبا فوق ال 2200 بصيله ..كانت تخص زراعه المنطقه الاماميه وتكثيف لمنطقه ما قبل قمه الراس ... وبالنسبه للدكتور الروبى انا بسمع ناس كتير عندنا فى مصر بيمدحو فيه سواء كانت فى زراعه الشعر او العمليات الخاصه بالتجميل وانا اعرف سعره طبعا لانى على درايه بدكاتره زراعه الشعر فى مصر ...
العمليه عند الروبى تبدا من 1000 دولار وتصل الى 5000 دولار واحسبها انت بالريال السعودى ... وهو قابل للتخفيض

ahmed.ahmed

Member
اتمنى ان اكون افدتك .. ولو اى سؤال انا تحت امرك

تسلم يابش مهندس احمد والف شكر على افادتك وباذن الله ليا زياره لمصر والذهاب لكذا دكتور من مصر وياريت تكتبلي ارقام الدكاتره وعناينهم لو اتيحة لك الفرصه والدكتورالي سويت عنده خاصه ورايك فيه ايضا لو تكرمت

ahmed.ahmed

Member
اولا انا عملت العمليه عند الدكتور احمد عادل نور الدين وعنوانه
2 شارع الثوره - المهندسين - الجيزه
ارقام التليفونات :
0101678116
ثانيا دكتور محمد الروبى
عماره 107 - ميدان الحجاز - مصر الجديده
ارقام التليفونات :
0101556023
0126531265

والبنسبه للعنايه الدكتور احمد عادل كويس جدا ومحترم اوى وسعره مقبول جدا

واما الدكتور محمد الروبى انا ليا واحد صحبى عمل عنده العمليه وملاحظ والحمد لله ان شعره طلع والله ولسه هيتحسن اكتر .. هو مر عليه 3 شهور ونص وماشاء الله النتيجه مبشره جدا بس انا اللى خوفنى بصراحه انى اعمل عنده اخونا ابومشعل قلت يمكن صحبى تطلع معاه النتيجه كويسه وان لاء وخفت بصراحه .. بس عن تجربه لصحبى ده دكتور محمد الروبى ممتاز جدا ولك الخيار

ahmed.ahmed

Member
وسؤالى لك ... انت عرفت منين دكتور محمد الروبى ؟؟؟ يعنى مين قالك عليه ؟؟ وهل اللى اخبرك عنه قالك انه دكتور كويس ام لاء ؟؟؟ اصل انا بلائى ناس كتير من بره مصر بيجولو مخصوص ف اتمنى تفيدنى وتقولى على كيفيه معرفتك بيه وشكرا

تسلملي على الرد ياغالي

انا عرفت محمد الروبي من خلال بحثي في النت عن دكاتره في مصر يزرعو الشعر وحصلتو من خلال البحث في قوقل واليوتيوب والي خوفني الي هوا ابو مشعل وزي مايقولك التجربه خير برهان فعشان كدا موضوع مايتلعب فيه

عشان كدا انا قولت اسالك انتا وتدلني وشكلي حاجرب الدكتور الي انتا سويت عنده وعلى بال ماتدبر امور السفره والذي منو يعني قدامي 4 شهور ساعتها يكون بيننا رسائل واشوف هل نفعت معاك وايش د جديد وبعدها نتوكل عليه وهو خير المتوكلين جل جلاله

ahmed.ahmed

Member
ان شاء الله تيجى بالسلامه .. بس دعواتك بئا لاخوك ان النتيجه تبئا مرضيه ...

أعلى