bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1
bnr1 bnr1 bnr1 bnr1

هل هذه خدعه المينوكسديل ؟

a raafat

السلام عليكم

فى البدايه انا بدأت فى أستخدام المينوكسديل وده بعد أستشاره الطبيب وتشخيص الحاله انها صلع وراثى فقولت أستخدم المينوكسديل عشان احافظ عالكام شعره اللى باقيه

بص اكتر حاجه مضيقانى من أستخدام المينوكسديل ودى اللى خلتنى أتردد كتير قبل ما استخدمه وأجل الخطوه دى هيا ان المينوكسديل بيسقط الشعر فى اول شهور من استخدامه " طبعا الأعراض دى ظهرت عليا حاليا ومأثره على نفسيتى جدا :( "

فقعدت أفكر جه فى بالى حاجه مش عارف ممكن تكون صح ولا غلط : دلوقتى تعالوا نستعرض سوا استخدام المينوكسديل ونتائجه :
1- سقوط كثير للشعر فى بداية الاستخدام
2- عدم سقوط للشعر
3- ظهور شعر مكان الشعر اللى سقط

تعالوا بقى نشوف شخص أستخدم المينوكسديل وشعوره كان ايه :
1- مع سقوط الشعر نفسيته تعبت وجاله احباط
2- لما السقوط قل الاحباط قل شويه
3- بعد سنه لما طلع شعر مكان الشعر اللى اسقطه المينوكسديل الشخص ده كان محبط وخلاص اتعود على شكله بالشعر الخفيف لقى طلعله شعر فرح وقال المينوكسديل رائع وقعد يمدح فيه

- يعنى الواقع هوه مطلعش شعر جديد هوه كل الحكايه وقعلك شويه شعر وطلعهم تانى وهيا دى الخدعه
زى مثلا لما كنا اطفال ومثلا معانا ورقه بعشره جنيه فيجي حد يضحك علينا ويقولنا هات دى ويدينا خمسه جنيه خمس ورقات ونفرح اوى

مش عارف انا قدرت اوصل وجهة نظرى ولا لا
وورارد جدا تكون وجهة نظرى دى خاطئه تماما بس أرجوا الناس تقولى رأيها برده

a raafat

انا عن نفسى بستخدم المينوكسديل ليس بغرض انبات شعر ومش مقتنع انه ممكن يطلع شعر لكن بستخدمه بغرض الحفاظ على الكام شعره اللى عندى حتى لا أصل لمرحلة الصلع الكامل والتصحر وتأجيلها لوقت بعيد

ماجد محمد

مؤسس الموقع
وعليكم السلام ورحمة الله
مرحبا اخوي
بخصوص المينوكسيديل فانت ذهبت بعيدا بتفكيرك
وفي تحليلك لطريقة عمل المينوكسيديل بانه فقط تعويض للشعر الذي تساقط بسببه اول استخدامه فهذا غير منطقي
لانه الدواء الموضعي الوحيد المعترف به للشعر من هئية الدواء والغذاء الامريكية وهم لا يعترفون باي دواء بدون التاكد منه وفق مراحل كثيره منها التاكد من السلامه والاختبار على الحيوانات والاختبارات السريريه وانتظار النتائج ومعرفة الاثار الجانبية على المدى القصير والطويل وقد تاخذ سنوات حتى يصرح له وتعترف به الهئية
وعلى كل حال هو يساعد بالسماح بوصول التغذيه الى البصيلات ولا يحل المشكله من اساسها
ومهمته الرئيسيه هي ايقاف تساقط الشعر والمحافظه عليه وذلك عن طريق وصول التغذيه اللازمه للبصيلات
ويمكنك قطع الشك باليقين باخذ صور قبل استخدام المينوكسيديل وبعد ستة اشهر لكي ترا الفرق قبل وبعد

المينوكسيديل يسقط الشعر الضعيف وينبت بداله شعر اخشن واقوى اتوقع ، انا استخدمه لي شهرين

مع اني استخدمه مرتين باليوم بس مازال التساقط موجود وخففت شعري قبل اسبوع ماكينة رقم 2

واللي لاحظته ان شعري اكثف قليلا بس لما احط من الروجين وادلك راسي يسقط شعري بسرعه بمجرد لمسه

لا اعرف مالسبب ، شعري قبل الاستخدام ماكان بهالضعف ؟؟

Hamood

وجهة نظرك خاطئه ياخوي

أنا قبل استخدام المينوكسوديل كان الشعر خفيف وفروة الراس ظاهره وفي اول 3 شهور تساقط اكثر والصلع بان أكثر بس بعد الشهر 6 بدأت كثافة الشعر وبعد مرور سنه صار الشعر أكثف عن اول والحمدلله

a raafat

شكرا يا جماعه عالردود والافاده
وان شاء الله المينوكسديل يجيب نتيجه كويسه معانا
بس ليا استفتسار بالنسبه لاستخدامه هل برش على شعرى وخلاص ولا بدلك شعرى بصوابعى بعد الرش ؟ مع العلم ان شعرى قصير حالقه على 2
الأستاذه الفاضله وداد كانت جوبتنى وقالتلى ممكن ادلكه بصوابعى بس انا حاسس ان كده المينوكسديل هيتمسح وبقول ارشه واسيب فوره الرأس تشربه زى ما هوه عشان يكون فعال اكتر ايه رأى حضراتكم ؟

ماجد محمد

مؤسس الموقع
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a raafat
بس ليا استفتسار بالنسبه لاستخدامه هل برش على شعرى وخلاص ولا بدلك شعرى بصوابعى بعد الرش ؟ مع العلم ان شعرى قصير حالقه على 2
الأستاذه الفاضله وداد كانت جوبتنى وقالتلى ممكن ادلكه بصوابعى بس انا حاسس ان كده المينوكسديل هيتمسح وبقول ارشه واسيب فوره الرأس تشربه زى ما هوه عشان يكون فعال اكتر ايه رأى حضراتكم ؟

ان اردت بباطن اصابعك وبشكل دائري وزع المينوكسيديل على منطقه الصلع

فان انت حالق ووزعته بالبخ فاعتقد انه يكفي

فالهدف هو توزيع السائل على منطقة الصلع

a raafat

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a raafat

ان اردت بباطن اصابعك وبشكل دائري وزع المينوكسيديل على منطقه الصلع

فان انت حالق ووزعته بالبخ فاعتقد انه يكفي

فالهدف هو توزيع السائل على منطقة الصلع

تمام شكرا أستاذ ماجد على الرد والافاده
جزاك الله كل خير

أعلى